Sivu 1 / 5 12345 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/65

Viestiketju: Kuljettajarahastus busseissa

  1. #1
    omp
    omp ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    28.04.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    327

    oletus Kuljettajarahastus busseissa

    Joskus aikaisemmin aiheesta on ollut satunnaista keskustelua täällä bussipuolella (ja enemmänkin ratikkapuolella), mutta viime aikoina asian tiimoilta on ollut suhteellisen hiljaista.

    Mitä kuljettajarahastuksen kanssa pitäisi sitten pääkaupunkiseudulla tehdä? Se hidastaa matkantekoa ja vaikuttaa suuresti matka-aikoihin; ruuhka-ajan ulkopuolellakin voivat sivujen ajoajat olla pitkiä, jos matkan varrelle osuu paljon suurilla seteleillä kertalipun maksavia.

    Itse pohdiskelin muutamaa eri vaihtoehtoa ja tulin näihin tuloksiin:

    Nykyisen käytännön säilyttäminen (normaali kuljettajarahastus, kuljettajalla ei ole velvollisuutta maksaa vaihtorahaa yli 20 euroa)
    + Selkeä systeemi myös satunnaisille käyttäjille
    + Helppo matkustajalle
    - Matkanteko hidastuu
    - Matka-ajat vaihtelevat suuresti riippuen rahastuksen tarpeesta
    - Ajoittain kuljettajan vaikea tulkita, millaista lippua halutaan; jos matkustaja heittää tiskille vain 10 euron setelin seutubussissa eikä sano mitään, kuljettajan on vaikea tietää, haluaako matkustaja kenties lasten sisäisen lipun vai aikuisten seutulipun

    Lippujen osto vain tasarahalla (systeemi käytössä muun muassa Edinburghissa Lothian Buses-yhtiöllä; joissain autoissa erillinen 'kone', mihin kuljettajallakaan ei ole pääsyä ja johon raha syötetään, joissain autoissa kuljettaja hoitaa rahastuksen)
    + Matkanteko nopeaa, koska kuljettajan ei tarvitse etsiskellä vaihtorahoja
    + Säilyttää kuitenkin mahdollisuuden ostaa lippuja bussista sisältä
    - Käytännössä pitäisi tulla käyttöön samanaikaisesti kaikilla linjoilla kaikilla yhtiöillä koko YTV-alueella, muuten liian vaikea matkustajille
    - Alkuvaiheessa (+mahdolliset turistit ja satunnaiskäyttäjät) moni varmasti yrittää ostaa lippuja edelleen isommalla setelillä
    - "Hetken mielijohteesta" - käyttö saattaisi vähentyä, jos tasaraha ei nopeasti löydy taskusta

    Kuljettajarahastus vain tietyillä linjoilla tai tiettyyn aikaan (esimerkiksi ruuhkalinjoilla ei kuljettajarahastusta, tai ruuhka-aikaan ei kuljettajarahastusta)
    + Nopeuttaa tiettyjen linjojen kulkua / tiettyyn aikaan kulkemista
    + Voisi toimia "pikalinjoiksi" suunnitelluilla linjoilla
    - Voi olla epäselvä kuljettajille, ja ainakin matkustajille
    - Vähentää satunnaista käyttöä tietyillä linjoilla tai tiettyyn aikaan
    - Tuleeko lipun ostamisesta liian vaikeaa?

    Kaikki kertaliput ostetaan matkakortilla / ei kuljettajarahastusta (jokaiselle kaupunkilaiselle jaetaan / jokainen kaupunkilainen joutuu hankkimaan matkakortin, johon ladataan arvoa tai kautta toiveiden mukaisesti)
    + Nopeuttaa matkantekoa selvästi, kuljettaja voi keskittyä ajamiseen
    + Kuljettajilla ei enää olisi rahaa rengeissä, joten käytännössä ryöstöt mahdottomia
    + Yhdistelmät, kuten sama kortti käypä pankki/luotto- sekä matkakortti erinomainen mahdollisuus
    - Matkakortin käyttö saattaa olla hankalaa ensikertalaiselle ja turistille, lisäksi mahdollisen vyöhykelipun myötä painikkeiden määrä nousisi kenties liian suureksi
    - Matkustajien pitäisi huolehtia/muistaa aina kortilla oleva arvo, jos näin ei tapahdu, kynnys esimerkiksi henkilöauton käyttöön madaltuu, ts. vaikeuttaa runsaasti satunnaista matkustusta

    Minkälaisia muita vaihtoehtoja voisi pääkaupunkiseudulla kehitellä? Vai onko nykysysteemi loppujen lopuksi tarpeeksi hyvä?

  2. #2
    Tunnistettu jäsen Camo Lissabone avatar
    Liittynyt
    14.08.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    939

    oletus Vs: Kuljettajarahastus busseissa

    Nykysysteemi ei ole hyvä.
    Ehdottaisin aluksi autosta ostettavien lippujen hintoihin huomattavaa korotusta, jolla ohjattaisiin matkakorttien käyttöön kun hintaero tulisi tarpeeksi tuntuvaksi. (esim. sisäinen 5 euroa, seutu 8) Lisäksi palauttaisin turisteja ynnä muita satunnaisia kulkijoita varten kioskista etukäteen ostettavat hinnaltaan edulliset paperikertaliput, jotka sitten autossa vain jollakin käsileimasimella leimataan nopeasti.
    Matkakorttijärjestelmä on hidastanut rahastusta, vaikka aikanaan toista väitettiinkin! Näyttöliput oli nopea katsoa, Almex leimasi 10-matkan kortit kätevästi.
    Ainoa hyvä asia on kertalipun myynnin helpottuminen BusCom-laitteen myötä, kun ei enää tarvinnut pitää mukana joka kaupungin kertalippupakkoja rahastusrepussa.
    !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM

  3. #3

    Liittynyt
    08.07.2007
    Viestejä
    959

    oletus Vs: Kuljettajarahastus busseissa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Camo Lissabone Näytä viesti
    Nykysysteemi ei ole hyvä.
    Ehdottaisin aluksi autosta ostettavien lippujen hintoihin huomattavaa korotusta, jolla ohjattaisiin matkakorttien käyttöön kun hintaero tulisi tarpeeksi tuntuvaksi. (esim. sisäinen 5 euroa, seutu 8)
    Mikä turisti haluaisi mennä bussilla jos ne olisivat 5€ kertalippu. Eihän turisti nyt alkaa ostaa mitään matkakortteja kertakäyttöön...

  4. #4
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6005

    oletus Vs: Kuljettajarahastus busseissa

    Nykysysteemi toimii ihan kohtuullisesti, joten siitä tuskin päästään kovin nopeasti eroon, vaikka sitä itse inhoankin. Nykyään suuria ongelmia on oikeastaan vain yötaksan aikana.

    Bussien kuljettajarahastuksen poistamista ei voida perustella vastaavilla strategisilla syillä (edellytys liikenteen laajamittaiselle nopeuttamisohjelmalle) kuin raitiovaunuliikenteessä. Ruotsissa kuljettajarahastus on nyt pikku hiljaa häviämässä, koska siellä ay-liike on ajanut voimakkaasti sen poistamista. Täällä asia ei ole ollut vastaavasti tapetilla (eikä täällä toisaalta kuljettajien ryöstäminen olekaan yhtä yleistä kuin länsinaapurissa).

    Kuljettajalipunmyyntiä voitaisiin kuitenkin hyvin päättää vähentää. Realistisia keinoja siihen olisi:
    • kännykkälipun kelpoisuuden laajentaminen (ei tosin nopeuttaisi liikennettä, koska kännykkälipun tarkistaminen kestää kauan)
    • tasarahamaksu (kuljettaja ei anna vaihtorahaa, mahdollisesti voidaan antaa kuitti, jota vastaan vaihtorahat saa palvelupisteestä)
    • kuljettajalta ostettujen kertalippujen hinnan nostaminen suhteessa ennakkoon ostettuihin lippuihin (esim. erillinen rahastuslisä, jos ostaa lipun kuljettajalta)
    • kuljettajalipunmyynnin lopettaminen niissä terminaaleissa, joissa on jo lipunmyyntiautomaatit
    • ennakkoon ostettavat, bussissa leimattavat kertaliput (pitäisi onnistua halvalla seuraavassa matkakorttijärjestelmässä)

    Uutena ideana voisi olla mahdollisuus laittaa luottokortti matkakortinlukijaan, jolloin lipun hinta veloitettaisiin sieltä.

  5. #5
    Tunnistettu jäsen Camo Lissabone avatar
    Liittynyt
    14.08.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    939

    oletus Vs: Kuljettajarahastus busseissa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Tonttu18 Näytä viesti
    Mikä turisti haluaisi mennä bussilla jos ne olisivat 5€ kertalippu. Eihän turisti nyt alkaa ostaa mitään matkakortteja kertakäyttöön...
    Et tainnut lukea loppuun asti. Turistit ym. voivat ostaa niitä kertalippuja etukäteen kioskista edullisesti, mikä on muualla maailmassa yleistä. Monissa maailman suurkaupungeissa se on jopa ainoa tapa!
    !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM

  6. #6
    Tunnistettu jäsen karihoo avatar
    Liittynyt
    29.01.2006
    Sijainti
    Hyvinkää
    Viestejä
    540

    oletus Vs: Kuljettajarahastus busseissa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Camo Lissabone Näytä viesti
    Turistit ym. voivat ostaa niitä kertalippuja etukäteen kioskista edullisesti, mikä on muualla maailmassa yleistä. Monissa maailman suurkaupungeissa se on jopa ainoa tapa!
    Viime keväänä (2007) Puolassa käydessäni Varsovassa oli mahdollista ostaa kertalippuja sekä kioskista että bussinkuljettajalta.

    Suomessa pääkaupunkiseudun alueella on valitettavasti tarjolla paljon erilaisia lippuja, joiden kelpoisuutta on kuljettajana varsin vaikea sisäistää. Itseänikin hämmästytti tämä Helsingin kaupungin joukkoliikennelautakunnan esityslista, jossa hieman epätäsmällisesti esitettiin tämä kertalippujen vaihto-oikeus.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Palvelu- ja myyntiohje 2008 Pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen ammattilaisille
    3.4.1 Kerta- ja arvolippujen poikkeukselliset voimassaoloajat

    Helsingin sisäisessä liikenteessä kuljettajan myyntilaittella myydyn kertalipun tai kortinlukijalla myydyn arvolipun voimassaoloaika on 20 minuuttia pidempi seuraavilla linjoilla:

    • metron ja koillisen alueen liityntälinjoilla: 75A, 76A, 76B, 77A, 80, 81, 81B, 82, 82B, 83, 84, 85, 86, 86B, 87, 88, 89, 90, 90B, 92, 94, 94A, 94B, 94V, 95, 96, 97, 97V, 98 ja 98A
    • Suomenlinnan lautalla
    • linjoilla 11, 39, 39A, 43, 45, 46T, 51, 52, 52A, 52V, 54, 54B, 57, 65A, 66A, 67, 69, 70, 70T, 72, 73, 73N, 74, 74N, 75, 78, ja 79
    • palvelulinjoilla P1-P22


    Tekstiviestilipun vaihtoaika on 60 minuuttia.

    Kerta- ja arvolippuja käyttävä matkustaja saa vaihtaa edellä mainituille linjoille 20 minuutin kuluessa lipun voimassaoloajan päättymisestä.
    Tähän mennessä yhtään tuollaista matkustajaa ei minulle ole tullut vastaan, joka olisi ymmärtänyt "vaatia" tuota jatkettua vaihto-oikeutta. Eipä tässä vielä mitään, mutta tuota seuraavaa juttua en ole edes nähnyt miten tuo tehdään...

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Palvelu- ja myyntiohje 2008 Pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen ammattilaisille
    7.2.6 Kortinlukijan ja myyntilaitteiden toimintahäiriöt

    osalainaus:

    Junissa on käytössä varalippuina VR:n lähiliikenneliput. Jos konduktöörin myyntilaite ei toimi, konduktööri myy lähiliikennelippuja, joihin hän merkitsee hinnan käsin. Päällimmäinen osa luovutetaan asiakkaalle ja alimmainen on tilityskappale. Lippu leimataan leimauspihdeillä, joiden aikaleimaus on 10 minuutin tarkkuudella. Leiman paikasta selviää, mistä lippulajista on kysymys. Lipun vaihtoaika on 60 minuuttia Helsingin sisäisessä liikenteessä ja 80 minuuttia Espoon ja Vantaan sisäisessä liikenteessä sekä seutuliikenteessä. Keravan ja Kirkkonummen sisäisessä liikenteessä vaihtoaika on 60 minuuttia, kahden vyöhykkeen lähiseutumatkoilla 80 minuuttia ja kolmen vyöhykkeen lähiseutumatkoilla 100 minuuttia lipun kellonajasta lukien.
    Pitää olla kohtalainen "muistifakiiri" pystyäkseen muistamaan nuo kaikki säännöt eri kertalippujen kelpoisuuksista...
    Viimeisin muokkaaja karihoo; 21.01.2008 kello 23:41. Syy: kielioppi

  7. #7

    Liittynyt
    30.07.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    38

    oletus Vs: Kuljettajarahastus busseissa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut omp Näytä viesti
    Lippujen osto vain tasarahalla
    Tämä olisi minusta huono asia, sillä se käytännössä hankaloittaisi ihan tavallisten joukkoliikenteen käyttäjien elämää liikaa. Itse ainakin kiroaisin ääneen jos tajuaisin pysäkillä, että ei ole käteistä juuri sopivaa määrää, joten pitäisi ensin käydä nostamassa seteli ja sitten vielä rikkomassa se jossain.

    Myös muut vaihtoehdot, joissa lipun helppo ostaminen tehdään mahdottomaksi, ovat ikäviä. Niillä häädetään asiakkaita.

    Mitäs jos busseihinkin voisi nousta kaikista ovista ja auton keskivaiheilla olisi maksuautomaatti, johon kelpaisi muoviraha ja ehkä kolikotkin. Automaatti pitäisi tehdä nopeaksi käyttää, toisin kuin nykyiset laitteet. Tulisiko automaattien määrästä ongelma?

    Matkakortilla mentäisiin kuten nyt ratikoissa, eli käydään matkakortin maksulaitteella piipauttamassa haluttu lippu, mutta kauden kanssa ei tarvitse tehdä muuta kuin astua sisään ja nauttia kyydistä.

  8. #8

    Liittynyt
    08.07.2007
    Viestejä
    959

    oletus Vs: Kuljettajarahastus busseissa

    Sitten monet eivät maksaisi lipusta (kuten monta kertaa on sattunut ratikassa...)

    Muuten hyvä ajatus mutta mutta...

  9. #9
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3344

    oletus Vs: Kuljettajarahastus busseissa

    Kannatan Fissin ajatusta. Aluksi toteutettava toki raitiolinjoilla, sitten vahvoilla telibussilinjoilla (Jokeri ym.) ja vasta sitten muilla linjoilla, jos on tarvis. Lipuntarkastajat kiertelisivät yhtä usein kuin ratikoissa näissä avorahastusbusseissa.

  10. #10

    Liittynyt
    05.07.2005
    Viestejä
    404

    oletus Vs: Kuljettajarahastus busseissa

    Vaikka muutakin on usein mielessä käynyt, niin kyllä asiakkaalla pitää olla mahdollisuus maksaa matkansa kulkuneuvoon noustessaan tai matkan aikana. Ruotsin malli, jossa tekstarilippu tai vastaava pitää olla valmiina ennen bussin tuloa, ei ole ainakaan hankalassa välikädessä olevan turistin näkökulmasta ihan helpoin mahdollinen...

  11. #11
    23Ají Anárjiri avatar
    Liittynyt
    03.07.2005
    Viestejä
    184

    oletus Vs: Kuljettajarahastus busseissa

    onko maahan vyöryvien turistilaumojen kuljettaminen muka liikennelaitostemme ainut tehtävä?! Höpön-löpön sanon näille turistiperusteille. Kuten useasti on jo viitattu, on maailmalla lukuisia kaupunkeja joissa kaikki liput hankitaan ennakkoon kioskeista, maitokaupoista, automaateista yms. On olemassa myös erilaisia lipunmyyntikoneita liikennevälineissä, kolikoilla toimimia useimmiten ja vaihtorahaa joko kohtuullisesti palauttavia tahi tasarahalaitteita. Asia ei voi taas olla niin monimutkainen! Lippujärjestelmämme vain on aivan liian monimutkainen ja vaikeaselkoinen. Rehellinen vyöhykelippujärjestelmä selkeästi hinnoiteltuna olisi todellisin ja hyödyllisin vaihtoehto.
    Vauhtia vaunuun!

  12. #12
    kivisuo avatar
    Liittynyt
    24.04.2008
    Viestejä
    106

    oletus Vs: Kuljettajarahastus busseissa

    Vielä 70-luvun alussa Helsingin yhteistariffiliikenteessä oli käytössä vyöhyketariffi. Muistaakseni viimeisessä vaiheessa oli käytössä kolme vyöhykettä. Ihan hyvin se ymmärtääkseni toimi silloin, paperi- ja pahvilipuilla.

  13. #13
    jtm
    jtm ei ole kirjautuneena
    jtm avatar
    Liittynyt
    24.01.2007
    Sijainti
    Kangasala
    Viestejä
    1940

    oletus Vs: Kuljettajarahastus busseissa

    Esim. tuota tasaraha maksamistahan voisi helpottaa sillä, että joihinkin vaikka keskusta-alueelle laitettaisiin rahanvaihtoautomaatteja. Yksi vaihtoehto olisi myös pankkikortti laitetaan lukijaan ja asiakas sanoo haluamansa lipputyypin ja se veloitetaan kortista.

  14. #14
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Kuljettajarahastus

    Kun katselin tuota joukkoliikennekaistojen automaattivalvonnan tehoa ja toistaalta taas mielessäni oli eräiden bussilinjojen (varsinkin poikittaislinjojen) hitaus ruuhka-aikaan, tuli mieleeni ajatuksia:

    Yksi bussien suvuvuuden hidastavia tekijöitä on asiakkaiden lastaus ja heidän rahastuksensa.

    Jos systeemi olisikin avorahatus ja vastaavasti enemmän lipuntarkastajia myös bussiliikenteeseen. Kuinka paljon olisi oletettava lipputulojen menetys, jos busseissa toimittaisiin, kuten ratikoissakin? Tai vaihtoehtoisisesti niin, että tultaisiin bussiin edestä ja poistuttaisiin keski- ja takaovista kuten nyt, mutta vain arvo- ja kertaliput pitäisi ostaa. Muuten matkakorttilukijan voisi ohittaa korttia näyttämättä.

    Olen pikkuhiljaa alkanut olla sitä mieltä, että ehkäpä se avorahastus voisi olla nykypäivää myös busseissa ja osaltaan saattaisi nopeuttaa matkatekoa ja bussien sujuvuutta. Vaikkapa jollain Pasilan aseman pysäkillä saattaa tulla kymmeniä ihmisiä kyytiin, yhdeltä pysäkiltä ja kun jokainen kerrallaan "piippaa" sen korttinsa niin kovin hidasta on.

    Mutta korostan, etten ole ajattelemassa ilmaista joukkoliikennettä, sillä sellaistahan ei olekaan.

    Mutta paljonko lipuntarkastajia tarvittaisiin, jotta saataisiin riittävä "pelote" kiinnijäämisestä? Vertaan näkemään bussikaistojen poliisivalvontaan, jossa kaksi poliisiautoa piti henkilöauton käytännössä kokonaan pois bussien edestä.

    Luonnollisesti linja-autonkuljettajalla tulisi olla edelleen voimassaolevat valtuudet mm. järjestyksenpitoon ja muut sellaiset.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 14.01.2011 kello 17:32. Syy: siirretty oikeaan ketjuun
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  15. #15
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Kuljettajarahastus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Jos systeemi olisikin avorahatus ja vastaavasti enemmän lipuntarkastajia myös bussiliikenteeseen. Kuinka paljon olisi oletettava lipputulojen menetys, jos busseissa toimittaisiin, kuten ratikoissakin?
    Tuon pystyisi varmasti laskemaan, kun olisi kriteereitä, joiden perusteella arvion voisi tehdä. Kriteereitä varmaan saisi jo ihan HSL-alueen avo- ja suljettua rahastusta vertaamalla ja ehkä ulkomailta.

    Miinuspuolella olisi lipputulojen pieneneminen pummaajien takia, lukijalaitteiden hankinta ja asennus keski- ja takaoville sekä tarkastajien palkat.

    Pluspuolella vastaavasti tarkastusmaksuista saatavat tulot, ajoaikojen nopeutumisesta saatava liikennöintikustannussäästö ja nopeutumisen aiheuttama matkustajamäärien kasvu, kun palvelu paranee.

    Perstuntumalla minusta voi sanoa ainakin sen, ettei ole ollenkaan itsestäänselvää, että avorahastus veisi talouden miinuspuolelle sellaisilla linjoilla, joilla pysäkkiajat nyt ovat todella pitkiä.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

Sivu 1 / 5 12345 ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. Kuljettajarahastus
    kirjoittanut kuukanko foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 399
    Viimeisin viesti: 17.10.2017, 11:44
  2. Väki- ja ilkivallantekoja busseissa
    kirjoittanut aki foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 213
    Viimeisin viesti: 16.10.2017, 17:57
  3. Kuljettajarahastus Saksassa?
    kirjoittanut Skurubisin foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 21.01.2008, 19:36
  4. Pyörätelineet busseissa
    kirjoittanut Jay foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 5
    Viimeisin viesti: 30.08.2006, 17:40
  5. Lapsilukko busseissa
    kirjoittanut kemkim foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 09.08.2006, 08:48

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •