Bussien kunto

Mielestäni takavuosina kalusto oli heikommassa kunnossa, joskus 2000-luvun alussa. Silloin tuotiin iso erä Tanskasta romukuntoisia busseja, joissa tosiaan sadevesi valui katon läpi ja diesel haisi sisälläkin.
Tämä tapahtui syysliikenteen alussa 1998 ja kyseessä olivat 4-5-vuotiaat Volvo B10B LE / Säfflet, jotka toimivat hyvinä esimerkkeinä siitä, mitä autoille tapahtuu, kun niillä vain ajetaan. Jos nyt oikein olen ymmärtänyt, autot pääsivät rapistumaan, kun kilpailuhäviö oli Tanskan päässä tiedossa.

Noita autojahan on ajossa tänäkin päivänä, eivät ne ole minnekään kadonneet. Ja "romukuntoisiksi" ne ovat kestäneet yllättävän pitkään, melkein 10 vuotta. Parhaansa Linjebussin korjaamohenkilökunta varmasti tuolloin teki laiminlyöntien paikkaamisessa.
 
Ei Ikaruksista kuitenkaan ihan heti päästä eroon. Niistä uusimmilla saa ajaa YTV-alueella vielä 2020-luvun alkupuolella.
Ei taas kannata ruveta Ikaruksia syyttämään. Uskallan sanoa, että Ikarusten kanssa samanikäiset ja yhtä huonosti pidetyt Scalat ovat matkustajille ja kuljettajille huonompia kuin Ikarukset. Scalassa istuimet irtoavat ja niiden käsikahvat murtuvat ja voivat haavoittaa matkustajia. Scalan lattia on huonosti tehty ja jos moottorin jäähdytysnestettä pääsee vuotamaan, varsinkin ohjaamoon ei enää saa talvella lämpöä, kun joku neropatti on keksinyt asentaa etupuhaltimen ohjaamon kattoon! Kun veden taso laskee, ei puhaltimen kenno saa lämmintä vettä ilman lämmittämiseen...
Savonlinjalla ja Westendillä Ikarukset ja muutkin autot ovat olosuhteisiin nähden hyvässä kunnossa!
 
Hyvä! Ikarukset eivät tosiaankaan ole ainoita huonosti pidettyjä autoja, joissakin uusissa MANneissakin alkaa olla jo likaa ja muuta epäasiallisuutta. Ja aikaisemmissa kommenteissa onkin jo paljastunut koko sotkun pohjimmainen syy: tilaaja haluaa päästä mahdollisimman halvalla, jolloin asianmukainen siivous ja huolto on karsittava aivan minimiin. Erittäin huono yhtälö.
 
Ei taas kannata ruveta Ikaruksia syyttämään. Uskallan sanoa, että Ikarusten kanssa samanikäiset ja yhtä huonosti pidetyt Scalat ovat matkustajille ja kuljettajille huonompia kuin Ikarukset. Scalassa istuimet irtoavat ja niiden käsikahvat murtuvat ja voivat haavoittaa matkustajia. Scalan lattia on huonosti tehty ja jos moottorin jäähdytysnestettä pääsee vuotamaan, varsinkin ohjaamoon ei enää saa talvella lämpöä, kun joku neropatti on keksinyt asentaa etupuhaltimen ohjaamon kattoon! Kun veden taso laskee, ei puhaltimen kenno saa lämmintä vettä ilman lämmittämiseen...
Savonlinjalla ja Westendillä Ikarukset ja muutkin autot ovat olosuhteisiin nähden hyvässä kunnossa!

Samaa mieltä olen. Erityisesti joskus HelB 301 on kamalassa kunnossa, kun taas h23 pyörivät Ikarukset 263, 264, 401-403 ovat paremmassa kunnossa kuin Scalat 301 ja 302. Aikoinaan pidin Ikarukset olivat kamalia, mutta nyt "hienot" Scalat ovat pudottaneet itsensä huonommiksi mitä tiedän.

Oikeastaan noi ESLL:n Ikarukset ovat parempia matkustettavia kuin se Volvo 8700LE, joka välillä pyörii s503:lla.

Osa autoista tuntuu pysyvän paremmassa kunnossa huonolla hoidolla kuin toiset. Eipä niissä HKL:n hankkimissa Mersuissa (O405N2) tuntunut olevan pahemmin ongelmia ja tuskin niitä huollettiin koko ajan. Lahden tuotteet eivät vaan kestä, kuten eivät myöskään kaikki Ikarukset ilman kunnollista huoltoa.

Säfflet ovat outoja autoja jonkin verran. Jotkut näyttävät ulkoa päin kamalilta ja jotkut eivät, mutta jotain en ymmärrä miten kylki voi lähteä kaartelemaan tällä tavoin?
 
Kirjoittelin aiemmin samaisesta aiheesta Turun osastolla, missä asia näyttää olevan mielestäni päin vastoin. Mainitsin tuossa aiheessa vertailupohjana Helb 601-609-sarjan autot, ehkä olemus "loppuun ajettu" on vähän liian jyrkästi ilmaistu. Kuitenkin jo autojen olemus sisältä ja päältä on jo jotenkin nuhjuinen, vaikka ikää on reilut kaksi vuotta!

Ikaruksista puheen ollen niin, Helbin Sta-väreissä olevat yksilöt eivät ole mitenkään kaunistuksia katukuvassa. Hyvänä esimerkkinä autot Helb 273 ja 274, uskoisiko tietämätön, että ne on mallia 2002!?. Onhan niitä kyllä onnistuneesti maalailtukin ainakin 50 ja 139, toivoisin saman suuntauksen jatkuvan. Veolialla on rumaa oranssi-keltaiset, onneksi ne on jo sen ikäisiä, että niitä ei tarvii kauan enää katella. Nykyisin kalusto on kuitenkin kaiken kirjavaa ja kuntoista, sille ei voida mitään. Olen vahvasti sitä mieltä että: Legendaarisen K202-auton manttelin perijää ei ole, eikä tule.....
;) :D
 
Ikaruksista puheen ollen niin, Helbin Sta-väreissä olevat yksilöt eivät ole mitenkään kaunistuksia katukuvassa. Hyvänä esimerkkinä autot Helb 273 ja 274, uskoisiko tietämätön, että ne on mallia 2002!?. Onhan niitä kyllä onnistuneesti maalailtukin ainakin 50 ja 139, toivoisin saman suuntauksen jatkuvan.
Olen itsekin ollut iloisesti yllättynyt, miten uudet värit piristävät Ikarus -korisen bussin ilmettä. HelB 50:n ja 139:n lisäksi ainakin 9872 on saanut HelB -värit ylleen ja olisihan noita HelB -värisiä busseja kiva nähdä enemmänkin. Ex. STA -väritys karsittuine saaristolaismaisemineen ei ole enää ilo silmille.

Kävin muuten pari viikkoa sitten Portugalissa ja lienee syytä kertoa sikäläisestä bussikalustosta. Kahdessa suurimmassa kaupungissa eli Lissabonissa ja Portossa paikallisten liikennelaitosten kalusto oli suunnilleen saman ikäistä kuin YTV -alueen kalusto. Bussien kunto oli Portugalin kahdessa suurimmassa kaupungissa vain huomattavasti parempi: kyljet ilman lommoja eikä mitään repsottavia korin osia näkyvillä. Sen sijaan kaupunkien ulkopuolelle liikennöivillä bussiyrityksillä saattoi olla ajossa jopa Saksasta käytettynä hankittuja M-B O305 -busseja (joiden valmistus lopetettiin 1980 -luvun puolivälissä). Tuonaikainen moottoritekniikka aiheuttaa tietenkin tuotosta pakoputkesta ihan eri tavalla kuin EEV -päästötason moottori, mutta muuten nuo O305 -bussitkin olivat niin hyvässä ulkoisessa kunnossa kuin vain mahdollista, vaikka busseilla oli ikää vähintään 23 vuotta...
 
siivouksesta sen verran että kerran esimerkiksi aamun ensinmäisessä lähdössä oli mädäntynyt banaaninkuori keskellä lattiaa (joten ei kai siivottu ollenkaan) ja usein viikon vanhoja lehtiä ympäri lattioita, ihmettelen vain että kuinka usein en bussit oikein siivotaan... teen itse siivoushommia ja nuo bussit ainakin päälle päin katsoen olisivat aika nopea kohde hoitaa sellaiseen kuntoon että näyttäisivät vähän siistimmiltä...
 
Jos tarkkoja ollaan, tuo kolmas auto taitaa kuitenkin olla 9862.
No niinhän se olikin.

Noista salaman mainitsemista ilmaisjakelulehdistä vielä sen verran, että valitettavasti bussit ovat noiden aviisien jakelun myötä muuttuneet entistä epäsiistimmäksi. Monelle matkustajalle tuntuu olevan ylivoimaista ottaa se lehti mukaan, kun poistuu bussista. Tai voisihan sen lehden viedä sinne jakelutelineenä toimivaan laukkuunkin. Mutta kaikista helpoin keino näyttää olevan lehden jättäminen penkille, josta lehti sitten ajan myötä tipahtaa bussin lattialle. Märällä lattialla sanomalehdestä tulee melko iljettävän näköinenkin.
 
Noista salaman mainitsemista ilmaisjakelulehdistä vielä sen verran, että valitettavasti bussit ovat noiden aviisien jakelun myötä muuttuneet entistä epäsiistimmäksi. Monelle matkustajalle tuntuu olevan ylivoimaista ottaa se lehti mukaan, kun poistuu bussista. Tai voisihan sen lehden viedä sinne jakelutelineenä toimivaan laukkuunkin. Mutta kaikista helpoin keino näyttää olevan lehden jättäminen penkille, josta lehti sitten ajan myötä tipahtaa bussin lattialle. Märällä lattialla sanomalehdestä tulee melko iljettävän näköinenkin.
Loppujen lopuksi bussin siisteydestä huolehtiminen on kuljettajan tehtävä ja ainakaan minä en näe noiden lehtien keräilyä esim. päättärillä mitenkään ylivoimaiseksi tehtäväksi. Monilla päättäreillä on nykyään lehtienkeruulaatikot; siistit lehdet takaisin tuohon bussissa olevaan laukkuun ja huonokuntoiset vain roskikseen. Niin se käy ja bussi on taas siisti matkustajapalvelukseen. Minusta jonkinlainen kunnia-asia kuljettajalle.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Kyllä itsekin tulee auto siistittyä, vaikka ylemmän työnjohdon mukaan autojen siivous ei olekaan meitin tehtävälistalla. Joka tapauksessa, kun asiakas viettää parhaimmillaan lähes 3 tuntia autossa, niin on kai se pirun paljon mukavampaa kun ei tarvitse istua edellisen matkustajan sotkuissa.
Monille kun on vaikeaa löytää se roskis sieltä käytävän puolelta, niin survotaan ne banaaninkuoret siihen lehtitaskuun, pysyyhän ne siinäkin.
Suurin osa matkustajista kuitenkin on siistejä ja vievät jopa roskat mennessään mutta aina löytyy poikkeuksia.
Eipä tuo siivouskierros montaa minuuttia vie ja varmasti jättää paremman mielikuvan.
 
Loppujen lopuksi bussin siisteydestä huolehtiminen on kuljettajan tehtävä ja ainakaan minä en näe noiden lehtien keräilyä esim. päättärillä mitenkään ylivoimaiseksi tehtäväksi. Monilla päättäreillä on nykyään lehtienkeruulaatikot; siistit lehdet takaisin tuohon bussissa olevaan laukkuun ja huonokuntoiset vain roskikseen. Niin se käy ja bussi on taas siisti matkustajapalvelukseen. Minusta jonkinlainen kunnia-asia kuljettajalle.

Ilmaisjakelulehtien keräily, puiden lehtien ja hiekoitushiekan lakaisu (jos autossa sattuu olemaan harja) pari kertaa työvuoron aikana ei pitäisi olla kovin iso tehtävä ja moni kuljettaja sen tekeekin.

Kuljettajan ammatti ei nykypäivänä ole kunnia-asia kenellekään, ei kuljettajalle itselle, ei liikennöitsijälle eikä matkustajalle. Kuljettaja saattaa ajaa useammalla autolla päivän aikana, niin on mielestäni hyvin ymmärrettävää, että kuljettaja ei viitsi. Samasta syystä autossa olevien vikojen ja puutteiden välittäminen eteenpäin on vaivan takana. Lisäksi jos vielä seuraavassakin työvuorossa on sama vika, niin on hyvinkin selvää, että motivaatio on matalalla. Jos samaa autoa ajaisi vain muutama kuljettaja, niin se olisi paljon paremmassa kunnossa niin tekniikan kuin siisteydenkin puolesta.

Mutta fakta on se, että tietyllä rahasummalla on tehdään se mihin rahat riittävät ja loput jätetään tekemättä. Oli sitten kyseessä linja-autoliikenne tai kouluruoka.
 
Kuljettajan ammatti ei nykypäivänä ole kunnia-asia kenellekään, ei kuljettajalle itselle, ei liikennöitsijälle eikä matkustajalle.

Erikoinen lause ytv-alueen linja-autoyhtiön liikennesuunnittelijalta!
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Kuljettajan ammatti ei nykypäivänä ole kunnia-asia kenellekään, ei kuljettajalle itselle, ei liikennöitsijälle eikä matkustajalle.
- - - clip - - -
Mutta fakta on se, että tietyllä rahasummalla on tehdään se mihin rahat riittävät ja loput jätetään tekemättä. Oli sitten kyseessä linja-autoliikenne tai kouluruoka.

Liikennöitsijä voi ajatella noin, mutta minä kuljettajana olen eri mieltä. Kun pääkoppaan mahtuu muutakin kuin sivuista suoriutuminen niin ammattietiikka on jo lähellä toteutumistaan.
 
Erikoinen lause ytv-alueen linja-autoyhtiön liikennesuunnittelijalta!

Ehkäpä hieman (tai reilusti) yleistäen, mutta hyvä että herättää vastakaikua.

Liikennöitsijä voi ajatella noin, mutta minä kuljettajana olen eri mieltä. Kun pääkoppaan mahtuu muutakin kuin sivuista suoriutuminen niin ammattietiikka on jo lähellä toteutumistaan.

Äärettömän hienoa, että löytyy kuljettajia (toivottavasti paljon) jotka ovat ylpeitä ammatistaan. Olen minäkin. Voisin tehdä montaa muuta hommaa, mutta mieli tekee tien päälle toivottamaan matkustajille hyvät huomenet ja ehkäpä jopa saamaan muutaman kiitoksen.

"Mä olen vaan töissä täällä, ei ole mun ongelma" -kuljettajia tuntuu kuitenkin olevan runsain määrin. Edellä olevan kaltaiset vastaukset matkustajille tuskin antavat kovin hyvää kuvaa matkustajille. Ja helppohan on yleistää tietty asia/tapaus koskemaan koko alaa ja ammattikuntaa.

Mielestäni on kovin vaikea syyttää ketään tahoa suoraan (kaupunkiliikenteen) nykytilanteesta, mutta jokainen vähän pidempään alalla ollut tietää miten asiat ovat olleet ennen on esim. pääkaupunkiseudun yrityksissä. Kehitys on monien asioiden summana ja yhteiskunnan muuttumisen myötä mennyt nykyiseen suuntaan. Vanhat "hyvät ajat" eivät koskaan enää palaa, mutta toivotaan että kuljetusalalle riittää motivoitunutta ja työstään pitävää henkilökuntaa, joista liikennöitsijät ja liikenteen tilaajat jaksavat huolehtia.
 
Takaisin
Ylös