Bussien kunto

Pohjolan vanhimmatkin autot ovat mahtavassa kunnossa verrattuna Nobinan kaksi kertaa uudempaan kalustoon.

Ei Nobinalla nykyään ole autot enää mitenkään silmiinpistävän huonossa kunnossa, selvästi on kunnossapito ja siivous parantuneet. Ja kyllä niitä huonokuntoisia autoja löytyy muiltakin, myös PL:ltä. Esimerkiksi Transdevin 8700-telit, joilla menin 562:lla perjantaina, olivat jotenkin kaikki huoltamattoman ja siivoamattoman oloisia.
 
Myös PL:llä on huonokuntoisia busseja, esim. Jotkut Volvot sarjasta 701-722 ja crosswayt 736-760.
 
Esimerkiksi Transdevin 8700-telit, joilla menin 562:lla perjantaina, olivat jotenkin kaikki huoltamattoman ja siivoamattoman oloisia.

Tarkennettakoon, että esim. 501:ssä oli paineilmavuoto tms. joten meteli oli takana korvia huumaava ja 502:ssa teli kolisi joka montussa ja töyssyssä. Lisäksi sisällä oli runsaasti mm. hiekkaa lattialla ja lehtiä ym roskia penkkien väleissä ja penkeillä. Samaa en huomannut HelBin tai Nobinan autoissa, joilla myös menin perjantaina. Toki 562 on kuormittunut linja ja autot tekevät pitkää päivää, mutta luulisi kuljettajan voivan suurimmat sorat ja roskat lakaista pois, kun Mellunmäessäkin seisoi päivällä järestään kaksi bussia tauolla eli aikaa kyllä olisi. Vai lieneekö jo elokuu mielessä ja historia toistaa itseään (Concordian suuri häviö Vantaalla 2000-luvun alkupuolella)?
 
Ottamatta kantaa minkään bussin siisteyteen, toteaisin vain, että kuljettajan lepoaikamääräysten mukaisen tauon aikana on muun työn tekeminen kiellettyä.
 
Ottamatta kantaa minkään bussin siisteyteen, toteaisin vain, että kuljettajan lepoaikamääräysten mukaisen tauon aikana on muun työn tekeminen kiellettyä.

Lasketaanko siihen myös päätepysäkkien kääntöaika? Tauoksi merkatut tauot tietysti asia erikseen.
 
Lasketaanko siihen myös päätepysäkkien kääntöaika? Tauoksi merkatut tauot tietysti asia erikseen.

Pääsääntöisesti päätepysäkkien kääntöajat HSL-liikenteessä ovat niin lyhyitä, ettei niitä saa hyödynnettyä työaikalain tai työehtosopimuksen mukaisina taukoina. Poikkeuksiakin kyllä on, mutta silloinkin ratkaisevaa on, onko liikennöitsijä merkinnyt kuljettajan taukoa ko. kohtaan.

Bussiliikenteen liikennöintisopimuksissa todetaan: "Autot on siivottava kerran vuorokaudessa. Kuljettajan on päätepysäkillä otettava talteen mahdolliset löytötavarat ja samalla huolehdittava auton siisteydestä."
 
Ei Nobinalla nykyään ole autot enää mitenkään silmiinpistävän huonossa kunnossa, selvästi on kunnossapito ja siivous parantuneet. Ja kyllä niitä huonokuntoisia autoja löytyy muiltakin, myös PL:ltä. Esimerkiksi Transdevin 8700-telit, joilla menin 562:lla perjantaina, olivat jotenkin kaikki huoltamattoman ja siivoamattoman oloisia.

Linjan matkustajat vaikuttavat paljon bussien siisteyteen ja 562 on siitä huono esimerkki. Viime viikolla harjailin bussia josta löytyi mm. puolikas einespizza, osittain syötyjä jugurttipurkkeja, nuuskamällejä, kahvikuppeja joista oli valunut loput lattialle, syötyjä purukumeja ja karkkeja, keksinpalasia, tyhjiä oluttölkkejä, runsaasti joitakin siemenenkuoria jne. On aika masentavaa harjata bussia kun näky on melkein sama yhden ajetun sivun jälkeen.
 
Tosiaan Nobinalla laatu vähän parantunut ja Transdevilla huonontunut. Ainakin 8700 teli-Volvot. Saas nähdä miten Nobina tuon linjan 562 pystyy hoitamaan.
 
Nämä transdevin volvo8700LE telit 562:sella ovat kyllä hirveässä kunnossa sisältä penkit pölysiä, revittyjä, sotkettuja. Lattioilla oksennusta,likaa. Stop napit revittyjä tai mainos tarrat niiden ympärillä. Katossa nuuska rottia,muita epämiellytyksiä.
 
Autojen siisteys kertoo käyttäjistään. Pölyä pahempaa ei tule itsestään. Siivouskin on turhauttavaa, jos autot sotketaan heti uudestaan.
 
Autojen siisteys kertoo käyttäjistään. Pölyä pahempaa ei tule itsestään. Siivouskin on turhauttavaa, jos autot sotketaan heti uudestaan.

Tuokin on totta mutta sitten olen huomannut näistä nuorista 562 reitin varrella pahimmat länsimäki hakunila ja tikkurila nuoret jäävät pois porukalla jäävät keski ja takaovista ja päästää ilmat ovista kuskit siten myöhästyvät aikataulustaan hirveästi
 
Ei se vaadi oikeastaan muuta kuin että osaa lukea ohjetarrasta muutaman sanan... Onhan tota aina tehty. Hyvä puoli on se, ettei rikota mitään. Potkasemalla vaikkapa 8700 takavaloumpio rikki ulos päästyään saadaan vähän kalliimpaa vahinkoa. Tai ottamalla Scalasta penkin istuinosa mukaan. Tai rikkomalla ovipeili ulos mennessä jne. Tätä kaikkea tehdään ja paljon muuta. Korjaa ja siivoa siinä sitten autoja...
 
Kuinka ovilaitteistosta päästetään paineilmat pois noin vain ilman tietotaitoa? Ei ole mulla ainakaan koskaan tuollaista tullut vastaan, edes 562N:llä.
Ilmeisesti siitä puna keltaisesta vivusta jossa lukee hyvin selkeästi hätäulos käynti "käännä vivusta ja avaa ovi" niin ei vissiin hirveästi 15-16 vuotiaat tarvitse tietää mitään vaan ensimmäisen kerran jälkeen jatkavat siihen asti kunnes käy jotain vakavempaa tai jäävät kiinni
 
Takaisin
Ylös