Millä YTV-alueen bussilinjoista on kapasiteetti lopussa?

Ainakin h94 on täynnä keskellä päivää Kontulan metroasemalla kun se tulee Kontulankaarelta

...tähän on syynä ihan ihmisten laiskuus kun ei vaihdeta metroon, eikös 94 idea ole tyhjentää metroon kontulassa ja taas täyttää sitten matkalla Itikseen...

h72 on aika omituinen linja, ruuhka-ajan ulkopuolella joskus Pukinmäessä tyhjä kaupunkiin mentäessä mutta Oulunkylän ja etenkin Mäkelänkadun osuudella voi tulla täyteen. Mäkelänkatuhan täyttä jos ei ole hetkeen mennyt bussia ja sitten yksi kerää kaikki. Sama sitten taas kaupungista tultaessa. Ruuhka-aikana taas aika täynnä Pukinmäessä kumpaankin suuntaan...
 
...tähän on syynä ihan ihmisten laiskuus kun ei vaihdeta metroon, eikös 94 idea ole tyhjentää metroon kontulassa ja taas täyttää sitten matkalla Itikseen...

Jos kerran henkilö on menossa Itäkeskukseen, niin mitä varten sen pitäisi kesken matkan vaihtaa metroon?

Yksikin vaihto matkan varrella vähentää jo aika paljon matkanteon mukavuutta. Varsinkin kun sen vaihdon joutuisi tekemään metroon. Joutuisi mennä alas metrolaitureille ja odottaa metroa ja sitten taas nousta ylös ihmisten ilmoille Itäkeskuksessa.

Itse en edes henkilökohtaisesti tykkää niin paljoa matkustaa metrolla kuin bussilla. Jos kerran on annettu mahdollisuus päästä bussilla suoraan perille, miksi ei käyttäisi sitä mahdollisuutta? Ei se minun mielestäni laiskuutta ole.
 
Linja 79 on yksi Helsingin tiheimmin liikennöivistä, vuoroväli ruuhka-aikaan on luokkaa 6 - 7 minuuttia. Silti linjaa ei HKL:n suunnitteluyksikön mukaan kannata ajaa telibusseilla. Saman väitteen olen kuullut myös linjan 71 kohdalla, joka kulkee lähes yhtä usein.
Vielä 1990 -luvun puolivälissä HKL:n Wiima N202/Volvo B10M -nivelbussit olivat linjan h71 vakiokalustoa. Jostain kumman syystä nuo nivelbussit korvattiin kaksiakselisella kalustolla - olisiko ajankohta ollut 1.1.1996, kun h71 siirtyi Koskelan varikolta Vartiokylän varikon ajettavaksi?
 
Vielä 1990 -luvun puolivälissä HKL:n Wiima N202/Volvo B10M -nivelbussit olivat linjan h71 vakiokalustoa. Jostain kumman syystä nuo nivelbussit korvattiin kaksiakselisella kalustolla - olisiko ajankohta ollut 1.1.1996, kun h71 siirtyi Koskelan varikolta Vartiokylän varikon ajettavaksi?

Saattaa joissakin aamu- ja iltapäiväruuhkavuoroissa ollakin porukkaa paljon kyydissä linjalla h71. On aika yleistä, että h71:llä matkustetaan Pihlajamäestä tai Pihlajiston ostarilta Pihlajamäentielle ja vaihdetaan linjojen h70T, h73, h75 busseihin. Syy on, että nuo linjat ovat nopeampia kuin h71, koska kyseiset linjat ajavat suoraan Lahdentietä ja Kustaa Vaasan tietä Rautatientorille, kun h71 ajaa Vanhankaupungin kautta.
Ruuhka-aikaan ajaa myös h71V, joka kerää matkustajia h71:ltä Pihlajamäestä ja Vanhastakaupungista. Usein h71:llä saa ajaa melko tyhjänä perässä.
Illalla ja päivällä riittääkin sitten enemmän porukkaa.
H71:stä ajettiin muuten Koskelasta 31.12.07 asti ja ruuhkavuorot Varhasta. Nykyään linjaa ajetaan Varhasta h74:n ohella, joka myös siirtyi vuodenvaihteessa Varhaan. Myös h68 siirtyi syksyllä Koskelasta Varhaan.
Ennen oli myös h57:lla paljon porukkaa, linjaa myös liikennöitiin nivelillä. Kun Jokeri aloitti nykyisen tiheän liikennöinnin ja h57:n päätepysäkki siirtyi Itäkeskuksesta Viikkiin ja nykyiselle päätepysäkille Latokartanoon, väheni matkustajat todella paljon :icon_frown:
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
H71:stä ajettiin muuten Koskelasta 31.12.07 asti ja ruuhkavuorot Varhasta. Nykyään linjaa ajetaan Varhasta h74:n ohella, joka myös siirtyi vuodenvaihteessa Varhaan.
No joo, pointtini oli että nivelbussit katosivat linjalta h71 samanaikaisesti silloin 1990-luvulla, kun linja koki yhden "varikkomuutoksistaan".
 
On aika yleistä, että h71:llä matkustetaan Pihlajamäestä tai Pihlajiston ostarilta Pihlajamäentielle ja vaihdetaan linjojen h70T, h73, h75 busseihin. Syy on, että nuo linjat ovat nopeampia kuin h71, koska kyseiset linjat ajavat suoraan Lahdentietä ja Kustaa Vaasan tietä Rautatientorille, kun h71 ajaa Vanhankaupungin kautta.

Linjan 71V voisi siirtää Lahdenväylälle, olisiko tästä mitään apua? Tällöin nopeutusta saataisiin juuri ruuhka-aikoihin, jolloin kysyntäkin on suurin. Hiljaiseen aikaan olen havainnut, että samaan aikaan Pihlajamäen ohittavat 75 ja 74 ovat usein samoissa liikennevaloissa Sturenkadun risteyksessä. Välillä 74 jopa ohittaa 75:n ja on aikaisemmin Sörnäisissä, vaikka lähti myöhemmin Pihlajamäestä. 75:stä kun jää pois porukkaa, mutta 74:ssä olen aika usein ainoa matkustaja ilta-aikaan keskustan suuntaan. Joskus on yksi-kaksi muuta matkustajaa. Tämä asettaakin kysymyksen, onko koko linjan ajamisessa mieltä, kun porukkaa linjalla ei ruuhka-aikaankaan ole niin, että kaikki penkit tulisivat käytetyiksi.
 
Tämä asettaakin kysymyksen, onko koko linjan ajamisessa mieltä, kun porukkaa linjalla ei ruuhka-aikaankaan ole niin, että kaikki penkit tulisivat käytetyiksi.

On siinä mieltä. Se palvelee ainakin niitä henkilöitä, joiden pitää esimerkiksi päästä Latokartanosta/Viikistä/Pihlajanmäestä kätevästi Tapanilaan Hiidenkiven koululle.
 
74:ssä olen aika usein ainoa matkustaja ilta-aikaan keskustan suuntaan. Joskus on yksi-kaksi muuta matkustajaa. Tämä asettaakin kysymyksen, onko koko linjan ajamisessa mieltä, kun porukkaa linjalla ei ruuhka-aikaankaan ole niin, että kaikki penkit tulisivat käytetyiksi.

Voisihan sellaisilla linjoilla, joilla ei ole paljon matkustajia illalla, ajaa palvelulinja-busseilla, koska eihän niillä ole mitään muuta käyttöä iltaisin.
 
Katselin eilen illalla tuota h43:sta. Man-purkki oli aivan täynnä, kello oli noin 21.10 ja suunta pois päin keskustasta. Tuonne pitäisi saada ehdottomasti vähintään 43 paikkainen auto.
 
Voisihan sellaisilla linjoilla, joilla ei ole paljon matkustajia illalla, ajaa palvelulinja-busseilla, koska eihän niillä ole mitään muuta käyttöä iltaisin.

Mainio idea! Miksi tätä ei ole toteutettu Helsingissä tai naapurikunnissa? Pääkaupunkiseudulla on varmasti lukuisia linjoja, jotka ovat hiljaisia iltaisin ja viikonloppuisin, eli silloin kun palveluautoja on vapaana.
 
Miksi tätä ei ole toteutettu Helsingissä tai naapurikunnissa? Pääkaupunkiseudulla on varmasti lukuisia linjoja, jotka ovat hiljaisia iltaisin ja viikonloppuisin, eli silloin kun palveluautoja on vapaana.

Onhan tuota kokeiltu v75:llä, jonka viikonloppuliikenteen ajaa Taksikuljetus. Tuosta kokeilusta saadut kokemukset vaan eivät puolla käytännön jatkamista (v75:llä Concordia ajaa halvemmalla isolla bussilla kuin Taksikuljetus pikkubussilla).
 
Jospa palveluliikenteen saisi saman osaavan tilaajan hoitoon kuin isotkin bussit. Voisi vaikka 9-15 välisenä aikana ajavan Helsingin palvelulinjan auto hoitaa aamulla jonkin pikkukoululaisten turvallisen täsmälinjan, päivällä palveluliikenteen, iltaisin ja viikonloppuisin vaikka linjan 75A liikenteen. Eiköhän hinta asettuisi kohdalleen, kun jokaista ajoa ei erikseen kilpailutettaisi. Samaten niiden Vantaan 75 viikonloppulähtöjen sitominen palvelu- tai taksilinjan osaksi voisi toimia nykyistä paremmin. Huolella mietityt ajosarjat voisivat myös lisätä liikennöitsijöiden intoa pienkalustoliikenteen hoitoon.
 
Katselin eilen illalla tuota h43:sta. Man-purkki oli aivan täynnä, kello oli noin 21.10 ja suunta pois päin keskustasta. Tuonne pitäisi saada ehdottomasti vähintään 43 paikkainen auto.

Mítä h43:sta olen ajanut tai käyttänyt, niin se elieliltä tuleva porukka kulkee yleensä pohjois-haagaan asti, joten saa seisoa aika kauan aikaa esim. kisahallin kohdalta kun menee näytteliäntielle.
h43:n vuoroväliä voisi tihentää nykyisestään hiljaiseen aikaan, tai sitten ajaa sitä teli kalustolla
Syksyllä tuli matkustettua linjalla h73 suutarilaan h73:n päätepysäkille biltemaan. Alkumatka oli aika hiljaista pihlajamäentielle asti. Sitten alkoi tulemaan matkustajia kyytiin, malmin asemalla oli sitten auto istupaikoiltaan täynnä ja malmin torilta tulikin sitten jo seisoma poka kyytiin. Sama tilanne oli kun tulin paluumatkalta suutarilasta, malmin asemalle jäi suurin osa porukasta, joten ei se h73 ole niitä hiljaisempia linjoja. Eikös matkustaja määrät ole h75 suuruisia
 
Linjoista e22 ja e23:

Nuokin linjat ovat tosiaan niin epätasasesti kourmitettuja, mikä on kaluston valinnassa ongelma. Sopivaa kun ei oikein tahdo löytyä.

Kyllä nuo MANit mielestäni ovat sinne ihan sopivia. Enpä ole kertaakaan ketään joutunut jättämään kyydistä täyttöasteen takia. Raskaimmin kuormitettua Leppävaaran ja Vallikallion väliä palvelevat myös linjat e52 ja 510, joten kokonaisuudessaan istumapaikkatarjonta on hyvä.

Onhan tuolla tullut ajeltua 46-paikkaisella 46:llakin, jonka akseliväli on yli 7 metriä. Se jää MANniin verrattuna ketteryydessä selvästi kakkoseksi, ahtaimmissa risteyksissä joko etuylitys kiertää pusikoita tai takapyörät jalkakäytäviä... (Ruuhka-aikoina pääsee vielä nauttimaan vastaantulevista autoistakin!)
 
Takaisin
Ylös