CBF pilkotaan

Liittynyt
23 Tammikuu 2008
Viestit
1
Viime viikolla aloitettiin koko CBF:n kuljettajakuntaa koskevat YT-neuvottelut CBF liikenteen pilkkomiseksi kolmeksi tytärosakeyhtiöksi. Klovista, Hakunilasta ja Myllypurosta tulee itsenäiset osakeyhtiöt. Henkilökunta siirtyy uusiin yhtiöihin vanhoina työntekijöinä.

Syy: toiminnan tehostaminen, kannattavuuden lisääminen, henkilökunnan motivointi.

Ulkopuolisille välittyvä viesti:

kaikki ylläoleva olisi voitu tehdä paremmen ja tehokkaammin kokonaisessa CBF:ssä, byrokratia lisääntyy, kolme pääluottamusmiestä, pikkupomojen määrä kasvaa, kirjavuus kasvaa; kolme eri tavalla johdettua yhtiötä; autoja ja henkilökuntaa vaikeampi ajattaa varikoiden linjojen välillä.

Tytäryhtiöön helpompi ostaa joku toimija kentältä tai tytäryhtiö näppärä myydä itsenäisenä yhtiönä vaikka lounaalla.

Paikallinen sopiminen tehdään kolmessa paikassa.

Mitä muuta.....
 
Viime viikolla aloitettiin koko CBF:n kuljettajakuntaa koskevat YT-neuvottelut CBF liikenteen pilkkomiseksi kolmeksi tytärosakeyhtiöksi. Klovista, Hakunilasta ja Myllypurosta tulee itsenäiset osakeyhtiöt.

Veolialla ja sen edeltäjillä Connexilla, Linjebussilla ja Vantaan Liikenne -konsernilla on ollut koko ajan useita tytäryhtiöitä pääkaupunkiseudulla. Tällä hetkellä Veolian pääkaupunkiseudun yksiköt ovat Veolia Transport Espoo Oy ja Veolia Transport Vantaa Oy. Takavuosina yksiköitä oli kolme, esim. Linjebuss Espoo/Helsinki/Vantaa.

Joukkoliikennefoorumilla on varmasti väkeä, joka osaa kommentoida Veolian ja sen edeltäjien systeemin toimimista (tai toimimattomuutta). Concordia on nähtävästi siirtymässä samanlaiseen malliin.
 
Tytäryhtiöön helpompi ostaa joku toimija kentältä tai tytäryhtiö näppärä myydä itsenäisenä yhtiönä vaikka lounaalla.
Onhan meillä vaihtoehtona vielä yksi ja kokonainen Helsingin Bussiliikenne Oy, jossa kaikki ovat saman katon alla, ja yhtiön asiat ovat tunnetusti oikein hyvin.
 
Takaisin
Ylös