Näytetään tulokset 1-9/9

Viestiketju: HKL:n aikataulumuutokset 1.1.2008

  1. #1
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    06.11.2007
    Viestejä
    277

    oletus HKL:n aikataulumuutokset 1.1.2008

    HKL:n tiedotteessa 13.12.2007 todetaan muun muassa näin:

    "Bussilinjojen 21V, 46T, 52 ja 72 aikataulut muuttuvat 1.1.2008."

    Onko jostakin saatavilla tietoa, miten nämä linjat muuttuvat.
    Koska ollaan Suomessa, varmaan vuoroja vähennetään jollain tekosyyllä?

  2. #2
    Tuomas avatar
    Liittynyt
    04.11.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    330

    oletus Vs: HKL:n aikataulumuutokset 1.1.2008

    Lainaus Alunperin kirjoittanut -Epex82- Näytä viesti
    Onko jostakin saatavilla tietoa, miten nämä linjat muuttuvat.
    21V:lle saadaan yksi vuoro lisää, ja siten enemmän ajoaikaa.

    Samasta syystä 65A:lle ja 66A:lle lisätään kummallekin yksi auto, mutta niiden aikataulu ei muutu.

    46T:n liikenne alkaa jatkossa noin puoli tuntia myöhemmin, ja koko aamu ajetaan puolen tunnin kierroksin.
    Viimeisin muokkaaja Tuomas; 17.12.2007 kello 11:19.
    T: Tuomas Lehti
    Rattiriemua-blogini, Facebook-seinäni
    Kirjoitan tällä foorumilla yksityishenkilönä enkä minkään yhtiön, yhtymän, yhdistyksen tms. edustajana.

  3. #3
    Tunnistettu jäsen Camo Lissabone avatar
    Liittynyt
    14.08.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    939

    oletus Vs: HKL:n aikataulumuutokset 1.1.2008

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Tuomas Näytä viesti
    21V:lle saadaan yksi vuoro lisää, ja siten enemmän ajoaikaa. Myös 65A:lle lisätään auto, mutta sen aikataulu ei muutu.
    Näin siinä käy, kun Helsingin keskustan liikenne ei suju. Kustannukset kasvavat, matkustajamäärä ei.
    !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM

  4. #4
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6005

    oletus

    Muuttuvat aikataulut löytyy nyt HKL:n webbisivuilta.

    21V:lle tulee arkisin yksi kokopäivävuoro lisää, joka käytetään pääosin ajoajan lisäämiseen. Aamuruuhkassa vuoroväli tihenee 8 minuutista 7/8 minuuttiin, keskipäivällä ja alkuillasta 15 minuutista 14 minuuttiin ja iltaruuhkassa 9 minuutista 8/9 minuuttiin.

    52:lle tulee arkisin varhaisaamuun yksi lähtö lisää Munkkiniemenaukiolta (5.30, samalla seuraava lähtö siirtyy 5.47:stä 5.50:een).

    46T:n ja 72:n aikatauluista en löytänyt muutosta pikaisesti katsomalla (paitsi että 72:n aikataulussa on liikennevälineen kuvana ratikka ).
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 19.12.2007 kello 15:50. Syy: yhdistetty kaksi peräkkäistä viestiä

  5. #5
    omp
    omp ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    28.04.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    327

    oletus Vs: HKL:n aikataulumuutokset 1.1.2008

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    72:n aikatauluista en löytänyt muutosta pikaisesti katsomalla.
    Näyttäisi ainakin siltä, että korkeiden vuorojen paikkaa aikatauluissa on vaihdettu.

    EDIT: Sekä näköjään sivun ajoaikaa on pidennetty suunnassa Tapanila - Rautatientori, sillä lähtöajat Rautatientorilta ovat keskipäivällä siirtyneet n. 6 minuuttia myöhemmiksi.

  6. #6
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6005

    oletus Vs: HKL:n aikataulumuutokset 1.1.2008

    Vertasin aluksi 46T:tä ja 72:ta webistä löytyvään HKL:n aikataulukirjaan, mutta sinnepä olikin aikataulukirjaankin päivitetty uudet aikataulut!

    72:lle tulee yksi vuoro lisää arkisin. Taitaa olla kokopäivävuoro, koska tuskin ajoaikaa Tapanilasta Rautatientorille lyhennetään keskipäivällä. Tämäkin vuoro menee suurimmaksi osaksi ajoajan pitenemiseen (keskipäivällä vuoroväli ei tihene ollenkaan, ruuhkassa sentäs vähän).

    46T:lle tulee minuuttimuutoksia ja yksi kierros arjen varhaisaamusta (5.33 Vakkatieltä) poistuu.

  7. #7

    Liittynyt
    17.03.2006
    Viestejä
    90

    oletus Vs: HKL:n aikataulumuutokset 1.1.2008

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    21V:lle tulee arkisin yksi kokopäivävuoro lisää, joka käytetään pääosin ajoajan lisäämiseen. Aamuruuhkassa vuoroväli tihenee 8 minuutista 7/8 minuuttiin, keskipäivällä ja alkuillasta 15 minuutista 14 minuuttiin ja iltaruuhkassa 9 minuutista 8/9 minuuttiin.
    Mielenkiintoista, miksi 21V:llä siirrytään 15 minuutin vuorovälistä 14 minuutin vuoroväliin. 15 minuutin aikana aikataulut oli helppo muistaa ulkoa, mutta ei enää.

    Parempi olisi ollut lisätä mielestäni yksi vuoro lisää ja pitäytyä edelleen 15 minuutin vuorovälissä - lähtöminuutit toki erilaisina. Kierrosaika olisi tämän mukavuuden ansiosta 4 minuuttia pitempi, josta ei kovin suurta tehokkuustappiota mielestäni synny.

    Joukkoliikenteen tutkimusohjelman (JOTU) Markkinointitoimenpiteet -tutkimuksen perusteella selkeitä aikatauluja on pidetty tärkeinä seikkoina markkinoinnissa, joilla on matkustajamääriä kyetty nostamaan. Jos HKL:n valitseman vastakkaisen näkemyksen tueksi on enemmän perusteluja, niin mielelläni saisin tietoa niistä.

  8. #8
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1319

    oletus Vs: HKL:n aikataulumuutokset 1.1.2008

    Lainaus Alunperin kirjoittanut simson Näytä viesti
    Mielenkiintoista, miksi 21V:llä siirrytään 15 minuutin vuorovälistä 14 minuutin vuoroväliin. 15 minuutin aikana aikataulut oli helppo muistaa ulkoa, mutta ei enää.
    21V:llä ajettiin vuoden 2007 loppuun asti arkisin päivällä 3x15=45, nyt ajetaan 4x14=56. Kierrosaikaa lisättiin siis noin 25 %. Uskoisin, että pienempikin pidennys olisi riittänyt, varsinkin kun Kamppi on vetänyt viime aikoina paremmin kuin alkusyksystä. Esimerkiksi 4x12=48 olisi ollut aika hyvä, koska tällöin lähtöminuutit olisivat olleet samat joka tunti.

  9. #9
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6005

    oletus Vs: HKL:n aikataulumuutokset 1.1.2008

    Lainaus Alunperin kirjoittanut simson Näytä viesti
    Jos HKL:n valitseman vastakkaisen näkemyksen tueksi on enemmän perusteluja, niin mielelläni saisin tietoa niistä.
    HKL:n valitsema näkemys taitaa vaan johtua siitä, että kukaan ei ole pystynyt perustelemaan HKL:lle tasaminuuttisten aikataulujen olevan parempia. Jos joku pystyy esittämään HKL:n suunnittelujohtajalle tutkimustuloksia, jotka osoittavat tasaminuuttiaikataulujen nostavan matkustajamääriä, voi HKL muuttaa toimintatapaansa. Jos taas tasaminuuttiaikataulujen vaikutuksesta matkustajamääriin ei kukaan esitä faktoja HKL:lle, ei heillä ole mitään syytä muuttaa käytäntöään.

    Ehkä joku konsulttitoimisto voisi myydä aiheesta selvityksen HKL:lle

Vastaavia viestiketjuja

  1. Ventoniemen aikataulumuutokset 1.1.2011
    kirjoittanut karihoo foorumissa Kauko- ja tilausliikenne
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 13.12.2010, 22:26

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •