Sujuvaa joukkoliikennettä Ruoholahdessa

vristo

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
28 Kesäkuu 2005
Viestit
4,087
Näin sujuvaa on joukkoliikenne useasti Ruoholahdessa (kuva otettu tänään klo 13:59) kun ajan siitä ohi Kampin termiaaliin ;). Montako sinistä bussi jonossa näet? Jos/kun ratikka (esim. Jätkäsaareen) tuosta joskus kulkee, niin toivottavasti se ei seiso samoissa ruuhkissa.
 
Näin sujuvaa on joukkoliikenne useasti Ruoholahdessa (kuva otettu tänään klo 13:59) kun ajan siitä ohi Kampin termiaaliin ;). Montako sinistä bussi jonossa näet? Jos/kun ratikka (esim. Jätkäsaareen) tuosta joskus kulkee, niin toivottavasti se ei seiso samoissa ruuhkissa.

Tämän takia Lauttasaaren asukkailla ei ole hääviä, kun linjat 65A, 66A ja 21V seisovat noissa ruuhkissa. Ne on pilattu siirtämällä reitit pois Kampin oikotunnelista. Mihin tuota Kampin bussitunnelia käytetään Länsimetron valmistumsien jälkeen? Olisiko ollut liian hankalaa teknisesti järjestää busseille joku ohitusreitti Ruoholahdenkadulta Rautatientorille päin?
 
Tämän takia Lauttasaaren asukkailla ei ole hääviä, kun linjat 65A, 66A ja 21V seisovat noissa ruuhkissa.

Kuten myös Lauttasaaressa töissä käyvillä ei ole hääviä. Tuo osuus on jo ruuhka-ajan ulkopuolellakin välillä niin sumppuuntunut, että kannattaa vaihtaa metroon aina Ruoholahdessa, vaikka määränpää olisikin 65A/66A:n matkanvarrella. Kerran Vattuniemen kärjen lähellä pyöräilijä ajaa rallatteli hiljalleen ohitseni kun nousin 21V-bussiin. Kyseessä ei todellakaan ollut mikään kilpapyöräilijä, vaan sellainen "mummopyörämalli". Ruoholahdenkadulla tämä fillaristi sitten ajoi bussin ohi. :biggrin:
 
Ajoin klo 15:50 eli kutakuinkin kaksi tuntia vriston jälkeen linjaa 110 Kampin terminaaliin. Tuolloin Ruoholahdenkadulla seisoi kuusi Helbin telibussia menossa keskustaan. Lisäksi kaksi autoa seisoi Lapinlahdenkadulla menossa samaan suuntaan, ilmeisesti ajatuksena on ollut kiertää jono, mutta huonolla menestyksellä.
 
Ja ruuhkaa oli vielä kello 18.00, jolloin yhtenäinen jono ulottui edelleen Ruoholahdesta Kamppiin. Ainakin h21V:n, h65A:n ja h66A:n bussit olivat ketjuuntuneet pahasti ja esim. h21V:n kolmesta autosta kaksi ajoi lähes peräkkäin, joten tarjolla oli pitkän matka-ajan lisäksi puolen tunnin vuoroväli. Jotkut neropatit jaksoivat vielä avautua kuljettajalle "väliin jääneestä bussista".
 
Mihin tuota Kampin bussitunnelia käytetään Länsimetron valmistumsien jälkeen? Olisiko ollut liian hankalaa teknisesti järjestää busseille joku ohitusreitti Ruoholahdenkadulta Rautatientorille päin?

Näin pessimistisesti (tai realistisesti) minä arvaan:

Luultavasti siihen järjestetään henkilöautoille oikotie Rautatientorille. Kun länsimetron myötä tulee yksi kaistallinen lisää autoja Länsiväylälle, tarvitaan lisää katuja Ja kun katuja ei enää maan päälle mahdu eikä keskustatunnelia voida rakentaa, pitää poliitikkojen miellyttää äänestäjiään muilla tavoin. Näinhän se on aina toiminut.
 
Viimeksi muokattu:
Ja ruuhkaa oli vielä kello 18.00, jolloin yhtenäinen jono ulottui edelleen Ruoholahdesta Kamppiin. Ainakin h21V:n, h65A:n ja h66A:n bussit olivat ketjuuntuneet pahasti ja esim. h21V:n kolmesta autosta kaksi ajoi lähes peräkkäin, joten tarjolla oli pitkän matka-ajan lisäksi puolen tunnin vuoroväli. Jotkut neropatit jaksoivat vielä avautua kuljettajalle "väliin jääneestä bussista".
Ongelmaa pahentaa vielä jo aiemmin tällä foorumilla mainittu liian vähäinen ajoaika ruuhka-aikana linjolla 65A ja 66A Lauttasaaren suuntaan, joka ei aina riitä, vaikka ei olisi ruuhkaakaan. Tällöin autot kulkevat peräkkäin jo valmiiksi. 65A:n ja 66A:n ongelmat eivät rajoitu Ruoholahdenkatuun, vaan jo Kaivokatu ja Simonkatu tökkivät erittäin pahasti, paitsi jos Simonkadun ja Annankadun liikennevalot ovat pois pelistä, jolloin liikenne sujuu siinä hyvin! Nykyisellään 65A:lla ja 66A:lla jää lähtöjä käytännössä ajamattakin, kun runsaasti myöhässä olevia vuoroja ajetaan tyhjinä Ei Liikenteessä -kilvillä oikoreittejä Rautatientorille, jotta kuljettajat ehtisivät edes jonkinlaisen ruokatauon pitää!
Kun ei Helsinki halua sujuvaa joukkoliikennettä, asukkaat kärsivät ja koko kaupunki kärsii! Itse pyrin välttämään noiden linjojen ajoa niin paljon kuin mahdollista! Onneksi olen saanut ajaa viime aikoina paljon Leppävaaran linjoja e22, e23, 510... Rauhallisempaa ja stressittömämpää. Kuinkahan paljon bussinkuljettajien sairaslomat (mistä seuraa kalliita ylitöitä ja vuorojen ajamattomuutta) johtuvatkaan juuri liikenteen sujumattomuudesta?
65A:n ja 66A:n ratkaisu olisi Ruoholahdenkadun muuttaminen joukkoliikennekaduksi, jonka noudattamista myös valvottaisiin. Tämä myös varmasti helpottaisi muutenkin Kampin ruuhkia.
 
Viimeksi muokattu:
Näin pessimistisesti (tai realistisesti) minä arvaan:
Ja minä näin:

Kaupungissa vaikuttavilla virkamiehillä ja poliitikoilla on ollut kaksi tärkeätä intohimioa: länsimetro ja keskustatunneli. Jotta nämä saadaan tehdyksi, on järjestettävä olosuhteet sen mukaan.

Vriston lähettämä kuva osoittaa oivallisen keinon näiden tavoitteiden ajamiseksi: järjestetään bussit ja henkilöautot sotkemaan toistensa liikennettä, jotta molemmille voidaan tarjota "ratkaisu". Ei mitään uutta Helsingin taivaan alla. Samalla konstilla muokattiin mielipiteitä metron hyväksi 1960-luvulla Itä-Helsingissä. Rakennettiin uusia lähiöitä mutta ei liikennettä, vaan Porvoontie pidettiin 2-kaistaisena kunnes metropäätös saatiin.

Lapinrinteen-Salomonkadun tunneli tehtiin aikanaan joukkoliikenteen oikotieksi läntisen keskustan läpi. Busseille syntyi henkilöautoista vapaa reitti Mannerheimintielle saakka. Kampin "oivallinen" bussiterminaali suunniteltiin sitten sulkemaan tuo reitti "tarpeettomana". Arvaanpa, että joku uskoi samalla onnistuneensa estämään myös suoran raitioliikenteen reitin keskustasta länteen Salomonkadun järjestämisellä kevyeksi betonikanneksi. Huti tuli, kun kiskot tehdään sittenkin Kampin eteläpuolelle.

Autoliikenteen läpiajoreitiksi taas tehtiin jo vuosikymmeniä sitten eteläinen reitti Espan, Lönnrotinkadun ja Uudenmaankadun kautta. Siksi tehtiin Uudenmaankadun tunneli. Ajoittain henkilöautoilu Vriston kuvan tapaan ja edelleen Kansakoulukadulle on ollut kielletykin. Vaan ei ole enää, sillä muutenhan bussiliikenne näyttäisi ihan sujuvalta siitä huolimatta, että Kamppi pantiin umpeen.

Tähän pelleilyyn on yksinkertainen ja muutaman liikennemerkin hintainen lääke. Henkilöautojen läpiajo reitillä Ruoholahdenkatu - Malminrinne - Simonkatu - Kaivokatu kielletään. Tälle reitille varataan molempiin suuntiin joukkoliikennekaista. Autoilla saa siis ajaa tonteille. Valvonnalla kustannetaan ne muutamat liikennemerkit.

Näin siis otsikon mukaan: Sujuvaa joukkoliikennettä Ruoholahteen.

Antero

PS: Onhan muuten toinenkin reitti: Ruoholahdenkatu - Lapinrinne - Salomonkatu - Jaakonkatu - Rautatiekatu. Siellä se ramppi on, kukaan ei vaan sitä käytä.
 
Viimeksi muokattu:
Kuvan tilanne on erittäin yleinen matkalla Lauttasaaresta kohti keskustaa, lähes päivittäinen.
 
Tähän pelleilyyn on yksinkertainen ja muutaman liikennemerkin hintainen lääke.

Kuten varmaan tiedät, niin Ruoholahdenkadulla oli kevääseen asti läpiajokielto muille moottoriajoneuvoille kuin busseille ja takseille. Kaupunkisuunnittelulautakunnan päätöksellä läpiajokielto poistettiin ja tulokset on nyt nähtävissä. Muistaakseni päätöksen yhteydessä luvattiin seurata, miten läpiajokiellon poistaminen vaikuttaa Ruoholahdenkatua kulkevien bussilinjojen ajoaikaan. Olikohan tämä kuitenkin vain tyhjänpäiväistä puhetta, jolla saatiin vaiennettua joukkoliikenteen kannattajat?
 
... Muistaakseni päätöksen yhteydessä luvattiin seurata, miten läpiajokiellon poistaminen vaikuttaa Ruoholahdenkatua kulkevien bussilinjojen ajoaikaan. Olikohan tämä kuitenkin vain tyhjänpäiväistä puhetta, jolla saatiin vaiennettua joukkoliikenteen kannattajat?
Minusta tämä kuuluu samaan sarjaan sen kanssa, että keksitään lisää pysäköintiä keskustaan.

Autoliikenteeseen Vriston kuvan ruuhka ei oikeasti paljon vaikuta. Olen pari kertaa ajanut keskustan läpi kellon kanssa, eikä siihen ihmeesti aikaa mene, vaikka muutamat liikennevalot joutuukin odottamaan. Valojen lisäksi pysäkeillä pysähtyville busseille asia on aivan toinen.

Käytännön vinkkinä: Vristo ja muut foorumin bussikuljettajat: Kun kerran on päätetty seurata tilannetta, niin lähettäkää KSV:lle ja lautakunnalle kirje, jossa kerrotte, mitä olette havainneet kun olette päivittäin työssänne tilannetta seuranneet. Lautakunnalle lähetettyihin kirjeisiin pitää käsittääkseni vastata. Ja tämähän koskee lautakunnan päätöstä.

Antero
 
Joukkoliikennetunnelin olemassaolon aikana linjojen h65A ja h66A ajoaika Lauttasaaren Vattuniemestä Ateneumin pysäkille oli keskimäärin 20 minuuttia ja riitti yleensä hienosti. Tosin silloinkin saattoi Postikatu olla ajoittain erittäin tukkoinen. Linja h21V oli noihin aikoihin todellinen "BRT-yhteys" Asema-aukiolta Vattuniemeen, eikä kohdannut ruuhkia juuri missään; joukkoliikennetunnelia suoraa Porkkalankadulle jne.

Itse en ole enää vuosikausiin käyttänyt näitä nykyisin hitaita heilureita joukkoliikennematkoillani Larusta Helsingin keskustaan, vaan kuljen aina seutulinjoilla Lauttasaarentieltä Kamppiin. Samaa keinoa käytän palatessani Lauttasaareen. Sujuu paljon nopeammin.
 
Joukkoliikennetunnelin olemassaolon aikana linjojen h65A ja h66A ajoaika Lauttasaaren Vattuniemestä Ateneumin pysäkille oli keskimäärin 20 minuuttia ja riitti yleensä hienosti.
Näin meillä siis edistettiin joukkoliikennettä "hienolla" Kampin maanalaisella bussiterminaalilla.

En itse seurannut aikanaan Kampin suunnittelua ja näin "hyvien" ratkaisujen syntymistä. Eikö kukaan koskaan puuttunut mitenkään siihen, että keskustan sujuvasti halkova bussiliikenteen väylä hävitetään?

Antero
 
Eikö kukaan koskaan puuttunut mitenkään siihen, että keskustan sujuvasti halkova bussiliikenteen väylä hävitetään?

Ehkä joku saattoi erehdyksissään puuttua, mutta nopeastipa tuollaiset harhaoppiset puhutaan pussiin. Useimmiten syitä on helppo hakea liiketiloista, parkkipaikoista tai muista tekijöistä, jotka kuulemma oikeasti tuovat rahaa kassaan. Ehkä huomaat, että Kampissa Espoon terminaalin ja Paasikivenaukion välissä on supermarketti.
 
Länsiväylän bussien tilalle Kamppiin sopisivat Elielinaukion bussit. Laiturikapasiteetti on suurinpiirtein sama, ja tällöin yhden mukaistettaisiin lähtöpaikkoja Helsingissä. Hakaniemen suunnan bussit on järkevämpi jättää nätisti Rautatientorille.
 
Takaisin
Ylös