Sivu 1 / 2 12 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/18

Viestiketju: Bussiyhteyden sujuvuutta Länsiterminaalista Helsingin keskustaan

  1. #1
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    4085

    oletus Bussiyhteyden sujuvuutta Länsiterminaalista Helsingin keskustaan

    Bussilinjan h15A on nopea yhteys Länsiterminaalista Helsingin keskustaan Elielinaukiolle. Tässä kuva sen reitin varrelta Leppäsuolta ruuhka-aikaan. Edessä näkyy edellinen vuoro ja takanani oli jo seuraava; kuin "köyhän talon porsaat" .
    Joukkoliikenneharrastaja

  2. #2
    Aleksi.K avatar
    Liittynyt
    27.04.2006
    Sijainti
    Leppävaara
    Viestejä
    2697

    oletus Vs: Bussiyhteyden sujuvuutta Länsiterminaalista Helsingin keskustaan

    Tuo tuntuu olevan melko ruuhkainen.. Nopeampaa yhteyttä voisi miettiä esimerkiksi metron avulla, tai 8-ratikan jatkamisesta Terminaalin tuntumaan. Toinen, mikä voisi on yhteyden laittaminen Kampin Terminaaliin Porkkalankadun kautta. Onko se sitten niin tarpeellinen, on sitten ihan toinen juttu.
    Tyhmä ei se joka myy, vaan se joka ostaa.

  3. #3
    Ajomestari avatar
    Liittynyt
    05.11.2006
    Viestejä
    227

    oletus Vs: Bussiyhteyden sujuvuutta Länsiterminaalista Helsingin keskustaan

    Tuttu paikka minulle. Tuosta ajoi jokin aika sitten vielä h55\A linja. Marian sairaalalta meni 2006 vuoden jouluna puoli tuntia kamppiin aikaa

  4. #4
    Ajomestari avatar
    Liittynyt
    05.11.2006
    Viestejä
    227

    oletus Vs: Bussiyhteyden sujuvuutta Länsiterminaalista Helsingin keskustaan

    Ja rataa kulkeva juna pääsee kulkemaan sujuvasti

  5. #5
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7552

    oletus Vs: Bussiyhteyden sujuvuutta Länsiterminaalista Helsingin keskustaan

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ajomestari Näytä viesti
    Ja rataa kulkeva juna pääsee kulkemaan sujuvasti
    Mutta se urahan on varattu autoilijoille! Ja näettehän, miten tarpeellista on rakentaa puolella miljardilla keskustatunneli. Noin monta autoa tässäkin kuvassa. Kun kaikki henkilöautot ovat keskustatunnelissa, bussille 15 on oivallisesti tilaa. Joten keskustatunneli on itse asiassa joukkoliikennehanke, joka tulisikin panna HKL:n maksettavaksi. Sillä laillahan sekin rahoitusongelma ratkeaa.

    Antero

  6. #6

    Liittynyt
    17.03.2006
    Viestejä
    94

    oletus Vs: Bussiyhteyden sujuvuutta Länsiterminaalista Helsingin keskustaan

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Aleksi.K Näytä viesti
    Nopeampaa yhteyttä voisi miettiä esimerkiksi metron avulla, tai 8-ratikan jatkamisesta Terminaalin tuntumaan. Toinen, mikä voisi on yhteyden laittaminen Kampin Terminaaliin Porkkalankadun kautta. Onko se sitten niin tarpeellinen, on sitten ihan toinen juttu.
    Ennen Kampin parannustoimenpiteitä linja 15 kulkikin muistaakseni Asema-aukiolta Salomonkadun ja Porkkalankadun kautta Länsisatamaan. Yhteys oli sujuva. Kampin rakennustöiden jälkeen oli vuoden verran vain linja 15 Ruoholahti-Länsisatama ja yksi CBF:n vuoro oli siirretty kompensaationa linjalle 21V. Tämän jälkeen haluttiin yhteys Elielinaukiolle ja Kamppiin linjalla 15A.

    Nykyisin halukkaat voivat matkustaa linjalla 15 Ruoholahteen, josta metrolla Kamppiin ja Rautatientorille/Elielinaukiolle. Jostain syystä on matkustajia, jotka eivät tahdo vaihtaa...

    Hesarissa oli muuten joku päivä maininta, että satamaradan kuiluun tulisi pyörätie.

  7. #7
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7552

    oletus Vs: Bussiyhteyden sujuvuutta Länsiterminaalista Helsingin keskustaan

    Lainaus Alunperin kirjoittanut simson Näytä viesti
    Nykyisin halukkaat voivat matkustaa linjalla 15 Ruoholahteen, josta metrolla Kamppiin ja Rautatientorille/Elielinaukiolle. Jostain syystä on matkustajia, jotka eivät tahdo vaihtaa...
    Eikä ihme. Onhan jossain määrin vaivattomampaa matkustaa samalla bussilla kerran siihen päästyään kuin tehdä joukkoliikennematka etupäässä kävellen. (Kävely-bussi-kävely-metro-kävely)

    Lainaus Alunperin kirjoittanut simson Näytä viesti
    Hesarissa oli muuten joku päivä maininta, että satamaradan kuiluun tulisi pyörätie.
    Kyllä näin on. KSV järjesti aiheesta arkkitehtiopiskelijoille kilpailun, jonka tulokset on julkistettu ja parhaat palkittu jo keväällä.

    Sanoisin, että tässä on sellainen logiikka, että ratakuilulle ei saa keksiä sellaista käyttöä, josta on todellista hyötyä. Koska siitä syntyy kaupunkilaisille keskustatunnelivastaisia ajatuksia.

    On helpompi poistaa tilapäinen pyörätie kuin tilapäinen joukkoliikennekatu tai tilapäinen raitiotie. Kuilua ei myöskään sovi käyttää henkilöautoliikenteen yhteydeksi, mihin sen myös voisi käyttää. Koska silloin joku voisi oivaltaa, ettei ole tarpeen käyttää 500 miljoonaa tunnelin rakentamiseen, kun kerran siinä olisi jo 2-kaistainen katu.

    Jos joku nyt kysyy, että miten se kuilu voisi autokatu olla, niin aivan yksinertaisesti. Länsipäästä liikenne johdetaan joko Laivapojankadun tai Itämerenkaudn risteyksestä. Idässä Ala-Mannerheimintiellä on T-risteys. Tai jopa pelkkä yhteys Töölönlahdenkadulle. Siltähän pääsee molempiin suuntiin Mannerheimintielle. Muu katuliikenne Rautaiekaduilla ja niillä olevilla liittymillä voi olla ennallaan. Kyse olisi vain niistä kaistoista, joita käyttävät ne, joiden matka suuntautuu Mechelininkadulta Mannerheimintielle, ei siihen välille.

    Ja jotta tästä tulisi oikein kunnon "keskustatunneli", Rautatiekatujen välin voisi kattaa betonikannella, jossa on joukkoliikennekaistat. Riittää, että tämä kattaus on Nervanderinkadun ja Olavinkadun tasalle. Eikä muuten maksa paljoa.

    Jaa että miksikö tällaista ehdotan? Siksi, että tämä tukee autotonta keskustaa. Ilman Rautatiekatujen välikanttakin autoilun kieltäminen Ruoholahdenkadulta Kaivokadulle tekee joukkoliikenteen häiriöttömäksi. Ja joukkoliikenteelle se on parempi reitti kuin Rautatiekadut, koska reitti kulkee lähempänä keskustan liiketiloja Kamppia ja Foorumia.

    Antero

  8. #8
    Aleksi.K avatar
    Liittynyt
    27.04.2006
    Sijainti
    Leppävaara
    Viestejä
    2697

    oletus Vs: Bussiyhteyden sujuvuutta Länsiterminaalista Helsingin keskustaan

    Lainaus Alunperin kirjoittanut simson Näytä viesti
    Ennen Kampin parannustoimenpiteitä linja 15 kulkikin muistaakseni Asema-aukiolta Salomonkadun ja Porkkalankadun kautta Länsisatamaan. Yhteys oli sujuva.
    Lähes tulkoon näin. Linja tosin alkoi Linja-autoasemalta, nykyisen Narikkatorin paikkeilta, ja siitä tunnelia pitkin Porkkalankadulle. Silloin se oli (muistaakseni) koko päivän näin, eikä mitään A-vuoroja ollut. Siksi juuri tuota Kamppia ehdotin, sieltä reitti olisi sujuvampi. Nykyinen A-reitti on ruuhka-aikaan melko ruuhkainen, ja lisää matka-aikaa aika lailla.
    Tyhmä ei se joka myy, vaan se joka ostaa.

  9. #9

    Liittynyt
    07.08.2006
    Viestejä
    281

    oletus Vs: Bussiyhteyden sujuvuutta Länsiterminaalista Helsingin keskustaan

    Lainaus Alunperin kirjoittanut simson Näytä viesti
    Nykyisin halukkaat voivat matkustaa linjalla 15 Ruoholahteen, josta metrolla Kamppiin ja Rautatientorille/Elielinaukiolle. Jostain syystä on matkustajia, jotka eivät tahdo vaihtaa...
    Mikäs ihme se on kun linjojen yhteisestä lähtömäärästä 15A:n liikennöintiaikana vain keskimäärin joka kolmas lähtö on linjatunnuksella 15. Muut kaksi kolmesta kulkevat tunnuksella 15A...
    Viimeisin muokkaaja vko; 10.10.2007 kello 22:36. Syy: lainaus korjattu

  10. #10

    Liittynyt
    08.08.2005
    Sijainti
    Lappeenranta
    Viestejä
    75

    oletus Vs: Bussiyhteyden sujuvuutta Länsiterminaalista Helsingin keskustaan

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Sanoisin, että tässä on sellainen logiikka, että ratakuilulle ei saa keksiä sellaista käyttöä, josta on todellista hyötyä. Koska siitä syntyy kaupunkilaisille keskustatunnelivastaisia ajatuksia.
    Mahtuisiko linja-auto kulkemaan tuossa kuilussa? Itselläni on vain sellainen muistikuva, että se on aika 'ahdas'. Siitähän saisi nopea reitin H15A:lle, ei tarvittaisi edes montaa autoa, ehkä kolme: yksi auto kummassakin päässä lastaamassa/purkamassa ja yksi 'tunnelissa'. Tunnelin päihin liikennevalot ja kenties puomit, etteivät autoilijat 'eksy' sinne.

    Tietenkin hienompi ajatus olisi se, että jätettäisiin raiteet tunneliin ja hankittaisiin pari raitiovaunua sopivalla raideleveydellä ja kahdella ohjaamolla varustettuna. Yksi vaunu riittäisi tuolle välille koko päivän. Varikko voisi olla hieman ongelmainen, ellei sitten laiteta pasilaan ja hinataan aamulla vaunu pasilasta tuonne raiteille dieselveturilla. Tähän tietenkin joku ehdottaa duoraitiovaunua, mutta tulisi ehkä halvemmaksi yhdelle järjestelmälle, varsinkin kun ruoholahteen tulisi raide- ja johtoristeys joka on varmasti helpompi järjestää raitiotielangoilla kuin toinen 25kV ja toinen raitiotien lanka joka taisi olla vielä 'maa' tai nollajohdin?
    Viimeisin muokkaaja vko; 10.10.2007 kello 22:41. Syy: koko viestin pituista lainausta lyhennetty

  11. #11
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7552

    oletus Vs: Bussiyhteyden sujuvuutta Länsiterminaalista Helsingin keskustaan

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Makeone Näytä viesti
    Mahtuisiko linja-auto kulkemaan tuossa kuilussa? Itselläni on vain sellainen muistikuva, että se on aika 'ahdas'.
    Kuilu on itse asiassa osittain kahden raiteen levyinen, mutta siinä on aina ollut vain yksi. Kapein paikka on vanha Mannerheimintien alittava silta ja seuraavaksi kapein kohta lienee nykyään eduskunnan lisärakennuksen kohdalla. Pysäkeille ei kuilussa ole leveyssuunnassa tilaa ilman louhintaa.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Makeone Näytä viesti
    Tietenkin hienompi ajatus olisi se, että jätettäisiin raiteet tunneliin ja hankittaisiin pari raitiovaunua sopivalla raideleveydellä ja kahdella ohjaamolla varustettuna. Yksi vaunu riittäisi tuolle välille koko päivän.
    Minullehan toki tämä sopii. Mutta kun raide vaatii sähköistyksen ja yhteys muutenkin rakentamista, mm. pysäkit, raiteen vaihtaminen ei ole siinä enää suuri kulu. Etenkään verrattuna siihen, että ei tarvitse ostaa vaunuja vaan käyttää nykyisiä.

    Antero

  12. #12
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    7957

    oletus Vs: Bussiyhteyden sujuvuutta Länsiterminaalista Helsingin keskustaan

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Mutta kun raide vaatii sähköistyksen ja yhteys muutenkin rakentamista, mm. pysäkit, raiteen vaihtaminen ei ole siinä enää suuri kulu.
    Entäs jos raitella kulkisikin vain puhdas satamayhteys, jonka asemat olisivat Länsiterminaali ja Helsinki? Kulkupelinä kiskobussi. Ei tarvita pysäkkejä eikä sähköistystä...

  13. #13

    Liittynyt
    08.08.2005
    Sijainti
    Lappeenranta
    Viestejä
    75

    oletus Vs: Bussiyhteyden sujuvuutta Länsiterminaalista Helsingin keskustaan

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Entäs jos raitella kulkisikin vain puhdas satamayhteys, jonka asemat olisivat Länsiterminaali ja Helsinki? Kulkupelinä kiskobussi. Ei tarvita pysäkkejä eikä sähköistystä...
    Ja koska halutaan ekologisia vaihtoehtoja, niin kenties maakaasukäyttöinen kiskobussi...

    Maakaasu nyt tosin saastuttaa yhtä paljon kuin dieselöljy paitsi ehkä hiukkasten suhteen.

  14. #14
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1471

    oletus Vs: Bussiyhteyden sujuvuutta Länsiterminaalista Helsingin keskustaan

    Lainaus Alunperin kirjoittanut simson Näytä viesti
    Nykyisin halukkaat voivat matkustaa linjalla 15 Ruoholahteen, josta metrolla Kamppiin ja Rautatientorille/Elielinaukiolle. Jostain syystä on matkustajia, jotka eivät tahdo vaihtaa...
    Täällä HKL:llä on vähän sama henki eli 15A:n ruuhkaisuus ei pahemmin haittaa koska "matkustajien pitäisi ymmärtää mennä 15:llä metrolle". 15A on ylipäänsä olemassa vain Helsingin Sataman vaatimuksesta.

    Meille joukkoliikenteen suunnittelijoille ja aktiivikäyttäjille on joskus vaikeaa ymmärtää, että joukkoliikenteen käyttäminen on siihen tottumattomalle hyvinkin vaikeaa ja jopa pelottavaa. Varsinkaan kolmen suurimman kaupunkiseudun ulkopuolelta tulevat matkustajat eivät yleensä edes ajattele mitään niin monimutkaista kuin vaihdollista yhteyttä metrolla satamaan. Eihän koko vaihdon käsitettä ole oikeastaan olemassa yksittäisellä säteittäisellä matkalla kuin pääkaupunkiseudulla. Muissa kaupungeissa vaihdot tapahtuvat lähes aina kaupungin keskustassa, josta menee suoria linjoja kaikkialle.

  15. #15
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7552

    oletus Vs: Bussiyhteyden sujuvuutta Länsiterminaalista Helsingin keskustaan

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Entäs jos raitella kulkisikin vain puhdas satamayhteys, jonka asemat olisivat Länsiterminaali ja Helsinki? Kulkupelinä kiskobussi. Ei tarvita pysäkkejä eikä sähköistystä...
    Tarvitaan vaan se kiskobussi. Kun ei ole niitäkään.

    Antero

Sivu 1 / 2 12 ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. Heiluri- vai keskustaan päättyvä linja?
    kirjoittanut a__m foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 17
    Viimeisin viesti: 06.03.2009, 12:41
  2. HKL:llä suunnitteilla yöajan "bilebussi" Keskustaan
    kirjoittanut JT foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 28.04.2008, 00:51
  3. HS: Kaupunginjohtaja J. Pajunen haluaa lisää autoja Helsingin keskustaan
    kirjoittanut a__m foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 50
    Viimeisin viesti: 14.12.2007, 12:18
  4. Pienillä toimenpiteillä sujuvuutta
    kirjoittanut Holmi foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 12
    Viimeisin viesti: 14.11.2007, 09:48

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •