Kuljettajarahastus busseissa

omp

Liittynyt
28 Huhtikuu 2007
Viestit
327
Joskus aikaisemmin aiheesta on ollut satunnaista keskustelua täällä bussipuolella (ja enemmänkin ratikkapuolella), mutta viime aikoina asian tiimoilta on ollut suhteellisen hiljaista.

Mitä kuljettajarahastuksen kanssa pitäisi sitten pääkaupunkiseudulla tehdä? Se hidastaa matkantekoa ja vaikuttaa suuresti matka-aikoihin; ruuhka-ajan ulkopuolellakin voivat sivujen ajoajat olla pitkiä, jos matkan varrelle osuu paljon suurilla seteleillä kertalipun maksavia.

Itse pohdiskelin muutamaa eri vaihtoehtoa ja tulin näihin tuloksiin:

Nykyisen käytännön säilyttäminen (normaali kuljettajarahastus, kuljettajalla ei ole velvollisuutta maksaa vaihtorahaa yli 20 euroa)
+ Selkeä systeemi myös satunnaisille käyttäjille
+ Helppo matkustajalle
- Matkanteko hidastuu
- Matka-ajat vaihtelevat suuresti riippuen rahastuksen tarpeesta
- Ajoittain kuljettajan vaikea tulkita, millaista lippua halutaan; jos matkustaja heittää tiskille vain 10 euron setelin seutubussissa eikä sano mitään, kuljettajan on vaikea tietää, haluaako matkustaja kenties lasten sisäisen lipun vai aikuisten seutulipun

Lippujen osto vain tasarahalla (systeemi käytössä muun muassa Edinburghissa Lothian Buses-yhtiöllä; joissain autoissa erillinen 'kone', mihin kuljettajallakaan ei ole pääsyä ja johon raha syötetään, joissain autoissa kuljettaja hoitaa rahastuksen)
+ Matkanteko nopeaa, koska kuljettajan ei tarvitse etsiskellä vaihtorahoja
+ Säilyttää kuitenkin mahdollisuuden ostaa lippuja bussista sisältä
- Käytännössä pitäisi tulla käyttöön samanaikaisesti kaikilla linjoilla kaikilla yhtiöillä koko YTV-alueella, muuten liian vaikea matkustajille
- Alkuvaiheessa (+mahdolliset turistit ja satunnaiskäyttäjät) moni varmasti yrittää ostaa lippuja edelleen isommalla setelillä
- "Hetken mielijohteesta" - käyttö saattaisi vähentyä, jos tasaraha ei nopeasti löydy taskusta

Kuljettajarahastus vain tietyillä linjoilla tai tiettyyn aikaan (esimerkiksi ruuhkalinjoilla ei kuljettajarahastusta, tai ruuhka-aikaan ei kuljettajarahastusta)
+ Nopeuttaa tiettyjen linjojen kulkua / tiettyyn aikaan kulkemista
+ Voisi toimia "pikalinjoiksi" suunnitelluilla linjoilla
- Voi olla epäselvä kuljettajille, ja ainakin matkustajille
- Vähentää satunnaista käyttöä tietyillä linjoilla tai tiettyyn aikaan
- Tuleeko lipun ostamisesta liian vaikeaa?

Kaikki kertaliput ostetaan matkakortilla / ei kuljettajarahastusta (jokaiselle kaupunkilaiselle jaetaan / jokainen kaupunkilainen joutuu hankkimaan matkakortin, johon ladataan arvoa tai kautta toiveiden mukaisesti)
+ Nopeuttaa matkantekoa selvästi, kuljettaja voi keskittyä ajamiseen
+ Kuljettajilla ei enää olisi rahaa rengeissä, joten käytännössä ryöstöt mahdottomia
+ Yhdistelmät, kuten sama kortti käypä pankki/luotto- sekä matkakortti erinomainen mahdollisuus
- Matkakortin käyttö saattaa olla hankalaa ensikertalaiselle ja turistille, lisäksi mahdollisen vyöhykelipun myötä painikkeiden määrä nousisi kenties liian suureksi
- Matkustajien pitäisi huolehtia/muistaa aina kortilla oleva arvo, jos näin ei tapahdu, kynnys esimerkiksi henkilöauton käyttöön madaltuu, ts. vaikeuttaa runsaasti satunnaista matkustusta

Minkälaisia muita vaihtoehtoja voisi pääkaupunkiseudulla kehitellä? Vai onko nykysysteemi loppujen lopuksi tarpeeksi hyvä?
 
Nykysysteemi ei ole hyvä.
Ehdottaisin aluksi autosta ostettavien lippujen hintoihin huomattavaa korotusta, jolla ohjattaisiin matkakorttien käyttöön kun hintaero tulisi tarpeeksi tuntuvaksi. (esim. sisäinen 5 euroa, seutu 8) Lisäksi palauttaisin turisteja ynnä muita satunnaisia kulkijoita varten kioskista etukäteen ostettavat hinnaltaan edulliset paperikertaliput, jotka sitten autossa vain jollakin käsileimasimella leimataan nopeasti.
Matkakorttijärjestelmä on hidastanut rahastusta, vaikka aikanaan toista väitettiinkin! Näyttöliput oli nopea katsoa, Almex leimasi 10-matkan kortit kätevästi.
Ainoa hyvä asia on kertalipun myynnin helpottuminen BusCom-laitteen myötä, kun ei enää tarvinnut pitää mukana joka kaupungin kertalippupakkoja rahastusrepussa.
 
Nykysysteemi ei ole hyvä.
Ehdottaisin aluksi autosta ostettavien lippujen hintoihin huomattavaa korotusta, jolla ohjattaisiin matkakorttien käyttöön kun hintaero tulisi tarpeeksi tuntuvaksi. (esim. sisäinen 5 euroa, seutu 8)

:eek: Mikä turisti haluaisi mennä bussilla jos ne olisivat 5€ kertalippu. Eihän turisti nyt alkaa ostaa mitään matkakortteja kertakäyttöön...
 
Nykysysteemi toimii ihan kohtuullisesti, joten siitä tuskin päästään kovin nopeasti eroon, vaikka sitä itse inhoankin. Nykyään suuria ongelmia on oikeastaan vain yötaksan aikana.

Bussien kuljettajarahastuksen poistamista ei voida perustella vastaavilla strategisilla syillä (edellytys liikenteen laajamittaiselle nopeuttamisohjelmalle) kuin raitiovaunuliikenteessä. Ruotsissa kuljettajarahastus on nyt pikku hiljaa häviämässä, koska siellä ay-liike on ajanut voimakkaasti sen poistamista. Täällä asia ei ole ollut vastaavasti tapetilla (eikä täällä toisaalta kuljettajien ryöstäminen olekaan yhtä yleistä kuin länsinaapurissa).

Kuljettajalipunmyyntiä voitaisiin kuitenkin hyvin päättää vähentää. Realistisia keinoja siihen olisi:
  • kännykkälipun kelpoisuuden laajentaminen (ei tosin nopeuttaisi liikennettä, koska kännykkälipun tarkistaminen kestää kauan)
  • tasarahamaksu (kuljettaja ei anna vaihtorahaa, mahdollisesti voidaan antaa kuitti, jota vastaan vaihtorahat saa palvelupisteestä)
  • kuljettajalta ostettujen kertalippujen hinnan nostaminen suhteessa ennakkoon ostettuihin lippuihin (esim. erillinen rahastuslisä, jos ostaa lipun kuljettajalta)
  • kuljettajalipunmyynnin lopettaminen niissä terminaaleissa, joissa on jo lipunmyyntiautomaatit
  • ennakkoon ostettavat, bussissa leimattavat kertaliput (pitäisi onnistua halvalla seuraavassa matkakorttijärjestelmässä)
Uutena ideana voisi olla mahdollisuus laittaa luottokortti matkakortinlukijaan, jolloin lipun hinta veloitettaisiin sieltä.
 
:eek: Mikä turisti haluaisi mennä bussilla jos ne olisivat 5€ kertalippu. Eihän turisti nyt alkaa ostaa mitään matkakortteja kertakäyttöön...
Et tainnut lukea loppuun asti. Turistit ym. voivat ostaa niitä kertalippuja etukäteen kioskista edullisesti, mikä on muualla maailmassa yleistä. Monissa maailman suurkaupungeissa se on jopa ainoa tapa!
 
Turistit ym. voivat ostaa niitä kertalippuja etukäteen kioskista edullisesti, mikä on muualla maailmassa yleistä. Monissa maailman suurkaupungeissa se on jopa ainoa tapa!

Viime keväänä (2007) Puolassa käydessäni Varsovassa oli mahdollista ostaa kertalippuja sekä kioskista että bussinkuljettajalta.

Suomessa pääkaupunkiseudun alueella on valitettavasti tarjolla paljon erilaisia lippuja, joiden kelpoisuutta on kuljettajana varsin vaikea sisäistää. Itseänikin hämmästytti tämä Helsingin kaupungin joukkoliikennelautakunnan esityslista, jossa hieman epätäsmällisesti esitettiin tämä kertalippujen vaihto-oikeus.

Palvelu- ja myyntiohje 2008 Pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen ammattilaisille sanoi:
3.4.1 Kerta- ja arvolippujen poikkeukselliset voimassaoloajat

Helsingin sisäisessä liikenteessä kuljettajan myyntilaittella myydyn kertalipun tai kortinlukijalla myydyn arvolipun voimassaoloaika on 20 minuuttia pidempi seuraavilla linjoilla:

  • metron ja koillisen alueen liityntälinjoilla: 75A, 76A, 76B, 77A, 80, 81, 81B, 82, 82B, 83, 84, 85, 86, 86B, 87, 88, 89, 90, 90B, 92, 94, 94A, 94B, 94V, 95, 96, 97, 97V, 98 ja 98A
  • Suomenlinnan lautalla
  • linjoilla 11, 39, 39A, 43, 45, 46T, 51, 52, 52A, 52V, 54, 54B, 57, 65A, 66A, 67, 69, 70, 70T, 72, 73, 73N, 74, 74N, 75, 78, ja 79
  • palvelulinjoilla P1-P22

Tekstiviestilipun vaihtoaika on 60 minuuttia.

Kerta- ja arvolippuja käyttävä matkustaja saa vaihtaa edellä mainituille linjoille 20 minuutin kuluessa lipun voimassaoloajan päättymisestä.

Tähän mennessä yhtään tuollaista matkustajaa ei minulle ole tullut vastaan, joka olisi ymmärtänyt "vaatia" tuota jatkettua vaihto-oikeutta. Eipä tässä vielä mitään, mutta tuota seuraavaa juttua en ole edes nähnyt miten tuo tehdään...

Palvelu- ja myyntiohje 2008 Pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen ammattilaisille sanoi:
7.2.6 Kortinlukijan ja myyntilaitteiden toimintahäiriöt

osalainaus:

Junissa on käytössä varalippuina VR:n lähiliikenneliput. Jos konduktöörin myyntilaite ei toimi, konduktööri myy lähiliikennelippuja, joihin hän merkitsee hinnan käsin. Päällimmäinen osa luovutetaan asiakkaalle ja alimmainen on tilityskappale. Lippu leimataan leimauspihdeillä, joiden aikaleimaus on 10 minuutin tarkkuudella. Leiman paikasta selviää, mistä lippulajista on kysymys. Lipun vaihtoaika on 60 minuuttia Helsingin sisäisessä liikenteessä ja 80 minuuttia Espoon ja Vantaan sisäisessä liikenteessä sekä seutuliikenteessä. Keravan ja Kirkkonummen sisäisessä liikenteessä vaihtoaika on 60 minuuttia, kahden vyöhykkeen lähiseutumatkoilla 80 minuuttia ja kolmen vyöhykkeen lähiseutumatkoilla 100 minuuttia lipun kellonajasta lukien.
Pitää olla kohtalainen "muistifakiiri" pystyäkseen muistamaan nuo kaikki säännöt eri kertalippujen kelpoisuuksista...
 
Viimeksi muokattu:
Lippujen osto vain tasarahalla

Tämä olisi minusta huono asia, sillä se käytännössä hankaloittaisi ihan tavallisten joukkoliikenteen käyttäjien elämää liikaa. Itse ainakin kiroaisin ääneen jos tajuaisin pysäkillä, että ei ole käteistä juuri sopivaa määrää, joten pitäisi ensin käydä nostamassa seteli ja sitten vielä rikkomassa se jossain.

Myös muut vaihtoehdot, joissa lipun helppo ostaminen tehdään mahdottomaksi, ovat ikäviä. Niillä häädetään asiakkaita.

Mitäs jos busseihinkin voisi nousta kaikista ovista ja auton keskivaiheilla olisi maksuautomaatti, johon kelpaisi muoviraha ja ehkä kolikotkin. Automaatti pitäisi tehdä nopeaksi käyttää, toisin kuin nykyiset laitteet. Tulisiko automaattien määrästä ongelma?

Matkakortilla mentäisiin kuten nyt ratikoissa, eli käydään matkakortin maksulaitteella piipauttamassa haluttu lippu, mutta kauden kanssa ei tarvitse tehdä muuta kuin astua sisään ja nauttia kyydistä.
 
Sitten monet eivät maksaisi lipusta (kuten monta kertaa on sattunut ratikassa...):icon_frown:

Muuten hyvä ajatus mutta mutta...
 
Kannatan Fissin ajatusta. Aluksi toteutettava toki raitiolinjoilla, sitten vahvoilla telibussilinjoilla (Jokeri ym.) ja vasta sitten muilla linjoilla, jos on tarvis. Lipuntarkastajat kiertelisivät yhtä usein kuin ratikoissa näissä avorahastusbusseissa.
 
Vaikka muutakin on usein mielessä käynyt, niin kyllä asiakkaalla pitää olla mahdollisuus maksaa matkansa kulkuneuvoon noustessaan tai matkan aikana. Ruotsin malli, jossa tekstarilippu tai vastaava pitää olla valmiina ennen bussin tuloa, ei ole ainakaan hankalassa välikädessä olevan turistin näkökulmasta ihan helpoin mahdollinen...
 
onko maahan vyöryvien turistilaumojen kuljettaminen muka liikennelaitostemme ainut tehtävä?! Höpön-löpön sanon näille turistiperusteille. Kuten useasti on jo viitattu, on maailmalla lukuisia kaupunkeja joissa kaikki liput hankitaan ennakkoon kioskeista, maitokaupoista, automaateista yms. On olemassa myös erilaisia lipunmyyntikoneita liikennevälineissä, kolikoilla toimimia useimmiten ja vaihtorahaa joko kohtuullisesti palauttavia tahi tasarahalaitteita. Asia ei voi taas olla niin monimutkainen! Lippujärjestelmämme vain on aivan liian monimutkainen ja vaikeaselkoinen. Rehellinen vyöhykelippujärjestelmä selkeästi hinnoiteltuna olisi todellisin ja hyödyllisin vaihtoehto.
 
Vielä 70-luvun alussa Helsingin yhteistariffiliikenteessä oli käytössä vyöhyketariffi. Muistaakseni viimeisessä vaiheessa oli käytössä kolme vyöhykettä. Ihan hyvin se ymmärtääkseni toimi silloin, paperi- ja pahvilipuilla.
 
Esim. tuota tasaraha maksamistahan voisi helpottaa sillä, että joihinkin vaikka keskusta-alueelle laitettaisiin rahanvaihtoautomaatteja. Yksi vaihtoehto olisi myös pankkikortti laitetaan lukijaan ja asiakas sanoo haluamansa lipputyypin ja se veloitetaan kortista.
 
Vs: Kuljettajarahastus

Kun katselin tuota joukkoliikennekaistojen automaattivalvonnan tehoa ja toistaalta taas mielessäni oli eräiden bussilinjojen (varsinkin poikittaislinjojen) hitaus ruuhka-aikaan, tuli mieleeni ajatuksia:

Yksi bussien suvuvuuden hidastavia tekijöitä on asiakkaiden lastaus ja heidän rahastuksensa.

Jos systeemi olisikin avorahatus ja vastaavasti enemmän lipuntarkastajia myös bussiliikenteeseen. Kuinka paljon olisi oletettava lipputulojen menetys, jos busseissa toimittaisiin, kuten ratikoissakin? Tai vaihtoehtoisisesti niin, että tultaisiin bussiin edestä ja poistuttaisiin keski- ja takaovista kuten nyt, mutta vain arvo- ja kertaliput pitäisi ostaa. Muuten matkakorttilukijan voisi ohittaa korttia näyttämättä.

Olen pikkuhiljaa alkanut olla sitä mieltä, että ehkäpä se avorahastus voisi olla nykypäivää myös busseissa ja osaltaan saattaisi nopeuttaa matkatekoa ja bussien sujuvuutta. Vaikkapa jollain Pasilan aseman pysäkillä saattaa tulla kymmeniä ihmisiä kyytiin, yhdeltä pysäkiltä ja kun jokainen kerrallaan "piippaa" sen korttinsa niin kovin hidasta on.

Mutta korostan, etten ole ajattelemassa ilmaista joukkoliikennettä, sillä sellaistahan ei olekaan.

Mutta paljonko lipuntarkastajia tarvittaisiin, jotta saataisiin riittävä "pelote" kiinnijäämisestä? Vertaan näkemään bussikaistojen poliisivalvontaan, jossa kaksi poliisiautoa piti henkilöauton käytännössä kokonaan pois bussien edestä.

Luonnollisesti linja-autonkuljettajalla tulisi olla edelleen voimassaolevat valtuudet mm. järjestyksenpitoon ja muut sellaiset.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Kuljettajarahastus

Jos systeemi olisikin avorahatus ja vastaavasti enemmän lipuntarkastajia myös bussiliikenteeseen. Kuinka paljon olisi oletettava lipputulojen menetys, jos busseissa toimittaisiin, kuten ratikoissakin?

Tuon pystyisi varmasti laskemaan, kun olisi kriteereitä, joiden perusteella arvion voisi tehdä. Kriteereitä varmaan saisi jo ihan HSL-alueen avo- ja suljettua rahastusta vertaamalla ja ehkä ulkomailta.

Miinuspuolella olisi lipputulojen pieneneminen pummaajien takia, lukijalaitteiden hankinta ja asennus keski- ja takaoville sekä tarkastajien palkat.

Pluspuolella vastaavasti tarkastusmaksuista saatavat tulot, ajoaikojen nopeutumisesta saatava liikennöintikustannussäästö ja nopeutumisen aiheuttama matkustajamäärien kasvu, kun palvelu paranee.

Perstuntumalla minusta voi sanoa ainakin sen, ettei ole ollenkaan itsestäänselvää, että avorahastus veisi talouden miinuspuolelle sellaisilla linjoilla, joilla pysäkkiajat nyt ovat todella pitkiä.
 
Takaisin
Ylös