Työssäoppimisesta YTV-alueella

Liittynyt
6 Lokakuu 2007
Viestit
1
Hei,

Suoritan linja-autonkuljettajan ammattitutkintoon johtavaa koulutusta. Koulutukseen sisältyy työssäoppimisjakso jossakin YTV-alueella paikallisliikennettä ajavassa yrityksessä, ja siksi tiedustelenkin ystävällisesti alan työntekijöiltä pikku vinkkejä tulevan työssäoppimispaikkani suhteen: millä tavoin eri työnantajat suhtautuvat työssäoppijiin ja miten perehdyttäminen yrityksissä tapahtuu?

Ystävällisesti
Perttu S.
 
Työssäoppimisesta HSL-alueella

Tosiaan nostetaas tätä ylös jos jollakin olisi kokemuksia ?
 
Vs: Työssäoppimisesta HSL-alueella

Tosiaan nostetaas tätä ylös jos jollakin olisi kokemuksia ?

Itselläni on kokemusta TTS:stä ja kokemukseni oli positiivinen. Kyseinen kurssi oli yhteistyössä Helbin kanssa eli 6 viikon pituinen työharjoittelu oli kaikilla automaattisesti Helbillä ja kohtelu siellä oli myös positiivista. Myöhemmin siirryin toiseen taloon, koska silloinen Helbin käyttämä työehtosopimus oli heikko uuden kuljettajan kannalta. Jakk:n kadottua pääkaupunkiseudulta jäljelle jäi käytännössä TTS ja Heltech.
 
Vs: Työssäoppimisesta HSL-alueella

Itselläni on kokemusta TTS:stä ja kokemukseni oli positiivinen. Kyseinen kurssi oli yhteistyössä Helbin kanssa eli 6 viikon pituinen työharjoittelu oli kaikilla automaattisesti Helbillä ja kohtelu siellä oli myös positiivista. Myöhemmin siirryin toiseen taloon, koska silloinen Helbin käyttämä työehtosopimus oli heikko uuden kuljettajan kannalta. Jakk:n kadottua pääkaupunkiseudulta jäljelle jäi käytännössä TTS ja Heltech.

Pystyn jakamaan saman kokemuksen hanan kanssa, sillä olen kävellyt lähes saman polun.

Helbin kuljettajapulan aikaan kävin TTS:n kurssin, joka kesti muutaman kuukauden. Sen jälkeen oli 6vk työharjoittelua, josta osalta aikaa ei muistaakseni maksettu palkkaa. Sitten alkoi vakituinen työsuhde ko. talossa.

No kuljettajaksi päästyäni pahin kuljettajapula oli jo laantunut, ja olisin joutunut ajamaan seuraavien linjavaalien alusta pelkkiä ruuhkasarjoja järjestysnumeron pienuuden takia. Läksin sitten toiseen taloon.

Enää helbillä ei ole käytössä tuota linjavaali-systeemiä ja nuorillekin kuljettajille on tarjolla inhimillisiä työpäiviä :D
 
Itsekin kävin TTS:llä kurssin, mutta kurssi ei ollut yhteistyössä minkään yhtiön kanssa, vaan työkkärin maksama, ns. uudelleenkoulutus kurssi.
Harjoittelupaikan sai siis valita vapaasti, ja hajontaa tulikin melkolailla. Itse menin Nobinalle harjoitteluun, ja koen että minut otettiin vastaan hyvin. Pahaa en ole muistakaan yhtiöistä/varikoista kuullut. Harjottelu oli about pari kk, ja palkatta. (siis samalla työttömyyskorvauksella kun muukin kurssi.)

Linjakoulutuksia on ollut usealla eri tavalla, alkaen kartanluvusta linjalla istumiseen jne. Muutaman linjan alussa opin siten että istuin vanhemman kuljettajan kyydissä kierroksen - kaksi, ja sitten kuskinvaihto. Oli vanha kuski tukena sitten jos meni sormi suuhun. Aika nopeasti tuli koluttua talon kaikki linjat läpi (poisluettuna aamuyö-speciaalit, ne tuli myöhemmin) ja aika tasasesti niitä kaikkia saa ajaa.
 
Takaisin
Ylös