Bussien kunto

Nykissä suuressa maailmassa taidetaan vieläkin toimia metrossa siten, että heti kun joku porukka sotkee junan, se tyhjennetään seuraavalle asemalle kun töhryt havaitaan ja ajetaan suoraan puhdistukseen tyhjänä. Ei ole bommaamisesta mitään iloa, kun se on hetken kuluttua poissa. Lisäksi matkustajamäärät lähtivät kasvuun kun tämä toimintamalli Giulianin pormestarikaudella otettiin käyttöön.

Tämä muuten yleisemmin tunnetaan nimellä rikkinäisten ikkunoiden teoria, joskin yleensä kriminologisessa kontekstissa. http://en.wikipedia.org/wiki/Broken_windows_theory
 
Teliautoista saattoi muuten jokunen saada korinsa Kiitokorinkin pajalla. 1990-luvun loppupuolella toimittiin noin isompien tilausten kohdalla. Jonkin tilauserän autoja koritettiin peräti kolmella tehtaalla: Vantaa, Kausala (Kiitokori) ja Puola.

otitteko huomioon,että autoja rekisteröity kenties uudestaan heti tehtaalta tullesaan. esim kuten useampi helbin city l
 
otitteko huomioon,että autoja rekisteröity kenties uudestaan heti tehtaalta tullesaan. esim kuten useampi helbin city l

Kyllä Helbillä (ne vähäisetkin) City L:t ovat alkuperäiskilvin. Itse asiassa pk-seudulla taitaa olla vain yksi kaksikilpinen City L, eli Vt 377. Eikä ne toiset kilvet muuta korivalmistajalaatan tietoja miksikään ;)
 
HelBillä monesta Lahden korittaman auton rekisteriotteesta löytyy edellinen rekisteritunnus. Mahtaisikohan täällä kellään olla aavistusta, mistä on kyse? (Kyse on ilmeisesti tietyllä aikavälillä tehdyistä koreista, mutten ole pannut merkille/muistiin tuota ajanjaksoa (mutta listaa keränneiltähän se tieto löytyy).)

Kiinnostaisi myös tietää, onko muiden yhtiöiden Lahtikoissa samanlainen outous.
 
HelBillä monesta Lahden korittaman auton rekisteriotteesta löytyy edellinen rekisteritunnus. Mahtaisikohan täällä kellään olla aavistusta, mistä on kyse? (Kyse on ilmeisesti tietyllä aikavälillä tehdyistä koreista, mutten ole pannut merkille/muistiin tuota ajanjaksoa (mutta listaa keränneiltähän se tieto löytyy).)

Kiinnostaisi myös tietää, onko muiden yhtiöiden Lahtikoissa samanlainen outous.

Harva meistä on kerännyt muita kuin sen näkyvän kilven tiedot. Rekisteriotteita selaamalla sitten tuleekin parempi kokonaiskäsitys. Mahtaako monikaan tietää, mikä bussi oli XYP-812, kun liikenteeseen tullessaankin autossa oli kilpenä VYO-188...
 
Oisko ollut helb 610-615 sarjassa kaksia kilpiä.. FHG- tai FHF- alkuisia
E: siis 610:n ja 615:n lisäksi.

Hatara muistikuva, että nobina 481-482 olisivat myös kaksin kilvin.
Syytä en tiedä, miksi on kahdet kilvet ja missä välissä ne vaihtuu, mutta kiinnostaa toki :)
 
Viimeksi muokattu:
Harva meistä on kerännyt muita kuin sen näkyvän kilven tiedot. Rekisteriotteita selaamalla sitten tuleekin parempi kokonaiskäsitys. Mahtaako monikaan tietää, mikä bussi oli XYP-812, kun liikenteeseen tullessaankin autossa oli kilpenä VYO-188...

Kiva menneisyys tuolla VYO-188:lla kun katsoo kuvistasi tuolta sivulta. :eek:
 
Scaloissa kaksia rekisteritunnuksia on sellaisissa, mitä ei ole otettu käyttöön valmistumisen yhteydessä. Valmistumisen yhteydessä ne on käyty katsastamassa, jolloin ne ovat saaneet ensimmäisen rekisteritunnuksen, mutta silloin niitä ei olekaan vielä otettu käyttöön. Sitten kun ne on myöhemmin otettu käyttöön, on niille annettu uusi rekisteritunnus. Ensimmäisellä tunnuksella olevia kilpiä ei ole koskaan edes laitettu bussiin kiinni.
 
Ainakin TKL:n joissakin 1990-luvun alun Wiimoissakin on ollut aivan uusina "haamutunnuksia", joita ei itse autoissa ole käsittääkseni koskaan nähty muuten kuin rekisteriotteessa ja / tai katsastustodistuksessa. Tällaisia autoja olivat mm. jotkut 600-sarjan alkupään Scania / Wiimat.
 
Onkohan kukaan laskenut kenellä neljästä suuresta on alhaisin keski-ikä bussien osalta HSL-alueella tällä hetkellä? Toki se johtuu paljolti sopimuksista, mutta olisi hauska yksityiskohta tietää. Toki sen voisi laskea itsekin jos viitsisi;)
 
Onkohan kukaan laskenut kenellä neljästä suuresta on alhaisin keski-ikä bussien osalta HSL-alueella tällä hetkellä? Toki se johtuu paljolti sopimuksista, mutta olisi hauska yksityiskohta tietää. Toki sen voisi laskea itsekin jos viitsisi;)

Jotenkin musta tuntuu että pohjolalla on alhaisin keski-ikä.
 
Jotenkin musta tuntuu että pohjolalla on alhaisin keski-ikä.

Täältä exceliin kopioiduilla vuosimallien liikennöitsijäkohtaisilla summilla laskettuna karkea ja suuntaa-antava järjestys on seuraava, saa julistaa roskaksi:

Andersson: ~4 v
Pohjolan Liikenne: ~5 v
Nobina: ~6 v
Tammelundin Liikenne: ~6 v
Etelä-Suomen Linjaliikenne: ~6 v
Veolia Transport: ~7 v
Åbergin Linja: ~7 v
Helsingin Bussiliikenne: ~8 v
Korsisaari: ~10 v (tilastossa ilmeisesti on yksi uusi auto ja kaksi sitä korvannutta vara-autoa)

Järjestyksessä on huomioitu siis vain vuosimallitieto, eikä siten yllä laskettu ikä ole lähellekään tarkka, tai esim. Nobinan ja TLL:n järjestys juuri tuo. Tarkan keski-iän laskemiseksi tulisi huomioida rekisteröintipäivät, ja en keksi miten sen saisi laskettua alle 10 minuutissa ilman pääsyä copypastea helpommin käytettäviin tietolähteisiin.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - huhtikuu 2013

5.4.: Veolian sinivalkoinen telibussi linjaliikenteessä ilman takapuskuria! Enhän sitä tiedä, että onko sallittua. Mutta alleajosuoja sieltä kuitenkin puuttuu. On pitkittäistä palkkia ja muuta mukavaa.
Joka tapauksessa tuollainen on surkea näky!
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Miten mahtaa olla takalinjakilpien kanssa, pitääkö niiden oikeasti toimia? Ainakaan Helb 815:ssä se ei ole toimunut kunnolla vuoteen (valillä toimi ja välillä ei, joskus näkyi vain puolet ja nyt ei mitään) ja samaa oli myös joku Scala 61x-sarjasta. Tkl on laittanut rikkoutuneiden takaledien tilalle vanhoja lcd-kilpiä, taisivat olla Scaloissa 269 ja 664
 
Takaisin
Ylös