Pussinperiä pääkaupunkiseudun bussiliikenteessä

Liittynyt
24 Syyskuu 2005
Viestit
2,703
Vs: Raitiolinjan 9 aikataulut ja vaikutukset muuhun linjastoon

Pajamäestä on tuollaiseksi pieneksi pussinperälähiöksi erittäin hyvät bussiyhteydet niin keskustaan 14:lla kuin Pasilan ja Sörnäisten suuntaan 50:llä. Lisäksi Pitäjänmäentieltä menee busseja muutaman minuutin välein moneenkin suuntaan. Yhteydet eivät olennaisesti huononisi, vaikka 14:n ruuhka-ajan vuoroväli hieman pitenisikin.

Pajamäestä voisi rakentaa Tammiston tapaan joukkoliikennekaistan johonkin, jolloin voitaisiin ajaa busseja lähiön läpi. Näin tarjontaa olisi mahdollista tehdä taloudellisemmaksi ja tarjota busseilta vaihtoyhteyksiä rantaradan juniin.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Raitiolinjan 9 aikataulut ja vaikutukset muuhun linjastoon

Pajamäestä voisi rakentaa Tammiston tapaan joukkoliikennekaistan johonkin, jolloin voitaisiin ajaa busseja lähiön läpi. Näin tarjontaa olisi mahdollista tehdä taloudellisemmaksi ja tarjota busseilta vaihtoyhteyksiä rantaradan juniin.

Niin pitäisi tehdä, eikä suinkaan ole ainoa tuollainen pussinperä, johon tarttisi tehdä bussikatu läpi...

Olin muuten aluksi hieman yllättynyt siitä, että Raide-Jokeri aiotaan linjata Pajamäen ali, eikä läpi...
 
Vs: Raitiolinjan 9 aikataulut ja vaikutukset muuhun linjastoon

Niin pitäisi tehdä, eikä suinkaan ole ainoa tuollainen pussinperä, johon tarttisi tehdä bussikatu läpi...

Henttaa, Kuurinniitty, Latokaski, Sundsberg, Vapaala, Torpparinmäki, Siltamäki, Kuusikko, Vierumäki. Kaikkiin näihin joukkoliikennekatu ja bussien läpiajo tehostaisivat liikenteen hoitoa ja parantaisivat yhteyksiä.
 
Vs: Raitiolinjan 9 aikataulut ja vaikutukset muuhun linjastoon

Henttaa, Kuurinniitty, Latokaski, Sundsberg, Vapaala, Torpparinmäki, Siltamäki, Kuusikko, Vierumäki. Kaikkiin näihin joukkoliikennekatu ja bussien läpiajo tehostaisivat liikenteen hoitoa ja parantaisivat yhteyksiä.
voisitko ystävällisesti valistaa että mihin kohtaa vierumäkeä ja mistä mihin :?:
 
Vs: Raitiolinjan 9 aikataulut ja vaikutukset muuhun linjastoon

Henttaa, Kuurinniitty, [...] Kaikkiin näihin joukkoliikennekatu ja bussien läpiajo [...]

Espoon yleiskaavassa on varaus joukkoliikennekadulle Henttaan ja Kuurinniityn välille. Se toteutetaan Suurpellon rakentamisen yhteydessä. Toivottavasti jo rakentamisen alkuvaiheissa, voisin kommentoida.
 
Vs: Raitiolinjan 9 aikataulut ja vaikutukset muuhun linjastoon


Ei kai Kuusikossa ole tarvetta erityiselle joukkoliikennekadulle, kun busseja jo kulkee sekä alueen läpi (Kuusikkotie - Sammaltie) että sen sivuitse (Vanha Porvoontie, Jokiniementie). Kuusikkotie ja erityisesti Sammaltie ovat kyllä hyvin kapeita, mutta kovin paljon niitä ei varmaan edes voisi leventää, kun monet talot tulevat hyvin lähelle tietä.
 
Vs: Raitiolinjan 9 aikataulut ja vaikutukset muuhun linjastoon

Ei kai Kuusikossa ole tarvetta erityiselle joukkoliikennekadulle

En tunne aluetta itse, mutta ehdotin nämä ehdotukset ihan kylmästi kartalta katsoen, missä on pussinperäalueen näköisiä alueita. En tiedä siis käytännön toteutuksesta. Tuolla Kuusikon alueella mietin vaihtoehtoa ajaa bussia Kuusikkotietä ihan Kehä III:n lähellä ja joukkoliikennekatua pitkin Isokaarelle, josta Heidehofintieltä Kehä III:lle, näin bussi saataisiin kulkemaan ihan alueen läpi pikkukatuja pitkin.

Kehälle saisi myös rakentaa bussipysäkkejä palvelemaan näitä Vantaan alueita ja Puistolaa. Bussitarjontaa ei vielä ole pahemmin pääradan itäpuolisellä Kehä III:lla, mutta ainakin linjaan V56 pohjautuen voisi sitä kehitellä. Jotain olisi kehitettävä Puistolan ja Heikinlaakson huonon poikittaisliikenteen parantamiseksi, tosin en tiedä, onko Kehä III:lla tässä tapauksessa paljoa käyttöä, vai olisiko joku muu ratkaisu parempi.
 
Vs: Raitiolinjan 9 aikataulut ja vaikutukset muuhun linjastoon


Missä Siltamäessä on tarvetta tälläiselle? Nykyinen 70/T/V-linjojen reititys Siltamäessä (eli käytännössä välillä Peltokyläntie - Revontulentie) on varsin hyvä lähes kaikkien asukkaiden kannalta. Kohtuullisen pitkät kävelymatkat ovat pysäkeille ainoastaan Suutarilan koillisosasta, eli Sateenkaarentien Keravanjoen puoleisesta päästä, Isonkarhunkujalta, Pohjantähdenkujalta ja siitä suunnasta.

Lisäksi autoliikenteestä ei ole juuri ollenkaan haittaa reitin varrella, sen verran vähäisiä liikennemäärät varsinkin Peltokyläntiellä/Siltakyläntiellä ovat.
 
Vs: Raitiolinjan 9 aikataulut ja vaikutukset muuhun linjastoon

Kehälle saisi myös rakentaa bussipysäkkejä palvelemaan näitä Vantaan alueita ja Puistolaa. Bussitarjontaa ei vielä ole pahemmin pääradan itäpuolisellä Kehä III:lla, mutta ainakin linjaan V56 pohjautuen voisi sitä kehitellä. Jotain olisi kehitettävä Puistolan ja Heikinlaakson huonon poikittaisliikenteen parantamiseksi, tosin en tiedä, onko Kehä III:lla tässä tapauksessa paljoa käyttöä, vai olisiko joku muu ratkaisu parempi.

Kehä III:lla kulkee tuossa kohtaa yksi vuoro päivässä länteen päin (linja 56Z). Linjan 56 muut vuorot ajavat Jokiniementietä, jonka varressa olevat pysäkit palvelevat hyvin Kuusikkoa. Itse parantaisin yhteyksiä Heikinlaaksosta Kehä III:n pohjoispuolelle siirtämällä linjat 732 ja 734 ajamaan moottoritieltä Jakomäen liittymän ja Heikinlaakson kautta Vanhalle Porvoontielle. Muutos ei juurikaan pidentäisi matka-aikaa, mutta mahdollistaisi esimerkiksi työmatkojen tekemisen kätevästi julkisilla. Hakkilassa on runsaasti työpaikkoja ja voisi kuvitella, että osa työntekijöistä asuu Puistolan ja Heikinlaakson alueella.
 
Missä Siltamäessä on tarvetta tälläiselle?
Siltamäen ja Suutarilan ongelmana ovat lähinnä huonot yhteydet suuriin kauppakeskuksiin. Lähin näistähän on Jumbo, joka on verrattain lähellä. Välissä tosin ovat ikävästi Keravanjoki ja siinä kulkeva Vantaan raja.

Ehkäpä jonkin sortin seutulinja Jumboon Keravanjoen ylittävää joukkoliikennesiltaa pitkin olisi käytännöllinen?
 
Viimeksi muokattu:
Ehkäpä jonkin sortin seutulinja Jumboon Keravanjoen ylittävää joukkoliikennesiltaa pitkin olisi käytännöllinen?

Eiköhän tuolla riittäisi ihan sekin, että joku nyt Suutarilaan tai Siltamäkeen päättyvä linja jatkaisi Kehä III:n kautta Vantaanporttiin ja Jumbolle. Ajoaika pitenisi noin 5 minuutilla, joten yhdellä lisäautolla esimerkiksi linjalle 70T saataisiin varsin hyvä palvelutaso ilman suuria investointeja.
 
Ehkäpä jonkin sortin seutulinja Jumboon Keravanjoen ylittävää joukkoliikennesiltaa pitkin olisi käytännöllinen?

Muistona vanhoista ajoista Kirkonkyläntiehän on suhteellisen leveä myös ns. vanhan kivisillan päässä (ja itse asiassa siellä taitaa olla jopa pari pysäkkisyvennystä jäljellä), joten siitä kohdasta Keravanjoen ylityksessä saattaisi olla jopa jotain mieltä. Muuten en näkisi niinkään järkevänä lähteä halkomaan Keravanjoen varren ulkoilualueita joukkoliikennekadulla; ainoa mahdollinen paikka käytännössä kun olisi linjata tie Riimusauvantien päästä, nykyisen 75A:n ja 77A:n päätepysäkin kohdalta, Keravanjoelle päin.

Tuosta kivisillan leveydestä en ole niinkään varma; olettaisin, että siitä mahtuu ainakin yksi bussi kulkemaan yli. Mutta volyymit tälläisellä linjalla ovat kuitenkin sen verran pienet ja täten vuorovälit pitkähköt, joten mitään ongelmaa siitä tuskin syntyy, että vain yksi auto kerrallaan mahtuu ajamaan sillan ylitse. Linjan 75A voisi esimerkiksi linjata uudelleen kulkemaan reitillä Puistolan asema - Jumbo, siten että Suutarilassa ja Siltamäessä se Suutarilantien sijasta kulkisi linjojen 70/T/V reittiä aina Kirkonkyläntielle asti, josta linja sitten kääntyisi kohti vanhaa kivisiltaa ja etenisi sieltä Jumbon suuntaan.

Nykyisiä yhteyksiä käyttämälläkin voitaisiin toki saada hyvä yhteys Jumboon; Siltamäessä ja Suutarilassa nykyistä bussien käyttämää reittiä, mutta linjat jatkettaisiinkin Kehä III:n kautta Jumbolle Lampputielle jäämisen sijaan.
 
Vs: Raitiolinjan 9 aikataulut ja vaikutukset muuhun linjastoon

Missä Siltamäessä on tarvetta tälläiselle?

Mietin lähinnä yhteyksiä Siltamäestä Vantaan puolelle. Helsinkiin yhteydet tosiaan pelaavat. Jos sen sijaan haluaa Siltamäen ostarilta matkustaa esimerkiksi Jumboon, ei homma olekaan niin helppo. Kohtuullisen pitkä kävelymatka bussien 75A/77A päättäriltä Ylästöntielle tai kiertäminen jostain kaukaa ovat vaihtoehtoina. Henkilöautolla homma on helppo, Suutarilantien ja Kehä III:n tai Tammiston kautta, mutta julkisilla menee hankalaksi nykytilanteessa. Joen ranta kun on vielä ulkoilureitti, niin Myllykujan ja vastapäisen Riimusauvantien välisen bussikadun toteuttaminen olisi ongelmallista.

Linjan 75A voisi esimerkiksi linjata uudelleen kulkemaan reitillä Puistolan asema - Jumbo, siten että Suutarilassa ja Siltamäessä se Suutarilantien sijasta kulkisi linjojen 70/T/V reittiä aina Kirkonkyläntielle asti, josta linja sitten kääntyisi kohti vanhaa kivisiltaa ja etenisi sieltä Jumbon suuntaan.

Tämä olisi hyvä idea. Puistolasta puuttuu tällä hetkellä vaihdoton yhteys Jumboon, on kuljettava ensin Puistolasta bussilla Puistolan juna-asemalle, sieltä junalla Tikkurilaan ja 61:llä Jumboon. Tämä 75A:n reittimuutos ratkaisisi ongelman.
 
Viimeksi muokattu:
Muistona vanhoista ajoista Kirkonkyläntiehän on suhteellisen leveä myös ns. vanhan kivisillan päässä (ja itse asiassa siellä taitaa olla jopa pari pysäkkisyvennystä jäljellä), joten siitä kohdasta Keravanjoen ylityksessä saattaisi olla jopa jotain mieltä

Osaatko sanoa lisää näistä "vanhoista ajoista"? Onko tuo ollut joskus päätie? Ihmettelin joskus kävellessäni siellä Kirkonkyläntien loppupäässä, että onpa ison mittakaavan tie, mutta liikennettä ei juuri lainkaan. Sama kuin Henrik Forsiuksen tie Tapulikaupungissa, leveä isolla mitalla tehty tie, joka loppuu urheilukentälle.

Nykyisiä yhteyksiä käyttämälläkin voitaisiin toki saada hyvä yhteys Jumboon; Siltamäessä ja Suutarilassa nykyistä bussien käyttämää reittiä, mutta linjat jatkettaisiinkin Kehä III:n kautta Jumbolle Lampputielle jäämisen sijaan.

Lampputien päättärin bussipalvelut olisi silti järjestettävä jotenkin. Siellä on jonkin verran teollisuusalan yrityksiä ja myymälöitä, joille olisi tarjottava jollain linjalla palvelua.
 
Takaisin
Ylös