Bussiyhteyden sujuvuutta Länsiterminaalista Helsingin keskustaan

vristo

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
28 Kesäkuu 2005
Viestit
4,087
Bussilinjan h15A on nopea yhteys Länsiterminaalista Helsingin keskustaan Elielinaukiolle. Tässä kuva sen reitin varrelta Leppäsuolta ruuhka-aikaan. Edessä näkyy edellinen vuoro ja takanani oli jo seuraava; kuin "köyhän talon porsaat" ;).
 
Tuo tuntuu olevan melko ruuhkainen.. :) Nopeampaa yhteyttä voisi miettiä esimerkiksi metron avulla, tai 8-ratikan jatkamisesta Terminaalin tuntumaan. Toinen, mikä voisi on yhteyden laittaminen Kampin Terminaaliin Porkkalankadun kautta. Onko se sitten niin tarpeellinen, on sitten ihan toinen juttu.
 
Tuttu paikka minulle. Tuosta ajoi jokin aika sitten vielä h55\A linja. Marian sairaalalta meni 2006 vuoden jouluna puoli tuntia kamppiin aikaa:mad:
 
Ja rataa kulkeva juna pääsee kulkemaan sujuvasti:biggrin:
Mutta se urahan on varattu autoilijoille! Ja näettehän, miten tarpeellista on rakentaa puolella miljardilla keskustatunneli. Noin monta autoa tässäkin kuvassa. Kun kaikki henkilöautot ovat keskustatunnelissa, bussille 15 on oivallisesti tilaa. Joten keskustatunneli on itse asiassa joukkoliikennehanke, joka tulisikin panna HKL:n maksettavaksi. Sillä laillahan sekin rahoitusongelma ratkeaa. :lol:

Antero
 
Nopeampaa yhteyttä voisi miettiä esimerkiksi metron avulla, tai 8-ratikan jatkamisesta Terminaalin tuntumaan. Toinen, mikä voisi on yhteyden laittaminen Kampin Terminaaliin Porkkalankadun kautta. Onko se sitten niin tarpeellinen, on sitten ihan toinen juttu.

Ennen Kampin parannustoimenpiteitä linja 15 kulkikin muistaakseni Asema-aukiolta Salomonkadun ja Porkkalankadun kautta Länsisatamaan. Yhteys oli sujuva. Kampin rakennustöiden jälkeen oli vuoden verran vain linja 15 Ruoholahti-Länsisatama ja yksi CBF:n vuoro oli siirretty kompensaationa linjalle 21V. Tämän jälkeen haluttiin yhteys Elielinaukiolle ja Kamppiin linjalla 15A.

Nykyisin halukkaat voivat matkustaa linjalla 15 Ruoholahteen, josta metrolla Kamppiin ja Rautatientorille/Elielinaukiolle. Jostain syystä on matkustajia, jotka eivät tahdo vaihtaa...

Hesarissa oli muuten joku päivä maininta, että satamaradan kuiluun tulisi pyörätie.
 
Nykyisin halukkaat voivat matkustaa linjalla 15 Ruoholahteen, josta metrolla Kamppiin ja Rautatientorille/Elielinaukiolle. Jostain syystä on matkustajia, jotka eivät tahdo vaihtaa...
Eikä ihme. Onhan jossain määrin vaivattomampaa matkustaa samalla bussilla kerran siihen päästyään kuin tehdä joukkoliikennematka etupäässä kävellen. (Kävely-bussi-kävely-metro-kävely)

Hesarissa oli muuten joku päivä maininta, että satamaradan kuiluun tulisi pyörätie.
Kyllä näin on. KSV järjesti aiheesta arkkitehtiopiskelijoille kilpailun, jonka tulokset on julkistettu ja parhaat palkittu jo keväällä.

Sanoisin, että tässä on sellainen logiikka, että ratakuilulle ei saa keksiä sellaista käyttöä, josta on todellista hyötyä. Koska siitä syntyy kaupunkilaisille keskustatunnelivastaisia ajatuksia.

On helpompi poistaa tilapäinen pyörätie kuin tilapäinen joukkoliikennekatu tai tilapäinen raitiotie. Kuilua ei myöskään sovi käyttää henkilöautoliikenteen yhteydeksi, mihin sen myös voisi käyttää. Koska silloin joku voisi oivaltaa, ettei ole tarpeen käyttää 500 miljoonaa tunnelin rakentamiseen, kun kerran siinä olisi jo 2-kaistainen katu.

Jos joku nyt kysyy, että miten se kuilu voisi autokatu olla, niin aivan yksinertaisesti. Länsipäästä liikenne johdetaan joko Laivapojankadun tai Itämerenkaudn risteyksestä. Idässä Ala-Mannerheimintiellä on T-risteys. Tai jopa pelkkä yhteys Töölönlahdenkadulle. Siltähän pääsee molempiin suuntiin Mannerheimintielle. Muu katuliikenne Rautaiekaduilla ja niillä olevilla liittymillä voi olla ennallaan. Kyse olisi vain niistä kaistoista, joita käyttävät ne, joiden matka suuntautuu Mechelininkadulta Mannerheimintielle, ei siihen välille.

Ja jotta tästä tulisi oikein kunnon "keskustatunneli", Rautatiekatujen välin voisi kattaa betonikannella, jossa on joukkoliikennekaistat. Riittää, että tämä kattaus on Nervanderinkadun ja Olavinkadun tasalle. Eikä muuten maksa paljoa.

Jaa että miksikö tällaista ehdotan? Siksi, että tämä tukee autotonta keskustaa. Ilman Rautatiekatujen välikanttakin autoilun kieltäminen Ruoholahdenkadulta Kaivokadulle tekee joukkoliikenteen häiriöttömäksi. Ja joukkoliikenteelle se on parempi reitti kuin Rautatiekadut, koska reitti kulkee lähempänä keskustan liiketiloja Kamppia ja Foorumia.

Antero
 
Ennen Kampin parannustoimenpiteitä linja 15 kulkikin muistaakseni Asema-aukiolta Salomonkadun ja Porkkalankadun kautta Länsisatamaan. Yhteys oli sujuva.

Lähes tulkoon näin. Linja tosin alkoi Linja-autoasemalta, nykyisen Narikkatorin paikkeilta, ja siitä tunnelia pitkin Porkkalankadulle. Silloin se oli (muistaakseni) koko päivän näin, eikä mitään A-vuoroja ollut. Siksi juuri tuota Kamppia ehdotin, sieltä reitti olisi sujuvampi. Nykyinen A-reitti on ruuhka-aikaan melko ruuhkainen, ja lisää matka-aikaa aika lailla.
 
Nykyisin halukkaat voivat matkustaa linjalla 15 Ruoholahteen, josta metrolla Kamppiin ja Rautatientorille/Elielinaukiolle. Jostain syystä on matkustajia, jotka eivät tahdo vaihtaa...
Mikäs ihme se on kun linjojen yhteisestä lähtömäärästä 15A:n liikennöintiaikana vain keskimäärin joka kolmas lähtö on linjatunnuksella 15. Muut kaksi kolmesta kulkevat tunnuksella 15A...
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Sanoisin, että tässä on sellainen logiikka, että ratakuilulle ei saa keksiä sellaista käyttöä, josta on todellista hyötyä. Koska siitä syntyy kaupunkilaisille keskustatunnelivastaisia ajatuksia.

Mahtuisiko linja-auto kulkemaan tuossa kuilussa? Itselläni on vain sellainen muistikuva, että se on aika 'ahdas'. Siitähän saisi nopea reitin H15A:lle, ei tarvittaisi edes montaa autoa, ehkä kolme: yksi auto kummassakin päässä lastaamassa/purkamassa ja yksi 'tunnelissa'. Tunnelin päihin liikennevalot ja kenties puomit, etteivät autoilijat 'eksy' sinne.

Tietenkin hienompi ajatus olisi se, että jätettäisiin raiteet tunneliin ja hankittaisiin pari raitiovaunua sopivalla raideleveydellä ja kahdella ohjaamolla varustettuna. Yksi vaunu riittäisi tuolle välille koko päivän. Varikko voisi olla hieman ongelmainen, ellei sitten laiteta pasilaan ja hinataan aamulla vaunu pasilasta tuonne raiteille dieselveturilla. Tähän tietenkin joku ehdottaa duoraitiovaunua, mutta tulisi ehkä halvemmaksi yhdelle järjestelmälle, varsinkin kun ruoholahteen tulisi raide- ja johtoristeys joka on varmasti helpompi järjestää raitiotielangoilla kuin toinen 25kV ja toinen raitiotien lanka joka taisi olla vielä 'maa' tai nollajohdin?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Mahtuisiko linja-auto kulkemaan tuossa kuilussa? Itselläni on vain sellainen muistikuva, että se on aika 'ahdas'.
Kuilu on itse asiassa osittain kahden raiteen levyinen, mutta siinä on aina ollut vain yksi. Kapein paikka on vanha Mannerheimintien alittava silta ja seuraavaksi kapein kohta lienee nykyään eduskunnan lisärakennuksen kohdalla. Pysäkeille ei kuilussa ole leveyssuunnassa tilaa ilman louhintaa.

Tietenkin hienompi ajatus olisi se, että jätettäisiin raiteet tunneliin ja hankittaisiin pari raitiovaunua sopivalla raideleveydellä ja kahdella ohjaamolla varustettuna. Yksi vaunu riittäisi tuolle välille koko päivän.
Minullehan toki tämä sopii. :) Mutta kun raide vaatii sähköistyksen ja yhteys muutenkin rakentamista, mm. pysäkit, raiteen vaihtaminen ei ole siinä enää suuri kulu. Etenkään verrattuna siihen, että ei tarvitse ostaa vaunuja vaan käyttää nykyisiä.

Antero
 
Mutta kun raide vaatii sähköistyksen ja yhteys muutenkin rakentamista, mm. pysäkit, raiteen vaihtaminen ei ole siinä enää suuri kulu.

Entäs jos raitella kulkisikin vain puhdas satamayhteys, jonka asemat olisivat Länsiterminaali ja Helsinki? Kulkupelinä kiskobussi. Ei tarvita pysäkkejä eikä sähköistystä...
 
Entäs jos raitella kulkisikin vain puhdas satamayhteys, jonka asemat olisivat Länsiterminaali ja Helsinki? Kulkupelinä kiskobussi. Ei tarvita pysäkkejä eikä sähköistystä...

Ja koska halutaan ekologisia vaihtoehtoja, niin kenties maakaasukäyttöinen kiskobussi... ;)

Maakaasu nyt tosin saastuttaa yhtä paljon kuin dieselöljy paitsi ehkä hiukkasten suhteen.
 
Nykyisin halukkaat voivat matkustaa linjalla 15 Ruoholahteen, josta metrolla Kamppiin ja Rautatientorille/Elielinaukiolle. Jostain syystä on matkustajia, jotka eivät tahdo vaihtaa...

Täällä HKL:llä on vähän sama henki eli 15A:n ruuhkaisuus ei pahemmin haittaa koska "matkustajien pitäisi ymmärtää mennä 15:llä metrolle". 15A on ylipäänsä olemassa vain Helsingin Sataman vaatimuksesta.

Meille joukkoliikenteen suunnittelijoille ja aktiivikäyttäjille on joskus vaikeaa ymmärtää, että joukkoliikenteen käyttäminen on siihen tottumattomalle hyvinkin vaikeaa ja jopa pelottavaa. Varsinkaan kolmen suurimman kaupunkiseudun ulkopuolelta tulevat matkustajat eivät yleensä edes ajattele mitään niin monimutkaista kuin vaihdollista yhteyttä metrolla satamaan. Eihän koko vaihdon käsitettä ole oikeastaan olemassa yksittäisellä säteittäisellä matkalla kuin pääkaupunkiseudulla. Muissa kaupungeissa vaihdot tapahtuvat lähes aina kaupungin keskustassa, josta menee suoria linjoja kaikkialle.
 
Entäs jos raitella kulkisikin vain puhdas satamayhteys, jonka asemat olisivat Länsiterminaali ja Helsinki? Kulkupelinä kiskobussi. Ei tarvita pysäkkejä eikä sähköistystä...
Tarvitaan vaan se kiskobussi. Kun ei ole niitäkään.

Antero
 
Takaisin
Ylös