Helsingin seudun joukkoliikenteen brändi

Kun täysteippaus yhdistetään Vantaan Liikenne Oy:n vanhaan romuun, lopputulos on kahta kauheampi.

Oletko matkustanut noilla Vantaan Liikenteen "romubusseilla"? Tällä palstalla on useammankin kerran kehuttu esimerkiksi Veolia Transportin vuosimallin 1992 Volvo B10B / Wiima K202 -mallisia busseja, joilla ajetaan vielä arkipäivisin muutama ruuhkalähtö. Kyseiset bussit ovat hyvin siistissä kunnossa, eivät nitise ja natise kuten monet uudet bussit. Varsin mukavaa kyytiä tarjoavat myös saman yhtiön vuosimallin 1993 Volvo B10B / Carrus CityM:t, joilla hoidetaan muun muassa merkittävä osa Keravan suunnan liikenteestä. Kaikkein törkeimmässä kunnossa ovat Helsingin kaupungin omistaman Helsingin Bussiliikenne Oy:n bussit. Yhtiön yksityistäminen tuskin voisi johtaa ainakaan huonompaan kaluston kuntoon, koska kalusto on nyt todella romukunnossa.
 
Oletko matkustanut noilla Vantaan Liikenteen "romubusseilla"? Tällä palstalla on useammankin kerran kehuttu esimerkiksi Veolia Transportin vuosimallin 1992 Volvo B10B / Wiima K202 -mallisia busseja, joilla ajetaan vielä arkipäivisin muutama ruuhkalähtö. Kyseiset bussit ovat hyvin siistissä kunnossa, eivät nitise ja natise kuten monet uudet bussit. Varsin mukavaa kyytiä tarjoavat myös saman yhtiön vuosimallin 1993 Volvo B10B / Carrus CityM:t, joilla hoidetaan muun muassa merkittävä osa Keravan suunnan liikenteestä. Kaikkein törkeimmässä kunnossa ovat Helsingin kaupungin omistaman Helsingin Bussiliikenne Oy:n bussit. Yhtiön yksityistäminen tuskin voisi johtaa ainakaan huonompaan kaluston kuntoon, koska kalusto on nyt todella romukunnossa.


Tuo on totta! Minä menisin mielummin vanhalla Wiimalla kuin uudella Helbin maakaasu telillä joka ei toimi (Helb 201-228) :lol:
 
On kyllä sääli, että HKL:n hieno logo on poistunut bussien kyljistä ja matkakorteista. Ei sitä enää näe monessakaan paikkaa. Joukkoliikenne tarvitsisi Helsingissä brändin ja HKL:n brändi on paljon tunnetumpi kuin YTV:n. Jos HKL ja YTV yhdistetään, niin logoksi voitaisiin ottaa tuo nykyinen HKL:n logo ja nimeksi perinteikäs HKL. Harva bussinkäyttäjäkään tuota YTV:tä varsinaisesti tietää ja sen nykyinen logokin on mitäänsanomaton. HKL:llä on omat palvelupisteet, mutta YTV:n palvelut hoituvat epämääräisesti kaupunkien yhteispalvelupisteissä.


Tämä on aivan totta. HKL ja sen brändi ovat ainoa oikea perinteikäs, mutta silti tyylikäs malli. Oma toiveeni olisi aikoinaan ollut, että HKL olisi kylmästi nielaissut YTV:n ja kuntien sopimuksella HKL olisi ottanut hoitaakseen pk-seudun liikenteen. Monet maailmankaupungit pitävät kynsin hampain kiinni tunnuksistaan ja väreistään. Esim. Wiener Linien tai Münchenin MVG. Vaikka MVG on "vain" operaattori ja yhtiömuotoinen, sen kaluston kyljessä on edelleen Münchenin munkkivaakuna. HelBin busseista Helsingin kaunisvaakuna lähti, koska "osakeyhtiö ei voi vaakunaa käyttää". Halvalla meni HKL ja tilalle saatiin HSL:n rinkula. Toisaalta ei Suomessa ole koskaan osattu laatua ja tyyliä arvostaa. Suomalainen tyyli on yhtä tyylikäs kuin muovituoli, muovituoppi ja vinossa oleva olutmerkkiä mainostava päivänvarjo.

Kaikkein karmein väritys on Vantaan Liikenteellä ja Espoon Autolla. Mm. linjalla h55käytettiin myrkynvihreää Espoon Auto Oy:n rämäromua.
Münchenissä meininki oli toinen: kaikki autot samanlaisia, siistejä ja yhdenvärisiä, kaupungin vaakuna kyljessä. Siellä eivät punavillapaitaiset miehet ajele romurallia.:cool:
 
En väittänyt, että täysteippaus tekee niin. Täysteippaus on mautonta, siksi Pariisi ei sitä harrasta. Kun täysteippaus yhdistetään Vantaan Liikenne Oy:n vanhaan romuun, lopputulos on kahta kauheampi. Onneksi HelB:n uudet Lion's Cityt ovat esimerkkejä siitä, millaisia bussien tulee olla.

Lisää tyylikästä joukkoliikennettä : www.ratp.fr ja
http://www.mvg-mobil.de/images/downloads/Bus_Ausstieg.jpg

Münchenin kaupunki ei omaa niin huonoa itsetuntoa, että häpeisi vaakunaansa.

kyllä se mainosteippi sitä entisen espoonauton vihreätä autoa uudistaa ja siistii kummasti

ja kun menet kysymään tuosta mannista mielipiteen niiltä jotka niitä joutuvat päivittäin työkseen ajamaan niin kyllä 80% kuljettajista kaatuu sen vanhan kunnon wiima/carrus korisen volvon puoleen ja suuri osa vielä kelpuuttaa sen vanhan volvon myös ikaruksen korilla verrattuna manniin... man on esimerkki siitä millainen suomalaisen kaupunki linja-auton ei pidä olla
 
Olen itse Epexin kanssa samoilla linjoilla. Onko siis niin, ettei ole mahdollista hankkia kalustoa, jota on hyvä ajaa ja joka on modernia? Nyt kyse on myös siitä, miten kalustosta pidetään huolta ja missä väreissä se on. Jostain syystä se esim. Wienissä tai Frankfurtissa onnistuu. Miksiköhän?

Ajomukavuudesta en tiedä, mutta kyllä City Lion on todella makean näköinen dösa, sellainen sininen linna :)

Münchenin ajatonta tyyliä:
http://www.mvg-mobil.de/photogallery/mediathek/large/Bus_Haltestelle Odeonsplatz.jpg

http://www.mvg-mobil.de/photogallery/mediathek/large/MVG-Niederflur-Gelenkbus_02_300_DPI.JPG


Last but not least:
Ei värisirkusta, vaan sotilaallisesti sama väri, klassinen ja vakuuttava tyyli:
http://www.mvg-mobil.de/photogallery/mediathek/large/MVG-Niederflur-Gelenkbus_06_300_DPI.JPG

Huomaa kaupungin vaakuna ekassa kuvassa ja tässä kuvassa http://www.mvg-mobil.de/photogallery/mediathek/large/Bus_Ausstieg.jpg
MAN-tekstin yläpuolella.
Upea vanha kaupunki, liikennevälineitä ei päästetä pilaamaan sen imagoa Helb9631-tyyppisillä tai CBF:n romuraudoilla #27 ja #43 :lol:

Tässä sitten vertailukohtaa:
http://helsinki.trumanb.net/wp-cont...08-109-113-117-121-207-216-218/h70v_cbf75.jpg

:eek:

http://helsinki.trumanb.net/wp-cont...08-109-113-117-121-207-216-218/h75a_cbf78.jpg

:eek::eek:

http://helsinki.trumanb.net/wp-cont...08-109-113-117-121-207-216-218/h15_cbf119.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Kylläpäs tuo väritys nyt hiertää! Ovatko autot mielestäsi myös teknisesti huonokuntoisia vai oikeuttaako väärä väri romun arvonimeen? Kuvissa nuo CBF:n veteraanit näyttäisivät kuitenkin olevan aivan hyväkuntoisen näköisiä, ei juurikaan repsottavia peltejä, kolhittuja kulmia ym. Samaa ei voi sanoa monesta kymmenenkään vuotta uudemmasta autosta. Ja jos rahaa kunnossapitoon ei ole riittävästi, rappeutuu mikä tahansa kalusto nopeasti. Oma osansa on toki myös toimintakulttuurilla. Vielä vuonna 1997, kun suoritin D-kortin, esim. HKL-Bussiliikenteen autot olivat aivan toisessa kunnossa kuin HelB:n autot tänä päivänä. Kolhuista ilmoitettiin ja ne korjattiin. Jos kukaan ei välitä, lisääntyvät kolhut vain koko ajan.

Ei sillä, että yhtenäistä väritystä mitenkään vastustaisin, minun puolestani se olisi hyvin voitu ottaa käyttöön jo heti ensimmäisistä YTV-kilpailuista alkaen. Tuohon aikaan joukkoliikennettä tilasi vielä YTV:n ja HKL:n lisäksi Espoon ja Vantaan kaupungit, joten yhteisestä värityksestä olisi saatu hyvä sota aikaan. :)
 
Viimeksi muokattu:
Pari asiaa, TEP70

I)Kiitin jo trumanb:tä yksityisviestissä hänen loistavista sivuistaan ja en missään tapauksessa halveksi hänen työtään.

II) Minua "hiertää" se, että oman näkemykseni mukaan HKL:n väritys on ainoa oikea väritys bussille Helsingissä ja pk-seudulla. Se on ajattoman tyylikäs ja saman linjan ovat valinneet lähes kaikki itseään arvostavat kaupungit Euroopassa. Juu, poikkeuksiakin on, tiedetään.

IIa) Kilpailuttamisen ongelma on, että kalusto on usein huonokuntoista, koska liikennöitsijöiltä ei edellytetä tarpeeksi.

IIb) Kilpailuttamisen ongelma on, että yhtenäinen kalusto ja tyyli eivät ole (näköjään) mahdollisia. Tampereella tässä onnistuttiin, vaan ei meillä. On irvokasta nähdä kaiken maailman eriväristä romukalustoa liikkeellä. Vaikka kalusto olisi priimakuntoista, minusta erivärisyys on täysin tarpeetonta. Se ei luo visuaalisesti rauhoittavaa ja luotettavaa imagoa, vaan rauhattoman, graafisen sekamelskan, joka antaa epämääräisen kuvan.

Minusta olisi hienoa, jos meillä olisi huippumoderni HKL-bussikalusto ja auton nokassa stadin vaakuna.

Vastakysymys, TEP70. Katsoitko Münchenin kuvat ja mitä mieltä?
 
Sen verran tuosta "myrkynvihreästä Espoon Auto Oy:n väristä", että se oli aikanaan kunniakkaan ja arvostetun bussiliikenneyhtiön väri omassa kaupungissaan. Uusina nuo, tuohon aikaan Espoon kaupungin omistuksessa olleen, Espoon Auto Oy:n hankkimat Volvo B10BLE:t olivat yhtiön ensimmäiset matalalattiabussit ja ko. bussityypin ensimmäisiä isoja sarjoja. Niiden tyylikkäät, molemmilta puolilta verhoillut penkit (vaikkakin olivat muuten vakiot peltikupit) toivat kaupunkibusseihin suorastaan luksuksen tuntua.

Sensijaan muistan matkustajien ensireaktiot samassa kaupungissa vuodenvaihteessa 1995, kun HKL-Bussiliikenne alkoi ajaa seutulinjaa 112z. Erään matkustajani sanoin:"On nää nyt sentään vähän siistimpiä...".

Vakioautoina linjalla 112z olivat silloin autot ex-HKL-BLi 9021-9023 (itselläni tuo 9023) ja ne olivat aivan tavallisia "laitos-sinisiä" Volvo B10M/Wiima K202-busseja, lukuunottamatta sitä, että niihin oli asennettu verhot ikkunoihin. Aiemmin ko. linjaa oli ajanut toki Westendin Linja, jonka kalusto oli tuohon aikaan pehmeillä penkeillä varustettuja, lähinnä puolituristi-tyyppisiä busseja. HKL-Bussiliikenteen tarjoamat peltipenkit olivat aika karu juttu mukavuuksiin tottuneille Haukilahden matkustajille.
 
Viimeksi muokattu:
Vristo: nimenomaan aikanaan tilanne oli tämä. Värit ovat tietysti makuasia, mutta muistan lapsuudesta s194 ja s195 linjojen olleen tosiaan erityisen siistejä sisältä, kun astuin niihin läheltä Linnankoskenkadun risteystä jos ne tulivat sattumalta mennessäni kouluun.

Minun kritiikkini on perustunut sille, että kaluston pitäisi olla yhdenväristä ja oma makuni sanoo, että HKL-sininen on parasta, Helsingin vaakuna on myös kaunis ja perinteikäs. En tiedä katsoitko Münchenin kuvia, mutta kyllä tuollainen kalustoväritys (ja ikä) vakuuttavat minua enemmän kuin pk-seudun värisirkus.

Suomessa samaan tuntuu pääsevän TKL, jonka uusi, tälläkin foorumilla esitelty kalusto näyttää todella makealta vaakunoineen ja yhtenäisine ilmeineen. Oli myös ilo havaita Tampereella, että TKL:n hiukan vanhempikin kalusto on pidetty loistokunnossa ja siisteys on aivan eri luokkaa kuin Helsingissä. Pisteet Manseen.
 
Tulevan HSL-liikenteen kohdalla vaakunan käyttö, niin kunniakas ja hieno Helsingin vaakuna kuin onkin, ei olisi mahdollista, koska ko. kuntayhtymä tulee edustamaan useita pääkaupunkiseudun kaupunkeja sekä kuntia.

HSL on koko tämän laajan alueen joukkoliikenteen katto-organisaatio hieman Tukholman läänin SL:n tapaan ja sen puolesta yhteinäinen väritys puolestaan olisi perustelua.
 
Kyllä Helsinki voisi päättää aivan hyvin, että sen oman bussiyhtiön busseissa on kaupungin vaakuna. Jos HKL hoitaisi koko liikenteen, asia olisi sillä selvä. Mutta kuten ansiokkaasti tälläkin palstalla on todettu, perinteet, tunnukset ja vaakunat eivät Suomessa merkitse mitään. Suomi on maa, jossa uudistuksia tehdään usein uudistusten vuoksi. Palaan lopuksi edelleen Müncheniin: on täysin EU-lain mukaista, että liikennekuntayhtymästä huolimatta (eli MVV), kaupungin bussiliikenteen hoitaa MVG (eli kaupungin yhtiö). Järjestelykysymyksiä.
 
Suomi on maa, jossa uudistuksia tehdään usein uudistusten vuoksi. Palaan lopuksi edelleen Müncheniin: on täysin EU-lain mukaista, että liikennekuntayhtymästä huolimatta (eli MVV), kaupungin bussiliikenteen hoitaa MVG (eli kaupungin yhtiö). Järjestelykysymyksiä.
Tai kyse on siitä, miten innokkaasti EUn asettamia määräyksiä (julkisten palveluiden kilpailuttamisesta) oikein noudatetaan. Saksa ja etenkin Suomi tuntuvat olevan innokkaimpia EUn asetusten noudattamisessa. Jotkin eteläisen Euroopan EU-maat eivät kai muuten ole innostuneita EUn systeemeistä ennen kuin sieltä saa jotain rahallista tukea. ;)

Niin paljon kuin Saksassa onkin kilpailutettu alueellista junaliikennettä, bussiliikenteen kilpailutus on ainakin kolmessa suurimmassa kaupungissa (Berliini, Hampuri, München) tuikituntematon käsite. Tiedä sitten, mistä tämä ristiriita kilpailutetun junaliikenteen ja edelleen kunnallisen bussiliikenteen välillä oikein johtuu.
 
Olisi täysin EU-lain mukaista pitää monopolioperaattori-HKL (vrt.MVG) ja sitten pitää liikennekuntayhtymä. Ei Münchenin kaupunki ole tyhmä, he käsittävät kyllä miten asiat hoidetaan. Jostain syystä he eivät haikaile korkealattiaisten, yli 10v vanhan kaluston perään.
 
Olisi täysin EU-lain mukaista pitää monopolioperaattori-HKL (vrt.MVG) ja sitten pitää liikennekuntayhtymä. Ei Münchenin kaupunki ole tyhmä, he käsittävät kyllä miten asiat hoidetaan. Jostain syystä he eivät haikaile korkealattiaisten, yli 10v vanhan kaluston perään.
Usko nyt: kuntayhtymä HSL:ään, joka joukkoliikenteen katto-organisaatio viidessä kunnassa ensi vuoden vaihteessa, ei yksin HKL tai Helsingin vaakuna olisi varmaankaan olisi hyväksyttävä operaattori tai tunnus. Lisäksi kalustonkierto aiheuttaa sitä, että busseja kierrätetään linjalta toiselle, joten tuollainen ei olisi kovin joustavaakaan.

Mitä muuta hyötyä olisi sellaisesta monopolioperaattorista kuin se vaakuna? Kerrohan nyt.
 
Puhun Helsingin alueen liikennöinnistä, eli samasta mallista kuin Münchenissä. Ei HKL-Bussiliikenne (kuten ei ratikkaliikennekään) sulje pois liikennekuntayhtymää. Tai ei ainakaan Wienissä tai Münchenissä.

En puhu HSL:n vaakunasta, vaan siitä, että meillä olisi HSL, mutta kuten Münchenissä, ok?Kyllähän heilläkin kaupungin busseissa, jotka ajavat kuntayhtymä MVG "toimeksiannosta" on kaupungin vaakuna.

Münchenin monopoliyhtiö:
http://www.mvg-mobil.de/

Seudun liikennekuntayhtymä "YTV-HSL"
http://www.mvv-muenchen.de/de/home/dermvv/index.html

Nämä kaksi asiaa eivät sulje toisiaan pois.
Toisekseen: Pariisissa RATP ja monissa muissakin paikoissa maailmalla mennään kuntarajan yli. Vaan ei Suomessa.

Alaselta fiksut terveiset:
http://www.kuntalehti.fi/default.asp?sc=3034&sa=101945
 
Takaisin
Ylös