YTV:n ja HKL:n talviaikataulut 2008-2009 ja muutokset

Tuleeko ikävä? Ei minulle ainakaan. Turhempaa linjaa ei seudulta helpolla löydä.

Paha sanoa kuinka turha tuo 46T on, mutta viekö se voiton 53:sta? Bussi kulkee lähes tyhjänä päivälläkin, nousut Munkasta Hakaniemeen tyypillisesti alle 20 matkustajaa per sivu, mutta naurettavinta on, että se kulkee klo 22.30 asti. Kyydissä iltaisin 1-2 matkustajaa jos sitäkään. Eikö sillekään rahalle mitään parempaa käyttöä löydy?
 
h53:sta tulikin mieleeni, että uudessa talviaikataulussa 503 kulkee aamuisin pidempään kuin ennen. Viimeiset lähdöt Merihaasta ja Matinkylästä lähtevät samaan aikaan, klo 9.30. Turhat päällekkäisydet 53:n kanssa poistettu, sillä ensimmäinen 53 Merihaasta lähtee 10.10 ja Munkkiniemestä 10.15. Viime vuonnahan 503 ja 53 saattoivat kulkea ruuhka-ajan päätyttyä lähes peräkkäin samaan suuntaan.

Muuten, oliko entinen 502 huomattavasti kannattavampi linja kuin 53? Meinaan, sehän kulki myös 22.30 asti. Siitä olen täysin samaa mieltä, että liikennöinti voisi hyvin loppua arkisin klo 20 ja lauantaisin viimeistään klo 18.
 
Miksi ei poisteta koko h53 ja lisätään 503 lähtöjä?

Vaikuttaisiko se, että moni 503:n käyttäjistä on klo 7-9 töihin meneviä ja klo 14-16 töistä palaavia matkustajia (ainakin klo 7.20 ja 7.35 lähdöissä Merihaasta ja klo 14.15 ja 14.35 lähdöissä Matinkylästä), joten tarviiko kyseistä linjaa ajaa keskipäivällä, iltaisin ja lauantaisin? Eipä niissä 503 viimeisissä lähdöissäkään ole kovinkaan montaa ihmisiä. Itselläni on muutaman kerran tapahtunut viimeisissä lähdöissä, että olin ainoa matkustaja Matinkylästä Lehtisaareen asti, joten kannattaako moinen seutulinja?
 
Vaikuttaisiko se, että moni 503:n käyttäjistä on klo 7-9 töihin meneviä ja klo 14-16 töistä palaavia matkustajia (ainakin klo 7.20 ja 7.35 lähdöissä Merihaasta ja klo 14.15 ja 14.35 lähdöissä Matinkylästä), joten tarviiko kyseistä linjaa ajaa keskipäivällä, iltaisin ja lauantaisin? Eipä niissä 503 viimeisissä lähdöissäkään ole kovinkaan montaa ihmisiä. Itselläni on muutaman kerran tapahtunut viimeisissä lähdöissä, että olin ainoa matkustaja Matinkylästä Lehtisaareen asti, joten kannattaako moinen seutulinja?


Jos ei ole muuta vaihtoehtoa niin...?
 
Paha sanoa kuinka turha tuo 46T on, mutta viekö se voiton 53:sta? Bussi kulkee lähes tyhjänä päivälläkin, nousut Munkasta Hakaniemeen tyypillisesti alle 20 matkustajaa per sivu, mutta naurettavinta on, että se kulkee klo 22.30 asti. Kyydissä iltaisin 1-2 matkustajaa jos sitäkään. Eikö sillekään rahalle mitään parempaa käyttöä löydy?
No tuossahan on jo monta oikeaa matkustajaa. Mitä itse olen 46T:tä ajanut, niin yleensä olen joutunut ajelemaan aivan keskenäni, joskus tulee kyytiin joku, jonka piti nousta 42:een ja joka hätääntyy, kun auto ei nousekaan Hämeenlinnanväylälle.

Paljon mieluummin ajoin linjoja, joilla kulkee paljon matkustajia (esim. 65A) kuin tällaisia nollalinjoja, joilla työrupeaman matkustajien laskemiseen riittävät hyvin yhden käden sormet.
 
Oon kyllä äärimmäisen pettynyt siihen, että HKL:n linja 17 lakkautetaan. Olen usein matkustanut sillä Merikadulle. Raitolinja 9 EI korvaa sitä, sillä se jää Etelä-Helsingissä jonnenkin hornan kuuseen kolmikulmaan tms. Ainoa asia mistä ikinä olen ollut kommunisti Paavo Arhinmäen kanssa samaa mieltä oli hänen aloitteensa valtuustossa linjan jatkamisesta Merikadulle asti. Silloin ja vain silloin bussin 17 lakkautus olisi ollut perusteltavissa :(...
 
ratikka 9 ja 17:n lakkautus

Raitiolinja 9 oli alunperin tarkoitettu lähtemään joko Merikadulta tai Kapteeninpuistikosta. Jos nyt oikein muistan niin paikallinen asukasyhdistys vastusti kiskojen rakentamista Korkeavuorenkadulle/Neitsytpolulle vedoten parkkipaikkojen vähenemiseen (!) ja meluhaittoihin. Nimby, nimby...
Ysin kannattavuuslaskelmat perustuvat nimenomaan siihen että se korvaa linjan 17, ja myöhemmin kun sitä saadaan jatkettua Ilmalaan, myös osan 23:sta. Nyt on sitten eteläisissä kaupunginosissa tyytyminen korvaaviin ratkaisuihin - 14 (Kamppiin ja Töölöön), 16 (Erottajalle, Hakaniemeen) ja 3B/T (asemalle, Kallioon, Töölöön). Oikeastaan vain Pasila jää puuttumaan suorista yhteyksistä?
 
nyt kun linjan 121 A-vuoroja lisätään niin eihän perusvuoroja ajeta enää kuin arkisin ruuhka-aikoina joten eikö olisi ollut järkevämpää jatkaa linjaa 121 puolarmetsään ja luopua kokonaan A-kirjaimesta? Niitä muutamia ruuhkalähtöjä jotka jäävät Kuitinmäkeen olisi voitu ajaa B-tunnuksella, näin ainakin aikataulusta olisi tullut hieman selkeämpi.
 
Yksi muutos, jonka huomasin YTV:n aikataulussa on, että linja 530 (Myyrmäki-Espoon Keskus) ei lähde enää Espoon asemalta, vaan lähtee Espoon torilta (eli paikasta, josta e82, e85 ja e86 lähtee,)ja kulkee Espoon portin kautta.
 
Yksi muutos, jonka huomasin YTV:n aikataulussa on, että linja 530 (Myyrmäki-Espoon Keskus) ei lähde enää Espoon asemalta, vaan lähtee Espoon torilta

530 kulkee reitillä Martinlaakso-Espoon keskus. Voisin veikata (todennäköisin perustein), että tuo 530 siirtyy sen takia tuonne Espoontorille kun uusi linja 46 Espoon keskus-Hyljelahti aloittaa liikennöinnin. Voisi tulla muuten ruuhkaa tuonne "Espoon asemalle".
 
Veolia Transport alkaa liikennöidä seutulinjaa 109 talviliikenteen alusta alkaen vuokratiloista Klovin varikolta nykyisen Tuupakan sijaan

Klovissa olikin tänään jo odottelemassa Veoliat 347, 362 ja 372.
 
Vs: ratikka 9 ja 17:n lakkautus

Raitiolinja 9 oli alunperin tarkoitettu lähtemään joko Merikadulta tai Kapteeninpuistikosta. Jos nyt oikein muistan niin paikallinen asukasyhdistys vastusti kiskojen rakentamista Korkeavuorenkadulle/Neitsytpolulle vedoten parkkipaikkojen vähenemiseen (!) ja meluhaittoihin. Nimby, nimby...

Ysin ratikan päättärin ja HKL:n 17 bussin päättärin välillä taitaa olla muutama ahtaampi katu, joilla on asukaspysäköintiä. Asukkaat pelkäsivät ilmeisesti, että koska ratikka ei pääse väistelemään pysäköityjä autoja milliäkään, pysäköinti kadun laitaan menee vaikeammaksi. Musta siihen olis voinut kylmästi kyllä kiskot laittaa. Kyllä varmasti siihen kadun reunaan olisi edelleen mahtunut pysäköimään, pienellä harjoittelulla jopa isommankin citymaasturin niin että spåra mahtuu ohitse :lol:
 
Paha sanoa kuinka turha tuo 46T on, mutta viekö se voiton 53:sta? Bussi kulkee lähes tyhjänä päivälläkin, nousut Munkasta Hakaniemeen tyypillisesti alle 20 matkustajaa per sivu, mutta naurettavinta on, että se kulkee klo 22.30 asti. Kyydissä iltaisin 1-2 matkustajaa jos sitäkään. Eikö sillekään rahalle mitään parempaa käyttöä löydy?

Jos 53/503 ei kulkisi, ei olisi kunnon yhteyttä Kalliosta Meilahteen. 53 on tietenkin siitä hassu poikittaislinja, että se ei kulje juuri ruuhka-aikaan, jolloin matkustajiakin olisi eniten. Kyllä Kalliosta pitää olla kunnon poikittaisyhteydet.

502:n voisi tietenkin palauttaa. Otaniemestä tulisi mukavasti lisää matkustajia varsinkin talvella. Itsekin matkustin useasti 502:lla Kalliosta Otaniemeen, silloin kuin se kulki. Päiväsaikaan matkustajia tuntui kertyvän sille monasti siinä 30 per sivu tai jopa yli. Illalla viimeisillä vuoroilla pääsi Otaniemestä Kallioon mukavan nopeasti, tosin kymmenen aikaa illalla ei silloinkaan ollut kovin paljon matkustajia kyydissä.
 
Takaisin
Ylös