Pienillä toimenpiteillä sujuvuutta

Liittynyt
13 Marraskuu 2007
Viestit
4
Olen uusi täällä, joten en tiedä onko aihetta käsitelty laajalti aiemmin, mutta tuon joukkoliikenteen pullonkauloja ja hankalia paikkoja -ketjun innoittamana ajattelin kysellä täältä vinkkejä.
Tuleeko kenellekään mieleen pks:n liikenneverkolla joitakin tiettyjä ongelmakohtia, joihin olisi olemassa selkeä ja halpa ratkaisu joukkoliikenteen sujuvoittamiseksi. Viittaamassani ketjussa oli mainittu esimerkiksi Turuntien / Konalantien risteys ja siihen esitetty triviaali parannusehdotus.
...en tarkoita tässä sitä dynamiittikommenttia ;)
 
Tuleeko kenellekään mieleen pks:n liikenneverkolla joitakin tiettyjä ongelmakohtia, joihin olisi olemassa selkeä ja halpa ratkaisu joukkoliikenteen sujuvoittamiseksi.

Kustaa Vaasan tien Kumpulan sillalla Arabian ostoskeskuksen ja Paavalin kirkon välillä iltaruuhkat tekevät bussilla matkustamisen sujumattomaksi. Ratkaisuna on sininen kyltti, jossa on bussin kuva ja BUS-tekstin maalaaminen tiehen. Tällä säästyy vuodessa tuhansia litroja dieselpolttonestettä, saasteet vähenevät, aikataulussa pysyminen paranee, kalustoa tarvitaan vähemmän ja bussiliikenteen houkuttelevuus lisääntyy. Hintaa kertyy kyltin ja maalipurkin verran ;)

Vastaavaa keinoa voi soveltaa kaikkialla muuallakin, missä henkilöautot jumittavat tiheään kulkevan joukkoliikenteen ja kaistoja on suuntaansa enemmän kuin 1.
 
Kustaa Vaasan tien Kumpulan sillalla Arabian ostoskeskuksen ja Paavalin kirkon välillä iltaruuhkat tekevät bussilla matkustamisen sujumattomaksi. Ratkaisuna on sininen kyltti, jossa on bussin kuva ja BUS-tekstin maalaaminen tiehen.

Siinä on jo bussikaista ;)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Siinä on jo bussikaista ;)

Minä voisin sitten ehdottaa bussikaistojen valvonnan tehostamista. Ja jotta kyse olisi pienestä toimenpiteestä, niin tehdään se Lontoon malliin laittamalla valvontakamerat busseihin. Kun bussin eteen tulee bussikaistalle henkilöauto, pistää bussinkuljettaja kameran nauhoittamaan. Kamera nauhoittaa niin kauan, että nauhoitteesta näkyy, ettei henkilöauto käänny oikealle seuraavasta risteyksestä. Risteyksen jälkeen kuljettaja lopettaa nauhoittamisen (ja tuhoaa nauhoitteen, jos auto kääntyikin oikealle).
 
Kun bussin eteen tulee bussikaistalle henkilöauto, pistää bussinkuljettaja kameran nauhoittamaan.

Mahdollistaakohan Suomen lainsäädäntö sen, että kuljettajat ikään kuin valvoisivat liikennettä välillisesti?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Mahdollistaakohan Suomen lainsäädäntö sen, että kuljettajat ikään kuin valvoisivat liikennettä välillisesti?

Ei kuvatulla tavalla. Kyseessähän olisi lähes salakatseluun verrattava tietosuojan loukkaus.
 
Ei kuvatulla tavalla. Kyseessähän olisi lähes salakatseluun verrattava tietosuojan loukkaus.

Kyllä minusta henkilöautoja saa kuvata vapaasti. Miksi henkilöautojen ylinopeuskameroita saisi olla olemassa, jos ei muunlaisia liikennerikkomuksia saisi valvoa? Entä jos bussissa oleva kamera olisi juridisesti poliisin hallinnoima ja bussinkuljettaja vain painaisi nappia aina, jos viimeisen minuutin aikana joku henkilöautoilija olisi ajellut asiattomasti bussikaistalla? Tai jos bussikaistoilla olisi kamera, joka ottaisi kuvan jokaisen ohiajavan henkilöautoilijan rekisterikilvestä ruuhkamaksukameroiden tapaan, ja jos kahdessa eri paikassa olevassa kamerassa olisi sama auto kahteen kertaan lyhyen ajan sisällä, rapsahtaisi sakko kotiin. Näitä kameroita voitaisiin laittaa vaikeimpiin kohteisiin, joissa usein ajellaan bussikaistoilla, ihan pelotevaikutuksenkin vuoksi.
 

Kiitoksia, ystäväiseni, varsin mainiosta linkistä. Toki on toisinaan mielenkiintoista selata kansan syvien rivien käsityksiä, tulkintoja ja omakohtaisia kokemuksia suomalaisesta oikeusjärjestyksestä.

Asiaan liittyväksi faktiseksi tietolähteeksi tarjoan mm. tieliikennelakia (267/1981), poliisilakia (493/1995) sekä hallituksen esitystä 57/1994 tieliikennelain muuttamiseksi ja sieltä kehoitankin etsimään mm. hakusanalla "tekninen valvonta", "tekninen laite" sekä "poliisin tehtävät". Kaikki edellä mainittu aineisto löytyy mm.

En voi muuttaa millään tavoin aikaisempaa, opiskelemalla saatua käsitystäni asiasta, mutten voi ylenkatsoa asiassa tarjottuja vaihtoehtoisiakaan mielipiteitä. Kuitenkin hyvänä vinkkinä - mikäli kroonisesti kuvaatte vaikkapa sitten niitä kääntyviä autoja, älkää lähettäkö niitä kuvia kihlakuntanne poliisilaitokselle.

Idea bussikaistaa käyttävien autojen kuvaamisesta nimenomaan liikennettä harjoittavien julkisyhtiöidenkin toimesta olisi luonnollisesti ehdottoman kannatettavaa. Joukkoliikenteen sujuvuuden turvaamiseksi en vastustaisi sitä mistään hinnasta!
 
Kustaa Vaasan tien Kumpulan sillalla Arabian ostoskeskuksen ja Paavalin kirkon välillä iltaruuhkat tekevät bussilla matkustamisen sujumattomaksi.
Olen usein miettinyt tuota siltaa ruuhkissa kuinka tukkoinen se on. Olen ajatellut että olisikos sitä mahdollista leventää niin että nykyisestä pyöräily\jalankulku kaistasta tehtäisiin kaista joukkoliikenteelle. Se uusi levennetty osa tulisi sitten pyöräilijöiden ja jalankulkioiden käyttöön.
Jos poliisi pitäisi sillalla ratsiaa, olisi vastaus että me ollaan menossa vanhaankaupunkiin, miksi en siis saisi tätä ajaa oikeaa kaistaa:mad:
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Olen ajatellut että olisikos sitä mahdollista leventää niin että nykyisestä pyöräily\jalankulku kaistasta tehtäisiin kaista joukkoliikenteelle. Se uusi levennetty osa tulisi sitten pyöräilijöiden ja jalankulkioiden käyttöön.

Tämä on harkinnan arvoinen idea. Kevytrakenteisempi lisäys riittäisi pyöräilijöille ja kävelijöille. Voitaisiin myös miettiä, pakotettaisiinko Vanhaan kaupunkiin ja Lahdenväylälle matkalla oleva henkilöautoliikenne Haukilahdenkadun kautta Hermannin rantatielle ja sitten sieltä. Silta jäisi julkisen liikenteen käyttöön. Voitaisiin myös kokeilla tehdä sillan loppuun pakko-ohjaus bussipysäkille ja Vanhan kaupungin suuntaan, jolloin Lahdenväylälle menevät joutuisivat pakosti menemään vasenta kaistaa, tai koukkaamaan hankalasti bussipysäkin kautta. Mitä muita ratkaisuja olisi? kartta.hel.fi voi katsoa kyseistä kohtaa, jos siinä olisi tehtävissä jotain katujärjestelyillä, jotka helpottaisivat tilannetta.

Jostain syystä myös se Kustaa Vaasan tien bussikaista puuttuu Vanhan kaupungin risteyksen jälkeen, siitä Lahdenväylälle ei ole bussikaistaa, tai sitä käytetään jatkuvasti väärin?
 
Tämä on harkinnan arvoinen idea. Kevytrakenteisempi lisäys riittäisi pyöräilijöille ja kävelijöille.

Epäilemättä olisi hyvä toimenpide, mutta hinnan puolesta ei ehkä ole kovinkaan pieni toimenpide rakentaa 300 metrille levennystä sillan molemmin puolin.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Voisikohan keskustan suuntaan ajettaessa tuolta Kumpulan sillan Hermannin rantatien rampin kohdalta lähteä sillan ohittava joukkoliikennekatu, joka kulkisi sillan vieressä muutaman sata metriä puutarhojen laitaa ja nousisi takaisin Kustaa Vaasankadulle Kiiskinkatua. Onko jollain parempaa kokemusta sillan liikenteestä, jotta voisi heittää arvion säästetystä matka-ajasta. Olisiko kyseessä minuutin vai kahden säästö?

Yhdistäisi muuten Lahdenväylän liikenteen aika näppärästi tulevalle Tiedelinjan reitille (punainen reitti tässä kuvassa http://www.hel2.fi/ksv/hela/Kaupunkisuunnittelulautakunta/Esityslistat/liitteet/052720283.pdf).

Toivon mukaan tuolle tiedelinjaa varten suunnitellulle joukkoliikennekadulle tulee muitakin käyttäjiä!
 
Takaisin
Ylös