Bussien kunto

Noissa tageissa varsinkin pitäisi olla nollatoleranssi, eli heti kun ne tulevat autoon, niin auto pois linjalta ja puhdistukseen. Näin toimitaan mm. Nykin metrossa: tagattu juna tyhjennetään ja ajetaan saman tien varikolle putsattavaksi. Näkyvyyttähän tuo taggaava paskasakki haluaa.
Ja jätetään linja ajamatta vai? Ei kenelläkään ole sellaista määrää varakalustoa että tämä olisi mahdollista. Hankkiahan sitä kalustoa tietty voisi, mutta sitten kalustokustannukset kohoaisivat huimasti -> liikennöintikustannukset nousee -> lipunhinnat ja tilaajan subventio nousee. Sitäkö halutaan?
Varaosamyyjä tietty voittaisivat, sillä iso osa grafiiteista tehdään happotussein tms, jolloin grafiitti syöpyy piirrettävään materiaaliin ja sitä ei saa pois muutakuin materiaalin vaihtamalla.
 
Noissa tageissa varsinkin pitäisi olla nollatoleranssi, eli heti kun ne tulevat autoon, niin auto pois linjalta ja puhdistukseen. Näin toimitaan mm. Nykin metrossa: tagattu juna tyhjennetään ja ajetaan saman tien varikolle putsattavaksi. Näkyvyyttähän tuo taggaava paskasakki haluaa.

Ja jätetään linja ajamatta vai? Ei kenelläkään ole sellaista määrää varakalustoa että tämä olisi mahdollista. Hankkiahan sitä kalustoa tietty voisi, mutta sitten kalustokustannukset kohoaisivat huimasti -> liikennöintikustannukset nousee -> lipunhinnat ja tilaajan subventio nousee. Sitäkö halutaan?
Varaosamyyjä tietty voittaisivat, sillä iso osa grafiiteista tehdään happotussein tms, jolloin grafiitti syöpyy piirrettävään materiaaliin ja sitä ei saa pois muutakuin materiaalin vaihtamalla.

Näinhän tehdään jo mm. metro sekä junaliikenteessä (lähijunat). En muista oliko myös ratikkaliikenteessä. Tosin siis nämä jos ulkopuolelle tulee jotain, sisäpuolesta en tiedä kun en koskaan kyseisissä kulkuneuvoissa töhryjä ole nähnyt sisällä :D Niin ja piti vielä todeta että tiestysti linjalta otto tehdään niin että sen vuoksi ei vuoro peruunnu. Eli junassa esim. kun vaikkapa M-juna, jossa paljon on töhritty, palaa Helsinkiin niin runko otetaan pois linjalta ja korvaava runko tilalle.
 
Viimeksi muokattu:
Itse kuulin sellaista juttua että jossain päin maailmaa käytetään julkisissa jotain ns. lakkaa joka hylkii graffittia? Olisiko jollain takempaa tietoa tai hajua?
 
No ei ne länärin Scalat nyt sentään niin tolkuttomassa kunnossa Veolialla ole. Itselläni ei ole tainnut sattua kertaakaan zigen kuvien kaltaista sotkua siinä suunnassa. Sen sijaan Namibian kalusto tuntuu olevan paikasta riippumatta aina sotkettuna. Joko Veolialla siivotaan paremmin tai sitten ne öykkärit sattuu aina Namibialaisten kyytiin. :)
 
Itse kuulin sellaista juttua että jossain päin maailmaa käytetään julkisissa jotain ns. lakkaa joka hylkii graffittia? Olisiko jollain takempaa tietoa tai hajua?

En tiedä tarkemmin siitä mitään, mutta viime syksynä kun nobinalle tuli bussit 796-877 jossain oli mainintaa tämänkaltaisesta suojauksesta. Ja mielestäni bussit ovatkin huomattavan töhryttömiä verrattuna vanhempiin autoihin. Töhryttömyys/töhryjen vähyys pistää silmään numerosta 782 ylöspäin :) Uusi penkkikangas on sitten sitä mallia, että se imee kaiken lian itseensä :roll:
 
Andersson #59

Tuli todettua miten hyvässä kunnossa tämä, ja muut yksilöt ovat. Melkein kaikissa on takaovi rikki, ilmastointi ei pelaa, sen sijaan lämmitys on päällä, patterit täysillä ja puhaltaa lämmintä ilmaa matkustamoon, kaverini mittasi sisälämpötilan n. viikko sitten ja se oli +37,8*c, joka on aika paljon kuumana kevät/kesäpäivänä.

Tässä vielä kuva takaovesta.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Andersson #59

Tuli todettua miten hyvässä kunnossa tämä, ja muut yksilöt ovat.

Olikos tuo #59 se jossa keskiovesta seuraava lasi taakse on pleksiä? Jokatapauksessa matkustin sillä eilen ja sitä pleksiä lukuunottamatta bussi oli ihan ok kunnossa, ilmastointikin toimi ja oli tehokas :) Viimeksi olen ollut GD:n kyydissä silloin kun ne olivat uusia
 
Hanat on varmasti. Ne vaan ovat asia johon kuljettaja ei useimmissa HSL-alueen yhtiössä saa koskea.
 
Hanat on varmasti. Ne vaan ovat asia johon kuljettaja ei useimmissa HSL-alueen yhtiössä saa koskea.

Jos en ihan väärin muista, niin ainakin Veolialla Nobinalla ei mennä sörkkimään. Voin toki väärässäkin olla. Tottakai tapauksia löytyy jotka sörkkivät siitä kiellosra huolimatta.
 
Jos en ihan väärin muista, niin ainakin Veolialla Nobinalla ei mennä sörkkimään. Voin toki väärässäkin olla. Tottakai tapauksia löytyy jotka sörkkivät siitä kiellosra huolimatta.

Myöskään HelB:n kuskeilla ei ole patterihanoihin mitään asiaa. Tai konehuoneeseen ylipäätään. Niin harva on saanut asiaan koulutusta, että kalliin koneremontin riski on korkea, jos kuskit rupeavat sinne sörkkimään.

Jokaisesta talosta saattaa löytyä joitakin vanhan liiton kuljettajia, joille on voitu myöntää erikoislupia ilman pelkoa liekeistä ja salamoista.
 
Myöskään HelB:n kuskeilla ei ole patterihanoihin mitään asiaa.

Ja ihan hyvä vaan, tosin hana voisi olla vaikka "ohjaamossa" vaikka kuljettajan penkin takana lattialla, (näin taitaa ollakkin joissain busseissa) niin ei tarvitse sinne konehuoneeseen mennä mitään näpelöimään. :)
 
Paras keino "saunamaisessa bussissa" on siirtyä käytävä paikkalle vaikka bussi olisi täys!
 
Takaisin
Ylös