Sujuvaa joukkoliikennettä Mikonkadulla

TEP70

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
25 Heinäkuu 2005
Viestit
1,382
Nyt kun Kampista ja Ruoholahdesta on rutistu jo pitkään, voisin avata keskustelun Rautatientorin ympäristöstä. Työmatkani päättyy päivittäin Rautatientorille ja Mikonkadun tietyöt tekevät matkasta toisinaan melko uuvuttavan, etenkin jos jättää töihin tulemisen yhdeksän tienoille. Kaivantoja on useita ja ne ovat vuoden mittaan liikkuneet. Tällä hetkellä tilanne on seuraava:

- Mikonkadun ja Kaisaniemenkadun risteyksessä on työmaa, jonka vuoksi itäinen kaista päättyy Mikonkadun bussipysäkin kohdalla. Tämä jumittaa liikenteen pitkälle Kaisaniemeen asti.
- Rautatientorin nurkassa on kaivanto, jonka vuoksi torin bussiterminaaliin pääsee vain yhtä kaistaa. Jos Mikonkatu on tukossa, ei Rautatientorille mahdu ajamaan. Lisäksi sopivasti väärin pysäköity henkilöauto tai bussi halvauttaa liikenteen täysin. Vaatii tosin melkoista röyhkeyttä pysäköidä mainitulla tavalla, mutta sitäkin on nähty. Taksikuskithan nyt toki voivat pysähtyä aivan minne tahansa miettimättä yhtään kokonaisuutta, mutta tämä olisikin jo oman ketjunsa arvoinen asia.

Kuinkahan kauan näitä työmaita täytyy vielä kestää?
 
Kyseisen paikan voi kiertää kaisaniemen rannan kautta jos ajaa seutulinjaa, koska kaisaniemessä ei ole seutulinjojen pysäkkiä rautatietorille ajettaessa. Ainakin itse ajaisin:)
 
Kyseisen paikan voi kiertää kaisaniemen rannan kautta jos ajaa seutulinjaa, koska kaisaniemessä ei ole seutulinjojen pysäkkiä rautatietorille ajettaessa. Ainakin itse ajaisin:)
Tuosta reitistä on ollut muistaakseni puhetta aikaisemminkin mutta en nyt vain muista että missä ketjussa se oli
Lähilinjoilla ollessani käytin kyseistä reittiä useasti varsinkin ruuhka-aikoina, nykyään käytän sitä reittiä tosi harvoin.
 
No niin, nyt nokkelimmat autoilijat ovat huomanneet, että Mikonkadun ruuhkat voi kiertää Rautatientorin läpi ajamalla.
 
Ja läpiajokielto ei haittaa yhtään....

Miten kummassa niitä henkilöautoja aina erehtyy rautatieaseman eteen Rautatientorille? Joku tolkku tähän olisi saatava. Rautatientorilta voitaisiin estää kääntyminen oikealle Kaivokadulle, jolloin linjat 55, 17 ja 18 olisi siirrettävä kulkemaan Rautatientorin ohi läpi ajamisen sijaan. Tämän jälkeen se katuyhteys, josta 55 ja 18 kääntyvät Kampin suuntaan, voidaan sulkea, koska linja 17 ei enää aja Keskuskadulle ja muille linjoille, jotka eivät mene Hakaniemen suuntaan, voidaan järjestää kiertotie.
 
Miten kummassa niitä henkilöautoja aina erehtyy rautatieaseman eteen Rautatientorille? Joku tolkku tähän olisi saatava. Rautatientorilta voitaisiin estää kääntyminen oikealle Kaivokadulle, jolloin linjat 55, 17 ja 18 olisi siirrettävä kulkemaan Rautatientorin ohi läpi ajamisen sijaan. Tämän jälkeen se katuyhteys, josta 55 ja 18 kääntyvät Kampin suuntaan, voidaan sulkea, koska linja 17 ei enää aja Keskuskadulle ja muille linjoille, jotka eivät mene Hakaniemen suuntaan, voidaan järjestää kiertotie.
Jotain tämän
http://www.elisanet.fi/jyrki.langman/Sekalaisia suunnitelmia.html
tyyppistäkö ajattelit
 
Ja kun Suomessa ei vetoketjumenetelmäkään tunnu toimivan, pitää kahden kaistan autojen pakkautua oikeanpuoleiselle kaistalle jo hyvissä ajoin ennen kääntymistä Mikonkadulle. Tämän ansiosta sitten kaikki Rautatientorille menevät bussit seisovat samassa ruuhkassa. Yksi päivä poistuin Kaisaniemessä ja kävelin siitä loppumatkan töihin huomattavasti nopeammin.

On se nyt kumma, kun tällaisia merkittävästi liikennettä haittaavia kaivantoja saadaan pitää auki viikkotolkulla.
 

Joo, tuossa olisi ideaa. Hyvä suunnitelma! Taksitkin voisi keskittää Elielinaukion puolelle, tai minne nyt sattuvat mahtumaankin. Vaikka siihen rautatieaseman eteen, missä on nyt lyhytaikaisia pysäköintipaikkoja. Koska Park Eliel on rakennettu, ei tätä lyhytaikaista pysäköintipaikka-aluetta enää tarvita, vaan sen voisi varata taksien käyttöön.

Tuo Hämeentie/Mäkelänkatu/Mannerheimintie näyttää oudolta, sitä ei olla taidettu missään ainakaan Suomessa kokeilla? Miten se vaikuttaisi liikenteen sujuvuuteen? Jos se lisäisi sujuvuutta, miksei. Tosin ainakin Hämeentien alkupätkän keskustasta Sörnäisiin voisi muuttaa joukkoliikennekaduksi muutenkin, koska henkilöautojen läpikulkuliikenne on sujuvampaa rantatiellä. Paikallinen liikkuminen taas hoituu pääasiassa kävellen tai julkisilla, tai sitten jäljelle jäävä marginaalisempi Kallion sisäinen liikkuminen autolla Kallion katuverkon kautta.
 
On se nyt kumma, kun tällaisia merkittävästi liikennettä haittaavia kaivantoja saadaan pitää auki viikkotolkulla.

Eräs 65A:n kuski päätti ratkaista yhä seisovan ja seisovan liikennetulpan oikaisemalla Rautatientorin kautta bussilaitureiden kautta, eli mistä 55 menee. Ratkaisu oli toimiva. Ainoa haittapuoli oli se, että rautatieaseman pysäkillä odotelleet eivät tienneet ratkaisusta ja jäivät pysäkille odottamaan. Bussin tuli olisi kuitenkin kestänyt tosi kauan. 65A ja 66A voisivat ihan hyvin minusta mennä tuota sujuvampaa reittiä, ellei siitä nyt mahdottomia tukoksia aiheutuisi. Kyseessä oli kyllä muutenkin aika luova tapaus, matkustajat jätettiin liikennevaloissa ja jos ei ketään tullut liikennevalojen jälkeen olevilta pysäkeiltä, jatkettiin sujuvasti matkaa. En tiedä, miten luvallinen tuollainen tyyli on, mutta matka sujui huomattavasti tavallista nopeammin. Pysäkit voisivat itse asiassa olla useamminkin juuri ennen liikennevaloja.
 
Takaisin
Ylös