Sivu 1 / 26 123451121 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/378

Viestiketju: Bussien kunto

  1. #1
    EmilB avatar
    Liittynyt
    09.03.2008
    Sijainti
    Helsinki/Budapest
    Viestejä
    64

    oletus Bussien kunto

    hei kaikki ammattikuljettajat! olen jo pidemmän ajan ihmetellyt helsingin linjureiden kuntoa. suurin osa niistä näyttää lommoisine koreineen ja halkeilevine maaleineen loppuun ajetuilta romuilta . eikö kukaan huolla niitä ajoneuvoja? eikö bussifirmoja kiinnosta miltä kalusto näyttää? eikö teitä häiritse tehdä työtä sellaisessa ympäristössä? melko lohdutonta nousta päivittäin sellaisiin likaisiin romuihin. yksi esimerkki vain muiden joukosta: linjan 51 bussinrämä hyytyi pysäkille oulunkylässä viime viikolla...
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 16.03.2008 kello 16:04. Syy: jaettu omaksi ketjukseen

  2. #2
    Tunnistettu jäsen karihoo avatar
    Liittynyt
    29.01.2006
    Sijainti
    Hyvinkää
    Viestejä
    540

    oletus Vs: Concordia hankkii käytettyjä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut EmilB Näytä viesti
    ... eikö teitä häiritse tehdä työtä sellaisessa ympäristössä?
    Vastaan tässä vain omasta puolestani: kyllä häiritsee, mutta yksi kuljettaja ei sille paljoa muuta voi tehdä kuin tunnollisesti ilmoittaa esimiehelle auton vioista.

  3. #3

    Liittynyt
    01.01.2008
    Viestejä
    32

    oletus Vs: Bussien kunto

    ...ei kai ne kuljettajat, vaikka ammatti sellaisia olisivat, voi paljoa asialle... eiköhän se ole tilaajan joskus ottaa sormi pois sieltä ja vaatia hieman laatua linjalle... eihän bussiyhtiön ole pakko tehdä mitään jos ei kukaan valita tai joku jolla oikeasti asiaan jotain sanottavaa jotain sanoisi...

  4. #4
    EmilB avatar
    Liittynyt
    09.03.2008
    Sijainti
    Helsinki/Budapest
    Viestejä
    64

    oletus Vs: Bussien kunto

    totta, kuljettaja ei ole siivooja, mekaanikko eikä automaalari. kuka matkustaja jaksaa soitella päivittäin valituspuheluja. kai tilaajan pitäisi vaatia laatua liikenteeseen. muuten ketkä ne sieltä täältä roudatut romut katsoo sopivaksi laittaa liikenteeseen?

  5. #5

    Liittynyt
    10.07.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    274

    oletus Vs: Bussien kunto

    Osa noista romuista tosin on seudun mukavimpia paikallisbusseja. Lienevätkö linjojen 52A ja 52V vanhimpia niistä? Parhaat istuimet. Ainoa valittamisen aihe niissä on vain, että kulkevat niin harvoin. Mieluummin käyttäisin niitä kuin 550:iä.

  6. #6
    23Ají Anárjiri avatar
    Liittynyt
    03.07.2005
    Viestejä
    184

    oletus Vs: Bussien kunto

    EmilB puuttuu ihan oikeaan aiheeseen! Helsingin seudulla alkaa kaluston kunto olla jo sitä paljon parjattua Itä-Eurooppa tasoa, vaikka nykyään saa monissa tuon alueen kaupungeissa paljon laadukkaampaa kyytiä kuin täällä. Eikä kyse nyt ole pelkästään tekniikan viimeisen villityksen mukaisista vimpaimista, vaan siitä että ihan kaluston peruskunto o laskenut roimasti: likaa, törkyä, nuhjaa, rasvaa, joskus jopa "sitä ihteään", revenneitä pehmusteita, sumentuneita ikkunoita, irronneita tankoja, penkkejä, puuttuvia istuimia yms. on ihan loputtomiin nykyään tarjolla. Ulkoapäin autot irvistelevät ruosteessaan, milloin mikäkin kumilista repsottaen. Kysyn kuten Emilkin, eikö auotja oikeasti enää viikkohuolleta ja siivota?! Näihin synteihin syyllistyvät alueen kaikki yhtiöt.
    Vauhtia vaunuun!

  7. #7
    KV
    KV ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    01.07.2005
    Viestejä
    6

    oletus Vs: Bussien kunto

    Tällainen valitus kaluston kunnosta ja huollosta toimitin vuonna 2003 erään pääkaiupunkseudun toimivan linjaautoyrityksen korkeammalle johdolle.
    Yrityksen nimi muutettu = XXX

    Valitettavasti joudun ilmoittamaan Teille yrityksen johtohenkilöille ja yrityksen laadun vastuussa oleville että olen joutunut linjaautonkuljettajana XXX palveluksessa toteamaan XX – 9002 laatupolitiikan toteuttamisessa erittäin vakavia laiminlyöntejä linjaautojen kunnossapidossa, joilla on suora vaikutus matkustajien saamiin kokemuksiin XXX paikallislikennettä tarjoavana yrityksenä. ( Uskallan väittää että noin 65 – 70% päivittäisestä kalustosta millä kuljetetaan matkustajia ei täyttää teknisessä laatuvatimuksessa määritetyt asiat. )
    Näkemykseni kunnossa olevasta linjaautosta on seuraavanlainen: Moottorin, voimansiirron, ohjauksen ja jarrujen moitteettoman kunnon lisäksi, kori on ulkoisesti ja sisältä siisti ja siivottu, ikkunat on läpinäkyvät ( ei maitolaseja malli XXX ) linjakilvet on kunnoliset ja lämmitys talvella ja tuuletus kesällä toimivat moitteettomasti.Myös kuljettajan tilan ergonomiasta on tietysti huolehdittu ja tarvittaessa tehty tarpeellisia muutoksia. Tällaisessa linjaautossa viihtyvät matkustajat ja kuljettajalla on miellyttävä työpaikka ja työväline millä hän voi palvella matkustajia. Myös vanha linjaauto voi hyvällä kunnossapidolla täyttää kakki nämä kriteerit.
    Linjaautojen kunnosapidon laiminlyöntien vuoksi, minusta riippumattomista syistä, en pysty kuljettajana aina tarjota matkustajille, Teidän, laatukiirjassa, määritelty laatua.
    Vaatimukseni on että välittömästi ryhdytte toimenpiteisiin jotka johtavat teidän allekirjottaman laatupolitikan toteuttamiseen

  8. #8
    Hujis avatar
    Liittynyt
    24.03.2006
    Sijainti
    Lippajärvi
    Viestejä
    342

    oletus Vs: Bussien kunto

    Tuliko vastausta?
    Hoituri henkeen ja vereen.

  9. #9
    EmilB avatar
    Liittynyt
    09.03.2008
    Sijainti
    Helsinki/Budapest
    Viestejä
    64

    oletus Vs: Bussien kunto

    kiitos anárjiri, en sittenkään ole liian vaativa joukkoliikenteen ystävänä minua sapettaa tämä pääkaupunkiseudun bussiliikenteen laadun vuosia kestänyt alamäki. tilanne olisi ymmärrettävä jos kyseessä olisi rahapula. elätään kuitenkin vauraassa maassa jossa on toimiva markkinatalous. olisiko syynä liiallinen kilpailuttaminen? yrittäjien määrä? olisiko palvelujen kilpailuttamisen säännöissä vikaa? kysymyksieni tarkoitus oli kerätä erilaisia näkemyksiä ja vastauksia asiasta kiinostuneilta ja asiasta paremmin perillä olevilta. muuten kyllä vanhakin on kaunista kunhan pidätään se arvoisessaan kunnossa

  10. #10

    Liittynyt
    05.01.2008
    Sijainti
    Inkoo
    Viestejä
    37

    oletus Vs: Bussien kunto

    Tähän tilanteeseenhan liikenteen kilpailuttaminen viime kädessä johtaa...

  11. #11

    Liittynyt
    18.03.2008
    Viestejä
    31

    oletus Vs: Bussien kunto

    Kyllähän tuo totta on. Monille liikennöitsijöille tuntuu olevan tärkeintä, että linja-autot vain liikkuvat. Sillä ei tunnu olevan merkitystä, että linja-autojen tuulilasit ovat säröillä, korit repeilevät, kilpilaitteet ovat rikki/pimeänä ja sadesäällä kattorakenteista valuu vettä matkustajien niskaan.

    Ikävintä tässä tilanteessa on se, että suurimmat liikennöitsijät eivät halua/voi tehdä asialle mitään (huoltokustannukset nousevat). Mielestäni suurin syyllinen tähän tilanteeseen on kuitenkin liikenteen tilaajaosapuoli, jolla ei tunnu olevan riittävästi kapasiteettia seurata ostamansa liikenteen laatutasoa kentällä.

    Nykyinen laatutarkkailu kun tuntuu jäävän etenkin YTV:n osalta muutaman kyselututkimuksen, matkustajapalautteen ja Buscom-järjestelmän tarkkailun varaan. HKL:llä on sentään omia liikennetarkastajia, mutta eiväthän hekään kaikkialle ehdi.

    Kyllä liikenteen tilaajaosapuolen pitäisi seurata nykyistä laaja-alaisemmin tilaamansa liikenteen laatutasoa ja kaluston kunnon tulisi olla tässä seurannassa avainasemassa.

  12. #12
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Bussien kunto

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Oxfot Näytä viesti
    Kyllähän tuo totta on. Monille liikennöitsijöille tuntuu olevan tärkeintä, että linja-autot vain liikkuvat. Sillä ei tunnu olevan merkitystä, että linja-autojen tuulilasit ovat säröillä, korit repeilevät, kilpilaitteet ovat rikki/pimeänä ja sadesäällä kattorakenteista valuu vettä matkustajien niskaan.
    Mielestäni takavuosina kalusto oli heikommassa kunnossa, joskus 2000-luvun alussa. Silloin tuotiin iso erä Tanskasta romukuntoisia busseja, joissa tosiaan sadevesi valui katon läpi ja diesel haisi sisälläkin. Nykyään alkaa bussien kunto olla jo hyvää, kunhan viimeisetkin Ikarukset päästetään ansaittuun lepoon jokusen vuoden päästä. Ehkä tyydyn vähään, tiedä häntä.
    Yöbussissa on tunnelmaa

  13. #13
    EmilB avatar
    Liittynyt
    09.03.2008
    Sijainti
    Helsinki/Budapest
    Viestejä
    64

    oletus Vs: Bussien kunto

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kemkim Näytä viesti
    Mielestäni takavuosina kalusto oli heikommassa kunnossa, joskus 2000-luvun alussa. Silloin tuotiin iso erä Tanskasta romukuntoisia busseja, joissa tosiaan sadevesi valui katon läpi ja diesel haisi sisälläkin. Nykyään alkaa bussien kunto olla jo hyvää, kunhan viimeisetkin Ikarukset päästetään ansaittuun lepoon jokusen vuoden päästä. Ehkä tyydyn vähään, tiedä häntä.
    totta, 2000-luvun alussa oltiin tosiaankin pohjalla. siihen verrattuna nykyään tosiaan matkustetaan de luxe luokassa..

    tässä ketjussa luullaakseni kuitenkin yritetään keskustella kuljettajien työpisteenä olevan ja maksavia asiakkaita palvelevan kaluston yleiskunnosta, toimivuudesta, siisteydestä ja näihin seikkoihin liittyvistä epäkohdista, ajoneuvon merkistä ja mallista riippumatta. mieltymyksensä jokaisella, mutta tässä yhteydessä minä en ainakaan laittaisi ikaruksia jonon hännille, on silmiin osunut "nimekkäämpienkin" valmistajien kalustossa epäkohtia

  14. #14

    Liittynyt
    30.07.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    119

    oletus Vs: Bussien kunto

    Itse korjaamolla pääkaupunkiseudun eräistä bussifirmoista työskennelleenä voin kertoa, että myös korjaamolla asentajien kädet ovat monesti sidotut. Eli mitä saa ja mitä ei saa tai ei kerkiä tekemään, kun autot on tiukilla. Ovathan ne autojen laskelmat riittävyydestä paperilla hienoja, mutta käytäntö on toinen.
    -Kimmo-

  15. #15
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1319

    oletus Vs: Bussien kunto

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kemkim Näytä viesti
    Nykyään alkaa bussien kunto olla jo hyvää, kunhan viimeisetkin Ikarukset päästetään ansaittuun lepoon jokusen vuoden päästä.
    Ei Ikaruksista kuitenkaan ihan heti päästä eroon. Niistä uusimmilla saa ajaa YTV-alueella vielä 2020-luvun alkupuolella.

Sivu 1 / 26 123451121 ... ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. Bussien päällipesu
    kirjoittanut PKL-YTV foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 6
    Viimeisin viesti: 01.01.2009, 11:50
  2. Kaupunkibussien runkojen kunto
    kirjoittanut JSL foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 05.05.2008, 22:21
  3. Bussien ajoturvalaitteet
    kirjoittanut Assamies foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 11
    Viimeisin viesti: 11.04.2008, 23:14
  4. Bussien tunnistamista
    kirjoittanut Kotkalainen foorumissa Kuvat
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 27.12.2007, 16:11
  5. Tikkurilan kaupunkiradan asemien kunto
    kirjoittanut a__m foorumissa Junat
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 06.07.2005, 20:54

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •