YTV:n ja HKL:n talviaikataulut 2008-2009 ja muutokset

Kohtuullinen aika on aika laaja käsite, tällä hetkellä tilkuntieltä viinikkalaan menee n. 12 min ja sandbackasta n. 8 min, jos tuo S652/A kulkisi tasetietä pitkin ja jatkaisi sitten uutta tietä Veolia varikolle, edelleen viinikkalaan voisi siihen kulua ehkä 15-20 min, jolloin se olisi varteenotettava vaihtoehto, tällä hetkellä ainoa JÄRKEVÄ kulkuväline on auto tms.

Olen asiaa esittänyt jo monta vuotta YTV:lle, mutta katsotaan nyt mikä on tilanne tulevaisuudessa, kun pakkalanrinne pikkuhiljaa valmistuu. Tuntuu sielläkin asuvan ihmisiä joiden työmatka suuntautuu tuohon suuntaan.
 
Muutosketjuunhan tämäkin sopii?

Veolia Transport alkaa liikennöidä seutulinjaa 109 talviliikenteen alusta alkaen vuokratiloista Klovin varikolta nykyisen Tuupakan sijaan; Tuupakan siirtoajot ovat liian pitkiä ja Suomenojalla täyttä. Parhaillaan keräillään parinkymmenen hengen poppoota linjaa ajamaan.
 
Muutosketjuunhan tämäkin sopii?

Veolia Transport alkaa liikennöidä seutulinjaa 109 talviliikenteen alusta alkaen vuokratiloista Klovin varikolta nykyisen Tuupakan sijaan; Tuupakan siirtoajot ovat liian pitkiä ja Suomenojalla täyttä. Parhaillaan keräillään parinkymmenen hengen poppoota linjaa ajamaan.

Pitkään olenkin pohtinut, ettei tuon mittaiset hallisivut voi kovinkaan taloudellisia olla.
 
Koulupäivisin ajettavan linjan 70 aikatauluissa on tapahtunut muutos.
Toinen muutos on linjan pääreitissä linja alkaa köydä Takkulassa ja Velskolassa, Velskolassa on ollut viimeksi ns joukkoliikennettä kun taksilinja 66T Kalajärvi-Röylä-Luukintie-Vihdintie-Velskolantie-Sorvamäki ajoi 1983 Helmi-Huhti ja Loka-Joulukuu
 
Toinen muutos on linjan pääreitissä linja alkaa köydä Takkulassa ja Velskolassa, Velskolassa on ollut viimeksi ns joukkoliikennettä kun taksilinja 66T Kalajärvi-Röylä-Luukintie-Vihdintie-Velskolantie-Sorvamäki ajoi 1983 Helmi-Huhti ja Loka-Joulukuu

Linjaoppaan mukaan 70 käyttää Velskolantietä, mutta linjan reittiin Linjaoppaassa on merkitty Velskolassa käynti vain Kalajärven suunnasta tuleville vuoroille ja aikatauluissa Velskola on mainittu vain iltapäivällä Kalajärveltä lähtevien vuorojen aikatauluissa. Käykö Velskolassa tosiaan vain toiseen suuntaan kulkevat bussit? Mitä järkeä on tuollaisessa järjestelyssä?
 
Linjaoppaasta voi katsoa myös Kampista Kirkkonummelle menevien linjojen reittejä, muttei aivan Kirkkonummen keskustaan saakka. Sellaisen kummallisen epäloogisuuden olen havainnut aikatauluista, että 174BK kulkee Luomasta Helsinkiin, tosin sentään Kivenlahden kautta, kun 174B puolestaan Kivenlahdesta Kirkkonummen keskustaan ja 174K Helsingistä Kivenlahden kautta Kirkkonummen keskustaan. Miten yhdistämällä kirjaintunnukset B, jolla muuten linjan yhteydessä tarkoitetaan, että linja lähtee Kivenlahdesta eikä Helsingistä ja K, joka tarkoittaa, että linja kulkee Kivenlahden kautta, saadaan linja, joka lähtee Luomasta Kirkkonummen keskustan sijaan? Miksei tuo linja voi saada jotain muuta numeroa, kun se kerran lähtee aivan eri paikasta?

Seutulinja 103 on saanut myös uusia lähtöjä. Kun viime talven aikatauluissa Kampista viimeinen vuoro lähti arkisin 22:10, lähtee se uusien aikataulujen mukaan 23:05. Lauantaina viimeinen vuoro Kampista lähti 19:35 viime talven aikataulun mukaan, kun uuden aikataulun mukaan viimeinen vuoro lähtee kello 23:05 ja sunnuntaina viimeinen vuoro uuden aikataulun mukaan lähtee 21:37 eikä 19:35, kuten aiemmin.
 
Aikataulumuutokset.

58 tulee ajamaan klo 21 asti lauantaisin (ennen 18).

58B tulee ajamaan sunnuntaisin 21 asti (ennen ei ajanut sunnuntaina)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
h57 kulkee myös myöhempään arkisin ja lauantaisin kuin ennen. 43 ajaa ruuhkassa ensi talvena 10 min välein. 67:lle on myös lisätty auto. Samoin 54 päiväliikenne tihenee 15 minuuttiin viime talven 20 minuutista (oli nyt jo kesällä 15 min).
506:lle on myös lisätty vuoroja.
 
HKL:n aikataulujen infosivuilta:
Vuosaaren sataman toiminta alkaa 10.11. Linja 90A aloittaa ja linjan 90B liikenne lisääntyy.

Tosiaan tuolloin 90B aloittaa uusilla aikatauluilla 10.11.. 90B kulkee silloin noin 20 minuutin välein ruuhka-aikoina ja 30-40 minuutin välein muulloin. 90A lähteekin yllättäen Rautatientorilta. Arkisin 90A:lta lähtee yksi vuoro 5:15 Rautatientorilta. Lauantaina ensimmäinen vuoro satamaan on Vuosaaresta 6:00 lähtevä 90B:n vuoro ja sunnuntaisin ensimmäinen vuoro on 90B:n vuoro 7:00 Vuosaaresta. Tarvittaisiinkohan sunnutaina aikaisemmin lähteviä vuoroja vai riittääkö aamuvuorolaisille tuo 7:00-vuoro. Viimeinen 90A:n vuoro Vuosaaren satamasta lähtee 1:18, joten iltavuorostakin pitäisi päästä kotiin.

Riittääkö se, että Vuosaaren satamaan liikennöidään vain Vuosaaresta tai metron liikennöintiaikojen ulkupuolella Rautatieasemalta Vuosaaren kautta. Pitäisikö Mellunmäestä päästä suoraan Vuosaaren satamaan? Vantaalta on kuitenkin yhteyksiä vain lähinnä Mellunmäkeen Itä-Helsingissä. Jos halutaan, että mahdollisimman laajalta alueelta pääsee järkevästi julkisilla Vuosaaren satamaan, täytyisi tarjota muualtakin yhteyksiä satamaan.
 
Vantaalta on kuitenkin yhteyksiä vain lähinnä Mellunmäkeen Itä-Helsingissä. Jos halutaan, että mahdollisimman laajalta alueelta pääsee järkevästi julkisilla Vuosaaren satamaan, täytyisi tarjota muualtakin yhteyksiä satamaan.

Alkuvaiheessa 90A/B varmastikin riittää, mutta myöhemmin toiminnan laajentuessa voisi kyseeseen tulla esimerkiksi Tikkurilasta Hakunilan ja Kehä III:n kautta satamaan kulkeva linja. Tämä linja voisi kulkea vilkkaimpina työvuoronvaihtumisajankohtina. Lisäksi voisi tulla kyseeseen linjan 519A Vuosaaren päätepysäkin siirtäminen pohjoiselta ostarilta satamaan.

Linjasta 78 ollaan vähitellen kehittämässä Jokeri II -linjaa, joka tarjoaa suoran ja tiheävuorovälisen runkoyhteyden Vuosaaren metroasemalle laajalta alueelta. Tämän linjan kanssa rinnakkaisia satamalinjoja tuskin halutaan perustaa ellei Jokeri II:n kapasiteetti lopu linjan 550 tavoin kesken.
 
Miten yhdistämällä kirjaintunnukset B, jolla muuten linjan yhteydessä tarkoitetaan, että linja lähtee Kivenlahdesta eikä Helsingistä ja K, joka tarkoittaa, että linja kulkee Kivenlahden kautta, saadaan linja, joka lähtee Luomasta Kirkkonummen keskustan sijaan? Miksei tuo linja voi saada jotain muuta numeroa, kun se kerran lähtee aivan eri paikasta?
Linja 174BK on linjan 174K lyhyempi versio, joka lähtee Kirkkonummen linja-autoaseman sijasta Luomasta. Tunnuksella 174BK on yksi ainoa lähtö, joten eipä siihen kannata omaa linjanumeroa tuhlata. Lisäksi 174BK ajaa Luomasta Helsinkiin ja 174B-vuoroja on ainoastaan Kivenlahdesta Kirkkonummen suuntaan, joten tuskinpa sekaantumisen vaaraa on.
 
Linjaoppaan mukaan 70 käyttää Velskolantietä, mutta linjan reittiin Linjaoppaassa on merkitty Velskolassa käynti vain Kalajärven suunnasta tuleville vuoroille ja aikatauluissa Velskola on mainittu vain iltapäivällä Kalajärveltä lähtevien vuorojen aikatauluissa. Käykö Velskolassa tosiaan vain toiseen suuntaan kulkevat bussit? Mitä järkeä on tuollaisessa järjestelyssä?

Linja 70 käy iltapäivällä viemässä niitä koululaisia Velskolantien varteen, joita on tähän asti kuljetettu taksilla Vihdintien ylittämisen vaarallisuuden vuoksi. Aamulla koululaiset pääsevät kuitenkin turvallisesti kyytiin Lakistonristin pysäkiltä ylittämättä Vihdintietä.
Lisäksi Velskolan kääntöpaikkaa ei talvella välttämättä saada aurattua aamuvarhain kun se sijaitsee yksityisalueella.
 
Minut yllätti se, että 194:n vuoroja on siirretty runsaasti 195:lle. 194 ei enää tule kulkemaan ollenkaan sunnuntaina ja lauantainakin ajetaan vain 11 vuoroa suuntaansa. Nyt 195 alkaa kulkemaan vähintään puolen tunnin välein. Maanantaista lauantaihin viimeinen 195:n vuoro lähtee Elielin aukiolta 2:12.

121 on saanut mukavasti lisää A-vuoroja.

270:llekin tuntuu olevan lisätty A-vuoroja. Esimerkkinä tästä on arkisin Elielin aukiolta 18:27 ja 21:30 lähtevät vuorot.

On tosiaan Espoon sisäisen linjan 86 aikataulu muuttunut. Arkipäivisin se kulkee aamulla ja iltapäivällä parhaimmillaan puolen tunnin vuorovälillä aikaisemman tunnin vuorovälin sijasta.

Linjan 194 vuorojen siirtäminen linjalle 195 perustuu siihen että ajetaan tehokkaamilla autokierroilla Latokaskeen asti, eikä linjan 194 autoja iltaisin ja sunnuntaisin enää seisoteta 30-40 minuuttia Louhenaukiolla, jotta linjat 194/195 kulkisivat tasavälisesti.

Linjalla 121 kyse on samasta asiasta, tarjotaan lisäpalvelua Puolarmetsään asti eikä turhaan seisoteta bussia Kuitinmäessä.

Linjan uudet 270 A-vuorot ovat tilaajan autokierrossa pääosin lopettavia autoja, jolloin on saatu Kuurinniittyyn pientä lisäpalvelia minimaalisella lisäkustannuksella.

Linjalle 86 lisätään talviliikenteeseen toinen auto, jolla parannetaan erityisesti koululaisten yhteyksiä.
 
Viimeksi muokattu:
H52v ja H46t :frown:lakkautetaan 31.12.2008
S510 saa lisää b vuoroja, viimeinen vuoro westendiltä lähtee 23.34 arkisin.
S623 ajetaan myös sunnuntaisin
 
S510 saa lisää b vuoroja, viimeinen vuoro westendiltä lähtee 23.34 arkisin.

B-reitti kulkee väliä Leppävaaran asema-Hämevaara-Myyrmäen asema. Ne kaksi uutta lähtöä Leppävaarasta arkisin ovat seurausta sille, että e22B lopettaa tunnin aikaisemmin kun nyt.
 
Takaisin
Ylös