Sujuvaa joukkoliikennettä Ruoholahdessa

Suomestakin näitä fyysisiä esteitä löytyy, ainakin Vaasasta Gerbyn omakotialueelta, mistä niitä viimeiseksi voisi etsiä, sen verran autoistunut paikka ja huonot bussiyhteydet! Mutta Helsinkiin niitä ei vain tule. Miksikähän ei? Entä maasta esiin nousevat tolpat, onko niitä edes harkittu?
Eihän se tietenkään käy, kun kuitenkin joku tyhjäpää normaalissa epähuomiotilassaan täräyttää pyhän peltilehmänsä siinä rikki ja sitten valittaa sekä vaatii kaupungilta korvausta omasta tyhmyydestään. Helsingissähän valittajan etu ajaa yhteisen edun edelle...
 
Entä maasta esiin nousevat tolpat, onko niitä edes harkittu?

Tukholmassa on käytössä kyseisiä tolppia. Tukholmassa on käytössä "kuoppia" joista ei pääse henkilöautolla koska raideleveys on kapeampi.
Mikä estäisi raitiovaunukaistojen tai kiskojen käytön, ovatko ne niin pyhiä että niitä ei saa kuin raitiovaunut käyttää ja poikkeuksena hälytysajoneuvot?
Tolpista sen verran että mitkä olisivat sitte sellaisia paikkoja mihin niitä voisi sijoittaa?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Eihän se tietenkään käy, kun kuitenkin joku tyhjäpää normaalissa epähuomiotilassaan täräyttää pyhän peltilehmänsä siinä rikki ja sitten valittaa sekä vaatii kaupungilta korvausta omasta tyhmyydestään. Helsingissähän valittajan etu ajaa yhteisen edun edelle...

Kaikki jotka ovat ajaneet pirkkolantietä tai ohikulkeneet ovat varmaan huomanneet kuinka hyvin on laitettu kielto pirjontien läpiajolle. Kyseisestä paikasta löytyy tolpat sekä kielletyn ajosuunnan merkki lisäkilvellä. Taitaa olla vielä jokin muukin kieltomerkki kyseisessä paikassa. Tolppiin ajo vaara tässä kohdassa on ainakin todella pieni:D
 
Entä maasta esiin nousevat tolpat, onko niitä edes harkittu?


Ensimmäiset tolpat Helsingissä tulevat pikapuoliin Narinkkatorille, jossa on huolestuttavan paljon muuta liikennettä kuin huoltoajoa. Joukkoliikenteelle ei varmaan ole kukaan uskaltanut ehdottaa, metelihän siitä syntyisi.

Ja sitten vähän piristystä päivään, eli törttöilijöitä. Tämä tullee olemaan tuttu näky Helsingissä, jos tolppia joskus saadaan hankituksi.
 
Kyseisestä paikasta löytyy kielletyn ajosuunnan merkki lisäkilvellä.
Kielletty ajosuunta -liikennemerkin kanssa ei käytetä lisäkilpeä. Kielletty ajosuunta -liikennemerkkiä käytetään silloin, kun kadulla ei kertakaikkiaan saa ajaa tai se on yksisuuntainen. Mikä olisikaan sellainen yksisuuntainen katu, jolla saisi lisäkilven perusteella ajaa väärään suuntaan?
 
Ensimmäiset tolpat Helsingissä tulevat pikapuoliin Narinkkatorille, jossa on huolestuttavan paljon muuta liikennettä kuin huoltoajoa. Joukkoliikenteelle ei varmaan ole kukaan uskaltanut ehdottaa, metelihän siitä syntyisi.
Narinkkatorihan on hiljattain lähes kokonaan ympäröity kiinteillä tolpilla, mutta kummasti juntit löytävät ne viimeiset raot, johon nousevat tolpat ovat tulossa. Aina pitää päästä aivan oven eteen hinnalla millä hyvänsä, oli sitten kyseessä jalankulkualue, nurmikko tms.
 
Kielletty ajosuunta -liikennemerkin kanssa ei käytetä lisäkilpeä. Kielletty ajosuunta -liikennemerkkiä käytetään silloin, kun kadulla ei kertakaikkiaan saa ajaa tai se on yksisuuntainen. Mikä olisikaan sellainen yksisuuntainen katu, jolla saisi lisäkilven perusteella ajaa väärään suuntaan?
Vähän sama kuin joissakin kaupungeissa on kevyen liikenteen väylän merkin alle laitettu keltainen lisäkilpi "huoltoajo/tontilleajo sallittu". Käsittääkseni pyöreään, siniseen kevyen liikenteen väylän merkkiin ei voi tällaisia lisäkilpiä asentaa. Kevyen liikenteen väylän merkki on ehdoton: siellä ei kerta kaikkiaan ajeta. Paitsi käytännössä, kun nykypäivänä autolla ajetaan kaikkiin paikkoihin, joihin pääsyä ei ole metallitolpilla estetty. Pelkkien liikennemerkkien kunnioitus on hyvin vähäistä.

Jos huolto- tai tontilleajo halutaan sallia, ei kyseisessä paikassa voi sitten pyöreää kevyen liikenteen väylän merkkiä käyttää lainkaan.
 
Nyt ovat linjat 65A ja 66A kulkeneet jo muutamia päiviä Urho Kekkosen kadun joukkoliikennekatua pitkin. Tähänastiset kokemukset ovat myönteisiä, varsinkin ruuhka-aaikoina. Bussin kulku on joustavampaa. Kiitos päättäjille.
 
Tähänastiset kokemukset ovat myönteisiä, varsinkin ruuhka-aaikoina.

Simonkadun ja Annankadun risteyksen liikennevaloja ei ole vielä muutoksen jälkeen saatu toimimaan ja sen ansiosta liikenne Kampissa sujuu nyt muutenkin paljon paremmin. Kuten jo aikaisemminkin tässä viestiketjussa kerrottiin, niin ruuhka syntyy juuri noiden liikennevalojen takia. Vähän pelkään, että kun liikennevalot saadaan takaisin toimintaan, alkaa jonoja taas syntyä.
 
Nyt ovat linjat 65A ja 66A kulkeneet jo muutamia päiviä Urho Kekkosen kadun joukkoliikennekatua pitkin. Tähänastiset kokemukset ovat myönteisiä, varsinkin ruuhka-aaikoina. Bussin kulku on joustavampaa. Kiitos päättäjille.
Vielä kun Urho Kekkosen kadulta saadaan häädettyä väärin pysäköidyt autot pois, niin hyvä tulee. Joku päivä tässä siitä juuri kävelin ja autoja oli aivan satunnaisesti ripoteltuna pitkin katua miten päin vain.

Mikähän siinä on, ettei joskus voitaisi toteuttaa sellaista tehovalvontaviikkoa (tai edes päivää), että kaikki väärin pysäköidyt autot vietäisiin suoraan Tattarisuolle varastoon, josta ne saisi lunastaa takaisin suolaiseen hintaan. Aika monta hinausautoa tuohon tietysti tarvittaisiin.

Jos nyt edes Mikonkadun kävelyosuus siivottaisiin kovalla kädellä...
 
Aika monta hinausautoa tuohon tietysti tarvittaisiin.

Siksi rengaslukko onkin suosittu monissa maissa. Muistaakseni sitä ehdotettiin hiljan myös Helsinkiin, mutta ei kelvannut poliitikoille. Olisi voinut osua omaan nilkkaan ;)

Mitä noihin Simonkadun ja Annankadun risteyksen liikennevaloihin tulee, niin nyt ne on peitetty kokonaan. late- kertoi, että nuo valot poistettaisiin kokonaan ja korvattaisiin raitiovaunu/jokerivaloilla. Jos näin on, niin Kampin ruuhkat helpottavat kyllä bussienkin osalta huomattavasti.
 
Katselin tänään hetken aikaa liikenteen sujumista UKK-kadulla ja toden totta: bussiliikenne näytti sujuvan aika mallikkaasti nyt. Ainoa oli tosiaankin nuo pysäköidut autot, joita oli ihan puoliperävaunulliseen rekkaan saakka. Musiikkiklubi Tavastia on yksi stadin suosituimpia ja se kyllä näkyy myös siellä vierailevien bändien keikkavehkeissä ys. joita on usein parkkeerattu UKK-kadun varrelle. Mitenkähän tuonkin voisi jotenkin toisin järjestää? Myös Fredan ja UKK-kadun kulmassa oleva uusi bussipysäkki oli jo parkkeerattu tukkoon.
 
Olen matkustanut tässä jo muutaman kerran eri aikoihin tuosta UKKK:n kautta ja sujuuhan se liikenne ihan mukavasti, lukuunottamatta seuraavia seikkoja: Miten siihen kadulle sitten tulevaisuudessa muka mahtuvat vielä ratikatkin kulkemaan?! Miksi siihen Kampin kapitalisimin alttarin kulmaan piti saada sellainen jalankulkijain tapatusaukio?! Simonkadun ja Annankadun risteyksessä teki todella tiukkaa kahden teliauton kohdata toisensa, sen verran ahdasta oli, että tässä risteyksessä tullaan vielä varmasti kolhimaan autoja. Helpointa sinällään olisi joko rakentaa pikavauhtia ratikka Lauttasaareen asti tai katkaista Lauttasaaren bussit Ruoholahden metroasemalle, joka kenties olisi sujuvin vaihtoehto, mutta nostattaisi toki valtavan metelin...
 
Viimeksi muokattu:
Ei muuten suju vieläkään kunnolla Ruoholahden bussiliikenne. Kävelin tänään bussien 65A/66A-reittiä jollekin Ruoholahdenkadun pysäkille. Pysäkin aikataulun mukaan 11.28 lähtisi bussi 21V, joka kulkikin suunnilleen ajoissa. Linjojen 65A/66A-busseja (ajat pysäkillä 11.30 ja ehkä 11.37) ei kuitenkaan kuulunut. Lopulta noin kello 11.45 nuo kaksi bussia tulivat pysäkille samanaikaisesti. Kello 11.30 ei käsittääkseni ole ruuhka-aika?

Liikennevalojen poistaminen ja reitin siirtäminen UKKK:lle ei poista muusta liikenteestä aiheutuvaa hidastusta keskustassa!
 
Helpointa sinällään olisi joko rakentaa pikavauhtia ratikka Lauttasaareen asti tai katkaista Lauttasaaren bussit Ruoholahden metroasemalle, joka kenties olisi sujuvin vaihtoehto, mutta nostattaisi toki valtavan metelin...

Nostaisikohan se meteliä sittenkään? Kun ihmisiä on tarpeeksi kauan piinattu epäluotettavilla busseilla, niin kyllä alkaa maittaa se Ruoholahden vaihtoehtokin. Tässä olisi muutamia vaihtoehtoja Lauttasaaren busseille:
-ajaa Rautatientorilta Lauttasaareen päin joko Bulevardia tai Uudenmaankadun/Lönnrotinkadun kautta, sieltä Itämerenkadulle ja Ruoholahden metroaseman ohi, siitä entiselle reitille
-lähteä Kampin Espoon terminaalista, josta entiselle reitille, näin vältettäisiin osa Kampin ruuhkista ja silti palveltaisiin keskustasta ilman vaihtoa
-päättäriksi Ruoholahden metroasema, täsmällisin vaihtoehto

Etenkin minua kiinnostaa, mitä haittapuolia olisi tuossa Bulevardin vaihtoehdossa. Miksihän sitä ei ole kokeiltu lainkaan? Onko vaikkapa linjan 20 ohjaamisessa Bulevardilta Hietalahdenrannan kautta Ruoholahden metroaseman ohi jotain selviä haittoja?
 
Takaisin
Ylös