vristo
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 4,087
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Mutta se urahan on varattu autoilijoille! Ja näettehän, miten tarpeellista on rakentaa puolella miljardilla keskustatunneli. Noin monta autoa tässäkin kuvassa. Kun kaikki henkilöautot ovat keskustatunnelissa, bussille 15 on oivallisesti tilaa. Joten keskustatunneli on itse asiassa joukkoliikennehanke, joka tulisikin panna HKL:n maksettavaksi. Sillä laillahan sekin rahoitusongelma ratkeaa. :lol:Ja rataa kulkeva juna pääsee kulkemaan sujuvasti:biggrin:
Nopeampaa yhteyttä voisi miettiä esimerkiksi metron avulla, tai 8-ratikan jatkamisesta Terminaalin tuntumaan. Toinen, mikä voisi on yhteyden laittaminen Kampin Terminaaliin Porkkalankadun kautta. Onko se sitten niin tarpeellinen, on sitten ihan toinen juttu.
Eikä ihme. Onhan jossain määrin vaivattomampaa matkustaa samalla bussilla kerran siihen päästyään kuin tehdä joukkoliikennematka etupäässä kävellen. (Kävely-bussi-kävely-metro-kävely)Nykyisin halukkaat voivat matkustaa linjalla 15 Ruoholahteen, josta metrolla Kamppiin ja Rautatientorille/Elielinaukiolle. Jostain syystä on matkustajia, jotka eivät tahdo vaihtaa...
Kyllä näin on. KSV järjesti aiheesta arkkitehtiopiskelijoille kilpailun, jonka tulokset on julkistettu ja parhaat palkittu jo keväällä.Hesarissa oli muuten joku päivä maininta, että satamaradan kuiluun tulisi pyörätie.
Ennen Kampin parannustoimenpiteitä linja 15 kulkikin muistaakseni Asema-aukiolta Salomonkadun ja Porkkalankadun kautta Länsisatamaan. Yhteys oli sujuva.
Mikäs ihme se on kun linjojen yhteisestä lähtömäärästä 15A:n liikennöintiaikana vain keskimäärin joka kolmas lähtö on linjatunnuksella 15. Muut kaksi kolmesta kulkevat tunnuksella 15A...Nykyisin halukkaat voivat matkustaa linjalla 15 Ruoholahteen, josta metrolla Kamppiin ja Rautatientorille/Elielinaukiolle. Jostain syystä on matkustajia, jotka eivät tahdo vaihtaa...
Sanoisin, että tässä on sellainen logiikka, että ratakuilulle ei saa keksiä sellaista käyttöä, josta on todellista hyötyä. Koska siitä syntyy kaupunkilaisille keskustatunnelivastaisia ajatuksia.
Kuilu on itse asiassa osittain kahden raiteen levyinen, mutta siinä on aina ollut vain yksi. Kapein paikka on vanha Mannerheimintien alittava silta ja seuraavaksi kapein kohta lienee nykyään eduskunnan lisärakennuksen kohdalla. Pysäkeille ei kuilussa ole leveyssuunnassa tilaa ilman louhintaa.Mahtuisiko linja-auto kulkemaan tuossa kuilussa? Itselläni on vain sellainen muistikuva, että se on aika 'ahdas'.
Minullehan toki tämä sopii. Mutta kun raide vaatii sähköistyksen ja yhteys muutenkin rakentamista, mm. pysäkit, raiteen vaihtaminen ei ole siinä enää suuri kulu. Etenkään verrattuna siihen, että ei tarvitse ostaa vaunuja vaan käyttää nykyisiä.Tietenkin hienompi ajatus olisi se, että jätettäisiin raiteet tunneliin ja hankittaisiin pari raitiovaunua sopivalla raideleveydellä ja kahdella ohjaamolla varustettuna. Yksi vaunu riittäisi tuolle välille koko päivän.
Mutta kun raide vaatii sähköistyksen ja yhteys muutenkin rakentamista, mm. pysäkit, raiteen vaihtaminen ei ole siinä enää suuri kulu.
Entäs jos raitella kulkisikin vain puhdas satamayhteys, jonka asemat olisivat Länsiterminaali ja Helsinki? Kulkupelinä kiskobussi. Ei tarvita pysäkkejä eikä sähköistystä...
Nykyisin halukkaat voivat matkustaa linjalla 15 Ruoholahteen, josta metrolla Kamppiin ja Rautatientorille/Elielinaukiolle. Jostain syystä on matkustajia, jotka eivät tahdo vaihtaa...
Tarvitaan vaan se kiskobussi. Kun ei ole niitäkään.Entäs jos raitella kulkisikin vain puhdas satamayhteys, jonka asemat olisivat Länsiterminaali ja Helsinki? Kulkupelinä kiskobussi. Ei tarvita pysäkkejä eikä sähköistystä...