Tässä kartta vuodelta 1932
Helsingin ympäristö (Kartta on 2-osassa)
http://jlf.fi/f29/1420-vanhoja-karttoja/#post41105
Kyllähän tuo nimikin antaa osviittaa siitä, että aikanaan tuo tie on nimenomaan vienyt Helsingin pitäjän kirkonkylään. Esimerkiksi tässä kartassa (v.1934) näkyy se, että aikanaan tuo on tosiaan ollut päätie. Myös täältä
löytyvissä kartoissa näkyy tien merkitys hiukan myöhemmin (ks. sivun toinen ja kolmas kartta, jossa tämä näkyy vielä selvemmin). Yhteys sillan yli lakkautettiin autoliikenteeltä vasta 16.1.1990. Tosin tien merkitys oli silloin jo vähentynyt, kun asutus oli keskittynyt jo idemmäs.
Totta. Sen takia ei kannatakaan viedä sekä linjaa 70T että 70V Jumbolle, vaan jättää toinen Lampputielle.
Viimeisin muokkaaja omp; 15.01.2008 kello 20:28. Syy: Lisätty tekstiä
"Bara de döda stiger av i Kymlinge"
Tässä kartta vuodelta 1932
Helsingin ympäristö (Kartta on 2-osassa)
http://jlf.fi/f29/1420-vanhoja-karttoja/#post41105
Tuosta Siltamäen-Suutarilan suunnasta on ollut parissa viime viestissä juttua, joten heitän tähän aasinsiltana mieltäni vaivanneen offtopic-kysymyksen. Osaisiko joku kertoa, milloin ja millä linjalla Penttilänaukion kääntöpaikka on ollut viimeksi käytössä? Tieto löytyisi luultavasti tällekin foorumille joskus linkitetyltä HKL:n linjastonmuutosdetaljeja sisältävältä sivulta, mutta en ole etsimisestä huolimatta löytänyt saitin osoitetta.
Ainakin täällä Vantaalla pahimmat pussinperät löytyvät Luoteis-Vantaalta, Vestra, Reuna, Koivupää ja Petas sekä Espoon rajalla Linnainen ovat alueita jonne pitää tarjota joukkoliikennepalveluja vaikka käyttäjämäärät eivät täysikokoista bussia vaatisi, alueet on myös rakennettu niin ettei niiden läpi voi jo olemassaolevaa linjaa ajattaa.
Joukkoliikennewikistä löytyy http://joukkoliikennewiki10.wikkii.com/wiki/73 .
Toi on aika vaikea rasti, maasto on mäkistä ja tiet mallia kapea ja sorapohja niillä Puistolan ja Heikinlaakson omakotitaloalueilla. Kehä III taas on metsien takana ja aika kaukana asutuksesta kuitenkin.
Silloin kun minä siellä asuin tympäsi että sieltä on niin hankala mennä Tikkurilaan joka on kuitenkin lähempänä oleva keskus kuin Malmi. Minusta 73 voisi ajaa Bilteman (mikä ihme tuossa on ajatus?) sijaan Tikkurilan asemalle, ja ehkä myös 74 jatkaa Heikinlaakson ja Kuusikon läpi Tikkurilaan. Tai sitten niin että 73 jatkaisi lentokentälle ja 70T Tikkurilaan. Tai jotain tommoista. Mielestäni myös Malmi-Hakunila yhteys voisi olla perusteltu, esim. niin että 77A jatkaa Hakunilaan.