Viestiketjussa jo aiemmin käsiteltyyn Munkkiniemen aukion ongelmaan haluaisin lisätä sen verran, että ongelma ei yksinomaan ole vasemmalle kääntyminen Paciuksenkadulta tultaessa, vaan ehkä sitäkin suurempi ongelma on ruuhka-aikoina Ramsaynrannassa. Silloin kun ratikoilla on liikennevaloetuuden vuoksi tuo hervoton etuoikeus Munkan aukiolla, seisoo liikenne myös Kuusisaaren suunnasta. Siitä suunnasta ongelma on sikäli pahempi, että ajokaistoja on vain yksi ja linja-autojenkin (19x ja 50x) on seistävä samassa jonossa, pääsemättä esteettömästi ajamaan liikennevalottoman risteyksensä kautta Paciuksenkadulle. Pahimmillaan jono ulottuu aina Kalastajatorpalle, joten siitä voi helposti päätellä kuinka paljon tuo helposti kuluttaa aikaa. Pahimmillaan olen tuon sumpun aiheuttamana kirjannut tuosta ja muustakin jumituksesta 20 min ylityötä (sarjassa oli jo muutenkin runsaasti aikaa lopussa). Mitä olen seurannut henkilöautojen valoja Ramsaynrannan suunnasta Munkan aukiolla, niin autoja mahtuu kerralla varsin nihkäesti, eli ruuhka ei koskaan kerralla pääse purkaantumaan.
Sinänsä tuon vasemmalle Paciuksenkadulta kääntymisen aiheuttaman jumituksen pystyy ainakin käytännössä välttämään ajamalla suoraan ja tekemällä uukkarin Munkkiniemen puistotien alkupäässä (mitään varsinaista kieltoa siinä ei ole, ainakaan mitä olisin huomannut merkein, sulkuviivoin tai fyysisin estein ilmoitettavan). En ole itse tätä käytännössä kokeillut, mutta pahimmassa ruuhkassa pystyy välttämään yhdet punaisissa odottelut.
Kaiken kaikkiaan Munkan aukiolla helpoiten pääsee suunnassa Huopalahdentie-Paciuksenkatu ja vice versa, koska kaistoja on kaksi ja valot toimivat hyvin. Sen sijaan olisi todellakin toivottavaa, että joukkoliikenteelle tehtäisiin Ramsaynrantaan kaiteella suojattu kaista keskustaan päin ja Paciuksenkadulle jaettu bussi- ja ratikkakaista (ei takseja), alkaen noin 50 m ennen valoja.
Olen tässä asiassa osittain eriävää mielipidettä, sillä Elielinaukion osalta ongelma on ensisijaisesti krooninen, johtuen jatkuvasta enemmän tai vähemmän räikeästä tulopysäkkien väärinkäytöstä odotusparkkina ja tiluripysäkkinä. Sinänsä ongelma on pohjimmiltaan kiinni EA:n (ts. Elielinaukio) huonossa suunnittelussa, mutta käytännössä asiaa helpottaisi jo tuntuvasti se, että busseja ei purkupysähtymistä lukuunottamatta jätetä väärään paikkaan, vaan ajetaan laituriin tai varsinaiselle bussiparkkipaikalle. Tätä sujuvoittaisi myös se, että tekisi koko radan ja Töölönlahdenkadun välisestä alueesta kaikkien ammattiajossa olevien bussien parkkipaikan ja jättäisi tilausajokäyttöön sen reunan, jossa nytkin on tarkoitus pitää tiluribusseja korkeintaan 30 min. Käytännössä jo nyt busseja pysäköidään varsin sikinsokin em. alueella, joten erottelu ei ole niinkään tarpeellinen.
Jos EA:n voisi rakentaa uudestaan, tulisi ehdottomasti laiturialue jakaa kolmeen osaan: saapuvat, 10 min aikarajoitettu pikaparkki (lähistölle pari vessaa) ja lähtevät. Erikseen olisi sitten se varsinainen nykyinen pitkäaikaisempi parkkipaikka. Tämä on toki todennäköisesti vain utopiaa.