Matkakortti ja matkatiedot

- - "koekaniinikortit", joiden käyttäjät sitoutuvat toimimaan järjestelmää kehittävinä koekaniineina, joiden kulkua saa seurata ja sen pohjalta tehdä linjastoratkaisuja jne.

Todellinen tilanne matkakorttijärjestelmässä kuitenkin on, ettei sillä voida seurata yksityisen matkustajan liikkumista kuin rajallisesti. Raideliikenne on seurannan ulkopuolella käytännössä kokonaan, koska voimassa olevaa kausi- tai kertalippua ei ole pakko rekisteröidä lukijalle. Kaikessa liikenteessä määränpää jää aina avoimeksi, koska vaunusta poistumista ei rekisteröidä missään.

Ei kai siihen mitään erityisiä koekaniineja tarvita? Korttia hankittaessa kerrotaan järjestelmälle, saako kulkemisia seurata vai ei. Linjastosuunnittelussa käytetään sitten näitä kehittämiseen osallistuvien matkustajien kulkutietoja.

Seurannassa olevat matkustajat sitten "lupautuvat" leimaamaan korttinsa raiteilla liikkuessaan tietäen, että leimaamattomuudesta seuraa junavuorojen vähennystä...

Mitä tulee poistumistiedon puuttumiseen, voi sen melko hyvin päätellä kulkutottumuksista. Jos kansalainen leimaa korttinsa joka aamu seitsemältä Kylänperällä ja iltapäiväneljältä Asemanseudulla, niin voidaan melkoisella varmuudella päätellä hänen asuin- ja työpaikkansa. Ja jos vielä useana päivänä havaitaan leimaus illemmalla liikuntahallin kulmalla, niin voidaan olettaa hänen menevän töitten jälkeen pelaamaan polttopalloa pariksi tunniksi.

Kultakin matkustajalta voidaan laskea esimerkiksi kolme yleisintä leimausaluetta tilastoon ja olettaa että näiden välille tarvitaan kolmio. Ja vain matkat lasketaan eikä siis nousut. Toki tässäkin yksinkertaisessa mallissa on puutteensa, mutta joku keksinee hienosäätöjä, esim. vuorokaudenaikojen ja viikonpäivien mukaan muuttuvan linjaston.
 
Kultakin matkustajalta voidaan laskea esimerkiksi kolme yleisintä leimausaluetta tilastoon ja olettaa että näiden välille tarvitaan kolmio. Ja vain matkat lasketaan eikä siis nousut. Toki tässäkin yksinkertaisessa mallissa on puutteensa, mutta joku keksinee hienosäätöjä, esim. vuorokaudenaikojen ja viikonpäivien mukaan muuttuvan linjaston.

Laitan tähän esimerkin leimaustilastosta, josta järjestelmän olisi pääteltävä matkat:

07:30 bussi 94, Kontulankaari
08:00 bussi 14, Kamppi
16:00 bussi 70T, Töölöntori
19:00 bussi 78, Malmi

Eli matkustaja asuu Kontulankaaressa, josta menee ensin bussilla Kontulan metroasemalle ja sieltä Kamppiin, jossa vaihtaa bussiin 14 ja menee työpaikalleen Töölöntorille. Illalla jatkaa bussilla 70T Töölöntorilta Malmille ja Malmilta 78-bussilla takaisin Kontulaan. Jollain algoritmilla kai tämän matkaketjun voisi päätellä tuosta ylläolevasta, tuo on vielä aika helppo kun bussimatkoista tulee leimaukset. Yhtä hyvin tämä esimerkkitapauksemme voisi kävellä metrolle ja käyttää keskustassa ratikkaa ja Malmille mennessään junaa.

Metro, ratikka ja juna ovat vaikeita, koska niissä ei tule leimauksia ainakaan toistaiseksi. Tukholmassahan lippu on leimattava sekä junaan mennessä että siitä poistuessa.
 
Viimeksi muokattu:
Eksyin tähän vanhaan keskusteluketjuun, pari kommenttia kun kerrankin voi puhua asiasta josta jotain ymmärtää :)

Tietosuoja on aina tasapainottelua, toisella puolella on tiedon keräämisestä saatu hyöty, toisella riski siitä että kerättyjä tietoja käytetään väärin. Varovaisuusperiaate on perusteltua sen takia, että hyödyt on yleensä oletettuja pienempiä, ja riskit pitkäkestoisia ja vaikeasti hahmotettavia. Lisäksi se mihin tämä vaaka asettuu on kovin subjektiivista, tietenkin vaikkapa liikennesuunnittelijan näkemys eroaa normaalimatkustajan näkemyksestä, mutta myös yksittäiset ihmiset poikkeavat arvioissaan.

Ratkaisu matkakorttiongelmaan on maksaa tiedoista. Tämä on se punainen lanka kaikenmaailman plussakorteissa (olkoonkin, että ainakin pari vuotta sitten yksityiskohtaisia tietoja ei kassalta käytännössä saatu kerättyä, eikä niitä olisi pystytty käsittelemään). Se on sitten kunkin oma valinta haluaako bonuksia yksityisyytensä kustannuksella, tinahattuväellä toki opt out -mahdollisuus.

Bonussumman pitää olla sen verran suuri, että ihmiset vaivautuvat näyttämään lipun lukijalle, plussakorteista päätellen prosentti-pari on riittävä. Toisaalta se ei saa olla niin suuri, että kausikorttilaiset matkustavat ihan huvikseen bonuksia keräämässä. Bonus on järkevintä maksaa lisäarvona matkakortille.

Tämä on myös jonkinlainen happotesti sille onko siinä datan keruussa mitään järkeä. Jos siitä datasta ei olla valmiita maksamaan, niin tuskin sillä on arvoakaan.

Kerätty data pitää toki anonymisoida, järkyttävintä HKL:n tietosuojaongelmissa oli että lehtitietojen mukaan tunnuksina käytettiin sotuja!? Jos ylläkuvattu ei mene läpi tietosuojavaltuutetulle, niin miten nämä kaupan kortit sitten on sallittuja?
 
Näin ollen siis toki lukijoihin ja muihin tietoa tallentuu, mutta se menee suoraan roskikseen, eikä näin ollen käsittääkseni voi nykyään päätyä edes poliisin käsiin.

Hämmästyin päivittäessäni opiskelija-alennuksen kortille, kun tulostúneessa kuitissa luki edellisen arvolipun oston linja, kellonaika ja lipputyyppi (tämä ei ollut viimeisin leimaus). Tosin sen päivän haluaisin nähdä kun tuollaisella tiedolla saataisiin kiinni rikollinen. "Kortti oli leimattu linjalla 14 kello 21.52. Hän ei voinut olla isoäitinsä luona ja alibi on pitämätön." ;)
 
Takaisin
Ylös