YTV:n ja HKL:n talviaikataulut 2008-2009 ja muutokset

Liittynyt
4 Heinäkuu 2005
Viestit
1,069
YTV:n tiedote muutoksista jotka tapahtuvat syysliikenteen 2008 alussa
YTV sanoi:
Uudet bussilinjat parantavat yhteyksiä Espoossa ja Vantaalla
Syysliikenteen alkaessa Espoonlahden ja Espoon keskuksen bussiyhteyksiin on tulossa parannuksia. Vantaalla yhteydet Tikkurilasta lentoasemalle nopeutuvat, kun linja 61 profiloidaan lentokenttälinjaksi. Pohjois-Vantaan linjastomuutoksella parannetaan aikataulujen pitävyyttä.

Yhteydet kaupunkikeskuksiin kohenevat, kun Espoonlahden ja Espoon keskuksen välinen bussilinjasto uudistuu elokuussa. Uusi linja 46 kulkee Espoon keskuksesta Nöykkiön kautta Espoonlahteen ja edelleen Hyljelahteen. Linja parantaa yhteyksiä Nöykkiöstä sekä Espoonlahteen että Espoon keskukseen. Samassa yhteydessä linjan 42 päätepysäkki siirretään Iivisniemestä Soukkaan, josta linja ajaa nykyistä reittiään Jorviin.

Vantaalla toteutuu pitkään vireillä ollut uudistus. Nykyinen linja 61 muuttuu elokuussa lentokenttälinjaksi, joka liikennöi väliä Tikkurila–lentoasema. Tikkurilan ja lentoaseman väliset matkat nopeutuvat, kun nykyistä useampi bussivuoro ajaa suoraan Tikkurilantietä Jumbon ohi. Linja 62 hoitaa yhteydet Mellunmäestä Tikkurilaan.

Koivukylän alueen sisäiset yhteydet paranevat, kun uusi linja 77 aloittaa elokuussa liikennöinnin välillä Päiväkumpu–Kylmäoja. Myös yhteydet Rekolan terveysasemalle sekä koulumatkat Ilolasta Simonkylän kouluun helpottuvat uuden bussilinjan ansiosta.

Linjojen 43 ja 474 vaihtoyhteys sujuvammaksi
Pohjois-Vantaan bussilinjastoa uudistetaan, jotta voidaan korjata ajoaikaongelmia, joita Mannerheimintien ruuhkaisuus on aiheuttanut. Linjan 474 perusreittiä lyhennetään elokuussa ja sen päätepysäkki siirtyy Katriinan sairaalalle. Linja 43 jaetaan kahdeksi linjaksi: linja 43 kulkee välillä Martinlaakso–Vestra ja uusi linja 30 välillä Kaivoksela–Linnainen. Uudistuksilla pyritään parantamaan aikataulujen pitävyyttä ja vaihtoyhteyden toimivuutta linjalta 43 linjan 474 autoihin.

Tarjonta säilyy vaikka kustannukset nousevat
Liikennöintisuunnitelmaa vuosille 2008–2009 valmisteltaessa on jouduttu varautumaan talousarviota suurempaan kustannustason nousuun. Tämän hetkisen tilanteen valossa YTV arvioi, että bussiliikenteen kustannustaso nousee jopa 6,8 % vuonna 2008. YTV:n hyvän taloudellisen tilanteen ansiosta lippujen hinnat ja liikenteen tarjonta pystytään säilyttämään nykyisellä tasolla näinkin jyrkästä kustannusten kasvusta huolimatta.

Myös junaliikenteen tarjonta säilyy pitkälti nykyisen kaltaisena, mutta joitakin parannuksiakin on luvassa. Syksystä 2008 alkaen N-junien vuoroväli tihenee sunnuntaisin. M-junien vuoroväli tihenee lauantaisin ja kesän arkiliikenteessä. Myös A-junille tulee lisää vuoroja kesäliikenteeseen.

YTV laatii vuosittain liikennöintisuunnitelman, johon on koottu seutulinjojen, Espoon, Kauniaisten, Vantaan ja Keravan sisäisten bussilinjojen sekä lähijunaliikenteen reitti- ja palvelutasomuutokset seuraavan ajovuoden aikana. YTV:n hallitus hyväksyi liikennöintisuunnitelman ajovuodelle 2008–09 kokouksessaan 29.2.

Lisätietoja: joukkoliikenteen suunnittelupäällikkö Outi Janhunen, puh. 050-594 2940
http://www.ytv.fi/FIN/tietoa_ytv/tiedotteet/liikenne/lo_08_02_29.htm
 
Joukkoliikennelautakunnan esityslistan mukaan linjan H11 reittiä on tarkoitus muuttaa kulkemaan rautatientorille, Muutos on tarkoitus toteuttaa Elokuussa 2008.
http://www.hel.fi/wps/wcm/resources/file/eb0b3f00375a6f8/10Jlke_030408.pdf

Minun mielestäni tuo on huono idea koska keskustastahan menee Korkeasaareen lautat ja mutoksen jälkeen esim. Itä-Helsinkiläiset joutuvat menemään metrolla keskustaan ja sitten vaihtamaan bussiin. Ja jos Keskustan ja Korkesaaren välille halutaan välttämättä bussilinja niin voitaisiinhan perustaa uusi linja 11B Rautatientori-Korkeasaari ja säilyttää 11 entisellään.
 
Minun mielestäni tuo on huono idea koska keskustastahan menee Korkeasaareen lautat ja mutoksen jälkeen esim. Itä-Helsinkiläiset joutuvat menemään metrolla keskustaan ja sitten vaihtamaan bussiin. Ja jos Keskustan ja Korkesaaren välille halutaan välttämättä bussilinja niin voitaisiinhan perustaa uusi linja 11B Rautatientori-Korkeasaari ja säilyttää 11 entisellään.



Mielummin 11 Rautatientori-Korkeasaari
11B Herttoniemi-korkeasaari

Koska 11 on pitempi linja...
 
Minun mielestäni tuo on huono idea koska keskustastahan menee Korkeasaareen lautat

HKL:n liput eivät käy lautoilla. Miksei tietysti voitaisi ottaa käyttöön U-liikennesopimus Korkeasaaren lautoilla, niin saataisiin vähäisillä kuluilla hyvä tarjonta :)
 
Minun mielestäni tuo on huono idea koska keskustastahan menee Korkeasaareen lautat ja mutoksen jälkeen esim. Itä-Helsinkiläiset joutuvat menemään metrolla keskustaan ja sitten vaihtamaan bussiin.

Toisekseen lautat kulkevat ainoastaan kesäkaudella. Tarvitaanhan talvikaudellankin jokin järkevä kuljetusmuoto Korkeasaareen. (Itselläni on koulusta kokemusta, kun linja 11 ei kulkenut arkisin, joten korkeasaareen piti kävellä Kulosaaresta.) Välillä on tullut ilmi talvella, että turistit haluaisivat Korkeasaareen, mutta ei ole tietoa, että miten pääsisi Herttoniemeen ja milloin bussit kulkevat. Tähän tulee apua, kun bussit kulkisivat Rautatientorilta Korkeasaareen.
 
YTV: talviaikataulut 2008-2009 on julkaistu netissä
http://www.ytv.fi/FIN/liikenne/aikataulut/pdf_aikataulut/etusivu_talvi.htm
Itse kiinnitin huomiota linjojen Ke8, 633, 738 ja 873 aikataulihin
Linja 8
Iltapäivään on tullut yksi kierros lisää
Linja 633
Lisää K-vuoroja ja lisäksi perjantaisin ja lauantasin lisälähdöt Keravalta 22.59 ja Helsingistä 00.06.
Linjan A-vuorot siirtyvät ajamaan Porvoonkadun kautta Keravalla (Linjan 5 reitti asemalta Sorsakorpeen)
Linja 738
Lisää K ja B-vuoroja.
Linja 873
Arkipäivien B-vuorot illalla muutettu K-vuoroiksi ja lauantaisin suurinosa vuoroista ajetaan K-vuoroina.
Lauantaisin ajetaan uutta versiota 873V Päiväkummusta keravan asemalle linjan 873 reittiä josta Keravan vankilalle reittiä Asemanaukio-Asemantie-Paasikivenkatu-Kurkelankatu-Ylikeravantie-Koivulantie-Lahdentie-vankila, kyseisiä lähtöjä on 3 suuntaansa
Päiväkummusta 08.50, 09.40 ja 11.19
Vankilalta 09.35, 10.35 ja 11.58.
 
Espoon sisäisten muutoksia tuossa vähän katselin..

Pisti silmään se, että siis uusi linja e46 Hyljelahdesta Espoon keskukseen aloittaa ja tuo e42 katkastaan Soukkaan. Samoin silmään laittoi se, että e57 aloittaa vasta noin 6.45 arkisin. e86:lle näköjään laitetaan vähän aikataulua uusiksi kun ma-pe ensimmäinen kierros alkaa 5.30, nyt kesällä vasta 6.27.
 
Helsingin linjoista huomasin että korkeita lähtöjä ei ole enää mm. linjoilla 14, 57, 63, 78 ja 79, sen sijaan linjoille 23 ja 55 on lisätty ruuhkiin korkeita lähtöjä vaikkei näillä linjoilla enää vuosiin ole niitä ollut. Linjoille 78 ja 79 on lisätty ruuhkiin paljon lähtöjä, 78:n vuoroväli ruuhkissa on 8 min. ja linjalla 79 5-6 min.
 
Minut yllätti se, että 194:n vuoroja on siirretty runsaasti 195:lle. 194 ei enää tule kulkemaan ollenkaan sunnuntaina ja lauantainakin ajetaan vain 11 vuoroa suuntaansa. Nyt 195 alkaa kulkemaan vähintään puolen tunnin välein. Maanantaista lauantaihin viimeinen 195:n vuoro lähtee Elielin aukiolta 2:12.

121 on saanut mukavasti lisää A-vuoroja.

270:llekin tuntuu olevan lisätty A-vuoroja. Esimerkkinä tästä on arkisin Elielin aukiolta 18:27 ja 21:30 lähtevät vuorot.

On tosiaan Espoon sisäisen linjan 86 aikataulu muuttunut. Arkipäivisin se kulkee aamulla ja iltapäivällä parhaimmillaan puolen tunnin vuorovälillä aikaisemman tunnin vuorovälin sijasta.
 
Edelleen kiinnittää huomiota, se että S652/S652A ajetaan kehäIII:sta pitkin, vaikka tuo uusi tasetien jatke on ollut valmiina jo vuoden ja varmasti kulkijoita siinä riittäisi, suuri osa yrityksistä sijaitsee kehän eteläpuolella poislukien posti ja Hobbyhall.
Toinen asia mikä ihmetyttää on tuo aikataulutus, viinikanmetsään ei millään pääse keskustasta/pakkalasta klo 8.00:ksi jolloin työt alkaa ja sama on kotiinpäin klo 16.00:icon_frown:
 
Toinen asia mikä ihmetyttää on tuo aikataulutus, viinikanmetsään ei millään pääse keskustasta/pakkalasta klo 8.00:ksi jolloin työt alkaa ja sama on kotiinpäin klo 16.00:icon_frown:

Linjalle 652A ei ilmeisesti ole haluttu laittaa päällekkäistä liikennettä U-linjan 632 kanssa, joka lähtee aamuisin Rautatientorilta klo 7:05 ja iltapäivisin Myllykylästä 16:05. Pakkalasta Viinikanmetsään halajavat joutuvat toki joko kävelemään Kehä III:n varteen tai vaihtamaan.
 
Kiitos vastauksestasi, mutta olisin vielä halukas kuulemaan, mistä ja millä sinne Kehä III:sen varteen pääsee esim. sandbackasta tai tilkuntieltä, näistä kuljetaan tällä hetkellä autolla ja tullaan kulkemaan edelleenkin, tosin osin kimppakyydillä, mutta ei kuitenkaan bussilla :(.
Mielenkiintoista on myös se, että S514 aikataulu on vuodesta toiseen sama, vaikka yhteys espoosta lentoaseman suuntaan on juuri sopiva, paitsi aikataulu, joka on kummallinen, Westendinasemalta viimeinen 16.14, joutuu lähtemään töistä aikaisemmin:cool:
 
Kiitos vastauksestasi, mutta olisin vielä halukas kuulemaan, mistä ja millä sinne Kehä III:sen varteen pääsee esim. sandbackasta tai tilkuntieltä, näistä kuljetaan tällä hetkellä autolla ja tullaan kulkemaan edelleenkin, tosin osin kimppakyydillä, mutta ei kuitenkaan bussilla :(.

Sinne Kehä III:n varteen pääsee kätevimmin kävelemällä omin jaloin, Sandbackasta on matkaa noin kilometri Pakkalantien liittymän pysäkille. Sinne pääsisi v60:lläkin, tosin se ei ainakaan talviaikataulukaudella kulje sopivasti. Vähimmällä kävelyllä päässee aamuisin nousemalla noin klo 7:19 bussiin 51K pysäkillä Sandbackanraitti ja vaihtamalla Vantaankoskella Martinlaaksosta lähtevän linjan 15 kyytiin. Perillä Viinikanmetsässä tämä kyyti on noin klo 7:50.

Paluumatka sujuu samoin linjalla 15 (lähtö Viinikanmetsästä klo 16:05), josta vaihdetaan Martinlaakson asemalla linjalle 55. Perillä pysäkillä Sandbackanraitti noin 16:35. Linjalla 632 matka-aika on kävelyineen suunnilleen samaa luokkaa.

Linjalta 15 ehtinee useimmiten vaihtamaan myös linjalle 652 Tuupakassa pysäkillä Juhanilantie. 652:n pysäkiltä Väinö Tannerin tie on kävelymatkaa Sandbackaan noin 600 - 800 metriä. Kyseisellä pysäkillä voi myös vaihtaa linjalle 60, jolla pääsee Pakkalan puistotielle. Sekä kävellen että 60:een vaihtaen olisi perillä hieman puoli viiden jälkeen.

Ei noista yhteyksistä mikään erityisen loistava ole, mutta kuitenkin ihan kohtuullisessa ajassa pääsee. Sinun kannattaa toki olla yhteydessä YTV:hen ja ehdottaa reitti- ja aikataulumuutoksia. 652(A) voisi varmastikin ajaa Pakkalassa ihan hyvin reittiä ... Lentoasemantie - Väinö Tannerin tie - Pakkalantie - Kehä III... Tällöin reitiltä jäisi Helsingistä lähtiessä pois vain pysäkki Vantaanportti, jota palvelevat myös linjat 613K, 615N/T ja 632. Vastasuunnassa jäisi pois Kehä III:lla oleva pysäkki Pakkalantie, mutta sen voisi korvata Pakkalantielle sijoitettavalla tolpalla.
 
Kun tarkemmin vertailee Espoon sisäisen liikenteen ja Espooseen liikennöivien seutuliikenteen aikatauluja viimevuotiseen, löytyy paljon muutoksia.

Linjan 22 vuoroja Sinimäkeen/Sinimäestä on lisätty.

Siikaranta on saanut lisää vuoroja. Tässä Siikarannasta lähtevät vuorot. Uusia viimevuotiseen nähden ovat 7:05 ja 19:50 lähtevät vuorot. Nyt siikarantalaiset pääsevät mukavasti aamulla Helsinkiin ja Leppävaaraan, joskin matkaan kuluu paljon aikaa. Jos vertaa aikaisempiin vuosiin, eroa on jo huomattavasti. 2004-2005 talviaikataulun mukaisesti Siikarannasta lähti vuoroja seuraavasti: 5:15, 7:55, 9:55, 12:30, 17:00 ja 21:50. Jännittävä lisäys on tuo Leppävaarasta 5:19 lähtevä 28KT Kolmperän kautta Siikarantaan, johon ei ole ilmeisemmin minkäänlaista yhteyttä Helsingistä.

Kun linjan 86 vuoromäärän lisäyksen vuoksi Röylän yhteydet paranivat päiväsaikaan arkisin, niin linjan 29 23:10 Leppävaarasta arkisin lähtevän vuoron muuttuminen T-vuoroksi aikaansaa sen, että Röylään pääsee vielä Helsingistä noin tuntia myöhemmin aiempaan verrattuna.

Koulupäivisin ajettavan linjan 70 aikatauluissa on tapahtunut muutos. Nyt vuoroja aletaan ajamaan myös vastakkaiseen suuntaan tunnuksella 70V. Nämä vuorot kulkevat suorinta reittiä Kalajärven ja Rinnekodin välillä käymättä lainkaan Röylässä. Ehkäpä Rinnekodissa työskentelevät voivat tarvittaessa turvautua näihin V-vuoroihin. Pääsevät ainakin Kalajärvelle saakka.

Suvisaariston joukkoliikennetarjonta on parantunut. Suvisaaristosta päin arkisin on tullut lisää aamuun 6:25 ja 9:05 lähtevät vuorot. Näin aamulla liikennöidään pidempään tiheämmällä vuorovälillä. Samoin on käynyt iltapäivällä. Lauantaillekin on tullut 6:50 Suvisaaristosta lähtevä vuoro. Näin lauantaiaamun noin kahden tunnin tauko on poistunut. Jännä lisäys on myös Kampista 6:01 lauantaina lähtevä vuoro. Jotain on myös poistunut. Suvisaaristosta perjantaisin ja lauantaisin 0:16 lähtenyt vuoro ei kulje enää.

Linjalla 158 huomion arvoista on se, että arki-illan liikenteessä on siirrytty harvempaan vuoroväliin.

160:lle on lisätty vuoroja arkiliikenteeseen ja Kattilalaakson kautta kulkevia K-vuoroja on korvattu huomattava määrä perusvuoroilla niin arkiliikenteessä kuin viikonloppuisin.

165:n pdf-aikataulussa esiintyy N-vuoroja, joita ei löydy lainkaan, kun valitsee kohdan seutulinjat, syksy ja siitä 165:n aikataulun. Nämä N-vuorot kulkevat pdf-aikataulun mukaan Espoonkartanoon saakka. K-vuoroja on lisätty ja arkipäivien keskipäivän vuoroväliä on tihennetty.
 
Takaisin
Ylös