Hankalia paikkoja ja pullonkauloja joukkoliikenteelle YTV-alueella

Palataanpas vielä tuonne rautatientorille.

Kyllähän linja-auton kuljettajan täytyisi ammattilaisena tietää mitä laki sanoo pysäköinnistä, ja sen että antaako laki luvan poiketa siitä viiden metrin säännöksestä tilanpuutteen vuoksi.

Yleisesti vastaavan tilanteen helpottamiseksi jokainen meistä joka sinne torille ajaa, voisi katsoa peiliin ja kysyä itseltään: voisinko tehdä asialle jotakin. Suurimmalle osalle kuljettajista valitettavasti näyttää olevan hyvin vastenmielistä hoitaa se tämän työn toinen osa, eli asiakaspalvelu. Tämä sitten näkyy tuolla torilla, kun asiakkaiden pelossa sinne lähtölaituriin ajetaan vasta sekunteja ennen lähtöaikaa

Ja toisaalta sitten kuitenkin tinapuutteen takia ei vahingosssakaan lähdetä ajamaan sitä kunniakierrosta, ettei vaan myöhästytä lähdöstä. Tuolla kunniakierroksellahan ei tarvitsisi pelätä sitä, että joku asiakas kysyisi jotakin tai toivottaisi hyvää päivää..... Saisi olla ihan ylhäisessä yksinäisyydessään ja toteuttaa sitä fantasiaa: ajaa linja-autoa ilman että asiakkaat häiritsisivät työntekoa.


Ja kolmanneksi: taidamme olla liian kilttejä. Jos tilaa ei ole, meilummin pysäköidään väärin kuin että lähtisimme joukolla ajamaan tuota kunniakierrosta. Ajatelkaa mikä soppa syntyisi kun kolmekymmentä linja-autoa ajaisi kunniakierroksen pahimpaan ruuhka-aikaan Mikonkadun kautta takaisin torille. Ensisijainen yhteiskunnan vastaus olisi todennnäköisesti ajokielto Mikonkadulle, mutta sitten Kaisaniemen liikenneympyrän kautta. Sielläkin olisi sen kolmekymmentä sinne sillä hetkellä kuulumatonta linja-autoa jonossa, estämässä muuta liikennettä sujuvasti sekä poistumasta keskustasta että etenemästä keskustaan..... Veikkaisin että aika nopealla aikataululla alkaisi tulla muutoksia asioihin.
 
Yleisesti vastaavan tilanteen helpottamiseksi jokainen meistä joka sinne torille ajaa, voisi katsoa peiliin ja kysyä itseltään: voisinko tehdä asialle jotakin. Suurimmalle osalle kuljettajista valitettavasti näyttää olevan hyvin vastenmielistä hoitaa se tämän työn toinen osa, eli asiakaspalvelu. Tämä sitten näkyy tuolla torilla, kun asiakkaiden pelossa sinne lähtölaituriin ajetaan vasta sekunteja ennen lähtöaikaa
Nyt muuten osuit sellaiseen "villakoiran ytimeen" ettei tosikaan.

Juuri näin: jos jokainen kuljettaja ajaisi lähtölaiturilleen heti kun voi (eli edellinen lähtö mennyt jo), tai edes HSL:n määräämässä asiakaspalveluajassa, saattaisi näin säästää jo muutaman pikapysäköintipaikan RT:llä. Joillain linjoilla lähdöt ovat toki melkoista minuuttipeliä (esim. h67/h67v saattavat lähteä muutaman minuutin välein), mutta aikataulujen tietoja hyväksikäyttämällä näkee varmasti, milloin laituri on vapaa. Juuri h67:lla saatan itse ajaa heti lähtölaituriin purettuani edelliset matkustajat. Toki tällöin on siis tarkkaan varmistuttava, ettei aja kenenkään kollegan eteen.
 
Juuri h67:lla saatan itse ajaa heti lähtölaituriin purettuani edelliset matkustajat. Toki tällöin on siis tarkkaan varmistuttava, ettei aja kenenkään kollegan eteen.
Kerran Puistolan asemalla käytettiin hyvin kovia äänenpainoja, kun ajoin 75A:lla suoraan lähtölaituriin ja ennen minua olisi ollut lähdössä Liikenne Oy:n 75. Ongelma oli nyt vaan se, että Puistolan aseman pieni purkulaituri oli täynnä nyhjääviä Liikenne Oy:n autoja ja mihinkään muualle ei mahtunut matkustajia jättämään kuin lähtölaituriin. Suurta harmia aiheutuu todellakin monessa paikassa siitä, ettei voida mennä lähtölaituriin heti silloin, kun oma vuoro on, vaan vasta sekunteja ennen lähtöaikaa. Olisikohan minun pitänyt pyöriä tuon Liikenne Oy:n kuljettajan mielestä Puistolan terminaalissa ympyrää odottamassa 75:n lähtöä?

Itäkeskuksessa osui kohdalle toisinaan tilanteita, että oli pakko ajaa terminaalia ympäri, koska minnekään ei mahtunut.
 
Jouduin pakosta ajamaan henkilöautolla eilen pahimpaan ruuhka-aikaan Etu-Töölöstä Hernesaareen ja takaisin. Täytyy nostaa hattua kaikille niille bussikuskeille jotka joutuvat päivittäin seisomaan Kampin alueen liikenneruuhkissa! Runeberginkatu jonoutuu keskustan suuntaan ajettaessa jo ennen kauppakorkeakoulua, siellä seisoo iloisesti muun liikenteen seassa 14, 18, 39, 41, 45, 70T ja 205. Toinen pullonkaula on Malminrinne-Ruoholahdenkatu, sähkötalon kulmilla seisoo pitkä jono linjojen 14, 18, 21V, 65A ja 66A busseja. Malminrinteen kummassakin päässä olevat ympyrät eivät yksinkertaisesti vedä alueen ylikuormittunutta liikennemäärää. Nämä ongelmat ovat olleet olemassa jo vuosia joten ei tässä mitään uutta ole. Itse en vaan ole pitkään aikaan joutunut tuolla iltapäiväruuhkassa ajamaan joten siksi järkytyin miten totaalisen tukossa tuo Kampin alue on. Kun mietin ratkaisuvaihtoehtoja bussiliikenteen osalta, niin oikeasti vaihtoehtoja on kovin vähän. Jos jokin katu muutetaan pelkästään joukkoliikennekaduksi niin jonnekkin ne henkilöautot siirtyvät. Esimerkkinä Abrahaminkadun katkaisu Eerikinkadun ja Ruoholahdenkadun väliltä. Tämän seurauksena autot siirtyivät reitille Eerikinkatu-Hietalahdenkatu-Ruoholahdenkatu ja nyt Hietalahdenkatu on täysin jumissa. Tämä ei onneksi vaikuta bussien kulkuun kun siellä ei niitä kulje. Länsimetro tulee, jolloin matkustaminen Keskustasta Lauttasaareen helpottuu huomattavasti. Tätä vain joudutaan odottamaan vielä kolmisen vuotta:( Pintaliikenteeseen tuskin saadaan mitään helpotusta sitä ennen.
 
Vs: Hankalia paikkoja ja pullonkauloja joukkoliikenteelle HSL-alueella

Totesin Runeberginkadun tukkeutumisen eilen klo 17-18 välillä kun ajamani Ventoniemen linjavuoro kävi Länsisatamassa. Mietin jo satamaan mennessä, että olisiko palatessa syytä tulla Rautatiekatua vai Meilahdenkatua. "Arvalla" valitsin Meilahdenkadun, joka osoittautui noin 4 minuuttia hitaammaksi vaihtoehdoksi koska jonossa seissyt ammattitoveri malttoi mielensä eikä tukkinut risteystä kuten tuossa tilanteessa niin usein tapahtuu (satamaan mennessä toinen saman firman kuljettaja oli risteyksen tukkeena). Kiitokseni niille kaikille kollegoille, jotka kyseisessä kohdassa malttavat mielensä.

Yleensä tämäntapaisissa paikoissa kaukoliikenteen kuljettajilla, varsinkin pikavuoroissa esiintyy hätäilemistä. Koukataan liikenteenjakajan väärältä puolelta tai ajetaan kiellettyyn ajosuuntaan tms. Sorry vaan, omin silmin nähty!
 
Takaisin
Ylös