Helsingin seudun joukkoliikenteen brändi

I)Kiitin jo trumanb:tä yksityisviestissä hänen loistavista sivuistaan ja en missään tapauksessa halveksi hänen työtään.
Väitinkös minä jotain sellaista?

II) Minua "hiertää" se, että oman näkemykseni mukaan HKL:n väritys on ainoa oikea väritys bussille Helsingissä ja pk-seudulla. Se on ajattoman tyylikäs ja saman linjan ovat valinneet lähes kaikki itseään arvostavat kaupungit Euroopassa. Juu, poikkeuksiakin on, tiedetään.
No, päätöstä yhteisestä värityksestä ei aikanaan tehty ja vaikka se nyt tehtäisiin, menee vielä 10-15 vuotta, ennenkuin yleisväristä poikkeavat autot täysin katoaisivat.

IIa) Kilpailuttamisen ongelma on, että kalusto on usein huonokuntoista, koska liikennöitsijöiltä ei edellytetä tarpeeksi.
Kilpailutus painottaa halpaa hintaa ja hinnan osuutta jopa lisättiin ensimmäisten kilpailukierrosten jälkeen. Jos millään muulla ei ole väliä kuin hinnalla, tässä on sitten tulos.

IIb) Kilpailuttamisen ongelma on, että yhtenäinen kalusto ja tyyli eivät ole (näköjään) mahdollisia. Tampereella tässä onnistuttiin, vaan ei meillä. On irvokasta nähdä kaiken maailman eriväristä romukalustoa liikkeellä. Vaikka kalusto olisi priimakuntoista, minusta erivärisyys on täysin tarpeetonta. Se ei luo visuaalisesti rauhoittavaa ja luotettavaa imagoa, vaan rauhattoman, graafisen sekamelskan, joka antaa epämääräisen kuvan.
Pääkaupunkiseutu toimi kilpailutusasiassa eturintamassa ja Turun sekä Tampereen on ollut helppo ottaa oppia saaduista kokemuksista. Nostan kyllä hattua Tampereen päätökselle ottaa käyttöön tilaajaväritys. Sielläkin kaupungin rajojen ulkopuolelta tulevat autot jatkavat toistaiseksi omissa väreissään.

Minusta olisi hienoa, jos meillä olisi huippumoderni HKL-bussikalusto ja auton nokassa stadin vaakuna.
En ymmärrä, miksi kaikkien autojen pitäisi olla uusia. Vai pitäisikö koko kalusto uusia joka vuosi? Eipä ole kovin taloudellista toimintaa millekään osapuolelle. Olemassaoleva kalusto pitäisi pitää siistinä ja ehjänä.

Vastakysymys, TEP70. Katsoitko Münchenin kuvat ja mitä mieltä?
No, siellä on järjestetty liikenne omalla tavalla. Kuten SD202 kertoi, liikennettä ei ole kilpailutettu. Tuskin sielläkään kaikki autot uusia kuitenkaan ovat.
 
Väitinkös minä jotain sellaista?

Et väittänyt. Enkä minä väittänyt sinun väittäneen. Kiitin julkisesti ja yksityisesti trumanb:tä sivuista ja halusin sanoa, että vaikka käytin hänen kuviaan, ei arvosteluni kohdistu häneen tai hänen kuviinsa.


No, päätöstä yhteisestä värityksestä ei aikanaan tehty ja vaikka se nyt tehtäisiin, menee vielä 10-15 vuotta, ennenkuin yleisväristä poikkeavat autot täysin katoaisivat.

Kilpailutus painottaa halpaa hintaa ja hinnan osuutta jopa lisättiin ensimmäisten kilpailukierrosten jälkeen. Jos millään muulla ei ole väliä kuin hinnalla, tässä on sitten tulos.

Aivan, ikävä kyllä. Suomessa tällaisilla tyyliseikoilla ei ole väliä. Kaikki on kaupan, perinteet, vaakunat, värit, kaikki -iänkaikkisesti.


Pääkaupunkiseutu toimi kilpailutusasiassa eturintamassa ja Turun sekä Tampereen on ollut helppo ottaa oppia saaduista kokemuksista. Nostan kyllä hattua Tampereen päätökselle ottaa käyttöön tilaajaväritys. Sielläkin kaupungin rajojen ulkopuolelta tulevat autot jatkavat toistaiseksi omissa väreissään.

Minä nostan samoin. Tampereen ratkaisu on esimerkillinen. Se on hallittua kilpailutusta, jossa perinteet ovat mukana ja kalusto kunnollista.


En ymmärrä, miksi kaikkien autojen pitäisi olla uusia. Vai pitäisikö koko kalusto uusia joka vuosi? Eipä ole kovin taloudellista toimintaa millekään osapuolelle. Olemassaoleva kalusto pitäisi pitää siistinä ja ehjänä..

Ei tarvitsekaan, vaan kunnossa. Minulle kelpaa joku ajokin bussi, jos se on siisti ja pidetty kunnossa. En tunne bussityyppejä kovin hyvin, mutta minusta oli tunnelmallista olla Mansessa sellaisessa autossa, jossa oli "panelointia" sisällä. Auto oli kuitenkin priimakunnossa.


No, siellä on järjestetty liikenne omalla tavalla. Kuten SD202 kertoi, liikennettä ei ole kilpailutettu. Tuskin sielläkään kaikki autot uusia kuitenkaan ovat.

Niin on. Ei kaikki ole uutta, mutta ajanmukaista, katso kuvat. Ei uutuus ole itseisarvo, vaan yhteistekijät: siisteys ulkoa ja sisältä, väritys jne. Mitä mieltä olet muuten Münchenin lookista?
 
Olisi täysin EU-lain mukaista pitää monopolioperaattori-HKL (vrt.MVG) ja sitten pitää liikennekuntayhtymä. Ei Münchenin kaupunki ole tyhmä, he käsittävät kyllä miten asiat hoidetaan. Jostain syystä he eivät haikaile korkealattiaisten, yli 10v vanhan kaluston perään.
Jos monopolioperaattorin pitäminen EU-maissa olisi laitonta, moni kunta sekä bussiliikennöitsijä mm. Hollannissa, Belgiassa, Luxembourgissa, Ranskassa, Espanjassa, Portugalissa, Italiassa, Itävallassa ja Kreikassa olisi syyllistynyt rikokseen - 2000-luvulla Euroopan Unioniin liittyneistä maista nyt puhumattakaan. Kuten kirjoitin, EU:n asetuksia tulkitaan eri maissa eri tavalla, sen olen huomannut omassakin työssä huolinta-alalla.

Täällä on muuten tietoa julkisen liikenteen kilpailuttamisesta:
http://europa.eu/legislation_summaries/competition/specific_sectors/transport/l24488_en.htm

Saksalainen bussikalusto ei ole muutenkaan niin kirjavaa kuin Suomessa, saksalaiset bussitehtaat tuottavat asiakkailleen vain tiettyjä malleja - korkealattiaisia kaupunkibusseja ei ole kuulunut valmistusohjelmaan sitten vuoden 2001, jolloin M-B O405:n valmistus lopetettiin. Ammoisina aikoina myös VöV -standardi piti huolen siitä, että eri valmistajien - lähinnä Mercedes-Benzin ja MANnin - kaluston välillä ei ollut suuria eroja. Löydätkö M-B O305:stä ja MAN SL200:sta muutakin eroa kuin tekstin keulalla? ;)
http://www.emercedesbenz.com/Images...95673708090/580788_1028721_3039_2496_81F2.jpg
http://galeria.pestka.info/data/media/22/075_-_MAN_SL200_-_2005-02-10.JPG
Mitä olen viimeisen kuukauden aikana matkustanut HelB 9631-9645 -busseilla, niin enpä löytänyt kauheasti huonoja puolia kyseisistä busseista. Tervejalkaisena pystyn kiipeämään kaksi porrasta bussin kyytiin ja nauttimaan sen jälkeen pehmeästä kyydistä.

Mainittakoon loppukevennyksenä, että kävimme kaverini kanssa viitisen vuotta sitten Frankfurt an der Oderissa Saksassa ja juttelimme erään paikallisen bussinkuljettajan kanssa. Hän kehui (korkealattiaisia) M-B O405G -nivelbusseja, jotka oli hiljattain korvattu MAN NG 313 CNG -busseilla. Kyseisen kuljettajan kommentti tuosta ajokista oli: "Tässä bussissa on 310 hevosvoimaa, mutta missä nuo hevosvoimat oikein ovat?" :D
 
Takaisin
Ylös