Sivu 11 / 12 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 789101112 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 151-165/170

Viestiketju: Hankalia paikkoja ja pullonkauloja joukkoliikenteelle YTV-alueella

  1. #151
    Tunnistettu jäsen juhanahi avatar
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    340

    oletus Vs: Hankalia paikkoja ja pullonkauloja joukkoliikenteelle YTV-alueella

    Lainaus Alunperin kirjoittanut santeri82 Näytä viesti
    En tiedä, kun en ole ko.tunnelia päästä päähän koskaan kulkenut. Voisin kyllä kuvitella, ettei tunnelia ole kovin ahtaaksi rakennettu siellä kulkevan tavaraliikenteen vuoksi.
    Valtaosa (muutama vuosi sitten rakennettu) KeHu-tunnelista on suht tilavaa (tämän esitteen vihreä osuus & kuvat). Sen sijaan tuo Kluuvin seudun loppupään "sokkelo" on kyllä ihan kertaluokkaa ahtaampaa, siellähän on käsittääkseni hyödynnetty vanhempaa tunneli-infraa. En nyt osaa ihan ulkomuistin perusteella sanoa, että mahtuisiko telibussi teoriassa siellä kääntyilemään, mutta ainakaan käytännössä tuo loppupää ei kyllä nykyisenlaisena sovellu tiheälle bussiliikenteelle; se on sellaista yhden kuorma-auton mentävää ränniä useampine lastauslaituriliittymineen. Myös Fabianinkadun ulosajo on nykyisellaan aika ahdas.

  2. #152
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Hankalia paikkoja ja pullonkauloja joukkoliikenteelle YTV-alueella

    Muinoinhan olivat käytössä Kasarmintorin ja Hakaniementorin terminaalit RT:n tungoksen helpottamiseksi. Noita käytettiin lähinnä ruuhka-aikaan, mutta Kasarmintorille ajettiin joitain linjoja (esim. 62s) arkipäivisin koko päivän aina iltaruuhkan loppuun saakka. Löytyisköhän jotain vastaavaa ratkaisua nyt?
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  3. #153

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2005

    oletus Vs: Hankalia paikkoja ja pullonkauloja joukkoliikenteelle YTV-alueella

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Tuohan merkitisi sitä, että noisen Elielinaukiolle päättyvien linjojen reittiä pitäisi muttaa kohtalaisen radikaalisti kulkemaan Mannerheimintietä, sillä Kaisaniemestä ei pääse sinne nykyisin kovinkaan helposti. Joskus olen miettinyt, että sellainen lyhyt tunneli ratapihan ali helpottaisi asiaa.
    Miksi turvautua tunneliin kun Kaivokadulla on leveyttä riittämiin bussikaistoja varten?

  4. #154
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Hankalia paikkoja ja pullonkauloja joukkoliikenteelle YTV-alueella

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hylje Näytä viesti
    Miksi turvautua tunneliin kun Kaivokadulla on leveyttä riittämiin bussikaistoja varten?
    Mä vaan epäilen niiden toimivuutta, koska Kaivokadulla on vilkasliikenteisiä liittymiä (mm. Rautatieaseman saattoliikenne sekä parkkipaikoille) sekä risteyksiä (mm. Postikadulle). Nuo bussikaistat olisivat täynnä muuta, aivan laillista liikennettä (bussikaistallehan saa ryhmittyä kääntymistä varten). Muun liikenteen saaminen kokonaan pois on taas niin iso poliittinen asia, että sitä voisi kutsua termillä "The Mission Impossible". Anteeksi vaan kyynisyyteni...
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  5. #155
    santeri82 avatar
    Liittynyt
    19.07.2013
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    78

    oletus Vs: Hankalia paikkoja ja pullonkauloja joukkoliikenteelle YTV-alueella

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Mä vaan epäilen niiden toimivuutta, koska Kaivokadulla on vilkasliikenteisiä liittymiä (mm. Rautatieaseman saattoliikenne sekä parkkipaikoille) sekä risteyksiä (mm. Postikadulle). Nuo bussikaistat olisivat täynnä muuta, aivan laillista liikennettä (bussikaistallehan saa ryhmittyä kääntymistä varten). Muun liikenteen saaminen kokonaan pois on taas niin iso poliittinen asia, että sitä voisi kutsua termillä "The Mission Impossible". Anteeksi vaan kyynisyyteni...
    Lainaus Alunperin kirjoittanut hylje Näytä viesti
    Miksi turvautua tunneliin kun Kaivokadulla on leveyttä riittämiin bussikaistoja varten?
    Kaivokadun toimimattomuus joukkoliikennekäytössä on jo nyt hyvin nähtävillä. Linjat 65A ja 66A ajavat usein aikataulustaan reilusti jäljessä juuri tämän Kaivokadun sumpun vuoksi. Monesti auto tulee täysin aikataulussa Kaisaniemeen tai Kamppiin, mutta onkin 10 minuuttia jäljessä kun Kaivokadun sumppu on selvitetty. Nuo ovat varmaan Helsingin epäluotettavimmat bussilinjat aikataulussa pysymisen suhteen.

  6. #156

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2005

    oletus Vs: Hankalia paikkoja ja pullonkauloja joukkoliikenteelle YTV-alueella

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Mä vaan epäilen niiden toimivuutta, koska Kaivokadulla on vilkasliikenteisiä liittymiä (mm. Rautatieaseman saattoliikenne sekä parkkipaikoille) sekä risteyksiä (mm. Postikadulle). Nuo bussikaistat olisivat täynnä muuta, aivan laillista liikennettä (bussikaistallehan saa ryhmittyä kääntymistä varten). Muun liikenteen saaminen kokonaan pois on taas niin iso poliittinen asia, että sitä voisi kutsua termillä "The Mission Impossible". Anteeksi vaan kyynisyyteni...
    Lainaus Alunperin kirjoittanut santeri82 Näytä viesti
    Kaivokadun toimimattomuus joukkoliikennekäytössä on jo nyt hyvin nähtävillä. Linjat 65A ja 66A ajavat usein aikataulustaan reilusti jäljessä juuri tämän Kaivokadun sumpun vuoksi. Monesti auto tulee täysin aikataulussa Kaisaniemeen tai Kamppiin, mutta onkin 10 minuuttia jäljessä kun Kaivokadun sumppu on selvitetty. Nuo ovat varmaan Helsingin epäluotettavimmat bussilinjat aikataulussa pysymisen suhteen.
    Kaivokadulla ei nykyisin ole bussikaistoja eikä mitään muitakaan linja-autoa suosivia ratkaisuja. Siksi sinne pitäisi ne rakentaa.

    Autoliikennettä ei tarvitse kieltää, Kaivokadulla kun on 2+2 autokaistaa nykyisellään. Hankalien risteyksien vuoksi autoliikennekin sujuvoittuisi, jos kaistoja vähennettäisiin ja liikennettä siirtyisi vähemmän hankalille reiteille. Yksikaistaisuus ei muutenkaan ole pullonkaula, sillä nykyinenkin liikenne saapuu yksikaistaisia katuja pitkin.

    Bussikaistoille ryhmittymisen ongelmia voi lievittää tai ratkaista liikennejärjestelyillä. Esimerkiksi saattopysäköinnin voisi siirtää Elielin pysäköintiluolaan. Saattopysäköinniltä vapautuvaan tilaan voisi esimerkiksi leventää Rautatieaseman tukkoisia ratikkapysäkeitä, jolloin asemanseudun saavutettavuus paranee merkittävästi. Vähän isommalla investoinnilla Kaivokadun ympäristön voi järjestellä uudelleen niin, että pohjoinen ajorata muutetaan joukkoliikennekaduksi Rautatieaseman ympäri niin, ettei muilla ajoneuvoilla ole tarvetta ylittää sitä missään kohti. Muu liikenne ajaisi 2-suuntaistetun eteläisen ajoradan mukaisesti.

    Ainoat syyt vastustaa tälläistä järjestelyä ovat autoilupoliittisia. Autoilupolitiikka Helsingissä ei ole itsestään selvä asia, jos sitä kyseenalaistaa. Varsinkin kun nykyinen autoilupolitiikka ei ole kiinnostunut sujuvasta ja toimivasta autoilusta, vaan ihanteesta mahdollisimman suuresta määrästä autoja, jotka mielellään ovat pysäköitynä kadunvarressa käyttämättömänä. Helsingin autoilijat ansaitsevat parempaa.

  7. #157
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Hankalia paikkoja ja pullonkauloja joukkoliikenteelle YTV-alueella

    En mä vastusta mitään joukkoliikenteen sujuvoittamista parantavia ratkaisuja ja investointeja. Olen vaan reilun 44 vuoden aikana nähnyt, miten asiat täällä Stadissa edistyvät. Kuten joukkoliikenneviranomainen HSL:kin toteaa: "Rautatientorin tilanteeseen ei ole lähiaikoina luvassa helpotusta". Ei vaikka bussiliikennettä tihennetään ja lisää linjoja on tulossa RT:lle.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  8. #158
    santeri82 avatar
    Liittynyt
    19.07.2013
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    78

    oletus Vs: Hankalia paikkoja ja pullonkauloja joukkoliikenteelle YTV-alueella

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hylje Näytä viesti
    Kaivokadulla ei nykyisin ole bussikaistoja eikä mitään muitakaan linja-autoa suosivia ratkaisuja. Siksi sinne pitäisi ne rakentaa.

    Autoliikennettä ei tarvitse kieltää, Kaivokadulla kun on 2+2 autokaistaa nykyisellään. Hankalien risteyksien vuoksi autoliikennekin sujuvoittuisi, jos kaistoja vähennettäisiin ja liikennettä siirtyisi vähemmän hankalille reiteille. Yksikaistaisuus ei muutenkaan ole pullonkaula, sillä nykyinenkin liikenne saapuu yksikaistaisia katuja pitkin.

    Bussikaistoille ryhmittymisen ongelmia voi lievittää tai ratkaista liikennejärjestelyillä. Esimerkiksi saattopysäköinnin voisi siirtää Elielin pysäköintiluolaan. Saattopysäköinniltä vapautuvaan tilaan voisi esimerkiksi leventää Rautatieaseman tukkoisia ratikkapysäkeitä, jolloin asemanseudun saavutettavuus paranee merkittävästi. Vähän isommalla investoinnilla Kaivokadun ympäristön voi järjestellä uudelleen niin, että pohjoinen ajorata muutetaan joukkoliikennekaduksi Rautatieaseman ympäri niin, ettei muilla ajoneuvoilla ole tarvetta ylittää sitä missään kohti. Muu liikenne ajaisi 2-suuntaistetun eteläisen ajoradan mukaisesti.

    Ainoat syyt vastustaa tälläistä järjestelyä ovat autoilupoliittisia. Autoilupolitiikka Helsingissä ei ole itsestään selvä asia, jos sitä kyseenalaistaa. Varsinkin kun nykyinen autoilupolitiikka ei ole kiinnostunut sujuvasta ja toimivasta autoilusta, vaan ihanteesta mahdollisimman suuresta määrästä autoja, jotka mielellään ovat pysäköitynä kadunvarressa käyttämättömänä. Helsingin autoilijat ansaitsevat parempaa.
    Kaivokadulla on henkilöautoliikenteen lisäksi hyvin paljon risteävää jalankulkuliikennettä, millä on myös hidastava vaikutus joukkoliikenteen sujuvuuteen. Jotta kadusta saataisiin oikeasti toimiva, on henkilöautoliikenne (ainakin risteävä sellainen) kiellettävä ja jalankulkijat siirrettävä eri tasoon (asematunneliin). Helpompi ja toimivampi ratkaisu olisi kuitenkin siirtää joukkoliikenne eri tasoon kuin muu liikenne.

  9. #159

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2005

    oletus Vs: Hankalia paikkoja ja pullonkauloja joukkoliikenteelle YTV-alueella

    Lainaus Alunperin kirjoittanut santeri82 Näytä viesti
    Kaivokadulla on henkilöautoliikenteen lisäksi hyvin paljon risteävää jalankulkuliikennettä, millä on myös hidastava vaikutus joukkoliikenteen sujuvuuteen. Jotta kadusta saataisiin oikeasti toimiva, on henkilöautoliikenne (ainakin risteävä sellainen) kiellettävä ja jalankulkijat siirrettävä eri tasoon (asematunneliin). Helpompi ja toimivampi ratkaisu olisi kuitenkin siirtää joukkoliikenne eri tasoon kuin muu liikenne.
    Jalankulku samassa tasossa ei ole ongelma. Aleksilla voi käydä ihmettelemässä, miten suuria ongelmia katua ylittävät jalankulkijamassat aiheuttavat. On muuten nopeimpia joukkoliikennekatuja keskustassa.

    Hidas kulku tällä lyhyellä osuudella on sitäpaitsi pieni ongelma: matkustajat säästävät paljon enemmän aikaa välttäessään pitkän kävelymatkan kolkkoon maanalaiseen bussiasemaan. Eritasoratkaisu tuottaa enemmän haittaa kuin helpottaa ongelmia, ja on sitäpaitsi järkyttävän kallis toteuttaa Kluuvin rikkinäisessä peruskalliossa ja suomaastossa. Poistamalla jl-kadulta jonottavat autot ja liikennevalot saadaan kouriintuntuva parannus ilman haittapuolia. Siis vähän niinkuin Aleksilla.

  10. #160
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Hankalia paikkoja ja pullonkauloja joukkoliikenteelle YTV-alueella

    Helsingin Uutiset viime toukokuussa:

    http://www.helsinginuutiset.fi/artik...utatientorille

    ---------- Viestit yhdistetty klo 16:03 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 15:51 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hylje Näytä viesti
    Poistamalla jl-kadulta jonottavat autot ja liikennevalot saadaan kouriintuntuva parannus ilman haittapuolia. Siis vähän niinkuin Aleksilla.
    Kunnianhimoa visio, joka kieltämättä poistaisi kaikki nykyiset ongelmat joukkoliikenteen sujumisen kannalta. Vielä ehtii virrata paljon vettä sillan alla ennenkuin tämä toteutuisi. RT:n on täynnä jo nyt ja kahden vuoden kuluessa se on katastrofi, joten pikaisia ratkaisuja tarvittaisiin.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  11. #161
    tkp
    tkp ei ole kirjautuneena
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Nokia
    Viestejä
    887

    oletus Vs: Hankalia paikkoja ja pullonkauloja joukkoliikenteelle YTV-alueella

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Onkohan tuo juridisesti mahdollista? Ei työnantaja voi ensin ohjeistaa ajamaan sinne torille ja sitten panna maksamaan ohjeen noudattamisesta tullutta virhemaksua. Varsinaisten sakkojen kanssa tilanne on eri – niitä ei työnantaja edes saa maksaa, vaikka haluaisi.
    Eihän työnantaja näin ohjeistakaan, vaan ohjeistaa ajamaan ja pysäköimään liikennesääntöjen mukaisesti. Se että onko se käytännössä mahdollista, onkin eri juttu.

  12. #162
    santeri82 avatar
    Liittynyt
    19.07.2013
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    78

    oletus Vs: Hankalia paikkoja ja pullonkauloja joukkoliikenteelle YTV-alueella

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hylje Näytä viesti
    Miksi turvautua tunneliin kun Kaivokadulla on leveyttä riittämiin bussikaistoja varten?
    Lisäksi Kampin terminaalista bussien ohjaaminen Kaivokadulle olisi ongelmallinen operaatio sekin. Joko autot pitäisi kierrättää Lapinrinteen-Malminrinteen kautta (jossa pitäisi kyllä tehdä jonkinmoisia rakenteellisia ratkaisuja), jossa varmasti ruuhkautumiselta ei voitaisi välttyä. Toinen vaihtoehto on ohjata liikenne Jaakonkadun rampin kautta Eteläiselle Rautatienkadulle, mutta se ei oikein sovellu tiheään liikenteeseen, jossa samalla minuutilla voi olla useita lähtöjä. Lisäksi molemmissa vaihtoehdoissa olisi vilkasliikenteisen Mannerheimintien ylitys, joka myös hidastaa matkantekoa.

  13. #163

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2005

    oletus Vs: Hankalia paikkoja ja pullonkauloja joukkoliikenteelle YTV-alueella

    Kampin terminaali on idästä katsottuna niin karmeassa paikassa, että sinne tarvitaan tunneli jostain Mannerheimintien itäpuolelta. Sitä tuskin kannattaa tehdä.

    Eliel-RT on se teknisesti kivuton linkki. Osa Elielin linjoista voidaan yhdistää joukkoliikennekatua pitkin vastinpareihin Rautatientorin linjoilta, Elielille päättyvät linjat ajetaankin Kamppiin. Nykyinen Eliel voidaan tällöin kutistaa jl-kadun viereisiksi pysäkeiksi, ja vapautuva osa aukiosta voidaan pyhittää vaikka kiinteistökehitykselle. Saisikohan Postitalon korttelin jatketuksi lähes Rautatieasemaan kiinni? Siinä vasta on Kaivokadun ympäristön kehittämisen märkä uni.

  14. #164

    Liittynyt
    17.08.2010
    Viestejä
    735

    oletus Vs: Hankalia paikkoja ja pullonkauloja joukkoliikenteelle YTV-alueella

    Lainaus Alunperin kirjoittanut aki Näytä viesti
    Käsittääkseni ainoastaan tuleva 745 ajaa kaupunkiin asti ja sekin kai Kamppiin. kaikki muut jäävät Itäkeskukseen tai ovat Sipoon sisäisiä linjoja.
    Kyllä olin lukevani Sipoon linjastosuunnitelmasta tai jostain vastaavasta, että juuri tämä 745 muutetaan Rautatientorille. Lähes ilmainen Rautatientoria helpottava ratkaisu olisi siirtää suurin osa 700-sarjan seutulinjoista Kalasatamaan. Katujen varsille voisi hyvin laittaa lastaus- ja purkulaiturit. Itseasiassa siirrosta voisi tulla jopa säästöjä, koska ajoaikojen lyhentyessä autokiertoa voisi kiristää. HSL pohti asiaa jokin aika sitten, mutta taitaa olla luopunut sittemmin tästä.

  15. #165
    Tunnistettu jäsen Nakkiputka avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Kauniainen
    Viestejä
    531

    oletus Vs: Hankalia paikkoja ja pullonkauloja joukkoliikenteelle YTV-alueella

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hana Näytä viesti
    Kyllä olin lukevani Sipoon linjastosuunnitelmasta tai jostain vastaavasta, että juuri tämä 745 muutetaan Rautatientorille. Lähes ilmainen Rautatientoria helpottava ratkaisu olisi siirtää suurin osa 700-sarjan seutulinjoista Kalasatamaan. Katujen varsille voisi hyvin laittaa lastaus- ja purkulaiturit. Itseasiassa siirrosta voisi tulla jopa säästöjä, koska ajoaikojen lyhentyessä autokiertoa voisi kiristää. HSL pohti asiaa jokin aika sitten, mutta taitaa olla luopunut sittemmin tästä.
    Minusta Rautatientorilta saisi muuten aika kivuttomasti järjesteltyä lähtemään vain yhden linjan per laituri suurimmasta osasta laitureilta. Laituri 10 lienee hankalin, eli josta lähtevät linja 730, 731, 732 ja 734. Seuraavana tullevat laituri 7, josta lähtevät 68 ja 71 ja laituri 12, josta lähtevä linjat 611,612,613,650 ja 652. Sitten laituri 3, josta lähtevät linjat 615 ja 620. Laitureista 1,5,9 ja 11 lähtee minusta paljon sellaisia linjoja, joita ei todellakaan tarvitsisi ajaa Rautatientorille asti, vaan yhteys niiden palvelualueelta Helsingin niemelle voitaisiin korvata seuraavilla tavoilla: 1) Ratikalla jonnekin kantakaupungin ulkoreunalle ja siellä vaihto bussiin. 2) Jollain Rautatientorille jäävistä linjoista lähistölle ja siellä vaihto bussiin tai 3) Junalla lähimmälle rautatieasemalle ja siellä vaihto bussiin.

    Noista mainitsemistani "vaikeista" laitureista lähtevistä linjoista linjat 68 ja 71 saisi muuten korvattua Viikin/Pihlajamäen ratikalla ja linjojen 611-613 pohjoispäät Kehäradalla (ja "liityntäliikenteellä") ja Tammiston osuuden tekemällä linjoista 519 ja 650 runkolinjat. Samalla korvaantuvat linjat 615 ja 620.
    "Tavoitteiden asettamisen pitää olla riittävän kunnianhimoista, jotta se pakottaa uudenlaiseen ajatteluun ja uusien läpimurtojen tavoitteluun." - Kone Oyj:n evp toimitusjohtaja Matti Alahuhta kirjassaan:"Johtajuus – kirkas suunta ja ihmisten voima".

Vastaavia viestiketjuja

  1. Työssäoppimisesta YTV-alueella
    kirjoittanut perttusalmisaari foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 02.12.2013, 01:35
  2. Taksibussiliikenne Helsingin alueella
    kirjoittanut Fransiscus foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 17
    Viimeisin viesti: 28.08.2013, 17:48
  3. Kannattamattomia linjoja HSL-alueella
    kirjoittanut aki foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 40
    Viimeisin viesti: 06.08.2012, 22:41
  4. HSL: Matkustajilta kiitettävä arvosana Helsingin joukkoliikenteelle
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 25.10.2010, 09:50
  5. Kaupunkiraideliikennettä Ruhrin alueella
    kirjoittanut Rattivaunu foorumissa Kuvat
    Vastauksia: 5
    Viimeisin viesti: 29.04.2009, 19:21

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •