Viimeisin muokkaaja kuukanko; 15.01.2008 kello 11:42. Syy: jaettu omaksi viestiketjukseen
Yöbussissa on tunnelmaa
"An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur" - Axel Oxenstierna
"Saksan sodanjohdolla on eräs kultainen perinne. Se ei toivo, se laskee." - Majuri Sarastie
Yöbussissa on tunnelmaa
Vierumäentien päästä, sieltä Ruokkitien kohdasta esimerkiksi Lehmuslehdontielle tai Firantieltä Tuusulanväylälle. http://maps.google.com näkyy tuo ajattelemani osuus.
Yöbussissa on tunnelmaa
Ei kai Kuusikossa ole tarvetta erityiselle joukkoliikennekadulle, kun busseja jo kulkee sekä alueen läpi (Kuusikkotie - Sammaltie) että sen sivuitse (Vanha Porvoontie, Jokiniementie). Kuusikkotie ja erityisesti Sammaltie ovat kyllä hyvin kapeita, mutta kovin paljon niitä ei varmaan edes voisi leventää, kun monet talot tulevat hyvin lähelle tietä.
En tunne aluetta itse, mutta ehdotin nämä ehdotukset ihan kylmästi kartalta katsoen, missä on pussinperäalueen näköisiä alueita. En tiedä siis käytännön toteutuksesta. Tuolla Kuusikon alueella mietin vaihtoehtoa ajaa bussia Kuusikkotietä ihan Kehä III:n lähellä ja joukkoliikennekatua pitkin Isokaarelle, josta Heidehofintieltä Kehä III:lle, näin bussi saataisiin kulkemaan ihan alueen läpi pikkukatuja pitkin.
Kehälle saisi myös rakentaa bussipysäkkejä palvelemaan näitä Vantaan alueita ja Puistolaa. Bussitarjontaa ei vielä ole pahemmin pääradan itäpuolisellä Kehä III:lla, mutta ainakin linjaan V56 pohjautuen voisi sitä kehitellä. Jotain olisi kehitettävä Puistolan ja Heikinlaakson huonon poikittaisliikenteen parantamiseksi, tosin en tiedä, onko Kehä III:lla tässä tapauksessa paljoa käyttöä, vai olisiko joku muu ratkaisu parempi.
Yöbussissa on tunnelmaa
Missä Siltamäessä on tarvetta tälläiselle? Nykyinen 70/T/V-linjojen reititys Siltamäessä (eli käytännössä välillä Peltokyläntie - Revontulentie) on varsin hyvä lähes kaikkien asukkaiden kannalta. Kohtuullisen pitkät kävelymatkat ovat pysäkeille ainoastaan Suutarilan koillisosasta, eli Sateenkaarentien Keravanjoen puoleisesta päästä, Isonkarhunkujalta, Pohjantähdenkujalta ja siitä suunnasta.
Lisäksi autoliikenteestä ei ole juuri ollenkaan haittaa reitin varrella, sen verran vähäisiä liikennemäärät varsinkin Peltokyläntiellä/Siltakyläntiellä ovat.
"Bara de döda stiger av i Kymlinge"
Kehä III:lla kulkee tuossa kohtaa yksi vuoro päivässä länteen päin (linja 56Z). Linjan 56 muut vuorot ajavat Jokiniementietä, jonka varressa olevat pysäkit palvelevat hyvin Kuusikkoa. Itse parantaisin yhteyksiä Heikinlaaksosta Kehä III:n pohjoispuolelle siirtämällä linjat 732 ja 734 ajamaan moottoritieltä Jakomäen liittymän ja Heikinlaakson kautta Vanhalle Porvoontielle. Muutos ei juurikaan pidentäisi matka-aikaa, mutta mahdollistaisi esimerkiksi työmatkojen tekemisen kätevästi julkisilla. Hakkilassa on runsaasti työpaikkoja ja voisi kuvitella, että osa työntekijöistä asuu Puistolan ja Heikinlaakson alueella.
Siltamäen ja Suutarilan ongelmana ovat lähinnä huonot yhteydet suuriin kauppakeskuksiin. Lähin näistähän on Jumbo, joka on verrattain lähellä. Välissä tosin ovat ikävästi Keravanjoki ja siinä kulkeva Vantaan raja.
Ehkäpä jonkin sortin seutulinja Jumboon Keravanjoen ylittävää joukkoliikennesiltaa pitkin olisi käytännöllinen?
Viimeisin muokkaaja Tuomas Kyheröinen; 15.01.2008 kello 19:05. Syy: lisätty lainaus
Eiköhän tuolla riittäisi ihan sekin, että joku nyt Suutarilaan tai Siltamäkeen päättyvä linja jatkaisi Kehä III:n kautta Vantaanporttiin ja Jumbolle. Ajoaika pitenisi noin 5 minuutilla, joten yhdellä lisäautolla esimerkiksi linjalle 70T saataisiin varsin hyvä palvelutaso ilman suuria investointeja.
Muistona vanhoista ajoista Kirkonkyläntiehän on suhteellisen leveä myös ns. vanhan kivisillan päässä (ja itse asiassa siellä taitaa olla jopa pari pysäkkisyvennystä jäljellä), joten siitä kohdasta Keravanjoen ylityksessä saattaisi olla jopa jotain mieltä. Muuten en näkisi niinkään järkevänä lähteä halkomaan Keravanjoen varren ulkoilualueita joukkoliikennekadulla; ainoa mahdollinen paikka käytännössä kun olisi linjata tie Riimusauvantien päästä, nykyisen 75A:n ja 77A:n päätepysäkin kohdalta, Keravanjoelle päin.
Tuosta kivisillan leveydestä en ole niinkään varma; olettaisin, että siitä mahtuu ainakin yksi bussi kulkemaan yli. Mutta volyymit tälläisellä linjalla ovat kuitenkin sen verran pienet ja täten vuorovälit pitkähköt, joten mitään ongelmaa siitä tuskin syntyy, että vain yksi auto kerrallaan mahtuu ajamaan sillan ylitse. Linjan 75A voisi esimerkiksi linjata uudelleen kulkemaan reitillä Puistolan asema - Jumbo, siten että Suutarilassa ja Siltamäessä se Suutarilantien sijasta kulkisi linjojen 70/T/V reittiä aina Kirkonkyläntielle asti, josta linja sitten kääntyisi kohti vanhaa kivisiltaa ja etenisi sieltä Jumbon suuntaan.
Nykyisiä yhteyksiä käyttämälläkin voitaisiin toki saada hyvä yhteys Jumboon; Siltamäessä ja Suutarilassa nykyistä bussien käyttämää reittiä, mutta linjat jatkettaisiinkin Kehä III:n kautta Jumbolle Lampputielle jäämisen sijaan.
"Bara de döda stiger av i Kymlinge"
Mietin lähinnä yhteyksiä Siltamäestä Vantaan puolelle. Helsinkiin yhteydet tosiaan pelaavat. Jos sen sijaan haluaa Siltamäen ostarilta matkustaa esimerkiksi Jumboon, ei homma olekaan niin helppo. Kohtuullisen pitkä kävelymatka bussien 75A/77A päättäriltä Ylästöntielle tai kiertäminen jostain kaukaa ovat vaihtoehtoina. Henkilöautolla homma on helppo, Suutarilantien ja Kehä III:n tai Tammiston kautta, mutta julkisilla menee hankalaksi nykytilanteessa. Joen ranta kun on vielä ulkoilureitti, niin Myllykujan ja vastapäisen Riimusauvantien välisen bussikadun toteuttaminen olisi ongelmallista.
Tämä olisi hyvä idea. Puistolasta puuttuu tällä hetkellä vaihdoton yhteys Jumboon, on kuljettava ensin Puistolasta bussilla Puistolan juna-asemalle, sieltä junalla Tikkurilaan ja 61:llä Jumboon. Tämä 75A:n reittimuutos ratkaisisi ongelman.
Viimeisin muokkaaja kemkim; 15.01.2008 kello 19:42.
Yöbussissa on tunnelmaa
Osaatko sanoa lisää näistä "vanhoista ajoista"? Onko tuo ollut joskus päätie? Ihmettelin joskus kävellessäni siellä Kirkonkyläntien loppupäässä, että onpa ison mittakaavan tie, mutta liikennettä ei juuri lainkaan. Sama kuin Henrik Forsiuksen tie Tapulikaupungissa, leveä isolla mitalla tehty tie, joka loppuu urheilukentälle.
Lampputien päättärin bussipalvelut olisi silti järjestettävä jotenkin. Siellä on jonkin verran teollisuusalan yrityksiä ja myymälöitä, joille olisi tarjottava jollain linjalla palvelua.
Yöbussissa on tunnelmaa