Bussien kunto

Miten mahtaa olla takalinjakilpien kanssa, pitääkö niiden oikeasti toimia?

HSL:n kilpailutettavan liikenteen linja-autokaluston rakenne- ja varustetasovaatimukset -ohjeessa sanotaan näin:

Edessä, takana ja oikealla sivulla etu-ja keskioven välissä on oltava valaistu ja selvästi erottuva linjakilpi.

Eli kyllä linjakilpien tulisi toimia, pelkkä niiden löytyminen bussista ei riitä.
 
Vai riittääkö sittenkin? Eli suomeksi onko risasta linjakilvestä sanktio? Sen verran pitkään joissain busseissa on ollut esim. pimeä takakilpi että joko sanktiota ei ole tai sitten ei vain jäädä kiinni.
 
Eli kyllä linjakilpien tulisi toimia, pelkkä niiden löytyminen bussista ei riitä.

Myös takana olevalla linjakilvellä on merkitystä. Usein se on kuran peitossa tai siinä on väärä linjanumero. Jos lähestyn henkilöautolla Kontulantiellä Mikaelinkirkon pysäkkiä, olisi kiva jos näkisin linjakilvestä, kääntyykö pysäkiltä lähtevä bussi vasemmalle Kotikonnuntielle (94A ja 95) vai jatkaako suoraan (78). Koska pysäkki on lähellä risteystä, bussi joutuu koukkaamaan koko ajoradan poikki vasemmalle päästäkseen. Antaisin mielelläni tilaa kaistanvaihtoon, jos näkisin numerosta, että bussi on menossa sinne.

Olen pari kertaa lähettänyt tästä palautetta HSL:lle, mutta vastaukseksi on tullut vain pelkkä vakiofraasi, jossa kiitetään mielenkiinnosta ja pidetään kaikkea asiakaspalautetta tärkeänä ja blaablaa...
 
Onkohan tämä yksi HSL:n seudun kamalimmassa kunnossa olevista Scaloista? ;) Pakko sanoa että järkytyin oikeasti kun menin bussiin. Ulkoapäin bussi oli ihan siisti, ihan mitään jälkiä missään, mutta heti kun menee taakse istumaan niin.. Sanat eivät riitä kuvaamaan :lol: Tiedän kyllä että kyseessä on linjoilla 75/77 liikkuva bussi, joten ei ihmekkään että on tuollaisessa kunnossa. Ikkunoiden välissä oleva lista puuttui, tussipiirroksii joka paikassa, yhdessä kohdasta puuttuu lämpöpatterian suojana oleva juttu jne. Ja tuo on ollut kuulemma tollasena jo jonkun aikaa (kuukausi? pari?).
 
Onkohan tämä yksi HSL:n seudun kamalimmassa kunnossa olevista Scaloista? ;) Pakko sanoa että järkytyin oikeasti kun menin bussiin. Ulkoapäin bussi oli ihan siisti, ihan mitään jälkiä missään, mutta heti kun menee taakse istumaan niin.. Sanat eivät riitä kuvaamaan :lol: Tiedän kyllä että kyseessä on linjoilla 75/77 liikkuva bussi, joten ei ihmekkään että on tuollaisessa kunnossa. Ikkunoiden välissä oleva lista puuttui, tussipiirroksii joka paikassa, yhdessä kohdasta puuttuu lämpöpatterian suojana oleva juttu jne. Ja tuo on ollut kuulemma tollasena jo jonkun aikaa (kuukausi? pari?).
Sellasia roskalinjoja on nuo h75 ja h77:icon_frown: näillä linjoilla autoja sotketaan ja rikotaan lähes päivittäin:mad:
 
Onkohan tämä yksi HSL:n seudun kamalimmassa kunnossa olevista Scaloista? ;) Pakko sanoa että järkytyin oikeasti kun menin bussiin. Ulkoapäin bussi oli ihan siisti, ihan mitään jälkiä missään, mutta heti kun menee taakse istumaan niin.. Sanat eivät riitä kuvaamaan :lol: Tiedän kyllä että kyseessä on linjoilla 75/77 liikkuva bussi, joten ei ihmekkään että on tuollaisessa kunnossa. Ikkunoiden välissä oleva lista puuttui, tussipiirroksii joka paikassa, yhdessä kohdasta puuttuu lämpöpatterian suojana oleva juttu jne. Ja tuo on ollut kuulemma tollasena jo jonkun aikaa (kuukausi? pari?).

Koitappas matkustaa espoossa 132,154,156 linjoilla. siellä ne pahimmat autot on. esim VT 480 hirveässä kunnossa takaa, juuri melkein tuon kuvan kaltainen, töhryt ovat vain pitemmälle levinneet. Espoon pahimmat lienee Matikylä,Soukka,Kivenlahti,Latokaski, ja Suvela alueina, jossa myös useita linjoja.
 
Rakkaat matkustajat ne vain sotkevat ja rikkovat kalustoa. Heidän takiaan ei kannata alkaa liikoja siivoilemaan.
 
Yleisen omaisuuden töhriminen kertoo siitä, etteivät sitä tekevät ihmiset koe kuuluvansa yhteisöön. Töhriminen jatkunee poliisin välittömän pamputtamisenkin uhalla. Tämä on sitä pahoinvointia. Kannattaisiko sijoittaa siivousfirmoihin vai mukaanottavaan yhteiskuntaan?
 
Rakkaat matkustajat ne vain sotkevat ja rikkovat kalustoa. Heidän takiaan ei kannata alkaa liikoja siivoilemaan.

Liikennöitsijöiden pitäisi vaatia että tilaaja maksaa sotkujen siivouksen kun ne sotketaankin tilaajan asiakkaiden toimesta ;)
 
Rakkaat matkustajat ne vain sotkevat ja rikkovat kalustoa. Heidän takiaan ei kannata alkaa liikoja siivoilemaan.

Noissa tageissa varsinkin pitäisi olla nollatoleranssi, eli heti kun ne tulevat autoon, niin auto pois linjalta ja puhdistukseen. Näin toimitaan mm. Nykin metrossa: tagattu juna tyhjennetään ja ajetaan saman tien varikolle putsattavaksi. Näkyvyyttähän tuo taggaava paskasakki haluaa.
 
Liikennöitsijöiden pitäisi vaatia että tilaaja maksaa sotkujen siivouksen kun ne sotketaankin tilaajan asiakkaiden toimesta ;)

Niinhän se maksaakin. HSL:stähän ne kaikki rahat tulee. Liikennöitsijä sisällyttää nuokin kulut niihin hintoihin, joilla se tarjouskilpailuihin osallistuu.
 
Takaisin
Ylös