Tässä kohdassa olen vähän eri mieltä. Sinänsä on tietysti loogista, että yhden alueen (so. YTV-alue) liikenne suunniteltaisiin yhdessä paikassa. En kuitenkaan kannata ajatusta siitä, koko seudun liikenne suunnitellaan jossain Espoon pelloilla YTV:n toimesta (ok, he kai istuvat Pasilassa mutta ymmärrätte pointtini).Alunperin kirjoittanut Mikko Laaksonen
Helsingin sisäinen liikenne on koko seudun liikennemäärästä merkittävä osa. Seuraavassa lainaan jlk:ta:
"Helsinki on palvelujen järjestämisessä eri asemassa kuin Espoo, Kauniainen ja Vantaa. Sisäinen linjasto tuottaa valtaosan helsinkiläisten käyttämistä palveluista ja siinä raideliikenne on pääosassa.
Tuntuu luonnolliselta, että Helsingissä kunnalliset päättävät elimet ovat kiinteästi ohjaamassa näin laajasti kaupunkilaisten käyttämän palvelun kehittämistä. "
Tämä on siis minun näkemykseni asiasta nimen omaan Helsinkiläisenä (veronmaksajana). Tosin suunnittelun voi yhdistä myös muilla malleilla kuin siten, että YTV tekee kaiken, mutta naapurikunnat eivät ikinä suostuisi siihen, että Helsinki vastaisi koko seudun suunnittelusta, eikä sekään olisi oikein eikä edes hyväksi seudulle. Tästä päästään helposti jo siihen, että koko Helsinki-Espoo-Vantaa-kuntajaolle pitäisi tehdä jotain, mutta se ei ehkä liity tämän forumin aihepiiriin.
Mitä päällekkäisten reittien poistamiseen tulee, se pitäisi tietysti voida tehdä ilman yhden suunnitteluorganisaation malliakin.