Concordia hankkii käytettyjä

Korviini kantautuneita hyviä puolia ko. autoista:
- Käteensopiva ratti
- Hallintalaitteet hyvin ulottuvilla
- Kätevä kaasupolkimella toimiva hidastin/pakokaasujarru (millä nimellä kulkeekin)
- Erittäin matala, joten huonojalkaistenkin helppo matkustaa
- Helppo siivota
- Pikkunäppärä koko

Ja huonoja puolia:
- Oviongelmia
- Jarruvikoja
- Liian pieni ratti
- Pienet tilat ohjaamossa
- Riittämättömät häikäisysuojat (etenkin sivulta/etukulmasta)
- Vasen peili hyvin korkealla, jolloin alhaalla istuva kuljettaja joutuu katsomaan ehkä luonnottomankin ylös

Tietenkin syitä negatiiviseen suhtautumiseen tätä automallia kohtaan voi myös hakea kuljettajien tottumattomuudesta:
- Ei oteta huomioon auton mataluutta ajettaessa korkean katukivetyksen reunaan -> kulmat raapii maata
- Ei oteta huomioon ovipuolen luppakorvapeiliä -> törmäillään sen kanssa (tosin noihin kaikkiin muistaakseni oli jo korjaamoilla tehty itse varrettomat mallit)
- Ei olla totuttu em. hidastimeen
- Kojetaulua ei saada liikkumaan, kun ei muisteta miten sen sai liikkumaan

Käsittääkseni näiden polttoaineenkulutus on verrattain pientä, mutta vastaavasti korjauskustannukset isompia. Ja onhan tuo outo peli, jos on tottunut Volvoilla tai Scanioilla ajamaan. Taas näitä makuasioita. Mutta omasta puolestani toivon näille härveleille pitkää ikää uuden isännän ajossa.
 
Miksihän Concordia hankki juuri Turusta ja Citaroja? Voisi olettaa, että esimerkiksi Ruotsissa olisi ollut saman ikäisiä Volvoja tai Scanioita. Onko sitten yleensä ottaen niin, että keski-eurooppalaiset on vain halvempia kuin pohjoismaalaiset?
 
Voisi olettaa, että esimerkiksi Ruotsissa olisi ollut saman ikäisiä Volvoja tai Scanioita.

Tuon ikäisiä pääkaupunkiseudulle riittävällä ovituksella olevia matalia ei ole Ruotsissakaan paljoa myynnissä. Myynnissä olevistakin iso osa on jonkin sortin ongelmabusseja. Ruotsissa tarjontaa alkaa sitten olla reilummin, jos MaxCien ikäluokan kalusto kelpaa (niitä Concordia pistää siellä itsekin myyntiin).
 
Tuon ikäisiä pääkaupunkiseudulle riittävällä ovituksella olevia matalia ei ole Ruotsissakaan paljoa myynnissä. Myynnissä olevistakin iso osa on jonkin sortin ongelmabusseja.

Mitäs vuosimallia tänä Citarot sitten ovat? Kyllähän niistä Volvon ex. helb-säffleistä sanottiin, että niitä "huonosti toimivia". Hyvin ne vaan tuntuu toimivan.. ;) :)
 
Ainakaan mun kokemukset isoista mersuista eivät ihan huonoja ole, autoja siinä missä muutkin. Veho vaan on sen verran surkea maahantuoja, että varaosia saa joskus odotella viikkotolkulla. mikä on pannut monet isännät karsastamaan tätä merkkiä. Mitä tulee Concordiabussiin, sen emoyhtiö Norjassa on insinööri Schöynenin autokeskus, mikä on jo vuosikymmeniä pitänyt mersua päämerkkinään.
 
Concordian pitäisi kyllä hankkia vielä lisää käytettyä kalustoa, mikäli tammikuun alusta tulevaa Itä-Helsingin liikennöintisopimusta halutaan suorittaa kunnialla. 23 uutta B7RLE Volvoa ja 5 käytettyä Citaroa eivät voi millään riittää 35 auton käsittävään liikennöintisopimukseen, johon pitäisi vielä muutama vara-auto sijoittaa. Concordialla ei edes ole kovin paljon ylimääräistä reservissä Espoon ja Vantaan varikoilla, kun alkusyksyllä oli jopa kalustopulaa. Yhtiöllä ei myöskään ole ainuttakaan sopimusta loppumassa, joten vähintään tuo 35 uutta autoa pitäisi olla olemassa, jos vara-autoja tingitään muilta varikoilta Myllypuroon.
 
Eipä tuota enää täälläkään näy. Ja mun tietojen mukaan siitä ei ole ollut kone rikki. Viimeseen asti se oli töissä.
Tänään sunnuntaina tuo Muurisen 110 ex TLA 81 VIT-278 oli Espoossa Westendin Linjan pihalla korjaamon edustalla. Aikoneeko Westend tuon alihankintana Concordialle korjata vai itselläänkö pitää?
 
Concordian pitäisi kyllä hankkia vielä lisää käytettyä kalustoa, mikäli tammikuun alusta tulevaa Itä-Helsingin liikennöintisopimusta halutaan suorittaa kunnialla. 23 uutta B7RLE Volvoa ja 5 käytettyä Citaroa eivät voi millään riittää 35 auton käsittävään liikennöintisopimukseen, johon pitäisi vielä muutama vara-auto sijoittaa. Concordialla ei edes ole kovin paljon ylimääräistä reservissä Espoon ja Vantaan varikoilla, kun alkusyksyllä oli jopa kalustopulaa. Yhtiöllä ei myöskään ole ainuttakaan sopimusta loppumassa, joten vähintään tuo 35 uutta autoa pitäisi olla olemassa, jos vara-autoja tingitään muilta varikoilta Myllypuroon.
Mites olisi Veolialta muutama nyt toimeton Säffle? :)
Tietenkin ihan keltaisena tai keltaoranssina linjalle vain pienet Concordian tarrat seiniin lisäten. Sehän tekisi piristävän lisäyksen Concordian jo ennestään kirjavanväriseen kalustoon. Kun on jo Concordian omat värit, kahta erilaista Espoon Auto -väriä sekä HKL- että TLO-väritkin niin eikö joukkoon mukavasti sovikin Vantaan Liikenne- ja HT-värit? :)
 
Mites olisi Veolialta muutama nyt toimeton Säffle? :)

Kyllähän niillä eteenpäin pääsee. En henkilökohtaisesti vaan niistä oikein pidä. Tuntuu että välillä ainakin 70 prossaa ikkunoista on maitolaseja.. Mutta jossitellaan lisää sunnuntain ratoksi.. Miltäs kuulostaisi jos Concordia saisi ja ostaisi halvalla muutaman Kabussin kaupunkiauton suoraan suomen Kuopiosta? Tietysti Siniset raidat ja kyljessä vielä näkyy "KUOPION LIIKENNE", kun lika jää kiinni liimaan.. Todellista vaihtelua pääkaupunkiseudun kalustoon tulisi ainakin.. :)
 
VIT-330 on teipattu CBF 645:ksi ja GEJ-370 CBF 648:ksi.

Nyt sitten CBF 646 puuttuu välistä, joten voisi olettaa, että se Westendin korjaamolla makaava VIT-278 saa tuon numeron, kunhan se saadaan korjattua.
 
Niin, joku tuossa kehui hidastinta - se ei tosiaan ole tästä maailmasta, eikä todellakaan edistä taloudellista ajotapaa, kun pitää lähes loppuun asti mennä kaasulla, jolloin rullaus jää täysin väliin! Verrattuna esim. uusiin Scanioihin on suunnittelijan ajattelutapa täysin eri tasolla. Onneksi sen saa pois päältä. En voi käsittää Citaron valtavia valmistusmääriä - autohan on surkea verrattuna esim. pohjoismaisiin keksintöihin.
 
Takaisin
Ylös