HKL:n tiedotteessa 13.12.2007 todetaan muun muassa näin:
"Bussilinjojen 21V, 46T, 52 ja 72 aikataulut muuttuvat 1.1.2008."
Onko jostakin saatavilla tietoa, miten nämä linjat muuttuvat.
Koska ollaan Suomessa, varmaan vuoroja vähennetään jollain tekosyyllä?
Viimeisin muokkaaja Tuomas; 17.12.2007 kello 11:19.
T: Tuomas Lehti
Rattiriemua-blogini, Facebook-seinäni
Kirjoitan tällä foorumilla yksityishenkilönä enkä minkään yhtiön, yhtymän, yhdistyksen tms. edustajana.
Muuttuvat aikataulut löytyy nyt HKL:n webbisivuilta.
21V:lle tulee arkisin yksi kokopäivävuoro lisää, joka käytetään pääosin ajoajan lisäämiseen. Aamuruuhkassa vuoroväli tihenee 8 minuutista 7/8 minuuttiin, keskipäivällä ja alkuillasta 15 minuutista 14 minuuttiin ja iltaruuhkassa 9 minuutista 8/9 minuuttiin.
52:lle tulee arkisin varhaisaamuun yksi lähtö lisää Munkkiniemenaukiolta (5.30, samalla seuraava lähtö siirtyy 5.47:stä 5.50:een).
46T:n ja 72:n aikatauluista en löytänyt muutosta pikaisesti katsomalla (paitsi että 72:n aikataulussa on liikennevälineen kuvana ratikka).
Viimeisin muokkaaja kuukanko; 19.12.2007 kello 15:50. Syy: yhdistetty kaksi peräkkäistä viestiä
Vertasin aluksi 46T:tä ja 72:ta webistä löytyvään HKL:n aikataulukirjaan, mutta sinnepä olikin aikataulukirjaankin päivitetty uudet aikataulut!
72:lle tulee yksi vuoro lisää arkisin. Taitaa olla kokopäivävuoro, koska tuskin ajoaikaa Tapanilasta Rautatientorille lyhennetään keskipäivällä. Tämäkin vuoro menee suurimmaksi osaksi ajoajan pitenemiseen (keskipäivällä vuoroväli ei tihene ollenkaan, ruuhkassa sentäs vähän).
46T:lle tulee minuuttimuutoksia ja yksi kierros arjen varhaisaamusta (5.33 Vakkatieltä) poistuu.
Mielenkiintoista, miksi 21V:llä siirrytään 15 minuutin vuorovälistä 14 minuutin vuoroväliin. 15 minuutin aikana aikataulut oli helppo muistaa ulkoa, mutta ei enää.
Parempi olisi ollut lisätä mielestäni yksi vuoro lisää ja pitäytyä edelleen 15 minuutin vuorovälissä - lähtöminuutit toki erilaisina. Kierrosaika olisi tämän mukavuuden ansiosta 4 minuuttia pitempi, josta ei kovin suurta tehokkuustappiota mielestäni synny.
Joukkoliikenteen tutkimusohjelman (JOTU) Markkinointitoimenpiteet -tutkimuksen perusteella selkeitä aikatauluja on pidetty tärkeinä seikkoina markkinoinnissa, joilla on matkustajamääriä kyetty nostamaan. Jos HKL:n valitseman vastakkaisen näkemyksen tueksi on enemmän perusteluja, niin mielelläni saisin tietoa niistä.
21V:llä ajettiin vuoden 2007 loppuun asti arkisin päivällä 3x15=45, nyt ajetaan 4x14=56. Kierrosaikaa lisättiin siis noin 25 %. Uskoisin, että pienempikin pidennys olisi riittänyt, varsinkin kun Kamppi on vetänyt viime aikoina paremmin kuin alkusyksystä. Esimerkiksi 4x12=48 olisi ollut aika hyvä, koska tällöin lähtöminuutit olisivat olleet samat joka tunti.
HKL:n valitsema näkemys taitaa vaan johtua siitä, että kukaan ei ole pystynyt perustelemaan HKL:lle tasaminuuttisten aikataulujen olevan parempia. Jos joku pystyy esittämään HKL:n suunnittelujohtajalle tutkimustuloksia, jotka osoittavat tasaminuuttiaikataulujen nostavan matkustajamääriä, voi HKL muuttaa toimintatapaansa. Jos taas tasaminuuttiaikataulujen vaikutuksesta matkustajamääriin ei kukaan esitä faktoja HKL:lle, ei heillä ole mitään syytä muuttaa käytäntöään.
Ehkä joku konsulttitoimisto voisi myydä aiheesta selvityksen HKL:lle![]()