Hankalia paikkoja ja pullonkauloja joukkoliikenteelle YTV-alueella

vristo

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
28 Kesäkuu 2005
Viestit
4,085
Aloitan tällaisen keskustelunaiheen, johon voi laittaa kuvia joukkoliikenteen sujuvuutta haittaavista liikennepaikoista YTV-alueella. Niitä sitten voi vapaasti kommentoida.

Tässä minulla ensimmäinen tältä päivältä Pitäjänmäen asema lähettyviltä.
Kuvassa olen tulossa Turuntietä seutulinjalla 231 Helsingin suuntaan ja edessä on mielestäni yksi turhimpia ja typerimpiä joukkoliikennettä hidastavia pullonkauloja aluella eli Turuntien, Konalantien ja Pitäjänmäentien risteys, jossa Konalantielle vasemmalle kääntyvä autojono tukkii bussien kulkuväylän. Tosin vain muutamalla kymmenellä sentillä ja pieni viilto jalkakäytävästä vapauttaisi tämän tukoksen, joka vaikuttaa monen bussilinjan (mukaanlukien Jokeri) kulkuun, joka päivä.
Toiset ammattikuljettajat ajavatkin tästä osittain jalkakäytävän kautta, mikä on omasta mielestäni tuomittavaa. Ainakin inssiajossa sellainen johtaisi ajokokeen hylkäykseen ja ammattikuljettajan tulisikin aina toimia lakien ja asetusten mukaisesti. He ovat liikenteen ammattilaisina erittäin näkyvä esimerkki muille tienkäyttäjille ja oman yrityksensä (sekä myös osaaltaan liikenteentilaajan) käyntikortti. Ei sellaisella statuksella voi toimia kuinka vain.
 
Tässä minulla ensimmäinen tältä päivältä Pitäjänmäen asema lähettyviltä. Kuvassa olen tulossa Turuntietä seutulinjalla 231 Helsingin suuntaan ja edessä on mielestäni yksi turhimpia ja typerimpiä joukkoliikennettä hidastavia pullonkauloja aluella eli Turuntien, Konalantien ja Pitäjänmäentien risteys, jossa Konalantielle vasemmalle kääntyvä autojono tukkii bussien kulkuväylän. Tosin vain muutamalla kymmenellä sentillä ja pieni viilto jalkakäytävästä vapauttaisi tämän tukoksen, joka vaikuttaa monen bussilinjan (mukaanlukien Jokeri) kulkuun, joka päivä.
Tuossa kohtaa jalkakäytävä vaikuttaa kyllä sen verran kapelta etten lähtisi sitä kaventamaan. Toisaalta myös radan varressa menee tuossa kohtaa kevyenliikenteen väylä, joten ehkä jalkakäytävää ei tien eteläpuolella (eli kuvassa oikealla) tarvittaisi lainkaan vaan voitaisiin leventää pohjoispuolen jalkakäytävää hiukan.
 
Toiset ammattikuljettajat ajavatkin tästä osittain jalkakäytävän kautta, mikä on omasta mielestäni tuomittavaa. Ainakin inssiajossa sellainen johtaisi ajokokeen hylkäykseen ja ammattikuljettajan tulisikin aina toimia lakien ja asetusten mukaisesti. He ovat liikenteen ammattilaisina erittäin näkyvä esimerkki muille tienkäyttäjille ja oman yrityksensä (sekä myös osaaltaan liikenteentilaajan) käyntikortti. Ei sellaisella statuksella voi toimia kuinka vain.

Ei kun oikealta vain ohi! Eihän tuossa korokkeella näyttänyt olevan edes kukaan polkupyöräilemässä. Inssiajohan on aivan eri asia kuin käytäntö, senhän kyllä tietävät ammattilaisetkin. En nyt laittanut "ns." vaikka se siihen kuuluisikin, sillä sehän tarkoittaa nuorisoseuraa ;)

Samantapainen pullonkaula on jossain vaiheessa aamuruuhkassa Lahdenväylällä kaupungin suuntaan ajettaessa ennen kuin Kustaa Vaasan tien bussikaista alkaa KH:n korttelin kohdalla. Lukemattomia kertoja on sininen ja muunkin värinen bussi porhaltanut piennarta pöllyttäen seisovan oikean kaistan ohi oikeammalta, jotta pääsee sujuvammalle joukkoliikennekaistalle. Samoin olen usein ollut pohjoisempana Lahdenväylälle Kehä III:lta liittymässä olevassa bussissa, joka ajaa motarinopeuteen kiihdyttäen pitkät matkat piennarta ruuhkaisella moottoritiellä, kunnes pääsee jossain vaiheessa siirtymään kokonaan omalle päällystetylle "oikealle" kaistalle.

Matkustajana toivon busakuskilta pelisilmää ja oikea-aikaisia toimenpiteitä, enkä kanna mukana laki- tai asetuskokoelmaa. Olisi kiva päästä joskus ajallaan perille. Bussilla se ei yleensä kyllä onnistu. Kun bussi ei taivu haluttuihin temppuihin, on tullut aika vaihtaa parempaan: pikaraitiotiehen.
 
... Turuntien, Konalantien ja Pitäjänmäentien risteys ...

Pieni katutilan uudelleenorganisointi auttaisi. Tilaahan on vähän reilulle kolmelle kaistalle. Tien pohjoispuolelta voisi poistaa bussikaistan, ja varata kaksi kaistaa itään päin kulkevalle liikenteelle. Luulen, että olisi linja-autoliikenteen kannaltakin suotuisampi vaihtoehto. Eikä maksaisi paljoa.

Ja sitten toinen hauska ongelmapaikka (josta ei ole ikävä kyllä kuvaa), jossa ammattikuljettajat tekevät luovia ratkaisuja: Länsiväylä, suunta länsi, Kehä II:n liittymän kohdalla heti Matinsolmun pysäkin jälkeen. Iltaruuhkan aikaan Kehä kakkoselta liittyvä autojono saattaa seistä ja tukkia bussien kulun. Monet kuljettajat puikahtavat tässä autojonon "läpi" sen oikealle puolelle ajaakseen piennarta pitkin Piispansillan pysäkille.

Tieliikennelain kanssa ristiriidassa oleva ratkaisu hankalaan paikkaan. Nähdäkseni mitään helppoa liikennejärjestelyä ei tämän ongelman ratkaisemiseksi ole tehtävissä.

EDIT: Compact laittoikin samaan aikaan viestin toisesta vastaavasta paikasta Lahdenväylällä...
 
Viimeksi muokattu:
Ei kun oikealta vain ohi! Eihän tuossa korokkeella näyttänyt olevan edes kukaan polkupyöräilemässä.
Näinhän se käytännössä usein tapahtuukin, mutta kuten sanoin, niin en mielelläni ajele jalkakäytävillä. Ei ole oikein asiallista. Ja vaikket sinä siitä välitäkään, niin aika monet välittävät kylläkin.
 
Tuossa Pitäjänmäentiellä olisi jokseenkin triviaalia käyttää vähän räjähteitä ja kaivinkonetta, että tietä saataisiin bussikaistan verran levennettyä. Paikassa on myös kevyenliikenteen ylikulkusilta, joka ei kuvassa näy koska kuva on otettu jokseenkin sillan alta, mutta sillan pilaritkaan eivät olisi esteenä kadun leventämiselle. Kevyenliikenteenväylä mahtuisi kulkemaan pilarin toiselta puolen kuin nykyään.
 
Samoin olen usein ollut pohjoisempana Lahdenväylälle Kehä III:lta liittymässä olevassa bussissa, joka ajaa motarinopeuteen kiihdyttäen pitkät matkat piennarta ruuhkaisella moottoritiellä, kunnes pääsee jossain vaiheessa siirtymään kokonaan omalle päällystetylle "oikealle" kaistalle.

Yhdysvalloissahan moottoriteiden pientareet on tietääkseni ihan asetuksillakin sallittu bussien ja "HOV high occupancy vehicle"-autojen käyttöön. Sama käytäntö passaisi tännekin. Olisi asiallisempaa, että jos bussikuskit käyttävät jotain kikkakuutosia sujuvoittaakseen kulkua ja poliisit sitä sormien läpi katsovat, eikä se ole mitenkään erityisen vaarallista, niin tällaisesta voitaisiin tehdä ihan luvallinen käytäntö. Keneltäkään se ei olisi pois, jos niin olisi käytännössäkin tehty jo kauan. Ja samalla matka-aikavaihtelut vähenisivät, jos toinen kuljettaja on ns. pelimies ja toinen taas menee tiukasti sääntöjen mukaan.

Ja itse aiheesta.

Hankalia paikkoja, joissa joukkoliikenne sujuu kohtuullisesti:
-Tuusulanväylän päätteestä Rautatientorille Mäkelänkadun ja Hämeentien kautta
-Ruoholahden sumpusta Länsiväylän busseilla
-68:lla ruuhka-aikaan Sörnäisten ja keskustan välillä
-Kustaa Vaasan tie keskustan suuntaan aamuruuhkassa
-Runeberginkatu ja Topeliuksenkatu
-ylipäätään itäinen, köyhempi osa kaupungista

Hankalia paikkoja, joissa joukkoliikenne tökkii pahan kerran:
-Hämeentien ja Sturenkadun risteys, iltaruuhka, Lahdenväylän suuntaan bussikaista katoaa johonkin ja autojonot täyttävät tien, vaikka aamulla on toiseen suuntaan päässyt hyvin
-Mannerheimintie
-Topeliuksenkadun ja Haarmaninkadun risteys
-Vihdie
-Hämeenlinnanväylä
-ylipäätään läntinen, varakkaampi osa kaupungista

Eli vaikka idässä joukkoliikennettä täydentää hyvätasoinen raideliikenne eli päärata ja metro, niin silti bussireititkin vetävät hyvin ja autoruuhkat eivät ole mahdottomia. Sen sijaan lännessä bussit tökkivät ja samoin autoruuhkat ovat paljon pahempia. Mistähän ihmeestä tämäkin johtuu! Kaikki vaan itään ja koilliseen asumaan, jotka tahtovat länttä sujuvan työmatkan? :)
 
Viimeksi muokattu:
Minulle ensimmäisenä tulee mieleen Vanha Tuusulantie välillä Tuomarinkylän ABC - Tammisto. Ruuhka-aikaan paikoitellen aivan älytöntä aikatauluja sotkevaa jonotusta.
 
Pahoja ruuhkapaikkoja löytyy Mannerheimintieltä, Kustaa Vaasan tieltä ja Mäkelänkadulta.
Sitten muutama seutulinja, jonka reitin varrella on pahoja ruuhkia.
  • 194:n, 195:n, 206:n, 212:n ja 213:n reitin osuus Tukholmankatu - Paciuksenkatu - Huopalahdentie pahasti tukossa ruuhka-aikaan
  • Vihdintien seutulinjoilla Vihdintie tökkii Varistoon asti / Kehä III:lle
  • 400-sarjan eli Hämeenlinnanväylän seutulinjoilla liikenne vetää huonosti Keimolasta asti ruuhka-aikoina. Lisäksi Hämeenlinnanväylän pysäkit on suunniteltu huonosti, eli ei minkäälaista kaistaa kiihdytystä varten
  • 500-sarjan poikittaislinjoilla jokerilla ei paljon ruuhkat häiritse, mutta Pasilan kautta ajavilla linjoilla Pasilan tukkoisuus on yhtä tuskaa. Esimerkkinä edesmennyt seutulinja 509, jonka reitin varrella ei ollut kuin ruuhkaisia osuuksia. Nykyisistä voisi mainita linjat 504, 505 ja tiedelinja 506.
    Reitin osuus Pasilassa on käsittämättömän hidas, mm. bussikaistat puuttuvat ja Nordenskiöldinkadulla liikenne seisoo täysin.
  • 600-sarjan linjoilla Tuusulanväylä vetää huonosti, puhumattakaan vanhasta Tuusulantiestä ja Valimotiestä Tammistossa, jotka on aivan tukossa
  • 700-sarjan linjoilla ruuhkat ulottuvat Korson liittymään asti ruuhka-aikoina, joskus jopa Keravalle asti. Pahin osuus on kuitenkin Kustaa Vaasan tien ja Sturenkadun risteys
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Hakaniemen kauppahallin mutka maalle päin mentäessä heti torin pysäkkien jälkeen.

Tuosta paikasta ei taida kunnollista saada muuten kuin räjäyttämällä kauppahallista nurkan pois.

Tuossa näkee lähes päivittäin mielenkiintoisia tilanteita. En nyt itse asiassa tarkkaan muista, miten paikka on merkitty, mutta aikaisemmin siinä ainakin oli kapenevan tien merkit ja kaistojen välinen katkoviiva loppui ennen mutkaa ts. mutkassa oli todellisuudessa vain yksi kaista. Tällaisessa tilanteessahan oikea kaista jatkuu ja vasemmalla kaistalla oleva väistää. Henkilöautoilijoista ehkä 5 % oli perillä tästä asiasta.

Monesti näki peilistä esim. henkilöauton lähestyvän kovaa vauhtia takaa ja tuossa mutkassa sitten vedettiin raitiovaunukiskojen kautta ohi.

Nykyisin tuossa näkee linja-autojen puolelta seuraavaa toimintamallia: siirrytään jo heti pysäkkien jälkeen puoliksi vasemmalle kaistalle, jotta tila riittää kaarteessa. Eipähän ole sitten mitään epäselvää.
 
Nykyisin tuossa näkee linja-autojen puolelta seuraavaa toimintamallia: siirrytään jo heti pysäkkien jälkeen puoliksi vasemmalle kaistalle, jotta tila riittää kaarteessa. Eipähän ole sitten mitään epäselvää.

Jep juuri niin minäkin teen kyseisessä kohdassa :)
 
En nyt itse asiassa tarkkaan muista, miten paikka on merkitty, mutta aikaisemmin siinä ainakin oli kapenevan tien merkit ja kaistojen välinen katkoviiva loppui ennen mutkaa ts. mutkassa oli todellisuudessa vain yksi kaista.

Tilannetta selkiytettiin (n. vuosi sitten?) maalaamalla mutkaan kaksi kaistaa (joille kummallekaan bussi ei mahdu).
 
Tuosta paikasta ei taida kunnollista saada muuten kuin räjäyttämällä kauppahallista nurkan pois.


Tai muuttamalla koko Hämeentie Helsinginkadulle saakka joukkoliikennekaduksi. Samansuuntainenhan on Sörnäisten rantatie, johon kaikki Hämeentien autot mahtuisivat.

Suomalaisilla tosiaan on tapana mennä mutkissa miten tahansa, joko ryhmittyä yht'äkkiä ulommalle kaistalle tai "oikaista" sisemmältä. Tämä ei voi edes johtua laiskuudesta, kun kaistalla pysyminen ei kysy yhtään sen enempää vaivaa. Ehkä sellainen "minäminäminä"-asenne on tämän syynä, ja se että halutaan tuottaa toisille harmia, kun se ilmeisesti kompensoi sitä kaikkea, mikä on itseltä pois.
 
Ahtaita paikkoja löytyy esim. Töölöstä Runeberginkadulta käännyttäessä Topeliuksenkadulle (Töölöntori). Liikenneympyrästä lähtee kaksi kaistaa Topeliuksenkadulle (oikean puoleinen bussikaista joka jatkuu pysäkille), mutta käännös Topeliuksenkadulle on niin tiukka ettei siitä mahdu bussi ja henkilöauto rinnakkain, vaan käytännössä työnnetään bussin keula kahden henkilöauton väliin , joka toki aiheuttaa punaista henkilöauton kuljettajassa koska tämä luulee bussinkuljettajan kiilaavan hänet. Todellisuudessa bussi ajaa heti risteyksen jälkeiselle pysäkille omalla kaistallaan.

Yksi ahdas paikka on heti Mannerheimintieltä Topeliuksenkadulle kääntymisen jälkeen. Jos jalkakäytävästä otettaisiin reunakiven verran pois pois saataisiin siihen oikeasti kaksi kaistaa jolloin bussit voisivat ajaa omaa kaistaa suoraan Tukholmankadun risteyksen jälkeiselle pysäkille. Toki siinä nytkin ajetaan monesti rinnakkain mutta aika ahdasta näkyy olevan.
 
Takaisin
Ylös