Yötaksa

Safka

Suljettu tunnus
Liittynyt
29 Kesäkuu 2005
Viestit
374
Tein huomaamattani ovelan ehdotuksen

Safka sanoi:
- - - jos yötyöläisille (joka itsekin olen) olisi mahdollista ohjelmoida pienempi yötaksa (=normaalitaksa öisin ja yötaksa ko. henkilön uniaikana) niin päästäisiin tasa-arvoisempaan joukkoliikenteeseen.
Pystyisikö yötaksajärjestelmän ohjelmoimaan eri yötaksa-ajat eri matkakorteille?

Nykyisin yötaksa on käytössä 2.00-4.30. Ensinnä se pitäisi laajentaa käsittämään pitempi ajanjakso, esim. 0.00-5.00.

Yötaksa voisi siis olla pituudeltaan 5 tuntia per päivä. Normaalisti matkakortille ohjelmoituna yötaksa maksettaisiin siis kello 0.00-5.00 mutta todistamalla yötyöläisyytensä HKL:n palvelupisteessä tms.:ssa ohjelmoidun ajankohdan voisi siirtää. Siirretty ajanjakso voisi olla vaikka 9.00-14.00 (itse nukun juuri siihen aikaan) tai klo 19.00-24.00 (nukun yleensä siihenkin aikaan.)

Nykyistä kaikille kertamaksu -tyyppistä yötaksaa pidän älyttömänä ja paluu vanhaan yölisämaksuun olisi aiheellinen. Yölisämaksu voisi olla vanha tuttu kertalipun hinta.
 
Vs: Ympärivuorokautinen joukkoliikenne

Yöbussien kuljettajana olen sitä mieltä, että yötaksan (klo 02.00-04.30) aikana voisi olla ns. "exact fare"-systeemi käytössä.

Viime lauantain ja sunnuntain välisenä yönä meinasi vaihtorahat loppua kesken, vaikka olin mielestäni varannut niitä riittävästi. Varsinkin kello neljää lähestyvällä lähdöllä monet maksavat 20 euron setelillä ja se taas kuluttaa kuljettajan vaihtokassaa ja eteenkin kymppeja ja vitosia. Minullakin ne menivät viimeistä myöten ja seuraavalle olisi pitänyt antaa takaisin pienempinä kolikkoina. Ja kun noin 50 enemmän tai vähemmän juopunutta asiakasta on rahastustiskin takana ei ole juurikaan aikaa kikkailulle. "Exact fare" eli tasaraha nopeuttaisi rahastusta ja siten myös porukan lastausta. Omasta mielestäni yötaksat eli 3.50 (HKL)ja 5.00 (YTV) eivät ole nykyaikana ongelmallisia asiakkaalle järjestää tasarahana. Monessa muussa maassa tällainen käytäntö on jo käytössä, jopa ympärivuorokautisesti.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Ympärivuorokautinen joukkoliikenne

Omasta mielestäni yötaksat eli 3.50 (HKL)ja 5.00 (YTV) eivät ole nykyaikana ongelmallisia asiakkaalle järjestää tasarahana.

Nykyään hinnat ovat rahastuksen kannalta melko inhimillisiä. Aiemminhan Stadin yölippu maksoi 3,30€. Eli käytännössä jokaiselle takaisin euro, 50-senttinen ja 20-senttinen plus tilanteen mukaan seteleitä.

Tai muinoin kun myytiin yöllä kaksi lippua, joista toisen saattoi korvata kausilipulla... nyt kun muistelee, niin aika kaaosta se tuppasi aina olemaan!
Tasarahan kannalla minäkin.
 
Ainahan voi tehdä suoraveloitussopimuksen. Ei toki sovi kaikille.

Henkilökohtaiselle matkakortille ladattu suoraveloituslippu kelpaa yöliikenteessä klo 2.00-4.30 ilman erillistä lisämaksua. Yölisä peritään kuitenkin yleiskausilippua ja haltijakohtaista korttia käyttäviltä matkustajilta.
(Lainauas YTV:een sivuilta).
 
Vs: Ympärivuorokautinen joukkoliikenne

Yöbussien kuljettajana olen sitä mieltä, että yötaksan (klo 02.00-04.30) aikana voisi olla ns. "exact fare"-systeemi käytössä.

Osaavatko Rautatientorin ja Elielinaukion lippuautomaatit myydä lippuja yötaksan aikana vai onko ne suljettuna? Jos ne ovat suljettuna, niin ne pitäisi ohjelmoida osaamaan yötaksa. Lisäksi Kamppiin pitäisi asentaa lippuautomaatti Länsiväylän yöbussien lähtöpysäkille. Sitten lähtöpysäkillä (josta kuitenkin suurin osa matkustajista tulee kyytiin) voisi olla "exact fare" tai jopa Tukholman tyylinen "endast förköpta biljetter" (eli kertalippuja ei voi ostaa bussista, matkakortin voi kyllä leimata ja tekstiviestilippu kelpaa).
 
Oliskohan mahdollista, että esimerkiksi yötaksan aikaan Elielillä, Rautatientorilla ja Kampissa olisi erityisiä lipunmyyjiä, jolta ostettaisiin lippu ja sillä mentäisiin suoraan bussiin. Tämä nopeuttaisi autoon siirtymistä, ja helpottaisi kuljettajien vaihtorahatilannetta.

Useinhan yöbussit kulkevat yli tuon 4.30:nen. Tämä tarkoittanee siis sitä, että toinen joka nousee 4.28 joutuu maksamaan tuon, ja se joka nousee pari pysäkkiä myöhemmin 4.31 ei joudu. Tässä jokin mättää kyllä..
 
Kertalipuista sen verran että matkailijalipulla voi matkustaa myös yötaksan aikaan. 6 euron hintainen helsingin sisäinen 1 vuorokauden matkailijalippu on siis suhteellisen halpa kun sillä voi myös matkustaa yötaksan aikana
 
Mitäs mieltä joukkoliikennelautakunnan jäsenet ym. kaupungin poliitikot, mm. arvoisa Haltia, olisivat siitä, että yötaksa olisi ns. "exact fare"?

Minusta se nopeuttaisi ja helpottaisi rahastusta noissa yöbusseissa ja siten myös kuljettajan työtaakkaa. Alussa se herättäisi hieman hämmennystä, mutta se voisi olla näkyvyissä esim. linjakilvissä tyyliin: "02N TASARAHA" tms. ja sama homma ruotisiksi ja englanniksi (yllättävän paljon ulkomaalaisia noissa yöbusseissa) vaihdellen.
 
Takaisin
Ylös