Bussien kunto

Henkilökohtainen mielipiteeni on se, että matkustan paljon mieluummin Scanioissa. Ei ainakaan tarvitse kuunnella inhottavaa pysähtymismerkin ääntä mikä saa korvat soimaan jos istuu äänen kohdalla. Scanioissa on ainakin jonkinlainen ilmastointi (voisi tietysti olla parempikin) kun taas Volvoissa on vain "ilmastointi".

Ainakin sen kuulee :lol:
Kyllä se näissä jossain scanioissa on kans vain "ilmastointi" mikä huutaa täysillä tekemättä mitään!
 
Keskustelu kuulostaa samalta kuin lentokone ihmiset pistävät Boeing ja Airbus yhtiöt vastakkain. Scania tai Volvo, molemmissa on plussat ja miinukset. Se, että tässä käydään väittelyä siitä kumpi on parempi ei kuitenkaan tule varmaan vaikuttamaan toisen mielipiteeseen :D
 
Keskustelu kuulostaa samalta kuin lentokone ihmiset pistävät Boeing ja Airbus yhtiöt vastakkain. Scania tai Volvo, molemmissa on plussat ja miinukset. Se, että tässä käydään väittelyä siitä kumpi on parempi ei kuitenkaan tule varmaan vaikuttamaan toisen mielipiteeseen :D

No tässähän onkin että kalusto alkaa olemaan muovilaatikoita jotka heikentää matkustajien mukavuutta mahdollisesti turvallisuuden myös. Nykyään tuntuu että kalusto hommataan niin että kunhan on halpa ja kuljettajan hyvä ajaa, kohta ei ole edes pehmusteita penkeissä vain pelkät kankaat kuten omniexpresseissä.
 
No tässähän onkin että kalusto alkaa olemaan muovilaatikoita jotka heikentää matkustajien mukavuutta mahdollisesti turvallisuuden myös. Nykyään tuntuu että kalusto hommataan niin että kunhan on halpa ja kuljettajan hyvä ajaa, kohta ei ole edes pehmusteita penkeissä vain pelkät kankaat kuten omniexpresseissä.

Tavallaan siis paluuta vanhaan aikaan. HKL:n busseissahan oli pelät kankaat metallikupeissa. ainakin tässä sarjassa http://www.kuukankorpi.com/paikallisliikenne/hkl8801-8813.html
 
No tässähän onkin että kalusto alkaa olemaan muovilaatikoita jotka heikentää matkustajien mukavuutta mahdollisesti turvallisuuden myös. Nykyään tuntuu että kalusto hommataan niin että kunhan on halpa ja kuljettajan hyvä ajaa,

Voitko kertoa missä kaupunkiliikenteessä on hankittu autot että kuskin on hyvä ajaa? Miksi sitten kaikenmaailman pikkupyörä VDL on edes hankittu?
 
Voitko kertoa missä kaupunkiliikenteessä on hankittu autot että kuskin on hyvä ajaa? Miksi sitten kaikenmaailman pikkupyörä VDL on edes hankittu?

Kyllä mä olen kuullut lähinnä pelkkää hyvää uusista Citaroista Nobinan kuskeilta. Omneja ja uusia Volvoja haukutaan ahtaiksi, mikä veedeeällissä on vikana?
 
Mä väitän et monet Nobinan vanhat Volvot on erittäin huonokuntoisia, sanokoot muut mitä vaan, ainakin sisältä aika revittyjä jo monet!
 
Kyllä mä olen kuullut lähinnä pelkkää hyvää uusista Citaroista Nobinan kuskeilta. Omneja ja uusia Volvoja haukutaan ahtaiksi, mikä veedeeällissä on vikana?

Omnien ja Volvojen "ahtaus" ei ole mitään verrattuna tuon Suomen paikallisliikenteen yleismalliseen ankeuttajaan, jota myös Citea LLE:ksi kutsutaan. Siinä on esimerkiksi järjettömän ahdas ohjaamo. Jarrupolkimen sielunelämää en ymmärrä vielä vuodenkaan jälkeen. Reppukoukkuja ei ole, eikä reppu mahdu sille varattuun syvennykseen niin, että se voisi olla auki. Vesipullolle ei ole paikkaa missään. Hidas etuovi, ainakin sähköisenä. Tylsä ajaa, tylsä matkustaa. Huonot kulkuominaisuudet ilman kickdownia, toki montuista selviää paremmin kuin Volvot itsenäisen etujousituksensa ansiosta, vaikka jousitus onkin kova.

Tuossa nyt muutama pintaan noussut asia.
 
Eikös Omnin kuljettajan tila ole erilainen, mitä nykyisessä Suburbanissa. Jospa tilaa olisi nyt enemmän? Sinänsä harmittaa, kun aika ajoin täytyy vanha ja hyväksi havaittu keksiä uudelleen - ja mennä huonompaan suuntaan. Ajokki City, Wiima 202, Carrus City L ja Scala, muita näin onnistuneita ei heti tule mieleen. Jotenkin ymmärrän, että autot täytyy tehdä halvalla ja monesta asiasta täytyy hieman tinkiä, mutta kun ei edes kuljettajan tilan ergonomiaa tai tilaa pitkälle kuljettajalle osata tehdä. Minusta esim juuri Carrus City L on joka suhteessa parempi kuin Volvo 8900. Ja viimiset Scalat on minusta ammattimaisemmin ja laadukkaamin tehty, kuin Citywidet.
 
Eikös Omnin kuljettajan tila ole erilainen, mitä nykyisessä Suburbanissa. Jospa tilaa olisi nyt enemmän? Sinänsä harmittaa, kun aika ajoin täytyy vanha ja hyväksi havaittu keksiä uudelleen - ja mennä huonompaan suuntaan. Ajokki City, Wiima 202, Carrus City L ja Scala, muita näin onnistuneita ei heti tule mieleen. Jotenkin ymmärrän, että autot täytyy tehdä halvalla ja monesta asiasta täytyy hieman tinkiä, mutta kun ei edes kuljettajan tilan ergonomiaa tai tilaa pitkälle kuljettajalle osata tehdä. Minusta esim juuri Carrus City L on joka suhteessa parempi kuin Volvo 8900. Ja viimiset Scalat on minusta ammattimaisemmin ja laadukkaamin tehty, kuin Citywidet.

Eivätpä asiat ole paremmin kaukoliikennebussien tai kuorma-autojenkaan kohdalla. Esim Volvon uusien 9700 ja 9900-mallien ohjaaamon suunnittelulähtökohta on 150-195 cm pitkät kuljettajat. 150 cm? Tarkoitus on kai mahdollistaa lapsityövoiman käyttäminen kuljettajina. 160-205 cm olisi ollut parempi lähtökohta.
 
Eivätpä asiat ole paremmin kaukoliikennebussien tai kuorma-autojenkaan kohdalla. Esim Volvon uusien 9700 ja 9900-mallien ohjaaamon suunnittelulähtökohta on 150-195 cm pitkät kuljettajat. 150 cm? Tarkoitus on kai mahdollistaa lapsityövoiman käyttäminen kuljettajina. 160-205 cm olisi ollut parempi lähtökohta.

No mutta eiköhän asiat ole kuitenkin menneet 50v eteenpäin? Ei ollut esim. Volvo B635:n kuljettajankaan helppo pujotella moottorin sivuitse paikalleen. Mutta luulis että meidän ei enää sitä tarvitse kokea. Money talks! 👎
 
Muistui mieleeni tällainen triviaali: Helbin auto 1301 ei meinannut pysyä aina käynnissä liikennöidessään vakiona linjalla s39 upouutena tammikuussa 2013. Parina kertana kyydissä ollessani moottori alkoi täristää ihan kunnolla pysäkiltä lähdettäessä. Toisella kerralla auto sammui Vanhan Viertotien pysäkille jossa seistiin virrat sammutettuina parisen minuuttia. Tämän jälkeen matka jatkui normaalisti. Tuntui vähän samalta kuin yrittäisi nostaa kytkintä liian suuri vaihde silmässä. Jostain syystä muistelen että 1304:lla sama juttu. Voin olla väärässäkin.
 
Takaisin
Ylös