Sivu 28 / 29 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 818242526272829 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 406-420/429

Viestiketju: Bussien kunto

  1. #406

    Liittynyt
    28.05.2016
    Viestejä
    98

    oletus Vs: Bussien kunto

    NF 869:n katto vuotaa takaikkunan oikealla puolella.

  2. #407

    Liittynyt
    11.04.2018
    Viestejä
    126

    oletus Vs: Bussien kunto

    Lainaus Alunperin kirjoittanut huusmik Näytä viesti
    NF 869:n katto vuotaa takaikkunan oikealla puolella.
    Samoin 605, kerran sateella oltiin kyydissä, ikkunan välistä tuli todella paljon vettä.

  3. #408
    LimoSWN avatar
    Liittynyt
    02.10.2008
    Sijainti
    Espoo,78
    Viestejä
    549

    oletus Vs: Bussien kunto

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Akizz Näytä viesti
    Samoin 605, kerran sateella oltiin kyydissä, ikkunan välistä tuli todella paljon vettä.
    Useampi 2012 tulleista VDL Citeoista vuotaa, juurikin takaa, jossa on alumiini kehikon ja lasikuituperän sauma.

    Myös sarjassa 744-747 ainakin yksi Scala vuotaa vasemmasta kattokanavasta. Litra tolkulla vettä siellä. Ei vain yhdestä paikasta vaan useammasta koko kanavan alueelta tuli vettä.
    Loppuun ajettu Scania on parempi kuin, uusi Volvo?
    - torilla kuultua

    - 2. tahtia : oikea ja vasen, kävellen olisit jo perillä.

  4. #409
    VSume avatar
    Liittynyt
    19.12.2017
    Sijainti
    Malminkartano, Helsink
    Viestejä
    52

    oletus Vs: Bussien kunto

    HelBin 301:ssä katto vuotaa takaovea vastapäisten penkkien yläpuolelta.

  5. #410
    joboo avatar
    Liittynyt
    03.11.2010
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2875

    oletus Vs: Bussien kunto

    Lainaus Alunperin kirjoittanut VSume Näytä viesti
    HelBin 301:ssä katto vuotaa takaovea vastapäisten penkkien yläpuolelta.
    Taitaa lähes jokaisen Scanian katto vuotaa

  6. #411

    Liittynyt
    28.05.2016
    Viestejä
    98

    oletus Vs: Bussien kunto

    PL 771:n linjakilpi ja pysäytyspainikkeet eivät toimi.(linjanumerona oli lappu tuulilasissa)

  7. #412
    sm3
    sm3 ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    16.06.2010
    Viestejä
    1339

    oletus Vs: Havaintoja HSL-alueelta - lokakuu 2018

    Olen huomannut 560 linjalla matkustaessani että osassa nappeja kuuluu ääni osassa ei, ja tämän piip äänen puuttuminen saa jotkut ihmiset hätääntymään kovasti vaikka stop teksti näkyisikin edessä. Mielestäni tämä ongelma ei ole Volvoissa ilmennyt, vaan Omniexpressissä enemminkin. Ne napit ovat semmosia pohjaan painettavan kytkimen tyylisiä kai, itse en ole kokeillut kun oma päivittäinen matkani menee aina suoraan päättäriltä päättärille. Scalassa oli tänään olevinaan niin, että osassa kuuluu ja osassa ei. Ja onko sitten juuri Scalassa niin että se ääni tulee sekä napin pohjaan painuessa että sen vapautuessa, vai johtuuko siitä että pidetään pohjassa "liian" kauan.

    Eli, ne napit naksuvat kun painaa ja naksuu kun sormen nostaa. Näin käsitän ainakin. Mutta piip ääntä ei välttämättä kuulu, mikä saa ihmiset hädissään kokeilemaan eri nappeja huomaamatta sitä, että stop teksti on siellä, mutta se vuorottelee seuraavan pysäkin nimen kanssa.

    Olisi mielenkiintoista kuulla taustatietoa tuosta, ja onhan tämä havaintokin varmasti. En ole varmaan vuoteen niin aktiivisesti jaksannut seuranta täällä, joten saattaa olla vanhakin juttu En ole saanut mielessäni asiaa oikeen ratkottua vaikka kohta varmaan 3kk matkustellut joka arkipäivä koko linjan päästä päähän edestakas...
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 10.10.2018 kello 20:02. Syy: siirretty toiseen ketjuun


  8. #413
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1375

    oletus Vs: Havaintoja HSL-alueelta - lokakuu 2018

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sm3 Näytä viesti
    Olen huomannut 560 linjalla matkustaessani että osassa nappeja kuuluu ääni osassa ei, ja tämän piip äänen puuttuminen saa jotkut ihmiset hätääntymään kovasti vaikka stop teksti näkyisikin edessä. Mielestäni tämä ongelma ei ole Volvoissa ilmennyt, vaan Omniexpressissä enemminkin.
    Minun havaintojeni perusteella ainakin joissain OmniExpress -yksilöissä on ollut uudesta pitäen useampiakin toimimattomia stop-nappeja. Äänimerkin puuttuminen sen sijaan tuntuu olevan varsin yleistä monissa muissakin malleissa.

  9. #414

    Liittynyt
    11.04.2018
    Viestejä
    126

    oletus Vs: Havaintoja HSL-alueelta - lokakuu 2018

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sm3 Näytä viesti
    Olen huomannut 560 linjalla matkustaessani että osassa nappeja kuuluu ääni osassa ei, ja tämän piip äänen puuttuminen saa jotkut ihmiset hätääntymään kovasti vaikka stop teksti näkyisikin edessä. Mielestäni tämä ongelma ei ole Volvoissa ilmennyt, vaan Omniexpressissä enemminkin. Ne napit ovat semmosia pohjaan painettavan kytkimen tyylisiä kai, itse en ole kokeillut kun oma päivittäinen matkani menee aina suoraan päättäriltä päättärille. Scalassa oli tänään olevinaan niin, että osassa kuuluu ja osassa ei. Ja onko sitten juuri Scalassa niin että se ääni tulee sekä napin pohjaan painuessa että sen vapautuessa, vai johtuuko siitä että pidetään pohjassa "liian" kauan.

    Eli, ne napit naksuvat kun painaa ja naksuu kun sormen nostaa. Näin käsitän ainakin. Mutta piip ääntä ei välttämättä kuulu, mikä saa ihmiset hädissään kokeilemaan eri nappeja huomaamatta sitä, että stop teksti on siellä, mutta se vuorottelee seuraavan pysäkin nimen kanssa.

    Olisi mielenkiintoista kuulla taustatietoa tuosta, ja onhan tämä havaintokin varmasti. En ole varmaan vuoteen niin aktiivisesti jaksannut seuranta täällä, joten saattaa olla vanhakin juttu En ole saanut mielessäni asiaa oikeen ratkottua vaikka kohta varmaan 3kk matkustellut joka arkipäivä koko linjan päästä päähän edestakas...


    Ja 2012 Citeoissa on niin hiljainen ääni, ettei siellä melumasiinassa ääntä kuule ja matkustajat kokeilevat hätääntyneinä kaikki nappeja...

  10. #415

    Liittynyt
    18.04.2015
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    330

    oletus Vs: Havaintoja HSL-alueelta - lokakuu 2018

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Miska Näytä viesti
    Minun havaintojeni perusteella ainakin joissain OmniExpress -yksilöissä on ollut uudesta pitäen useampiakin toimimattomia stop-nappeja. Äänimerkin puuttuminen sen sijaan tuntuu olevan varsin yleistä monissa muissakin malleissa.
    Ymmärtääkseni napit ovat jotenkin kauko-ohjattuja eivätkä johdollista mallia. Näin ollen jos yksityinen nappi on tarpeeksi kauan ns. lepotilassa, niin se voi vaatia vähän herättelyä, eli pari kolme kertaa kun siitä painaa, niin pitäisi toimia. Äänen puuttumiseen olen runkolinjan omneissa kerran törmännyt, tein vikalapun, mutta epäilen ettäkö noin "harmitonta" vikaa olisi korjattu, tiedä häntä. 14 sarjan omneihin ei tullut tuota ääntä ollenkaan uutena, mutta joihinkin on lisätty se jälkikäteen.

  11. #416
    Salomaa avatar
    Liittynyt
    24.10.2007
    Viestejä
    901

    oletus Vs: Bussien kunto

    Olen sitä mieltä että Stop -napin kanssa pitäisi aina jonkinlaisen äänen kuulua. Esim linjalla 345 ääni on selkeä . Onkohan ne niitä VDL:iä

    Myös olen sitä mieltä että STOP -informaatio pitäisi näkyä erillisessä kilvessä punaisella koko ajan pysäkille saapumiseen saakka päällä olevana eikä vuorotteluna linjakilven kanssa.

    Suomeksi siis että jos nämä molemmat niin matkustaja tietää varmuudella että STOP- nappulaa painettu.

    Joissakin autoissa on niin nerokas ratkaisu, että toisen kerran painettaessa kuuluu pidempi ääni tai tuplaääni jolloin kukaan ei paina enää kolmatta kertaa.

  12. #417
    EVhki avatar
    Liittynyt
    25.10.2017
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    93

    oletus Vs: Bussien kunto

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Miska Näytä viesti
    Minun havaintojeni perusteella ainakin joissain OmniExpress -yksilöissä on ollut uudesta pitäen useampiakin toimimattomia stop-nappeja.
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Gulf Näytä viesti
    Ymmärtääkseni napit ovat jotenkin kauko-ohjattuja eivätkä johdollista mallia. Näin ollen jos yksityinen nappi on tarpeeksi kauan ns. lepotilassa, niin se voi vaatia vähän herättelyä, eli pari kolme kertaa kun siitä painaa, niin pitäisi toimia.
    Itse en kyllä muista havainneeni isommin ainakaan toimimattomia nappeja. Kyllä ne (vähintäänkin yleensä) parilla kolmella yrityksellä viimeistään toimivat.

  13. #418
    PSi
    PSi ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    108

    oletus Vs: Havaintoja HSL-alueelta - lokakuu 2018

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Gulf Näytä viesti
    Ymmärtääkseni napit ovat jotenkin kauko-ohjattuja eivätkä johdollista mallia. Näin ollen jos yksityinen nappi on tarpeeksi kauan ns. lepotilassa, niin se voi vaatia vähän herättelyä, eli pari kolme kertaa kun siitä painaa, niin pitäisi toimia. Äänen puuttumiseen olen runkolinjan omneissa kerran törmännyt, tein vikalapun, mutta epäilen ettäkö noin "harmitonta" vikaa olisi korjattu, tiedä häntä. 14 sarjan omneihin ei tullut tuota ääntä ollenkaan uutena, mutta joihinkin on lisätty se jälkikäteen.
    Veikkaan että napit on kyllä ketjutettu kaapelilla toisiinsa, mutta ne eivät suoraan soita mitään kertalyöntikelloa tai käännä relettä, vaan välissä on joku bussin sisäinen dataväylä, joka on niin hidas, että viiveen huomaa. Raitiovaunista Bombardierin madoissa tämän väyläratkaisun huomaa erityisen selvästi, jos katselee vaunun takaosasta edessä päin syttyviä pysähtyy-kilpiä: kaikki syttyvät omaan tahtiinsa.

    Nykyiset STOP-painikkeetkin kyllä taitavat olla sähköteknisesti aika ala-arvoisia, joskus nappia saa tosiaan painaa useasti ja hampaat irvessä. Toisaalta keskiovea vastapäätä on pantu STOP- ja lastenvaunupainikkeita seinään niin, että kaidetta vasten nojatessa nappeja tulee tahattomasti painettua, ja silloinhan ne tietysti toimivat - toisinaan kuljettajatkin joutuvat matkuastajia aihesta huomauttamaan, kun bussia ei saa pysäkiltä, kun joku nojaa vahingossa ahterillaan nappiin. 70-luvulla napit olivat kunnollisia painikkeita, ja ne oli asennettu sellaisen korotusrenkaan sisään, joten napin löysi helposti, ja sitä ei tullut tahattomasti painettua. Näitä nappeja on vielä Valmetin nivelvaunujen keskiovien välisen otetangon alaosassa.

    Kun en ole bussiharrastaja niin en tunne enkä kiinnitä huomiotani eri bussimerkkeihin tai -malleihin, mutta ainakin Helsingissä Pohjolan Liikenteen joissain linjan 65 busseissa tuo pysähtyy-ilmoituksen äänimerkki tulee iljettävästi kaikista bussin sisällä olevista kovaäänisistä, ja takasillalla kun tuo kovaääninen saattaa olla 20 cm päässä korvasta se on korvia särkevän kova ääni.

    Olen samaa mieltä, että STOP-teksti määräasema-/pysäkinäytössä vilkkuvana on huono ratkaisu. STOP-teksti vilkkuu ihan omaan tahtiinsa, ja kun Helsingissä kaikki pitää olla kahdella kielellä, tuo STOP saattaa tulla juuri kun teksti vaihtuu, ja tulee mieleen että mitäköhän siinä äsken vilahti. Toisinaan näytössä juoksee jotain muutakin informaatiota, ja sekin katkeaa ikävästi sen STOP-tekstin vilkutteluun. Jos se STOP-tekstillä varustettu erillinen valaisin on liian kallis niin miksei iso punainen merkkivalo voisi riittää, samanlainen kun oli aikoinaan esim. Espoon Auton siipi-Wiimoissa.
    ... joukkoliikenteen edistäminen tapahtuu tekemällä henkilöautoilusta hankalampaa, eikä tekemällä joukkoliikenteestä houkuttelevampaa...

  14. #419
    NixiN avatar
    Liittynyt
    17.01.2018
    Viestejä
    42

    oletus Vs: Bussien kunto

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Salomaa Näytä viesti

    Myös olen sitä mieltä että STOP -informaatio pitäisi näkyä erillisessä kilvessä punaisella koko ajan pysäkille saapumiseen saakka päällä olevana eikä vuorotteluna linjakilven kanssa.
    Samaa mieltä, mutta niissäkin busseissa joissa tämä on mm. volvoissa, lukee teksti turhan himmeällä valolla.

  15. #420

    Liittynyt
    17.12.2006
    Sijainti
    HKI
    Viestejä
    32

    oletus Vs: Bussien kunto

    Oon törmännyt useinkin toimimattomiin nappeihin. Pahimmillaan vasta kolmas nappi on sytyttänyt Stop-merkin.

    En nyt osaa sanoa, missä bussimallissa näitä ongelmia on eniten ollut.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Bussien päällipesu
    kirjoittanut PKL-YTV foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 6
    Viimeisin viesti: 01.01.2009, 11:50
  2. Kaupunkibussien runkojen kunto
    kirjoittanut JSL foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 05.05.2008, 22:21
  3. Bussien ajoturvalaitteet
    kirjoittanut Assamies foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 11
    Viimeisin viesti: 11.04.2008, 23:14
  4. Bussien tunnistamista
    kirjoittanut Kotkalainen foorumissa Kuvat
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 27.12.2007, 16:11
  5. Tikkurilan kaupunkiradan asemien kunto
    kirjoittanut a__m foorumissa Junat
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 06.07.2005, 20:54

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •