Sivu 4 / 12 EnsimmäinenEnsimmäinen 12345678 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 46-60/170

Viestiketju: Hankalia paikkoja ja pullonkauloja joukkoliikenteelle YTV-alueella

  1. #46
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    4085

    oletus Vs: Hankalia paikkoja ja pullonkauloja joukkoliikenteelle YTV-alueella

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tkp Näytä viesti
    Herää kysymys, miksi linja-autonkuljettajat eivät toimisi samoin (Seuraavaa pysäkkihän on muistaakseni vasta köysikujan risteyksen jälkeen)? Kysehän on ainoastaan siitä että saadaan mahdollisimman paljon autoja valoista läpi yhden valokierron aikana. Ehkä se näyttää ja kuulostaa "kiilaamiselta", mutta aivan normaali kaistanvaihto risteyksen jälkeen suoritetaan. Aivan samalla tavalla toimitaan monessa risteyksessä, jossa risteyksen yli menee kaksi kaistaa, ja joista toinen päättyy heti sen jälkeen. Tuossa kuvassakin näkee että vasemmanpuoleisin kaista on melkein tyhjä ja oikean kaistan jono ulottuu pitkälle vihdintie vasemmalle kaistalle.
    Minusta vain bussinkuljettajankin on toimittava hyvien eettisten sääntöjen mukaan, koska hän on samalla myös sekä yrityksensä, että liikenteen tilaajan "käyntikortti" ja hänen tulisi olla esimerkkinä hyvästä liikennekäyttäytymisestä. Tuossa risteyksessähän eri kaistat ohjataan opastetauluin eri kohteisiin. Onkohan vasemmalla kaistalla Hämevaara ja oikealla taas Laaksolahti (jonka suuntaan siis linja 315:kin on menossa)? Aivan samalla tavoin en esimerkiksi aja jokaisen pysäkkisyvennyksen kautta seisovan autojonon ohi ja koukkaa sitten muutaman auton ohittaneena takaisin ajokaistalle. Mutta kokeillanpas tuossa Vihdintien ja Rajatorpantien risteyksessä seuraavan kerran ja katsotaan, millaisia reaktioita se saa aikaan kanssaautoilijoissa. Minusta vaan hyvät tavat, kohteliaisuus sekä muut tienkäyttäjät huomioon ottaminen ovat valttia myös bussilla liikennöitäessä.
    Viimeisin muokkaaja vristo; 09.11.2007 kello 12:03.
    Joukkoliikenneharrastaja

  2. #47
    tkp
    tkp ei ole kirjautuneena
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    1290

    oletus Vs: Hankalia paikkoja ja pullonkauloja joukkoliikenteelle YTV-alueella

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Mutta kokeillanpas tuossa Vihdintien ja Rajatorpantien risteyksessä seuraavan kerran ja katsotaan, millaisia reaktioita se saa aikaan kanssaautoilijoissa. Minusta vaan hyvät tavat, kohteliaisuus sekä muut tienkäyttäjät huomioon ottaminen ovat valttia myös bussilla liikennöitäessä.

    No tokihan hyvät tavat kannattaa pitää mielessä, kaistanvaihdon kun voi tehdä monella tapaa...Mutta imho niin kauan kun mennään tieliikennelain mukaan, en näkisi tuossa mitään ongelmaa. Kaistan yläpuolella olevat opasteet kun ovat vain opasteita, eivät ehdottomia määräyksiä kaistojen käytöstä. Saattaahan siellä tietysti joku Espoolainen yksityisautoilija ottaa herneen nenään mutta kaikille ei voi olla mieliksi, ja jos pitää valita, niin mieluummin sitten on mieliksi omille matkustajille ja pyrkii saamaan heidät ripeästi mutta kuitenkin turvallisesti perille...
    Viimeisin muokkaaja tkp; 09.11.2007 kello 11:07.

  3. #48
    Tunnistettu jäsen karihoo avatar
    Liittynyt
    29.01.2006
    Sijainti
    Hyvinkää
    Viestejä
    540

    oletus Vs: Hankalia paikkoja ja pullonkauloja joukkoliikenteelle YTV-alueella

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Sitten vielä eräs pullonkaula YTV-alueella: Vihdintien ja Rajatorpantien risteys Vantaan Koivuvaarassa.
    Lainaus Alunperin kirjoittanut tkp Näytä viesti
    Kysehän on ainoastaan siitä että saadaan mahdollisimman paljon autoja valoista läpi yhden valokierron aikana. Ehkä se näyttää ja kuulostaa "kiilaamiselta", mutta aivan normaali kaistanvaihto risteyksen jälkeen suoritetaan.
    Lainaus Alunperin kirjoittanut tkp Näytä viesti
    No tokihan hyvät tavat kannattaa pitää mielessä, kaistanvaihdon kun voi tehdä monella tapaa...Mutta imho niin kauan kun mennään tieliikennelain mukaan, en näkisi tuossa mitään ongelmaa.
    Jos suomalaisessa liikenteessä opittaisiin lähtemään valoista liikkeelle ripeästi, niin tuollainen tkp:n mainitsema "kiilaaminen" voisi aiheuttaa oikeastikin ongelmia. Nykyään useimmiten jonon liikkeellelähtö on sen verran laiskanlainen, että voisin harkita tuota vasemman kaistan käyttöä myös ajaessani Rajatorpantietä pidemmällekin.

    Aivan toisenlainen tilanne on Maunulassa Pakilantiellä ajettaessa Haagaan päin. Varsinkin aamuruuhkassa vasemmalle kääntyvien kaista jonoutuu pahasti, eikä Jokeribussien liikennevaloetuudetkaan paljoa sitä helpota, koska useimmat niistä muiden bussien ohella (korjatkaa jos olen väärässä) näyttäisivät käyttävän oikeaa kaistaa "ryhmityskaistana" vasemmalle kääntymistä varten. Tuollaista ajotapaa en pidä ammattimaisena. Varsinkin, kun linjasivun ajoaikojen seuranta tehdään rahastusjärjestelmästä saatujen tietojen pohjalta, tuolla ajotavalla tulee tilastoihin liian hyviä tuloksia.

  4. #49
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    4085

    oletus Vs: Hankalia paikkoja ja pullonkauloja joukkoliikenteelle YTV-alueella

    Tänään sitten käytin kaikkein vasemman puolista kaistaa ja kokeilin linjan 315 sujuvoittamista omalta osaltani. Täytyy myöntää, että ripeyttihän se menoa hieman ja kaistanvaihto Rajatorpantielle kääntymisen jälkeen sujui yllättävän vaivattomasti. Jatkossa taidankin toimia juuri näin.
    Joukkoliikenneharrastaja

  5. #50
    Tunnistettu jäsen karihoo avatar
    Liittynyt
    29.01.2006
    Sijainti
    Hyvinkää
    Viestejä
    540

    oletus Vs: Hankalia paikkoja ja pullonkauloja joukkoliikenteelle YTV-alueella

    Tiehallinto/HKL yrittää helpottaa poikittaisen joukkoliikenteen matkustajien elämää Vihdintien/Kauppalantien/Mannerheimintien liittymän alueella, tässä tiedote aiheesta:

    http://www.hel.fi/wps/portal/HKL/Art...sipys%C3%A4kki

  6. #51
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    4085

    oletus Vs: Hankalia paikkoja ja pullonkauloja joukkoliikenteelle YTV-alueella

    Palaan jälleen tähän aiheeseen, sillä viimeaikoina olen ajanut YTV-seutulinjaa 504 ja olen sen ohjaimissa juuttunut hyvin usein erääseen pahimmista bussiliikenteen pullonkauloista Helsingin alueella.

    Tässä kuva ko. paikasta tänään aamulla.

    Edellä olevassa kuvassa odottelen siis linjan 504 ohjaimissa ja vaikka tämän aamun ruuhkat olivat muiden liikenneväylien osalta varsin kohtuulliset ja liikenne suorastaan sujuvaa, niin tämä käännös Paciuksenkadulta Ramsaynrantaan ja edelleen Kuusisaaren sekä Lehtisaaren kautta Otaniemen suuntaan antaa lähes aina odottaa. Bussien jonotus on siellä aivan jokapäiväistä. Niin sujuvaksi kun kyseisen risteyksen vahvat raitioliikenne-etuudet eli ns. nollaviive linjan h4 raitiovaunujen liikenteelle tekeekin, jumittaa se Espooseen menevän seutubussiliikenteen aivan täysin. Ratikan etuudet toimivat siis todella hyvin, niin ironista kun se onkin bussiliikenteen kannalta. Iltaruuhkassa tämä vain korostuu, kun koko Paciuksenkatu ympäristöineen tukkeutuu autoliikenteestä totaalisesti. Kyseiseen suuntaan menevät bussilinjathan ovat vain YTV-seutulinjoja, eikä Helsingin sisäisiä bussilinjoja kulje tuohon suuntaan (joskus muinaisuudessa oli linja h34 Lehtisaareen).

    Mitä keinoja olisi nopeuttaa ja sujuvoittaa tämän pahan pullonkaulan kautta kulkevia bussilinjoja?
    Viimeisin muokkaaja vristo; 30.10.2008 kello 19:28.
    Joukkoliikenneharrastaja

  7. #52

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Hankalia paikkoja ja pullonkauloja joukkoliikenteelle YTV-alueella

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Niin sujuvaksi kun kyseisen risteyksen vahvat raitioliikenne-etuudet eli ns. nollaviive linjan h4 raitiovaunujen liikenteelle tekeekin, jumittaa se Espooseen menevän seutubussiliikenteen aivan täysin.
    Mikä saa sinut uskomaan, että raitiovaunujen etuudet ovat syynä bussiliikenteen jumiutumiselle?

  8. #53
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    4085

    oletus Vs: Hankalia paikkoja ja pullonkauloja joukkoliikenteelle YTV-alueella

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Mikä saa sinut uskomaan, että raitiovaunujen etuudet ovat syynä bussiliikenteen jumiutumiselle?
    Kokemus joukkoliikennealan ammattilaisena; puhun nyt siis vain tästä risteyksestä.

    Ratikka ottaa etuuden itselleen lähes joka kerta ko. risteystä lähestyessään ja tuo vaihe bussien kääntymiselle Ramsaynrantaan on muutenkin kaikkein lyhyin. Tässä eräänä päivänä tuli nelosia aika tiuhaan eli olivat ilmeisesti hieman ketjuuntuneet. Joka kerta nollaviive toimi ja lopulta odoteltiin harjavaununkin menoa. Tämän aamun havaintojeni mukaan, vain yksi nelonen joutui hieman hidastamaan hidastamaan liikennevaloihin ajolupaansa odotellessa. Minä ja matkustajani bussissani odottelimme aikalailla kauemmin. Toki muun ajoneuvoliikenteen paljous vaikeuttaa asiaa lisää.

    Älä nyt käsitä väärin; en ole siis "mustasukkainen" noille ratikoille, vaan ajan takaa myös bussiliikenteen nopeuttamista ko. risteyksessä. Eikö ole joukkoliikenteen edunmukaista sujuvoittaa sitä "formaatista" riippumatta?

    Nuo 500-sarjan seutulinjat Kuusi- ja Lehtisaaren kautta ovat tärkeä osa ko. alueen sekä Espoon eri alueiden joukkoliikennettä eteenkin ruuhka-aikaan työmatkaliikenteessä ja esimerkiksi juuri ajamallani linjalla 504 matkustajakuormat ovat usein raskaita. Mutta eteenpäin meno on usein aivan luokkattoman hidasta.
    Viimeisin muokkaaja vristo; 30.10.2008 kello 20:57.
    Joukkoliikenneharrastaja

  9. #54
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7502

    oletus Vs: Hankalia paikkoja ja pullonkauloja joukkoliikenteelle YTV-alueella

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Kokemus joukkoliikennealan ammattilaisena; puhun nyt siis vain tästä risteyksestä.
    Tuossa risteyksessähän jonotettiin ruuhka-aikoihin pitkiä aikoja jo 90-luvulla, jolloin ratikoiden nollaviive-etuuksista ei ollut vielä tietoakaan. Kieltämättä nollaviive-etuudet voivat pidentää jonoja entisestään.

    Ratkaisuhan on tuttu monista vastaavista bussiliikenteen ongelmapaikoista: bussi ajaa viereistä kaistaa ihan liikennevaloihin asti ja kiilaa siitä jonon väliin. Sivistysvaltiossa homma pitäisi kyllä hoitaa paremmin ja ihan aidoilla etuusjärjestelyillä, mutta toistaiseksi kiilaavat bussit ovat maan tapa.

  10. #55
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    4085

    oletus Vs: Hankalia paikkoja ja pullonkauloja joukkoliikenteelle YTV-alueella

    Bussiliikennelläkin voisi olla vahvat etuudet ko. risteyksessä ja oikeus ryhmittyä esim. raitioliikenteen kanssa yhteiselle joukkoliikennekaistalle vasemmalle kääntymistä varten, jolloin muu autoliikenne ei häiritsisi sitä. Voisipa bussiliikenteellä olla vaikkapa jokin Jokerivaloilla varustettu oma väylä risteyksen sujuvaan ohittamiseen ilman, että esimerkiksi raitioliikenne häiriintyy. Tällöin myös YTV-liikenteen bussien pitäisi olla varustettuja telematiikkaetuuksilla Helsingin Helmi-systeemin tavoin.

    Voisivatkohan bussit käyttää Otaniemen suuntaan mennessään vaikkapa Ramsaynrantaa toiseen suuntaan liikennöivien bussien väylää eli sitä Munkkiniemenaukion aluetta, jossa nyt seisoo bussilinjojen h52/A/V, h53 ja 539 tauolla olevia busseja? Tällöin ko. pienen joukkoliikenneväylän pitäisi olla leveämpi tai edellämainittujen bussien päätepysäkkien pitäisi olla jossain muualla.
    Joukkoliikenneharrastaja

  11. #56

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Hankalia paikkoja ja pullonkauloja joukkoliikenteelle YTV-alueella

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Älä nyt käsitä väärin; en ole siis "mustasukkainen" noille ratikoille, vaan ajan takaa myös bussiliikenteen nopeuttamista ko. risteyksessä.
    En sitä uskonutkaan; halusin vain tietää, että näkyykö se ihan oikeasti siten, että ratikoiden valoetuudet ovat jonoutumisen syynä, eli onko sanojesi takana muutakin kuin mutu-tuntumaa. Kun minä ainakin kuvittelin, etteivät nollaviive-etuudet varsinaisesti lyhentäisi muiden vaiheiden kokonaisaikaa pitkällä tähtäimellä. Joku paremmin asiaan perehtynyt kai tietää, käykö näin oikeasti. Jos käy, niin voisihan sen säätää niinkin, että vasemmalle annetaan aina kokonaisuudessaan sama määrä aikaa: jos jokin vuoro katkaistaan ennenaikaisesti, seuraava vastaavasti aloitettaisiin aikaisemmin tai annettaisiin ylimääräinen vuoro jossain välissä. Aina ratikan tullessahan kannattaisi päästää samalla sitten kunnollinen vaihe autojakin samansuuntaisesti.

  12. #57
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    4085

    oletus Vs: Hankalia paikkoja ja pullonkauloja joukkoliikenteelle YTV-alueella

    Katsokaa siis tätä kuvaa:

    http://voristo.1g.fi/kuvat/Kaupunkik...nkatu.jpg/full

    Tämä aamuna oli siis vielä varsin kesyä ja ainoa varsinainen jono kuvassa on juuri tämä kritiikin kohteenani ollut kääntyminen vasemmalle. Eilen tilanne on moniverroin pahempi ja esimerkiksi perjantai-illan ruuhkassa se on jo kaukana mistään maailman parhaasta joukkoliikenteestä.

    Jos radikaalimpia ja rahakkaampia ratkaisuja haetaan ja minultä kysytään niin sen eritasoristeys jossa eri suuntiin meneva autoliikenne sekä joukkoliikenne eri muotoineen aiheuttaa kaikkein vähiten kitkaa toisilleen. Paciuksenkatu on kuitenkin Helsingin parinkin tärkeän ulosajo/sisääntuoväylän (mm. Turunväylä ja Vihdintie) alku ja autoruuhkat näyttävät olevan siellä varsin pysyvä ilmiö.
    Joukkoliikenneharrastaja

  13. #58
    vko
    vko ei ole kirjautuneena
    Ylläpito vko avatar
    Liittynyt
    23.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    480

    oletus Vs: Hankalia paikkoja ja pullonkauloja joukkoliikenteelle YTV-alueella

    Tuon Paciuksenkadun, Munkkiniemen puistotien, Huopalahdentien ja Ramsaynrannan risteyksen nollaviive-etuudet neloselle ovat kokonaisuutena surkeasti toteutettu. Neloselle annetun ylimääräisen "vihreän" aikana kun eivät risteyksessä liiku muut kuin Paciuksenkadulta Huopalahdentielle kääntyvät (ja aina eivät nekään), kaikki muut seisovat punaisissa. Kun nuo nelosen nuolet kestävät parhaimmillaan lähemmäs puoli minuuttia (ollen pisimmillään sporan tullessa Munkkiniemestä ja edellisen pysäkin pysäkkiajan venyessä), voisi samalla päästää sen kanssa samaan suuntaan kulkevat kumipyöräajoneuvot risteyksen läpi, jolloin kyseiselle vaiheelle hetken päästä annettu aika voitaisiin antaa muille suunnille. Tokihan tämä edellyttää kunnollista suunnittelutaitoa, jota ei ikävä kyllä tunnu Helsingistä löytyvän (tai sitten vain halutaan näyttää kuinka huonosti nollaviive-etuudet toimivat täällä).

    Kun tuosta risteyksestä on linjaa h53 tullut useana iltana ajeltua (viimeksi eilen, ja huomenna taas), tulee huomattua kyseisen liikennevalokojeen mitä mielenkiintoisempia suorituksia. Lähes joka ilta se onnistuu "yllättämään" hölmöydellään.

  14. #59
    Tunnistettu jäsen Camo Lissabone avatar
    Liittynyt
    14.08.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    939

    oletus Vs: Hankalia paikkoja ja pullonkauloja joukkoliikenteelle YTV-alueella

    Kun nyt päästiin haukkumaan huonoa suunnittelua, mainittakoon hiljattain käyttöönotettu h23:n poikkeusreitti Hakaniemessä. Eli katutöiden vuoksi ei pääse ajamaan keskustan suuntaan Arenatalon ja Ympyrätalon välistä, joten poikkeusreitti laitettiin kulkemaan Toista Linjaa suoraan Hämeentielle! Pitikö tieten tahtoen vai silkkaa älyttömyyttä laittaa mahdollisimman tukkoinen, ahdas ja hidas reitti? Paljon parempi olisi ollut kiertää Ympyrätalon länsipuolelta, josta h23 on muistaakseni joskus ajanutkin. Ja niin ajoin minäkin vastoin älytöntä ohjetta, eihän siinä jää yhtään pysäkkiä väliin ja matkustajat pääsevät sujuvammin perille.
    !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM

  15. #60
    mic
    mic ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    20.11.2007
    Viestejä
    11

    oletus Vs: Hankalia paikkoja ja pullonkauloja joukkoliikenteelle YTV-alueella

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Mitä keinoja olisi nopeuttaa ja sujuvoittaa tämän pahan pullonkaulan kautta kulkevia bussilinjoja?
    Suoraan Munkkiniemeen meneviä autoja on suht. vähän. joten suoraan ajo voitaisiin laitaa ryhmittymään vasemman puoleista käänyvien kaistaa. Ja suoraan ajettaisiin samalla valoilla oikealle kääntyvien kanssa. Tämän jälkeen bussit kääntyisivät vasemmalle tuota tällä hetkellä suoraan menevien kaistaa. Bussit jatkaisivat Munkkiniemen aukion pysäkille asti omaa kaistaa. Tuota isoa liikenteenjakaaa suopistamalla moinen mielestäni onnistuisi. Risteystä rauhoittaisi myös jos samalla Tammitien risteys Munkkiniemen aukiolle tukittaisiin.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Kannattamattomia linjoja HSL-alueella
    kirjoittanut aki foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 46
    Viimeisin viesti: 18.01.2019, 19:21
  2. Työssäoppimisesta YTV-alueella
    kirjoittanut perttusalmisaari foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 02.12.2013, 01:35
  3. Taksibussiliikenne Helsingin alueella
    kirjoittanut Fransiscus foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 17
    Viimeisin viesti: 28.08.2013, 17:48
  4. HSL: Matkustajilta kiitettävä arvosana Helsingin joukkoliikenteelle
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 25.10.2010, 09:50
  5. Kaupunkiraideliikennettä Ruhrin alueella
    kirjoittanut Rattivaunu foorumissa Kuvat
    Vastauksia: 5
    Viimeisin viesti: 29.04.2009, 19:21

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •