Bussit kolaroivat Kampin terminaalissa

Tässä kyseinen artikkeli
Vartti/Iltasanomat sanoi:
Bussit kolaroivat Kampissa
10.12.2007 18:06
Kaksi bussia kolaroi Helsingissä Kampin linja-autoaseman Espoon terminaalissa maanantai-illalla noin kello 17.30.
Kukaan ei loukkaantunut. Toisen bussin taaimmainen sivuikkuna rikkoutui.
- Olimme juuri lähdössä ulos Kampin asemalta, kun toinen bussi peruutti kylkeen, linja 145N:n bussissa matkalla ollut Niklas Ekblom kertoo.
Laiturilta lähtevällä, peruuttavalla autolla on etuajo-oikeus terminaalin alueella. Liikkeellä olevan 145N:n kuljettajan olisi pitänyt väistää peruuttavaa linjan 112:n autoa.
- Todennäköisesti nopeusrajoituksia on noudatettu, Kampin keskuksen turvallisuuspäällikkö Tuomo Linjala arvelee.
Kolarin takia linjojen 145N ja 112 aikatauluista jäi yksi vuoro ajamatta.
Kolaribussit ajoivat varikolle ja matkustajat joutuivat odottamaan korvaavia autoja hetken.
Onnettomuus tapahtui laiturin 46 kohdalla. Muu terminaalin liikenne ei häiriintynyt kolarin vuoksi.
Heidi Lämsä, Vartti.fi
 
Laiturilta lähtevällä, peruuttavalla autolla on etuajo-oikeus terminaalin alueella. Liikkeellä olevan 145N:n kuljettajan olisi pitänyt väistää peruuttavaa linjan 112:n autoa.


Korjatkaa, jos olen ymmärtänyt väärin, mutta muistaisin, että joskus, kun terminaali alun perin otettiin käyttöön, kuljettajia ohjeistettiin, että lähtölaiturien kohdalla kaistalla ajavalla autolla on etuajo-oikeus. Laiturista lähtevä auto mahtuu peruuttamaan kaistan ja laiturin väliin ilman, että ohiajava liikenne häiriintyy - sen takia siinä on niin paljon tilaa. Sitten liitytään kaistalle normaalisti, keula edellä.

On jopa käytännössä kokeiltu, että tällainen toimii: kiinteätelinenkin auto mahtuu peruuttamaan laiturista ilman, että menee kaistan puolelle.

Parkista peruutettaessa ei kaistan ja parkin välissä ole tilaa, joten siellä peruuttavaa väistetään.
 
Ajonopeudet Kampin terminaalissa ovat omien havaintojeni mukaan aika huimia ajoittain. Ei ihme, että vahinkoja sattuu. Jokin ulkopuolinen nopeusnäyttö ja siihen liitetty ylinopeuden varoitin voisi olla ihan paikallaan. Tai sitten poliisi tutkan kanssa...
 
Korjatkaa, jos olen ymmärtänyt väärin, mutta muistaisin, että joskus, kun terminaali alun perin otettiin käyttöön, kuljettajia ohjeistettiin, että lähtölaiturien kohdalla kaistalla ajavalla autolla on etuajo-oikeus.

Minä kun muistelisin aivan päinvastaista. Eräs ydinkohta jäi mieleen tuosta "koulutuksesta": "Kampin terminaalissa noudatetaan tieliikennelakia sillä poikkeuksella, että peruuttavaa autoa on väistettävä".


Laiturista lähtevä auto mahtuu peruuttamaan kaistan ja laiturin väliin ilman, että ohiajava liikenne häiriintyy [...]

Tämä on ihan totta. Jos kaikki terminaalissa ajavat kuljettajat tiedostaisivat tämän ja toimisivat sen mukaan, olisi liikennöinti sujuvampaa.

Itsestäni tuntuu kuitenkin siltä, että kiihkeärytminen Kampin terminaalin paikallisliikenne vaatii isommat turvamarginaalit. Ehkä olisi parasta, että laiturista peruuttavalle autolle annettaisiin ihan selkeästi tilaa toimia. Pelattaisiin mieluummin varman päälle kuin ajettaisiin tälläisiä kohelluskolareita.
 
Sama koskee myös elielinaukion terminaalia jossa peruutettavaa on väistettävä. Tuli nähtyä kun H15A ja H40 kolaroivat muutama viikko sitten elielillä. H15A peruutti ensin maakaasuteli city l:llä vinosti niin että suoraan peruuttava H40 kuljettaja osui scalalla H15A:n peräosaan. Joka päivä näkee elielinaukiolla läheltä piti tilanteita kun peruuttavaa bussia ei väistetä. Sitten on niitä kuljettajia jotka ottavat matkustajia kyytiin kun he ovat jo peruuttaneet muutaman metrin- Peruutusvalot palavat ja bussia väistetään mutta auto pysähtyykin, ajetaan sitten sieltä takaa ohitse ja peruuttava ajaa sitten takaa tulevan kylkeen
 
Ehkä olisi parasta, että laiturista peruuttavalle autolle annettaisiin ihan selkeästi tilaa toimia. Pelattaisiin mieluummin varman päälle kuin ajettaisiin tälläisiä kohelluskolareita.

Omasta mielestäni tämä toimii todella hyvin, Paunua lukuun ottamatta, kaukoliikenne terminaalissa. Peruuttava saa todella hyvin tilaa.
Tosin voisi tietenkin toivoa että purkulaiturista tyhjällä autolla parkkiin lähtevä odottaisi sen aikaa, että linjalla olevat ehtivät alta pois.
 
Sitten on niitä kuljettajia jotka ottavat matkustajia kyytiin kun he ovat jo peruuttaneet muutaman metrin- Peruutusvalot palavat ja bussia väistetään mutta auto pysähtyykin, ajetaan sitten sieltä takaa ohitse ja peruuttava ajaa sitten takaa tulevan kylkeen


Kampin kaukoliikenneterminaalin puolella tästäkin on selvä ohje, eli mikäli joku on vielä tulossa kyytiin, ajetaan takaisin laituriin, eikä jäädä pakkipäällä puoliväliin arpomaan. Tosin automaattisesti sulkeutuvat ovet estävät hyvin sen että mattimyöhäiset eivät pääse juoksemaan auton perään.
 
Ajonopeudet Kampin terminaalissa ovat omien havaintojeni mukaan aika huimia ajoittain. Ei ihme, että vahinkoja sattuu. Jokin ulkopuolinen nopeusnäyttö ja siihen liitetty ylinopeuden varoitin voisi olla ihan paikallaan. Tai sitten poliisi tutkan kanssa...

Poliisi tutkan kanssa valvomassa linja-autonkuljettajia linja-autoterminaalissa? No jopas nyt. Tuskinpa kukaan tahallaan siellä hurjastelee ja aiheuttaa kollegoilleen kauhun hetkiä. Jos aikataulut ovat liian tiukat, että on pakko kaahailla (paljonko sillä edes säästää aikaa?), niin YTV:lle pitäisi saada asiaa vietyä. Kaukobussien terminaalissa en ole vastaavaa hurjastelua havainnut.
 
Viimeksi muokattu:
Poliisi tutkan kanssa valvomassa linja-autonkuljettajia linja-autoterminaalissa? No jopas nyt. Tuskinpa kukaan tahallaan siellä hurjastelee ja aiheuttaa kollegoilleen kauhun hetkiä. Jos aikataulut ovat liian tiukat, että on pakko kaahailla (paljonko sillä edes säästää aikaa?), niin YTV:lle pitäisi saada asiaa vietyä. Kaukobussien terminaalissa en ole vastaavaa hurjastelua havainnut.
Mistäs sinä nyt taas oikein puhutkaan?
Kampin Espoon terminaalialueella on 20km/h:n nopeusrajoitus; tuo siis tarkoittaa suurinta mahdollista nopeutta, jota siellä voi ajaa.
Vaan päivittäin tapaan kollegoitani joiden vauhti peruuttaessa ulos sekä varsinainen kunniakierros koko terminaalin ympäri sujuu ihan siihentyyyliin, että "ei mitään väliä".
 
Kampin Espoon terminaalialueella on 20km/h:n nopeusrajoitus; tuo siis tarkoittaa suurinta mahdollista nopeutta, jota siellä voi ajaa.
Vaan päivittäin tapaan kollegoitani joiden vauhti peruuttaessa ulos sekä varsinainen kunniakierros koko terminaalin ympäri sujuu ihan siihentyyyliin, että "ei mitään väliä".

Mistähän tällainen ajotyyli mahtaa johtua? Siellä kerrosta alempana kaukoliikenteen terminaalissa ajaminen sujuu aika rauhallisti, sen verran kun olen terminaalia käyttänyt eli aika monta kertaa. Espoon terminaalissa vauhdit ovat vähän kovempia, en edes ole tiennyt aikaisemmin, että siellä tuollainen nopeusrajoitus on. Jotenkin sitä toivoisi, ettei tarvitsisi alkaa ylenmäärin holhota kuljettajia ylhäältä päin, vaan osattaisiin liikenteen ammattilaisina arvioida itse turvallinen nopeus terminaalissa.
 
Siellä kerrosta alempana kaukoliikenteen terminaalissa ajaminen sujuu aika rauhallisti, sen verran kun olen terminaalia käyttänyt eli aika monta kertaa.

Rauhallisemmin kuin Espoon terminaalissa ehkä, mutta useamman kerran olen nähnyt varsin vauhdikkaasti kurvaavia busseja kaukoliikenneterminaalissakin. Ja pariin otteeseen olen ollut kyydissäkin kun kuljettaja on joutunut tekemään äkkijarrutuksen kun edessä onkin "yllättäen" peruuttava bussi tai peräti terminaalin seinä. "Oho."
 
Taas turhaa jaarittelua, Kampin koulutuksessa selvin sanoin kerrottiin, että laiturista lähtevää – peruuttavaa autoa on väistettävä. Onko tilanne liikennöitsijöillä nyt sellainen, että Kampista ajaviin vuoroihin ei saada tai laiteta koulutuksen saaneita kuljettajia, vai ovatko jotkut Kamppiin ajavat kuljettajat tosiaan luupäisiä mullikoita.

En ole itse ajanut lähes vuoteen Kampista, mutta muistini mukaan myös kahden rinnakkaisen auton yhtä aikaa lähtiessä vasemmalta lähtevää väistetään.

Kampin purkulaitureissa seisominen ei taas tule kuulokaan, koska saapuvia autoja tulee siihen malliin, että välillä joutuu odottamaan vuoroaan. Siten joutuu kaistalle ja siellä pakostakin odottamaan lähteviä autoja jos niitä sattuu juuri sillä hetkellä peruuttamaan

Elielin aukiolla taasen jotkut kuljettajat käyttäytyvät kuin firmansa johtajat – sellainen työntekijä kuin on johtaja; vuokraavat tontin purkulaitureista. Näihin tyyppeihin törmätessä, toivoo että meilläkin olisi käytössä joissakin maissa tuttu raippa rangaistus. Eiköhän tällöin kusipäisimmällekin kollegalle menisi jakeluun, että itsekkyys on kiusantekoa työtovereita kohtaan.
Elielin aukiolla on myöskin selvä kielto olla ottamatta viime hetken juoksijoita, kun auto on lähtenyt liikkeelle, mutta tätäkin sääntöä rikotaan jatkuvasti; siten niitä yhteen ajoja sattuu.
Nämä juoksijat ovat yleensä niitä parin pysäkin välin kulkijoita, joista ensimmäinen jää yleensä jo ooppera tai Karamzininkadun kulmassa olevalla pysäkillä pois, riippuen siitä juoksiko seutuun vai paikkuriin.

Sitten on niitäkin jotka mielellään noudattavat annettuja ohjeita, mutta poikkeuksetkin tulevat kysymykseen. Näyttä olevan toisten kohdalla niin, että kun kaunis nuori nainen ryntää peruuttavan bussin ovelle etumus nätisti heiluen, niin eiköhän kuljettaja unohda katsoa vasempaan taustapeiliin tuijottaessaan lähestyviä herkkuja.
Tässä tapauksessa kenties onkin parempi lopettaa auton taaksepäin ajo, kun kuljettaja parka ei pysty keskittymään liikenneturvallisuuden kannalta oleellisiin seikkoihin. Sitten kyllä harmittaa jos kyytiin nouseva pimu tokaisee, että meinasitko jättää, mutta usein kaunis hymy vienon kiitoksen kera kirkastaa poloisen kuljettajan päivän. Tämä kuitenkin herättää kysymyksen, että pitääkö kiitoksia metsästää, eikö riitä, että teet työsi asiallisesti. Sillä vuodet ovat opettaneet, että palautteeton työ näyttää olevan sitä onnistuneinta työtä matkustuspalvelun saralla.

Rauhallista onnen täytteistä aikaa palstalaisille joulun seutuun ja onnea sekä menestystä tulevan vuoden koitoksiin.
 
Elielinaukiolla purkulaitureissa tuppaa erityisesti Pohjolan Liikenne säilyttävän autojaan, postin vierellä linjan 40 auto ja Finski-bussi jää matkustajien poistumisen jälkeen Asema-aukion sivustalle lojumaan. Kaikkien firmojen kuljettajat tätä rikettä tekevät mutta Pohjolan kärryt ovat todella harmittavan vakituiset tapaukset.
 
Elielinaukiolla purkulaitureissa tuppaa erityisesti Pohjolan Liikenne säilyttävän autojaan, postin vierellä linjan 40 auto ja Finski-bussi jää matkustajien poistumisen jälkeen Asema-aukion sivustalle lojumaan. Kaikkien firmojen kuljettajat tätä rikettä tekevät mutta Pohjolan kärryt ovat todella harmittavan vakituiset tapaukset.

Minun nähdäkseni ainakin iltaisin siinä näyttäisi olevan pelkkää heppiä ja CBF:ää vaikka kuinka kauan lojumassa per kärry. (vaikkakuinkakauan= n. 10min +/-)
 
Takaisin
Ylös