Matkakortti ja matkatiedot

Liittynyt
30 Joulukuu 2007
Viestit
2
Hei,
asiasta on varmasti keskusteltu ennenkin, mutta en löytänyt hausta vastausta.
Rupesin eräs päivä miettimään matkorttijärjestelmää ja sen mahdollisuuksia, ja rupesin miettimään että minkälaista tietoa kortin käytöstä jää päivittäin.
Esim. kerääkö se yksityisen henkilön leimausten aika ja paikkatietoa johonkin tietokantaan? Ainakaan YTV:n rekisteriselosteessa ei mainittu asiasta.
Tuli vain mieleen että miten voiko tämän rekisterin avulla siis jäljittää henkilön kulkua, ja näin ollen käyttää rekisteriä esimerkiksi työkaluna rikosten ja kadonneiden henkilöiden jäljittämiseen?
Ja jos tietoa ei kerätä, niin minkä takia?
Tietäisikö kukaan valaista tietämätöntä?


- Dösämies
 
Rupesin eräs päivä miettimään matkorttijärjestelmää ja sen mahdollisuuksia, ja rupesin miettimään että minkälaista tietoa kortin käytöstä jää päivittäin.

Alun perin matkakorttijärjestelmään tallentuivat myös matkakortin leimaukset eri bussilinjoilla ja ne oli mahdollista saada printattuna itselleenkin halutessaan. Tietosuojavaltuutetun mielestä ihmisen liikkumisen rekisteröinti oli laitonta ja tämän jälkeen leimausten tallentamisesta luovuttiin. En tiedä, miten tämä teknisesti toteutettiin ja saisiko poliisi näitä tietoja laillisesti tai laittomasti käyttöönsä. Poliisihan saa hankkia tietoja laittomastikin ja niitä voidaan käyttää todisteina rikoksentekijää vastaan, mutta poliisi saa samalla syytteen laittomasta hankintatavasta.
 
Alun perin matkakorttijärjestelmään tallentuivat myös matkakortin leimaukset eri bussilinjoilla j

Myyrmannin tapauksessa jokunen vuosi sitten tekijän liikkuminen tapahtumapäivän aikana näkyi tiedoissa.
Kuljettajan laitteella näet onko kortti voimassa ja arvolla tehdyt viimeiset ostokset ja niiden voimassaolon.

Buscom järjestelmä on osoittautunut siten hyväksi, että ainakin matkustajapalautteen käsittelijät näkevät pysäkeillä käynnin ja seisonta ajat.

Jos matkustaja valittaa bussin ajaneen ohi vaikka hän kuinka huitoi, niin järjestelmä voi näyttää bussin pysähtyneen ko. pysäkillä ja ovien aukioloajan sinä.
Kun tämä valittaminen on tehty nykyään hyvin helpoksi, niin se väistämättä aiheuttaa vääriä ilmiantoja. Nämä väärällä jalalla takapuoli edellä ylösnousseet, joille vaimo on nalkuttanut tai mies ei ole välttänyt, ihmisille tämä ei ole onneksi vielä tuttua, joten aiheettomat valitukset poimitaan jo tarkistettaessa pois joukosta. Näin ne eivät pääse aiheuttamaan mielipahaa kohteeksi joutuneelle kuljettajalle.

Uskomaton määrä skeidaa on mitä ihmiset syytävät toisten päälle parantaakseen omaa, usein itse aiheutettua, pahaa oloaan.

Alun perin järjestelmään piti näyttää kortti aina kulkuneuvoon noustessa myös ratikoissa, koska näin ajateltiin pystyttävän seuraamaan matkustajavirtoja ja suunnittelemaan liikennetarpeen vähennyksiä ja lisäyksiä.

Kun tiedän ja tunnen osan suunnittelijoista itse pääpukariin asti, niin tiedän ja olisin heillekin voinut sen kertoa, että ihmisiä ei pystytä vapaassa järjestelmässä kohtelemaan kuin opetettuja kaneja.

Siten tämä pakkomielteinen ja totalitäärinen järjestelmä kupsahti ennen kuin oikeastaan alkoikaan; pääpukari sanoikin ettei sitten ratikassa tarvitse näyttää jos ei halua.
 
Eli siis matkakortin käytöstä ei enää kerätä leimauksien aika/paikkatietoja.
Toisaalta luin heidän rekisteriselosteen, ja siinä ei mainittu mitään ko. tietojen keräämisestä - ja tällöin tälläisiä tietoja ei siis voida kerätä - ja jos kerättäisiin ne olisivat laittomia käyttää.
Kylläpäs kaikki on tätä nykyä tarkasti kontrolloitua.
 
Uskomaton määrä skeidaa on mitä ihmiset syytävät toisten päälle parantaakseen omaa, usein itse aiheutettua, pahaa oloaan.


Mjoo, tänään sain kuulla olevani huono asiakaspalvelija kun en osannut Olympiaterminaalilla sanoa Lahteen halunneelle rouvas-henkilölle että miksi ei autoa näy. Olisi kuulemma pitänyt olla päivystysnumero tiedossa mistä voi kysyä :eek: Kun sitten sanoin että olen ihan eri firmassa töissä että pitäisi varmaan kysyä sieltä Tommola-konsernista syytä siihen miksi ei autoa näy niin johan räjähti...
 
Siten tämä pakkomielteinen ja totalitäärinen järjestelmä kupsahti ennen kuin oikeastaan alkoikaan; pääpukari sanoikin ettei sitten ratikassa tarvitse näyttää jos ei halua.

Ratikoissahan matkustajalaskenta tapahtuu ovissa olevien valokennojen kautta. Mihin siinä matkakorttilaitetta tarvitaan?
 
Mjoo, tänään sain kuulla olevani huono asiakaspalvelija kun en osannut Olympiaterminaalilla sanoa Lahteen halunneelle rouvas-henkilölle että miksi ei autoa näy. Olisi kuulemma pitänyt olla päivystysnumero tiedossa mistä voi kysyä :eek: Kun sitten sanoin että olen ihan eri firmassa töissä että pitäisi varmaan kysyä sieltä Tommola-konsernista syytä siihen miksi ei autoa näy niin johan räjähti...

Onhan siinä se juttu, että matkustajalle bussiliikenne näyttäytyy yhtenäisenä palveluna. Ei voi olettaa, että matkustaja tietäisi, onko ExpressBusin operoija Savonlinja vai Vainio. Olisi hyvää palvelua, jos bussikuljettaja kilpailevastakin firmasta voisi soittaa toiseen firmaan ja kysellä asiasta, tai antaa ainakin puhelinnumeron, mistä voi juttua kysyä.
 
Ratikoissahan matkustajalaskenta tapahtuu ovissa olevien valokennojen kautta.

Ai tapahtuu vai?

Jos matkakorttien matkatietoja olisi voinut tallentaa, olisi järjestelmästä voinut selvittää koko matkaketjun ja sitä kautta olisi voinut selvittää esim. uusien poikittaisyhteyksien tarvetta. Sitä kautta olisi ehkä voinut myös saada aikaan tilastoja, joissa lasketaan aidosti matkoja eikä nousuja.
 
Joissakin vaunuissa on ollut (ainakin sarjasta NrI ja Vario) ovilla laitteet, jotka ovat laskeneet matkustajia. Laitteet ovat kuitenkin eri asia kuin oviautomatiikkaan liittyvät "sähkösilmät".

Ok, luin väärin siis Haltian blogista. Mutta jos tällainen menetelmä on mahdollista, voitaisiin asentaa busseihin tällaiset laskurit poistumisoville. Matkakortinlukija laskisi sisääntulijat ja takaovilla oleva laskuri poistujat. Tarjontaa voitaisiin kohdentaa. Harmi liikenteensuunnittelun näkökulmasta, että yksittäisiä matkustajia ei voida seurata anonyymisti, korostan anonyymisti.
 
Mutta jos tällainen menetelmä on mahdollista, voitaisiin asentaa busseihin tällaiset laskurit poistumisoville.

Ihan niin kuin raitiovaunuissakin, busseissa on tiettyihin yksilöihin asennettu laskentalaitteet kaikille oville. Ymmärtääkseni tämän vuoden aikana on asennettu upouusi laskentajärjestelmä n. 10 bussiin pääkaupunkiseudulla ja ko. busseja kierrätetään tarpeen tullen eri linjoilla laskemassa matkustajia (ihan kuten ratikoidenkin laskentavaunuja).
 
Talous Sanomista, vain internetissä nykyään ilmestyvä Sanomayhtiön lehti, poimin tänään po. asiaan liittyvän artikkelin. Alla olevasta linkistä pääsee lehden ko. sivulle.
Siellä voi osallistua myös keskusteluun aiheeseen liittyen. Keskustelu alkaa heti artikkelin jälkeen.

30.12. 15:19 Talous Sanomat;

Talous Sanomat sanoi:
Kansainvälinen tietosuojajärjestö Privacy International on jälleen arvottanut maailman maita yksityisyydensuojan perusteella. Suomessa tilanne on heikentynyt viime vuodesta, järjestö arvioi.

Vuoden 2007 tutkimus kattoi 47 maata, kun edeltävänä vuonna mukana oli vain 37 maata. Uusimman selvityksen kokonaiskuva kansalaisten tietosuojasta on synkkä. Yksikään maa ei enää yltänyt seitsenportaisella asteikolla edes toiseksi parhaimmalle tasolle. Viime vuonna vain Saksa ja Kanada pääsivät tähän kastiin edustaen maita, joissa yksityisyyttä suojellaan merkittävästi.

Privacy International mainitsee ongelmaksi myös matkustajien seurannan Helsingin liikenneverkostossa.
Alkuperäistä raporttia en ole vielä päässyt lukemaan, joten en tiedä onko virhe raportissa vai toimittajan kynässä, mutta tässä pitäisi puhua pks:n joukkoliikenteestä.

Kun en olisi ollut niin hätäinen, niin olisi tullut heti luettua itse raporttikin.
Tässä alla englanninkielinen teksti ja minun käännökseni siitä.
Taitavemmat kielitaiturit korjannevat käännöksessä olevat virheet.


Helsinki transport network monitors movements of travellers, though data privacy authority has compelled a change of policy.

Helsingin liikenneverkko seuraa matkustajien liikkumista, vaikkakin tieto yksityisyyden oikeutuksesta on todettu ongelmalliseksi toiminta periaatteen kanssa.


http://www.itviikko.fi/page.php?page_id=46&news_id=200732960

Tekniikka näyttää kehittyvän matkustajalaskennan alallakin, mutta muistan ajan 80 -90-lukujen taitteesta kun Helsingin kaupungin liikennelaitoksen busseissa oli jousitukseen liittyvää laskentamekanismi, autoja kutsuttiin matloiksi.

Kaiketi käytössä on vielä tämä varma sierainparien lukumäärän laskentakin jonka kuljettaja nykyään näppää buscomiin laskentapäivinä. Silloin kun luvut merkittiin paperille, niin uskomattoman tasaisesti tuntui kuormitus jakautuvan keskimmäisiin lähtöihin. Jos nyt merkitsit 27, niin eiköhän ollut lähes sama määrä seuraavallakin tai sitä edellisellä kerralla. sitten sitä lukua lavennettiin tai supistettiin, kun tuntui siltä ettei kukaan usko, että joka kierroksella oli juuri 27 matkustajaa.

Hirtehiseksi lopuksi totean, että onneksi meitä ei voi ulkoistaa tai työtämme viedä Kiinaan missä se tehtäisiin halvemmalla. Niin kauan kuin meillä on matkustajia, niin kauan meillä on täällä kuljettajiakin.
 
Viimeksi muokattu:
Helsinki transport network monitors movements of travellers, though data privacy authority has compelled a change of policy.


Suomeksi osapuilleen näin: Helsingin julkisen liikenteen verkko seuraa matkustajien liikkeitä, vaikka yksityisyydensuojasta vastaava viranomainen on vaatinut käytännön muuttamista.
 
Liikenteen suunnittelu edellyttää tietoa liikenteen käyttäjien liikkumisesta. Se tieto on liikenteen käyttäjien itsensä etu, jotta heille voidaan suunnitella hyvää liikennettä. Sen vuoksi se, että matkustajien reittejä ylipäätään seurataan jollain konstilla ei ole mitenkään paha asia.

Todellinen tilanne matkakorttijärjestelmässä kuitenkin on, ettei sillä voida seurata yksityisen matkustajan liikkumista kuin rajallisesti. Raideliikenne on seurannan ulkopuolella käytännössä kokonaan, koska voimassa olevaa kausi- tai kertalippua ei ole pakko rekisteröidä lukijalle. Kaikessa liikenteessä määränpää jää aina avoimeksi, koska vaunusta poistumista ei rekisteröidä missään. Tämä on kynnysongelma niille, jotka haluaisivat tariffin, joka perustuu vaunussa kuljettuun matkaan.

Kuten jo aiemmin tässä todettiin, seuranta oli yksi matkakorttijärjestelmän toive, mutta se ei ole toteutunut. Toisaalta vaikka toteutuisikin, operaattoria ei kiinnosta yksittäisen matkustajan reitti tai henkilöllisyys.

Oliskohan tuon järjestöarvion takana tapaus Myyrmannin pommimies? Hän ei matkustanut junalla, joten hänen reittinsä saatiin selville. Oman yksityisyyteni kannalta ainakin on arvokkaampaa päästä käsiksi tällaisten henkilöiden toimintaan kuin luoda heille yksityisyyden suoja tekemään rikollinen toiminta mahdolliseksi. Itse pidän kaikesta huolimatta rikollisten luotettavuutta suurempana riskinä kuin viranomaisten luotettavuutta. Siitä huolimatta, että puutteellinen yksityisyyden suoja vaikeuttaa vallankumouksellista toimintaa, joka monissa tapauksissa on oikeutettua.

Antero
 
Kun tätä asiaa on lautakunnassa joskus sivuttu, minulle on varsin suoraan kerrottu että tarkkaa matkustajainformaatiota ei enää saa käyttää. Näin ollen siis toki lukijoihin ja muihin tietoa tallentuu, mutta se menee suoraan roskikseen, eikä näin ollen käsittääkseni voi nykyään päätyä edes poliisin käsiin (tästä en tosin mene vannomaan ja jos minut vääräksi ojennetaan lautakunnassa, en kerro mitään julkisesti, jotta mahdollisimman moni rikollinen jää kiikkiin luultuaan olleensa tietosuojan hellässä syleilyssä...).

Ymmärrän toki, että henkilökohtaisen tiedon kerääminen on yksityisyydensuojan kannalta arveluttavaa, mutta nimettömän tiedon saaminen käyttöön olisi juuri esimerkiksi poikittaisliikenteen ja muidenkin matkaketjujen analysoinnin kannalta aivan ensiarvoista tietoa! Ehkä matkakorteissakin pitäisi ottaa järjestelmämuutoksen yhteydessä käyttöön prepaid matkapuhelinliittymien kaltaiset nimettömät kortit (tai nykyiset Haltiijakortit), joiden käyttäjä haluaa pysyä anonyyminä ja sitten "koekaniinikortit", joiden käyttäjät sitoutuvat toimimaan järjestelmää kehittävinä koekaniineina, joiden kulkua saa seurata ja sen pohjalta tehdä linjastoratkaisuja jne. Minä ainakin mielelläni antaisin seurata omia kulkujani, koska siitä on hyötyä meille kaikille ja näin varmasti kokee riittävän moni muukin, että dataa saataisiin kattavasti. Tietysti kannustimeksi koekaniinikortteihin voisi antaa halutessaan parin sentin alennuksen lipun hinnasta per päivä tai kerta...

Asia taisi muuten nousta ensimmäisen kerran tässä lautakunnassa keskusteluun kun kysyin kokouksessa vitsillä, että pidetäänkö HKL:llä kirjaa siitä ketkä lautakunnanjäsenet tulevat kokouksiin julkisilla ja ketkä omilla autoilla :) Nyt kun Pajunenkin vietti autottoman viikon olisi kieltämättä mielenkiintoista nähdä luottamushenkilötilasto josta selviäisi kuinka moni valtuutettu/varavaltuutettu todella käyttää julkisia ja kuinka usein...
 
Takaisin
Ylös