Pussinperiä pääkaupunkiseudun bussiliikenteessä

Osaatko sanoa lisää näistä "vanhoista ajoista"? Onko tuo ollut joskus päätie? Ihmettelin joskus kävellessäni siellä Kirkonkyläntien loppupäässä, että onpa ison mittakaavan tie, mutta liikennettä ei juuri lainkaan.

Kyllähän tuo nimikin antaa osviittaa siitä, että aikanaan tuo tie on nimenomaan vienyt Helsingin pitäjän kirkonkylään. Esimerkiksi tässä kartassa (v.1934) näkyy se, että aikanaan tuo on tosiaan ollut päätie. Myös täältä
löytyvissä kartoissa näkyy tien merkitys hiukan myöhemmin (ks. sivun toinen ja kolmas kartta, jossa tämä näkyy vielä selvemmin). Yhteys sillan yli lakkautettiin autoliikenteeltä vasta 16.1.1990. Tosin tien merkitys oli silloin jo vähentynyt, kun asutus oli keskittynyt jo idemmäs.

Lampputien päättärin bussipalvelut olisi silti järjestettävä jotenkin. Siellä on jonkin verran teollisuusalan yrityksiä ja myymälöitä, joille olisi tarjottava jollain linjalla palvelua.

Totta. Sen takia ei kannatakaan viedä sekä linjaa 70T että 70V Jumbolle, vaan jättää toinen Lampputielle.
 
Viimeksi muokattu:
Osaatko sanoa lisää näistä "vanhoista ajoista"? Onko tuo ollut joskus päätie? Ihmettelin joskus kävellessäni siellä Kirkonkyläntien loppupäässä, että onpa ison mittakaavan tie, mutta liikennettä ei juuri lainkaan. Sama kuin Henrik Forsiuksen tie Tapulikaupungissa, leveä isolla mitalla tehty tie, joka loppuu urheilukentälle.
Tässä kartta vuodelta 1932
Helsingin ympäristö (Kartta on 2-osassa)


http://jlf.fi/f29/1420-vanhoja-karttoja/#post41105
 
Tuosta Siltamäen-Suutarilan suunnasta on ollut parissa viime viestissä juttua, joten heitän tähän aasinsiltana mieltäni vaivanneen offtopic-kysymyksen. Osaisiko joku kertoa, milloin ja millä linjalla Penttilänaukion kääntöpaikka on ollut viimeksi käytössä? Tieto löytyisi luultavasti tällekin foorumille joskus linkitetyltä HKL:n linjastonmuutosdetaljeja sisältävältä sivulta, mutta en ole etsimisestä huolimatta löytänyt saitin osoitetta.
 
Ainakin täällä Vantaalla pahimmat pussinperät löytyvät Luoteis-Vantaalta, Vestra, Reuna, Koivupää ja Petas sekä Espoon rajalla Linnainen ovat alueita jonne pitää tarjota joukkoliikennepalveluja vaikka käyttäjämäärät eivät täysikokoista bussia vaatisi, alueet on myös rakennettu niin ettei niiden läpi voi jo olemassaolevaa linjaa ajattaa.
 
Tuosta Siltamäen-Suutarilan suunnasta on ollut parissa viime viestissä juttua, joten heitän tähän aasinsiltana mieltäni vaivanneen offtopic-kysymyksen. Osaisiko joku kertoa, milloin ja millä linjalla Penttilänaukion kääntöpaikka on ollut viimeksi käytössä? Tieto löytyisi luultavasti tällekin foorumille joskus linkitetyltä HKL:n linjastonmuutosdetaljeja sisältävältä sivulta, mutta en ole etsimisestä huolimatta löytänyt saitin osoitetta.

Joukkoliikennewikistä löytyy http://joukkoliikennewiki10.wikkii.com/wiki/73 .
 
Vs: Raitiolinjan 9 aikataulut ja vaikutukset muuhun linjastoon

En tunne aluetta itse, mutta ehdotin nämä ehdotukset ihan kylmästi kartalta katsoen, missä on pussinperäalueen näköisiä alueita. En tiedä siis käytännön toteutuksesta. Tuolla Kuusikon alueella mietin vaihtoehtoa ajaa bussia Kuusikkotietä ihan Kehä III:n lähellä ja joukkoliikennekatua pitkin Isokaarelle, josta Heidehofintieltä Kehä III:lle, näin bussi saataisiin kulkemaan ihan alueen läpi pikkukatuja pitkin.

Kehälle saisi myös rakentaa bussipysäkkejä palvelemaan näitä Vantaan alueita ja Puistolaa. Bussitarjontaa ei vielä ole pahemmin pääradan itäpuolisellä Kehä III:lla, mutta ainakin linjaan V56 pohjautuen voisi sitä kehitellä. Jotain olisi kehitettävä Puistolan ja Heikinlaakson huonon poikittaisliikenteen parantamiseksi, tosin en tiedä, onko Kehä III:lla tässä tapauksessa paljoa käyttöä, vai olisiko joku muu ratkaisu parempi.
Toi on aika vaikea rasti, maasto on mäkistä ja tiet mallia kapea ja sorapohja niillä Puistolan ja Heikinlaakson omakotitaloalueilla. Kehä III taas on metsien takana ja aika kaukana asutuksesta kuitenkin.

Silloin kun minä siellä asuin tympäsi että sieltä on niin hankala mennä Tikkurilaan joka on kuitenkin lähempänä oleva keskus kuin Malmi. Minusta 73 voisi ajaa Bilteman (mikä ihme tuossa on ajatus?) sijaan Tikkurilan asemalle, ja ehkä myös 74 jatkaa Heikinlaakson ja Kuusikon läpi Tikkurilaan. Tai sitten niin että 73 jatkaisi lentokentälle ja 70T Tikkurilaan. Tai jotain tommoista. Mielestäni myös Malmi-Hakunila yhteys voisi olla perusteltu, esim. niin että 77A jatkaa Hakunilaan.
 
Takaisin
Ylös