Länsimetron liityntälinjastosuunnitelma

On hullu ajatus lopettaa linjat 194 ja 195 länsimetron takia.
Eivät ne ole päällekkäisiä. Outoa!
 
On hullu ajatus lopettaa linjat 194 ja 195 länsimetron takia.
Eivät ne ole päällekkäisiä. Outoa!

Olarin kannalta lakkautettaisiin siis molemmat Munkkiniemen/Meilahden suunnan yhteydet 195 ja 505, vaikka tätä luvattiin viimeisessä asukastilaisuudessa vielä pohtia. Olari jää muutenkin syrjään metron tullessa.

Matka-ajat keskustaan on mielestäni laskettu vähän epärehellisesti Rautatientorille, tottakai nyt metroaseman kohdalle pääsee metrolla kätevästi. Vertailussa voisi olla myös Kamppi tai vaikka Forum.
 
Minäkin ihmettelin aluksi 194:n lakkauttamista (195:hän on tarkoitus lakkauttaa jo vajaan kahden vuoden päästä ihan metrosta riippumatta), mutta Kuusisaaren kautta menevien yhteyksien keskittäminen 506:lle näyttäisi tekevän siitä vahvan runkolinjan (ruuhkassa 8 min vuoroväli, muulloin 15 min). Tiheähkö tasainen vuoroväli kuulostaa hyvältä verrattuna nykyiseen monen eri linjan sekamelskaan, jossa väkisinkin eri linjojen bussit menevät välillä peräkkäin. Jos jotakin haluaa muuttaa, niin voidaan pohtia, pitäisikö 506:n jatkaa Otaniemestä Tapiolan kautta Suurpeltoon Pohjois-Tapiolan sijasta.
 
On hullu ajatus lopettaa linjat 194 ja 195 länsimetron takia.
Eivät ne ole päällekkäisiä. Outoa!

Hullua kyllä, mutta outoa ei. Metron kanssa saa tottua ihan mihin tahansa. HKL muun muassa uskoo, että metron automatisointi vähentää matkustajia lähijunista ja siirtää heitä metroon. Älä kysy, miten he sellaiseen tulokseen ovat päätyneet :)
 
Kuusisaaren kautta menevien yhteyksien keskittäminen 506:lle näyttäisi tekevän siitä vahvan runkolinjan (ruuhkassa 8 min vuoroväli, muulloin 15 min). Tiheähkö tasainen vuoroväli kuulostaa hyvältä verrattuna nykyiseen monen eri linjan sekamelskaan, jossa väkisinkin eri linjojen bussit menevät välillä peräkkäin.

Minustakin 506:n kehittäminen Pasilan tason Jokeri 0:ksi on erittäin hyvä idea. Vaihto Mannerheimintiellä raitiovaunuun ei ole kovin vaivallinen ainakaan sen jälkeen, kun Tukholmankadun risteys on saatu kehitettyä suunnitelmien mukaiseksi. Suurin osa kuitenkin arvostanee yhteyksiä Meilahteen enemmän kuin Etu-Töölöön. Tärkeää olisikin saada lobattua tuolle reitille pikaraitiotievaraus mahdollisimman pian, ennen kuin Kuusisaaren toisen ajoradan varaus rakennetaan umpeen. Tuolle reitille on helppo kehittää jatkosuunnitelmia, kuten Viikki-Myllypuro-Vartioharju-Vuosaari, Viikki-Roihuvuori-Laajasalo ja jo mainittu Otaniemi-Suurpelto-Olari(-Matinkylä). Ja tuo yhteys voidaan hyvin kehittää ensin bussi-Jokeriksi, jolloin se ei olisi varsinaisesti ristiriidassa Viikin metrosuunnitelmien kanssa. Idea pitäisi ainakin myydä siten, että suurempi joukkoliikenteen kysyntä Viikin ja Meilahden välillä perustelee paremmin metron rakentamista tulevaisuudessa.
 
Saapa muuten nähdä kuinka länsiväylän bussikaistojen käy. Kaistoille jäisi vielä kyllä vähän käyttäjiä. Nopeasti katsoen ainakin linjat 501T, 503, 504 ja 3 jäisivät ajamaan bussikaistaa.

Minustakin 506:n kehittäminen Pasilan tason Jokeri 0:ksi on erittäin hyvä idea. Vaihto Mannerheimintiellä raitiovaunuun ei ole kovin vaivallinen ainakaan sen jälkeen, kun Tukholmankadun risteys on saatu kehitettyä suunnitelmien mukaiseksi. Suurin osa kuitenkin arvostanee yhteyksiä Meilahteen enemmän kuin Etu-Töölöön. Tärkeää olisikin saada lobattua tuolle reitille pikaraitiotievaraus mahdollisimman pian, ennen kuin Kuusisaaren toisen ajoradan varaus rakennetaan umpeen. Tuolle reitille on helppo kehittää jatkosuunnitelmia, kuten Viikki-Myllypuro-Vartioharju-Vuosaari, Viikki-Roihuvuori-Laajasalo ja jo mainittu Otaniemi-Suurpelto-Olari(-Matinkylä). Ja tuo yhteys voidaan hyvin kehittää ensin bussi-Jokeriksi, jolloin se ei olisi varsinaisesti ristiriidassa Viikin metrosuunnitelmien kanssa. Idea pitäisi ainakin myydä siten, että suurempi joukkoliikenteen kysyntä Viikin ja Meilahden välillä perustelee paremmin metron rakentamista tulevaisuudessa.

Tuo 506:n reitti kannattaisi kyllä ennen Suurpellon rakentamista kääntää vaikka Tapiolaan/Westendiin. Nyt tuo pää tuolla Pohjois-Tapiolassa tappaa tehokkaasti tuon linjan hyödyn kunnon poikittaislinjana.
 
On hullu ajatus lopettaa linjat 194 ja 195 länsimetron takia.
Eivät ne ole päällekkäisiä. Outoa!
Niinpä! Tietysti mukavaa, jos 506 takaa säännöllisen yhteyden Kuusisaaressa ja Lehtisaaressa, mutta eikö sieltä pääsisi sitten yhdelläkään linjalla suoraan Helsingin keskustaan? Voisikohan esimerkiksi h24:n reittiä jatkaa Seurasaaresta vielä Lehtisaareen Tamminiementien, Meilahdentien ja Kuusisaarentien kautta? Lehtisaaressahan olisi Lehtisaarentien ja Pyhän Laurin tien kulmassa kääntöpaikka, joka on kuin luotu bussin päätepysäkkiä varten. (Ehkä siinä on joskus sellainen ollutkin?)

Tuntuu myös älyttömältä siirtää linjan 503 Helsingin päätepysäkki Arabiaan, sillä perusteella, että Hakaniemestä pääsee metrolla suoraan Matinkylään (näin lukee suunnitelman sivulla 30). Kuinka moni tosiaan matkustaa 503:lla päätepysäkiltä päätepysäkille? Sen verran mitä olen itse matkustanut 503:lla, niin vaikuttaa kovasti siltä, että suurin osa matkustajista, jotka tulevat kyytiin Hakaniemestä ja Kalliosta, jäävät pois Töölössä, Meilahdessa tai viimeistään Munkkiniemessä, ja vasta näillä alueilla alkaa tulla kyytiin Espooseen matkustavia. Jos päätepysäkki tosiaan siirretään Arabiaan, niin ilman muuta täytyy saada joku korvaava linja, joka kulkisi jatkossa ruuhka-aikaan Hakaniemestä Töölön suuntaan. Tulisiko h53:sta sitten kokopäiväinen?
 
Lehtisaaressahan olisi Lehtisaarentien ja Pyhän Laurin tien kulmassa kääntöpaikka, joka on kuin luotu bussin päätepysäkkiä varten. (Ehkä siinä on joskus sellainen ollutkin?)

Siinä on ollut bussilinjan 34 ja 34A kääntöpaikka. 34 kulki samaa reittiä kuin 503 nyt Merihakaan ja 34A oli iltojen ja viikonloppujen liityntälinja nelosen ratikalle (päätepysäkki Munkkiniemen puistotiellä). Nelosella oli myös toinen liityntälinja, 33 Vanhaan Munkkiniemeen ja Tarvoon.
 
Takaisin
Ylös