Bussien kunto

Oiotaanpas vähän.

8700:ssa ja sen seuraajamalleissa kattokanavien puhallus taukoaa ovien mennessä kiinni, jotta matkustamoon ei muodostu ylipainetta. Tässä Volvo ajatellut, että matkustaja ei halua tuntea korvisssaan pamahdusta joka kerta ovien mennessä kiinni. Kylmän tuleminen, ilmastoinnin kompressorin pyöriminen ei lakkaa sen ollessa moottorin apulaite. Kuitenkin loppujen lopuksi harvassa 8700 on edes ilmastointia ollutkaan. Lisäksi jos Volvossa edes yksi matkustamon kattopuhaltimista vikaantuu on koko järjestelmä monesti pois pelistä.

Scaloissa sen sijaan hyvin yleisesti kaikissa '10 valmistetuista eteenpäin on jäähdytysilmastointi. Scalojen, VDL:lien sekä monen muun Cummins johdannaismoottorien ilmastointi toimii moottorinapulaitteena hihnavälityksellä. Näissä sitten on hyvin yleistä kompressorin laakeroinnin tullessa tiensä päähän, että hihna vain irroitetaan sen sijaan, että koko laitteisto korjattaisiin.

B7R Deutz moottoreissa ilmastoinnin voima otetaan moottorilta kardaanilla joten edellä mainittua havainnointia vaikempi toteuttaa.
 
HelB #620 saa legendaarisen matkan jos menee, Volvon varoitusääni huutaa Piip Piip Piip siihen väliin tiit tiit jonka jälkeen jatkuu piip piip piip.
 
Toivottavasti HSL on tästä tietoinen ja sakottaa. 44 istumapaikkaa on jo alhainen lukema niveleen, ja 42 alittaa jo HSL:n löysän 43 paikan vaatimuksenkin.
 
Toivottavasti HSL on tästä tietoinen ja sakottaa. 44 istumapaikkaa on jo alhainen lukema niveleen, ja 42 alittaa jo HSL:n löysän 43 paikan vaatimuksenkin.

Puhelimeen on näppärää pistää hsl.fi/palaute kirjanmerkkeihin, helpottaa palautte(id)en antamista pitkin matkaa. :D
 
Matkustan juuri NF #1344 (BYD B13E01) linjalla 561 ja nyt täytyy sanoa että ainakin tämän sarjan tämä yksilö vaikuttaa oikein laadukkaalta ja se STOP äänikin on säädetty hiljemmalle, ei nitise eikä natise.

Ehkä nuo aikaisemmat mainitsemani negatiiviset ongelmat koskevat vain tuota vanhempaa sarjaa tai ovat auto kohtaisia.

Lisäksi huomasin että BYDistä löytyy katosta avattava ja suljettava ilmaistointikanava (samantapainen kuin Scania Vest Centerissä) joka on positiivinen yllätys myöskin.
 
Teli-Yutongien takakulmat näyttävät olevan varsin kovilla. Esim. 59:llä liikennöivistä autoista jo melko useassa on erityisesti oikea takakulma saanut kyytiä. Näitä autoja ovat ainakin mm. 929, 933, 935, 936 ja 940.
 
HelB 1518: kuulutuksen aikana kaiuttimista kuuluu vain erittäin kovaääninen ja sangen häiritsevä ujellus, joka muuttuu kierrosluvun mukaan.

Lisäksi bussin lähtiessä liikkeelle useamman kerran ensimmäisessä automaatin vaihteenvaihdossa aiheutuu sangen tuntuva nykäisy. Onkohan tuo jokin tyyppivika, kun jokin toinen 15xx-bussi tekee samalla tavalla.
 
HelB 1518: kuulutuksen aikana kaiuttimista kuuluu vain erittäin kovaääninen ja sangen häiritsevä ujellus, joka muuttuu kierrosluvun mukaan.

Lisäksi bussin lähtiessä liikkeelle useamman kerran ensimmäisessä automaatin vaihteenvaihdossa aiheutuu sangen tuntuva nykäisy. Onkohan tuo jokin tyyppivika, kun jokin toinen 15xx-bussi tekee samalla tavalla.

On joo muissakin autoissa samoja vikoja etenkin tuota ensimmäistä vikaa esiintyy monessakin yksilössä
 
Takaisin
Ylös