Hankalia paikkoja ja pullonkauloja joukkoliikenteelle YTV-alueella

KSV on tuossakin vahvempi toimija kuin HSL.

Helsingin seudun virkamiehet ovat mestareita kahdessa asiassa. Toinen asia on se vanha, että käytetään valtavasti paukkuja siihen, miten johonkin asiaan voisi vastata ei ja miten siihen keksisi perusteluja. Toinen on sitten se, että ollaan valmiita tekemään kaikkensa, jotta saadaan vastuu ja työ sysättyä jonkun toisen toimijan kontolle, että pääsisi itse helpommalla. Jos tämä energia kohdennettaisiin hiukan toisin, meilläkin voisi olla aika lailla palvelevampi joukkoliikenne.

Jos KSV jostain syystä innostuisi valmistelemaan jalankulku- ja tapahtuma-alueen palauttamista bussien parkkipaikaksi näin Pisara-päätösten aattovuosina, niin koko prosessi liikennesuunnitelmaluonnoksesta HKR:n ja Stadin Rakentajain kautta kilpailutukseen ja valmistumiseen vie hyvinkin niin pitkään, että ehditään ainakin juhlia satavuotista itsenäisyyttä. HSL:n toimitusjohtaja voi sen sijaan heti maanantaina virka-ajan alkaessa tehdä päätöksen tiettyjen bussilinjojen reittimuutoksista – muutokset voimaan 1.10. ja päätös siunattaisiin kumileimasinhallituksessa sitten jälkikäteen, jos edes se katsottaisiin tarpeelliseksi.
 
HSL:llä näyttää olevan suunnitelmia Rautatientorin ahtauden helpottamiseksi Länsimetron aloittamisen jälkeen ja myös Pisararadan mahdollisen rakentamisen jälkeen. Katsotaan nyt salliiko KSV Elielinaukion säilyttämisen bussiterminaalina ja saako Töölöön rakentaa terminaalia, johon seutubussit voitaisiin pysäyttää.
 
HSL:llä näyttää olevan suunnitelmia Rautatientorin ahtauden helpottamiseksi Länsimetron aloittamisen jälkeen...

Millaisia nämä suunnitelmat ovat? Minusta julkisuudessa on pikemminkin esitetty bussilinjojen 65 ja 66 päättäminen RT:lle, mikä päin vastoin lisäisi sen kuormitusta.

Perusteltiin pisaraa julkisuudessa millä hyvänsä, minusta se olisi hyvä toteutaa ihan vaan sen takia, että saataisiin bussit pois kantakaupungin alueelta.
 
Rautatientorin bussiterminaalin ongelmahan on pikapysäköintipaikkojen vähyys. Bussilinjoille tulee lisää vuoroja ja monia linjoja ajetaan telibusseilla, jotka vaativat enemmän tilaa. Monilla tiheästi liikennöidyillä linjoilla voi olla useita vuoroja samanaikaisesti (esim. h67/h67v) terminaalin alueella pitämässä lähtöjen välistä taukoa. Etsi siinä sitten itse parkkipaikkaa ajokillesi kun saavut jo valmiiksi täyteen terminaaliin ja pitäisi tökätä kiesi johonkin, eikä voi lähtölaituriinkaan voi ajaa aina heti.

Kansallisteatterin ja Vilhonkadulle on rakennetut purkupysäkit tuovat hieman helpotusta, mutta eivät mielestäni edusta hyvää joukkoliikennepalvelua. Minulta kysytäänkin tuon tuosta, varsinkin vanhemmat asiakkaat, että "ajanko Rautatientorille saakka, eikä siihen Kansallisteatterille?"

Aika on ajanut Rautatientorin bussiterminaalin ohi, jo aikoja sitten.
 
Ajatus on se, että kun Kampin Espoon terminaaliin tulee Länsimetron aloittamisen jälkeen paljon tilaa, ohjataan nyt Elielinaukiolle tulevat linjat sinne. Sen jälkeen osa nyt RT:lle tulevista linjoista voidaan laittaa Elielinaukiolle. Mutta...
 
Ensiavuksi pitäisi pysäköintitilaa nipistää tapahtuma-alueelta, mutta ei se pidemmän päälle ole toimiva ratkaisu.

Onkohan kukaan tullut ajatelleeksi, voisiko Rautatientorin terminaalin siirtää Kamppiin länsimetron aloitettua liikennöinnin? Käsittääkseni keskustan alittava huoltotunneli kulkee Kampin terminaalin vierestä, joten lienee mahdollista puhkaista terminaalista yhteys huoltotunneliin. Tunnelihan purkautuu Kaisaniemenkadulle, joten bussit pääsisivät hyvin jatkamaan matkaa omiin suuntiinsa.
 
Muistakaa, että "parkkisakko" on ajoneuvolle määrätty pysäköintivirhemaksu, joten ei pakon edessä toiminut kuljettajaparka (joo, sisäistän hyvin sen, ettei kuljettajalla ole vaihtoehtoja eikä se ole hänen vikansa) joudu sitä ainakaan juridisesti maksamaan, vaan maksaminen on liikennöitsijän asia. Jos yhdellä linjalla on vaikkapa 50 lähtöä päivässä, niin se on 4000 euroa.


Työnantaja voisi veloittaa tuon 80€ työntekijän palkasta. Käytännössä tämä kertoo vain sen miten kuljettaja ovat ns. puun ja kuoren välissä. Jos ei ole tilaa autolle ja lähdet kiertämään korttelia Mikonkadun kautta, niin jäät myöhään lähdöstä jolloin HSL sakottaa, ja matkustajat valittaa myöhässä ajamisesta. Jos taas jätät auton parkkiin laittomalle paikalle niin lappuliisa lyö lapun kouraan. Olisin ainakin virtuaalisesti 100%:sti mukana jos kuljettajat ilmoittaisivat että maanantaina ei torille enää ajeta jos ei tilanne muutu...
 
Olenko ymmärtänyt oikein, että joitakin Sipoosta tulevia seutulinjoja ajetaan syksystä 2014 alkaen juurikin Rautatientorille. Busseja ei näistä linjoista paljoa tule, mutta ruuhkauttaa edelleen lisää Rautatientoria jo ensi syksystä alkaen.
 
Onkohan kukaan tullut ajatelleeksi, voisiko Rautatientorin terminaalin siirtää Kamppiin länsimetron aloitettua liikennöinnin? Käsittääkseni keskustan alittava huoltotunneli kulkee Kampin terminaalin vierestä, joten lienee mahdollista puhkaista terminaalista yhteys huoltotunneliin. Tunnelihan purkautuu Kaisaniemenkadulle, joten bussit pääsisivät hyvin jatkamaan matkaa omiin suuntiinsa.
Mahtuukohan siellä ajamaan telibussilla?
 
Olenko ymmärtänyt oikein, että joitakin Sipoosta tulevia seutulinjoja ajetaan syksystä 2014 alkaen juurikin Rautatientorille. Busseja ei näistä linjoista paljoa tule, mutta ruuhkauttaa edelleen lisää Rautatientoria jo ensi syksystä alkaen.

Eikö ne jää Itäkeskukseen? Ja jos ei niin MIKSEI!? :shock:
 
Eikö ne jää Itäkeskukseen? Ja jos ei niin MIKSEI!? :shock:

Käsittääkseni ainoastaan tuleva 745 ajaa kaupunkiin asti ja sekin kai Kamppiin. kaikki muut jäävät Itäkeskukseen tai ovat Sipoon sisäisiä linjoja.
 
Työnantaja voisi veloittaa tuon 80€ työntekijän palkasta.

Onkohan tuo juridisesti mahdollista? Ei työnantaja voi ensin ohjeistaa ajamaan sinne torille ja sitten panna maksamaan ohjeen noudattamisesta tullutta virhemaksua. Varsinaisten sakkojen kanssa tilanne on eri – niitä ei työnantaja edes saa maksaa, vaikka haluaisi.

Olisin ainakin virtuaalisesti 100%:sti mukana jos kuljettajat ilmoittaisivat että maanantaina ei torille enää ajeta jos ei tilanne muutu...

Minusta tämä on hyvin selkeä tilanne: lappuliisat kirjottakoot jatkossakin ahkerasti virhemaksuja. Jos yksikin liikennöitsijä yrittää sälyttää tuon virhemaksun kuljettajan maksettavaksi täällä kuvaillussa tilanteessa, niin liikenne seis ja istumalakkoon, kunnes asia on ratkaistu.
 
Mahtuukohan siellä ajamaan telibussilla?

En tiedä, kun en ole ko.tunnelia päästä päähän koskaan kulkenut. Voisin kyllä kuvitella, ettei tunnelia ole kovin ahtaaksi rakennettu siellä kulkevan tavaraliikenteen vuoksi.

Ja toisaalta jos teliauto ei siellä mahtuisi kääntymään, niin HSL voisi edellyttää "uuteen Kamppiin" liikennöivien linjojen tulevissa tarjouskilpailuissa nivelkalustoa.
 
Sen jälkeen osa nyt RT:lle tulevista linjoista voidaan laittaa Elielinaukiolle. Mutta...
Tuohan merkitisi sitä, että noisen Elielinaukiolle päättyvien linjojen reittiä pitäisi muttaa kohtalaisen radikaalisti kulkemaan Mannerheimintietä, sillä Kaisaniemestä ei pääse sinne nykyisin kovinkaan helposti. Joskus olen miettinyt, että sellainen lyhyt tunneli ratapihan ali helpottaisi asiaa.
 
Joskus olen miettinyt, että sellainen lyhyt tunneli ratapihan ali helpottaisi asiaa.

Toisaalta tälläiseen tunneliin käytettävät rahat voisi kohdentaa Käpylän Bussiterminaalin rakentamiseen ja Ykkösen ratikan pidennykseen ja runkoratikaksi muuttamiseen ;) Rahaa tähän voisi ottaa nopeastikin Kutsuplus hölmöilystä ja yömetro suunnitelmasta. Yömetroa voidaan kokeilla myöhemminkin.
 
Takaisin
Ylös