Havaintoja YTV-alueelta - tammikuu 2008

Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Edellisissä viesteissä mainittuihin "Dogi-havaintoihin" liittyen todettakoon, että hieman klo 11 jälkeen linjalla 110T meni täyskeltainen pesunkestävä Tanskandogi mallia ex Veolia. Numeroa en nähnyt, rekkarista puhumattakaan.
Allekirjoittanut ajoi sitä ja se oli CBF587. Oli ihan piristävää ajaa hieman erilaisella bussilla ja yllättävän hyväkulkuinen se olikin.
Sitä ja sen sisaria (CBF584-591) voi nyt havainnoida runsaasti Espoon sisäisillä ja seutulinjoilla. Myös niiden veolialaisia "kolleegoita" oli ajossa ainakin linjalla 143 tänään.
 
Helsinki 03.01.2008:
TLL 21 / h70V. Kyllä, tämä diesel-örisijä on siis edelleen hengissä. :D

Myös tänä aamuna näytti linjalla h22 olevan taas joku Tammelundin 2+2+2 -ovituksinen maakaasu-O405N, joten olisiko Tammelundin auto linjalla h22 pikemminkin sääntö kuin poikkeus?
 
Helsinki Lauttasaari 3.1.2007:

Aika outo näky,
h65A: Scania MaxCi (ilmeisesti 9510), iltaruuhkassa n. 17:00.


Ei varsinainen bongaus, mutta Tammelundin Liikenne ajaa huomisesta alkaen kaikki 70V:n kokopäivävuorot.

Onko tämä pitänyt? Jostain syystä olen onnistunut näkemään vain HelBin autoja 70V:llä, ja useita peräkkäisiä. Ilmeisesti kaikki sitten ruuhkavuoroja.
 
Ei tullut pimeässä katsotuksi, mutta kylmä tuo purkki oli. Varmaan huomennankin pyörii tuollapäin jos tarttee mennä bongaamaan.
Tämä on kyllä valitettava tosiasia ja havainto myös kuljettajalta noissa "tanskandogeissa". Sisälämpötilamittari (kojelaudassa vakiona) näytti +13 astetta. Kuitenkin ainakin kuljettajantiloista löytyvät normaalit etukennopuhallin, lämpöpatteri ja lisälämppäri kuljettajalle. Myös matkustamotiloissa lämpöpatterit olivat ihan lämpimiä. Taitaa vaan kori falskata aikalailla.
Ajettavuus on mielestäni kuitenkin jopa parempi, kuin useimmissa vastaavissa -95 mallisissa Carrus City L B10BLE:issä ja ketteryys on 12-metrisellä bussilla ihan omaan luokkaansa. Ovet toimivat aika hyvin, mutta linjakilvien toiminnassa olisi parantamisen varaa; varsinkin kuin niitä linjakilpiä joudutaan aina välillä vähän vaihtelemaan. "Dogeissa" on manuaaliset rättikilvet, joissa sentään edessä ja sivulla sähkömoottori hoitaa kunkin rullan pyörittämisen, mutta takakilvessä se on täysin manuaalinen veiveineen kaikkineensa. En ole noin vanhanaikaisia linjakilpiä tavannut kuin ex-HKL-BL:n ex-88-Scanioissa viimeksi. Enkä veivikäyttöisiä missään, mutta tiedän, että esimerkiksi HKL:n 70-luvun Sisuissa sellaiset oli.

Toki nämä "Concordian-dogit" ovat nyt jo melkoisen vanhoja ja taitaa olla aika tehnyt tehtävänsä ainakin korin tiiviydelle ym. monelle asialle niissä. Mutta ei niillä se kummempaa ole matkustajia palvella kuin muillakaan vastaavan ikäisillä busseilla, kun vaan olisivat hieman lämpimämpiä...hrrr!
 
Viimeksi muokattu:
Helsinki 03.01.2008:
TLL 21 / h70V. Kyllä, tämä diesel-örisijä on siis edelleen hengissä. :D

Myös tänä aamuna näytti linjalla h22 olevan taas joku Tammelundin 2+2+2 -ovituksinen maakaasu-O405N, joten olisiko Tammelundin auto linjalla h22 pikemminkin sääntö kuin poikkeus?

Auto oli numero 4. Ainakin toistaiseksi tuo 22 on merkitty ylimääräiseksi sarjaksi. Ja kyllä, 70V:n kohdalla kokopäivävuorot on myös tänään ajettu TLL:n voimin.
 
3.1.2008

VT 81 (KUB-Scala) / 132
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Toki nämä "Concordian-dogit" ovat nyt jo melkoisen vanhoja ja taitaa olla aika tehnyt tehtävänsä ainakin korin tiiviydelle ym. monelle asialle niissä. Mutta ei niillä se kummempaa ole matkustajia palvella kuin muillakaan vastaavan ikäisillä busseilla, kun vaan olisivat hieman lämpimämpiä...hrrr!

Vanhuus ei tule yksin. Eiköhän niiden kohdalla kannata jo olla tyytyväinen jos pääsee eteenpäin kunnialla, ilman että laukeaa kesken matkan jonnekki Järvenperän pusikkoihi.. :)
 
"Dogeissa" on manuaaliset rättikilvet, joissa sentään edessä ja sivulla sähkömoottori hoitaa kunkin rullan pyörittämisen, mutta takakilvessä se on täysin manuaalinen veiveineen kaikkineensa.

Dogeihin vaihdettiin linjakilvet kun ne tulivat 4-vuotiaina Suomeen kesällä 1998. Joihinkin autoihin taisi jäädä taakse alkuperäinen linjakilpi. Olisikohan tässä autossa ollut kyse tästä? Suomessa vaihdetuissa linjakilvissä on neonkeltaiset numerot, mutta alkuperäisissä oli valkoiset. Myös numerofontti oli erilainen.
 
Helsinki 4.1.2008

h65A / HelB 45 (Lahti 402)
h70V / TLL 5 (MB O405CNG)
 
Helsinki 4.1.2008

h65A / HelB 45 (Lahti 402)
On kumma juttu, että kaasu-Säffle-teliautoja piti taas antaa Volvolle vaihdossa uusiin, kun telejä ei ole muutenkaan ollut juurikaan ylimääräisiä. Sitten ajetaan teliautovuoroja kaksiakselisilla.
 
Espoo 3.1.
e18/CBF 644 (Citaro)
270/CBF 587 (Säffle) lähtö 20:58 Tuomarilasta, takapenkillä oli ihan tarpeeksi lämmintä. :)
 
Dogeihin vaihdettiin linjakilvet kun ne tulivat 4-vuotiaina Suomeen kesällä 1998. Joihinkin autoihin taisi jäädä taakse alkuperäinen linjakilpi. Olisikohan tässä autossa ollut kyse tästä?

Jokaisessa Säfflessä, jolla olen ajanut, on ollut takana veivilinjakilpi. Ehkäpä v. 1998 vaihdettiin vain linjakilpien nauhat, ei itse laitetta.
 
Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös