Millä YTV-alueen bussilinjoista on kapasiteetti lopussa?

Liittynyt
26 Elokuu 2005
Viestit
36
Millä YTV-alueen bussilinjoista on kapasiteetti lopussa? Tarkoitan tällä linjoja joissa jo pahimman ruuhkahuipun ulkopuolella joudutaan turvautumaan käytäväpaikkoihin.

Aloitan oman kokemukseni linjoista 71 ja 550. 54 on myös täynnä tosin käytän sitä vain viiden ja kuuden välissä illalla.

- Elmeri
 
Helsingin 14 on ruuhka-aikoina erittäin kuormitettu linja Kampin ja Meilahden välillä. Siihen ei olisi muutama Kamppi-Munkkivuori teleillä ajettava lisävuoro pahitteeksi.
 
Kokemukseni mukaan linja H43 on varsin kuormitettu jopa klo 20 jälkeen illalla. Joskus istumapaikkoja ei ole edes lähdöissä puolen yön jälkeen ihan tavallisena arkiyönä (ei viikonloppu). En ymmärrä, miksi linjalle on laitettu se kaikkein pienin kalusto, kun taas sisarlinja H42 ajaa melkein aina puolityhjänä telikalustolla.
 
Vakiokäyttämistäni tai satunnaisesti kuljetuista linjoista ruuhkan ulkopuolellakin (ajoittain) erittäin täysinäisiä ovat ainakin h65A, h66A, 102T. Muutenkin hiljaiseen aikaan satunnaisesti 100-sarjan T-vuorot on hulppean täynnä. Aiheen ulkopuolelta täytyy vielä todeta, että VR:n toimista huolimatta Z on välillä ruuhkan ulkopuolella aivan ylikuormitettu välillä Pasila-Kerava.
 
Tässäpä muutamia kuormittuneita linjoja:

Seutulinjan 650 bussit ovat ruuhka-aikoina tupaten täynnä eivätkä kaikki halukkaan aina mahdu kyytiin. Linjaa liikennöidään 2-akselisin bussein. Lentokenttälinja 615N jeesaa aamulla Kartanonkoskelta stadiin ja iltapäivällä takaisin, mutta sekään ei aina ole tarpeeksi suuri apu. Ensi talveksi 615:n ruuhka-ajan lähtöjä siirretäänkin lisää N-reitille ja 650:n iltapäivän vuoroväli tihenee hieman. Päivä-, ilta ja viikonloppuliikenteeseen ei lisäyksiä ole luvassa, vaikka bussit usein tuolloinkin varsin reilussa lastissa kulkevat.

Vantaan sisäisellä linjalla 61 kulkee matkustajia suunnilleen puolet siitä mitä Jokerilla. Ruuhka-aikaan olenkin jokusen kerran tänä talvena nähnyt linjan 61 autoja ajelevan "tuulilasikuormassa" täynnä-kilpi loistaen.

Ja kuten joku jo edellä mainitsi, Lauttasaaren kautta kulkevat T-bussit ovat usein tupaten täynnä. Tosin pahin tungos rajoittuu usein Lauttasaaren sillan ja Ruoholahden välille, joten seisomaan harvemmin joutuu pitkiä matkoja. Myös muut Lauttasaaren bussit ovat toisinaan täynnä, johtuen muun muassa siitä, ettei linjojen aikatauluja ole synkronoitu.

En ole aikoihin matkustanut h79:llä, mutta käsittääkseni ainakin tietyt lähdöt ovat hyvin kuormittuneita. Linja 79 on yksi Helsingin tiheimmin liikennöivistä, vuoroväli ruuhka-aikaan on luokkaa 6 - 7 minuuttia. Silti linjaa ei HKL:n suunnitteluyksikön mukaan kannata ajaa telibusseilla. Saman väitteen olen kuullut myös linjan 71 kohdalla, joka kulkee lähes yhtä usein.
 
H75 on välillä hyvin täynnä myös ruuhkan ulkopuolella Sörnäisistä lähiöiden suuntaan. Pahin ruuhka on Kumpulan kampuksille ja Pihlajamäkeen, niiden jälkeen tilaa alkaa löytyä. Monet käyttävät Lahdenväylän Helsingin sisäisiä sekä seudullisia bussilinjoja 6-ratikan sijaan kampuksille ja 71-linjan sijaan Pihlajamäkeen, joka aiheuttaa epätasaista kuormitusta näillä linjoilla.
 
Linja 79 on yksi Helsingin tiheimmin liikennöivistä, vuoroväli ruuhka-aikaan on luokkaa 6 - 7 minuuttia. Silti linjaa ei HKL:n suunnitteluyksikön mukaan kannata ajaa telibusseilla.

Ei tietenkään kannata ajaa telibusseilla, sinnehän saattaisi jäädä iltaruuhka-aikana vapaita seisomapaikkoja. :O
 
Ensimmäisinä mieleen tulevat 67 ja 70V.

Allekirjoittanut kulkee nimittäin aamuruuhkassa ja iltaruuhkassa lähes joka päivä linjalla 70V; ja etenkin aamulla on sen verran tungosta, että Lampputieltä lähtevät autot joutuvat jättämään matkustajia huitomaan pysäkille pahimmillaan jo Sillanpirtin pysäkillä. Varsinaisen ruuhkahuipunkin jälkeen aamulla autot ovat usein seisomalastissa; nykyään vielä yhä useammin, kun kokopäivävuoroja ajetaan Citaroilla.

67:sta sen verran, että silloin kun linjaa 67 käytän, tuntuu se olevan aina seisomalastiin asti täynnä. Noin 30 minuutin esikaupunkimatkoilla kuitenkin pitäisi mielestäni ainakin valtaosalle matkustajista olla istumapaikka, että julkisilla liikennevälineillä matkustaminen pysyy mielekkäänä.
 
Tuli mieleen myös e23 ja e22 ruuhka-aikaan. Niissä kun ajetaan osa lähdöistä reilu 30-paikkaisilla Manneilla. Tuo paikkamäärä kun ei riitä alkuunsa, vaan pitäisi saada se vähintää 43.
 
Helsingin sisäisistä porukkaa riittää linjoilla h14, h18, h39, h43, h64, h65a, h66, h66a, h67, h70/v/t, h72, h75 ja h79.

Linjoilla h14 ja h18 menee Kamppiin paljon porukkaa Runeberginkadun varrelta sekä linjalla h14 Eirasta päin Kamppiin.

h39:llä riittää aina porukkaa ja ajoajat on kireänpuoleiset. Aamulla Malminkartanosta lähdettäessä saa ajaa koko matkan seisomapoka päällä Kamppiin asti, samoin iltapäivällä Kampista lähdettäessä on jo istumapaikat täynnä.

Linjalla h43 MAN:t tuntuvat liian pieniltä. Haagan ammattikoululle menee paljon opiskelijoita. Muistan joskus kun ajoin linjaa Mersu 405:llä, kuorma tuulilasiin asti ja osa opiskelijoista istui toistensa sylissä. Tälle linjalle olisi pitänyt laittaa telejä ajat sitten, tosin aikoinaan illan viimeinen lähtö Elieliltä ja Hakuninmaalta ajettin nivelellä.

h64 linjalla on paljon liikkujaa. Mäkitorpantieltä tulee paljon matkustajia samoin kuin Mäkelänkadulta.

h65a ja h66a ovat tunnetusti kuormitettuja samoin kuin 66 illalla ja viikonloppuisin. Sanoisin että h65a:n matkustajamäärät ovat illalla ja viikonloppuisin pienemmät kuin h66:lla.

h67:sta jo mainittiin että se on aina täynnä, tosin suurin osa on kyllä Mäkelänkadulta nousevia ja sinne jääviä matkustajia.

h70:llä on myös paljon matkustajia Suutarilasta. Tosin päivällä ja illalla mahtuu aina hyvin istumaan. h70T:llä mennään aamulla tuulilasikuormalla Malmin asemalle, tosin matkustajia alkaa tulemaan taas lisää Latokartanontieltä ja Pihlajamäentieltä.

h72:lla tuntuu olevan myös paljon matkustajia, onhan linja suhteellisen pitkä. Tällä linjalla seisomakuorma taitaa tulla jo Mäkelänkadulla ja lisää matkustajia tulee vielä Käskynhaltijantieltä Rautatientorilta lähdettäessä.

Seutulinjoista Länsiväylän linjoilla on aamu- ja iltaruuhkan aikaan matkustajia todella paljon. Linjoilla 102, 103, 106, 109, 110/t, 121 ja 122 liikkuu paljon ihmisiä myös ruuhka-ajan ulkopuolella. Erityisesti Tapiolan suuntaan menevillä seutulinjoilla riittää aina matkustajia.

Jokerin matkustajamäärät ovat tietenkin suuria, mutta linjojen e52, e57, 510 ja 512/a matkustajamäärät ovat jokerin myötä vähentyneet paljon. Muistan vielä, kun linjaa 510 ajettiin Kehä 1:llä seisomaporukka kyydissä

Seutulinjoista 741:llä riittää matkustajia aamusta iltaan puhumattakaan viikonlopuista. Hyvä että saatiin tälle linjalle telejä syksyllä ja tuli laadukkaita volvo 8700:sia :D

U-linjoista 492:lla taitaa olla paljon matkustajia kun sitä ajetaan kahdella autolla peräkkäin? Tuota linjaahan liikennöi Korsisaari.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Tuli mieleen myös e23 ja e22 ruuhka-aikaan. Niissä kun ajetaan osa lähdöistä reilu 30-paikkaisilla Manneilla. Tuo paikkamäärä kun ei riitä alkuunsa, vaan pitäisi saada se vähintää 43.
MANeissa on 35 istumapaikkaa. e22 ja e23 ovat täynnä yleensä vain kilometrin matkan Läkkitorilta Vallikadulle, muuten saa ajaa varsin kevyellä kuormalla. Kyllä normaalit ihmiset jaksavat pari minuuttia seistä bussissa! e23:lla Friisinmäen suunnalla pärjäisi melkeinpä palvelulinjakokoisella kärryllä.
 
MANeissa on 35 istumapaikkaa. e22 ja e23 ovat täynnä yleensä vain kilometrin matkan Läkkitorilta Vallikadulle, muuten saa ajaa varsin kevyellä kuormalla. Kyllä normaalit ihmiset jaksavat pari minuuttia seistä bussissa! e23:lla Friisinmäen suunnalla pärjäisi melkeinpä palvelulinjakokoisella kärryllä.

Näinpä se luulisi, mutta sitten on ihmisten helppo laittaa se syyksi kun kysellään että miksi mennään henkilöautolla. Nuokin linjat ovat tosiaan niin epätasasesti kourmitettuja, mikä on kaluston valinnassa ongelma. Sopivaa kun ei oikein tahdo löytyä.
 
Ainakin h94 on täynnä keskellä päivää Kontulan metroasemalla kun se tulee Kontulankaarelta
 
Linja 212 ei nyt millään tavalla mitattuna ole kuormitettu linja koko päivän osalta mutta olen pari kertaa nähnyt 7:30 lähdön Kaunialasta olevan aivan tupaten täynnä porukkaa Nihtisillan kohdalla. Tosin siihen osaltaan on vaikuttanut bussin koko, joka kyseisessä lähdössä on ollut 12 metrinen Scania Ikarus.

Espoossa on myös monilla linjoilla kuormitushuippu klo 8.00 aikaan aamulla kun busseissa suurin osa on koululaisia. Esimerkiksi e15:llä 7:35 Jupperista on monta kertaa täysi poka vaikka vuoroa ajetaan telibussilla. Pahimmillaan tällä vuorolla on mennyt Jupperista Tapiolan keskukseen n. 45 minuuttia. 10 minuuttia myöhemmin lähtevä ajelee sitten reilusti tyhjempänä.
 
Espoossa on myös monilla linjoilla kuormitushuippu klo 8.00 aikaan aamulla kun busseissa suurin osa on koululaisia. Esimerkiksi e15:llä 7:35 Jupperista on monta kertaa täysi poka vaikka vuoroa ajetaan telibussilla. Pahimmillaan tällä vuorolla on mennyt Jupperista Tapiolan keskukseen n. 45 minuuttia. 10 minuuttia myöhemmin lähtevä ajelee sitten reilusti tyhjempänä.
Lähderannan ja Viherlaakson välillä ainakin 10 vuotta sitten oli kaikki väliä kulkevat bussit täynnä 7:50-8:05. Viherlaakson koulussa ja lukiossa ensimmäinen tunti alkoi siihen aikaan 8:05.
 
Takaisin
Ylös