Sipoosta Helsinkiin liitettävän alueen linjasto

ilpo

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
29 Kesäkuu 2005
Viestit
73
Ylen Aikainen haastatteli tänä aamuna (11.3.) HKL:n suunnittelujohtajaa Ville Lehmuskoskea nykyisen Lounais-Sipoon, Helsinkiin liitettävän alueen joukkoliikennejärjestelyistä. Haastattelun voi kuunnella täältä.

Pääsisältö oli että linjaliikenneluvalla toimivaa liikennettä ei saa häiritä (viimeisiä lupia voimassa vuoteen 2017, luvista yritetään myös sopia), U-liikenne sopimukset tehdään, ja täydentävää liikennettä Itäkeskukseen tulee.
 
Vs: liikennettä Lounais-Sipooseen

tottakai "linjuri-isännät" tekevät kaikkensa, jotta joukkoliikenne maksaisi paljon ja olisi harvoin kulkevaa sekä huonoa. Ovat käyneet kepun ja Paunun "oppikoulun".
 
Vs: liikennettä Lounais-Sipooseen

Kuinkakohan hyvä joukkoliikennetarjonta on Lounais-Sipoossa. Suostuvatko paikalliset asukkaat huonompaan joukkoliikenteeseen kuin muut hesalaiset.
Toivon että joukkoliinenne aluelle kehittyy vähitellen, sitä mukaa kun nykyiset linjaluvat loppuvat, tulee alueelle liityntälinjat metrolle. Ja kymmenessä vuodessa on alueelle muuttanut jo niin paljon uusia asukkaita, että heidän matkustustarpeensa edellyttävät samantasoista vuorotarjontaa kuin muuallakin Hesassa.
 
Vs: liikennettä Lounais-Sipooseen

Kuinkakohan hyvä joukkoliikennetarjonta on Lounais-Sipoossa.

Alueen tarjonnan runko on 170 tietä Sipoon läpi ajavat Helsinki - Porvoo -vuorot. Sillä reitillä tarjonta kestää vertailun paikallisliikenteeseen. Sen sijaan Landbon ja Karhusaaren kaltaiset alueet, jotka jäävät 170 tiestä sivuun ovat muutaman koulupäivinä ajavan vuoron varassa. Koulujen lomien aikaan tarjontaa ei ole.

Reittikartta: http://www.sipoo.fi/easydata/customers/sipoo/files/arkiv/RitasBussturer_copy_8.5.07.jpg
Aikataulut: http://www.sipoo.fi/easydata/customers/sipoo/files/arkiv/Buss2007_sv.pdf
 
Itäsalmesta Itäkeskukseen kulkee tällä hetkellä arkisin 55 vuoroa aikavälillä 01:30 - 21:30. Itäkeskuksesta Itäsalmeen tilanne on vielä parempi, vuoroja kulkee 59 kpl aikavälillä 06:00 - 02:30. Vilkkaimpina aikoina vuoroväli on noin 10 min ja muulloinkin vuoroja on pääsääntöisesti pari kolme tunnissa. Viikonloppuisin tarjontaa on noin 35 vuoroa suuntaansa.

Pienellä viilaamisella tarjonta varmasti riittää useiksi vuosiksi. Liikennöitsijän kanssa voisi neuvotella esimerkiksi arkisin ja sunnuntaisin Porvoosta klo 22:45 lähtevän pikavuoron siirtämisestä tielle 170 ja muuttamisesta vakiovuoroksi Porvoo - Helsinki -osuudella. Pitkämatkalaisille tämä tietäisi noin 5 min pidennystä matka-aikaan. Porvoo - Helsinki -välilläkään liikennöitsijä ei jäisi tappiolle, koska se ei nytkään peri pikavuorolisää tällä osuudella. Saattaisi jopa joku uusikin asiakas eksyä kyytiin.

Lisäksi vuoroväliä voisi yrittää hieman tasoitella. Nykyinen vuoromäärähän on ihan riittävä, mutta silloin tällöin vuoroväli venähtää yli tuntiin ja vastaavasti joinakin hetkinä vuoroväli on vähän turhankin tiheä.

Jos sitten lisätarjontaa Lounais-Sipooseen halutaan, voidaan ajaa esimerkiksi palvelulinjakalustolla vaikkapa linjaa Karhusaari - Itäsalmi - Landbo - moottoritie - Länsimäentie - Mellunmäki. Ei ainakaan loukattaisi linjaliikennelupaliikennettä ja tarjottaisiin siinä samalla lisää liityntäyhteyksiä länsimäkeläisille. Tuolla pikkubussilla voisi kätevästi kierrellä Länsimäessä ja Rajakylässä vähän kapeampiakin teitä, siellä kun kävelymatkat Länsimäentien ja Maratontien bussipysäkeille ovat paikoin hyvinkin pitkiä. Tarvittaessa linjan voisi varmastikin jotenkin koplata Sotungin pikkubussilinjaan 3. Helsingissä kaikki palvelulinjat ovat kai menossa piakkoin kilpailuun. Nyt saattaisi vielä ehtiä ymppäämään samaan systeemiin tuon uuden linjan.
 
Liikennöitsijän kanssa voisi neuvotella esimerkiksi arkisin ja sunnuntaisin Porvoosta klo 22:45 lähtevän pikavuoron siirtämisestä tielle 170 ja muuttamisesta vakiovuoroksi Porvoo - Helsinki -osuudella. Pitkämatkalaisille tämä tietäisi noin 5 min pidennystä matka-aikaan.

5 minuuttia pidennystä matka-aikaan, mutta moottoritien tasaisen kulun sijaan pysähtelyä ja uusia matkustajia kyytiin, joka ärsyttää esim. Joensuusta lähteneitä, joilla on jo pitkä matka takana. Jos tuo on vanhalle tielle siirrettävä, niin yhtä liittymää Landbota aikaisemmin Skräddarbyn liittymästä, ei sentään Porvoosta asti. Nyt tuo siirtyy Landbosta alkaen vanhalle tielle, koska sinne jätetään lentoasemalle menijät ja takaisin moottoritielle ei ole mahdollista palata liittymäteknisistä syistä.
 
Aletaankohan Ex-Sipoossa kulkevien U-linjojen yhteydessä käyttää 900-sarjan linjanumeroita?
 
Eikös tuolta ex-sipoosta pitäisi ajaa helsingin sisäisen liikenteen linjatunnuksilla, vieläkös 90-sarjassa on vapaita numeroita? Jotenkin hieman mietyttää se, että korkeilla kaukoliikenteen autoilla oikein pystytään palvelemaan tuota ex-sipoon aluetta kovinkaan hyvin. Parit lastenvaunut ja kuskit alkaa purnaamaan kun vuorot on 10-15min myöhässä? Riittääkö Porvoo - Helsinki välillä ajoaika enään paljoa ylimääräisille pysähdyksille?

Kyllähän siinä hommaa on, että saavat linjaston johonkin kuntoon. Linjanumeroista tulee kyllä pulaa vai keksittekö jotain ratkaisuja asiaan?
 
Eihän tuolla sinänsä mitään ihmeellistä tapahdu ennenkuin rakentaminen tosiaan alkaa. Nykyisellään asukkaita on melkoisen vähän. Sitäpaitsi niitä lastenvankkureita ei u-linjoilla kuskata ilman lippua. Nykyään koulukyydit kulkevat Sipooseen, ne vain pitää kääntää Helsinkiin. Muuten jo jonkinlainen pikkubusseilla hoidettava palveluliikenne riittää täysin. Lippujen hinnat halpenevat sen verran, että bussimatkustus jonkinverran lisääntynee. Aika monta vuotta varmaan menee siihen, että Porvoo-H:ki linja ei riitä runkolinjaksi alueelle.

Mitä tulee tasavälistämiseen tuolla, on syytä muistaa, että vuoroista merkittävä osa jatkaa edelleen eteenpäin Porvoosta. Ehkä olennaisempaa on pika- ja vakiovuorojen tasavälinen tarjonta edelleen Loviisaan ja Kotkaan sekä Kouvolankin suuntaan. Jos vanha tie käy liian hitaaksi, ainahan on mahdollista siirtää osa vuoroista moottoritielle H:ki-Porvoo tai H:ki-Söderkulla. Kysyntää tuolla tiellä on, tarjontaa olisi varaa harkiten parantaa ihan kaupallisenakin liikenteenä. Itis jää väliin mutta sinne pääsee myös pikavuoroilla.

Eipä tuolla kukaan varmaankaan ole mitään täysimääräistä HKL-liikennettä heti vaatimassakaan. Hyvin kevyillä järjestelyillä saadaan aikaiseksi varmastikin asukkaita tyydyttävä palvelutaso.
 
Eipä tuolla kukaan varmaankaan ole mitään täysimääräistä HKL-liikennettä heti vaatimassakaan. Hyvin kevyillä järjestelyillä saadaan aikaiseksi varmastikin asukkaita tyydyttävä palvelutaso.


Hmm, Helsingin kaupungin on kuitenkin syytä olla kovin tarkkana. Liitosalueen asukkaat saattavat olla hyvinkin vaatimassa kaupunkilaisten tasavertaista kohtelua - muidenkin palvelujen kuin joukkoliikenteen osalta. Esim. jos kertalipulla ei pääsekään (U-linja) tai mainitsemasi lastenvaunuja ei kuljeteta maksutta.
Tammikuussa liitokseen kohdistuu paljon mediahuomiota, ja jos eriarvoisuutta esiintyy (vaikka palvelulle ei olisikaan ulkopuolisen mielestä heti tarvetta), niin kalabaliikkia on helppo nostaa.
 
Eihän tuolla sinänsä mitään ihmeellistä tapahdu ennenkuin rakentaminen tosiaan alkaa. Nykyisellään asukkaita on melkoisen vähän. Sitäpaitsi niitä lastenvankkureita ei u-linjoilla kuskata ilman lippua. Nykyään koulukyydit kulkevat Sipooseen, ne vain pitää kääntää Helsinkiin.

Ilmeisesti ei tule kovin nopeasti edes koulukuljetusten muutostarpeita. Helsingin ja Sipoon luottamushenkilöiden tapaamisessa on todettu, että asukkaiden palvelut säilyvät toistaiseksi entisellään. Muutokset tulevat sitä mukaan, kun niitä on luonnollista toteuttaa.

Yle sanoi:
Sipoon lounaisosissa asuvien tulevien helsinkiläisten palveluihin ei lähitulevaisuudessa ole tulossa muutoksia. Koulua saa käydä siellä missä tähänkin saakka eikä lääkärin vastaanotolle tarvitse lähteä kehäkolmosen sisäpuolelle. Tämän verran on jo selvillä Sipoon ja Helsingin välisen rajansiirron mukanaan tuomista käytännön järjestelyistä.
 
Nyt kun liitosalueen linjat ovat jo olleet käytössä muutaman päivän, huomaa taas jälleen, että tiedotus ei toimi. Tottakai netistä saa linjakarttoja sekä pysäkkiaikataulut, mutta mistä muu tieto? HKL:n palvelupisteestä saa kyllä linjojen 91 ja 93 irtoaikatauluja, mutta siihen se jää. Palvelupisteestä olisi kyllä saanut t-paidan, jossa oli haaveiltu metroverkko, mutta todellisia ja ajantasaisia linjakarttoja ei ollut.

Tosin en ole nähnyt missään Helsingissä ajantasaisia linjakarttoja, vaikka tätä vuotta on jo eletty useampi päivä. Lähden siitä, että ainakin palvelupisteestä saisi seuraavanlaisen tietopaketin, jossa olisi aikataulut linjoilta 91, 93 ja u840 sekä reittikartta. On nimittäin vähän outoa olettaa, että kaikki etsivät tietonsa netistä. Kaikki eivät nimittäin kulje koneen kanssa ympäri liitosaluetta. Eli mitäpä, jos HKL keskittyisi tarjoamaan ajantasaista tietoa tämän hetken liikenteestä, eikä keskittyisi huuhaahan.
 
Nyt kun liitosalueen linjat ovat jo olleet käytössä muutaman päivän, huomaa taas jälleen, että tiedotus ei toimi. Tottakai netistä saa linjakarttoja sekä pysäkkiaikataulut, mutta mistä muu tieto? HKL:n palvelupisteestä saa kyllä linjojen 91 ja 93 irtoaikatauluja, mutta siihen se jää. Palvelupisteestä olisi kyllä saanut t-paidan, jossa oli haaveiltu metroverkko, mutta todellisia ja ajantasaisia linjakarttoja ei ollut.

Tosin en ole nähnyt missään Helsingissä ajantasaisia linjakarttoja, vaikka tätä vuotta on jo eletty useampi päivä. Lähden siitä, että ainakin palvelupisteestä saisi seuraavanlaisen tietopaketin, jossa olisi aikataulut linjoilta 91, 93 ja u840 sekä reittikartta. On nimittäin vähän outoa olettaa, että kaikki etsivät tietonsa netistä. Kaikki eivät nimittäin kulje koneen kanssa ympäri liitosaluetta. Eli mitäpä, jos HKL keskittyisi tarjoamaan ajantasaista tietoa tämän hetken liikenteestä, eikä keskittyisi huuhaahan.

Tämä ei liity liitosalueeseen mutta sama ihmetys täällä H46T:n suhteen. Linja loppui eikä mitään tietoa missään. Kannelmäen ostarin pysäkillä on tiedote että liikennöinti loppui-ei muuta. Netistä löysin että tilalla on joku J37 Kalannintie-Konala.

Täysin ala-arvoista kun tiedottamista ei ole edes yritetty!
 
Lähden siitä, että ainakin palvelupisteestä saisi seuraavanlaisen tietopaketin, jossa olisi aikataulut linjoilta 91, 93 ja u840 sekä reittikartta.

Rautatientorin palvelupisteessä on jaossa tuollaista esitettä. "Tervetuloa Helsingin joukkoliikenteeseen Välkommen till Helsingfors kollektivtrafik - Östersundomin joukkoliikennepalvelut 1.1.2009 alkaen Kollektivtrafiktjänsterna i Östersundom fr.o.m. 1.1.2009" on Helsingin linjakartan tapaan taiteltu esite, toisella puolella aikataulut, toisella puolella kartta sekä vähän kortti-, lippu- ja pysäkkitietoa.

Helsingin aikataulukirjasta ja linjakartasta ei ollut vielä ajantasaistettua painosta.

Toinen tiedotustöppäys: Jouko-linjoista on Rautatientorin palvelupisteessä esitteitä jaossa, mutta kuka linjojen "kohderyhmään" kuuluva niitä sieltä lähtee hakemaan? Kuinka moni edes tietää muutoksesta, kun pysäkeillä on edelleen vanhojen P-linjojen aikatauluja ja pysäkkikilvissä P-linjat?
 
Takaisin
Ylös