Bussien kunto

Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 23/2012

Harvoin ne kamerat niitä töhryjen tekijöitä estää. Pitäisi olla niin että kameroiden kuvat välittyisivät suoraan ohjaamoon
Ja näin myös on, ainakin Veolian autoissa 1206 ja 1207, en tiedä muista.
Off-topic; noissa veolian uusissa 120x-crossareissa on muuten 6 kameraa per. auto ;)
 
Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 23/2012

Ettei olisi vain ovimonttu peilit korvattu kameroilla ja se kuva näkyy kuljettajalle?

Eli ovikamerat mitä on tulossa melkeinpä kaikkiin uusiin autoihin tammikuussa 2013 alkaviin sopimuksiin, ja olikohan myös elokuun sopimuksiin.. Pitää itse käydä joku päivä matkustamassa tuolla.
 
Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 23/2012

Mutta herrat, onhan meillekkin uusia autoja tulossa koko ajan

Kyllä, tuleehan niitä. Valitettavasti ei kauan kestä kun ne ovat siinä kunnossa, ettei uskoisi niiden olevan lähes uusia.

Huomionarvoista on kuitenkin se, että HSL-alueella bussit ovat sekä sisältä että ulkoa huonossa kunnossa. Vaikka "termiitit" tuhoavat autojen takaosat, on ulkoasun kehnossa kunnossa kuitenkin muut syyt. Kun täynnä kolhoita olevissa kyljissä menee pitkiä maalinaarmuja, on ajotavassa pahasti vikaa. Vastaavasti huuruiset ikkunat, mädät lattiat, rikkinäiset penkit sekä irrallaanolevat helisevät tangot ja lasit ym. kertovat paljon kaluston ylläpidosta tai pikemminkin sen puutteesta.

Kaluston ylläpidon laiminlyönnissä syyttävä sormi osoittaa etenkin erästä N-kirjaimella alkavaa firmaa, joskaan eipä ole monilla muillakaan paljon hurraamista.

Jos Tampereella näkee bussin, joka ulkoa kolhuilla ja naarmuilla sekä sisältä tuhottu, on se harvinaista. Pääkaupunkiseudulla taas täysin normaalia. Viimekädessä tilaaja päättää minkäkuntoisilla autoilla liikennettä hoidetaan - sen myös huomaa.
 
Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 23/2012

Eli ovikamerat mitä on tulossa melkeinpä kaikkiin uusiin autoihin tammikuussa 2013 alkaviin sopimuksiin, ja olikohan myös elokuun sopimuksiin.. Pitää itse käydä joku päivä matkustamassa tuolla.
Se oli vain veikkaus. Helbille kun tuli 600-sarjan Mannit niin jo silloin valmistaja ihmetteli miksi Suomeen tuotuihin autoihin tuli ovimonttupeilit kun kameranäytöt olisivat olleet halvemmat :lol:
 
Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 23/2012

Ettei olisi vain ovimonttu peilit korvattu kameroilla ja se kuva näkyy kuljettajalle?

6 Kameraa ja näkymät ovat,

- Keskiovi
- Takaovi
- Kuskin edessä ylhäällä ovelle katsomassa
- Matkustamoon edestä päin
- keskellä takapenkeille päin
- Ihan takana takapenkkejä ja eteenpäin katsomassa (HelBin tapaan)
 
Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 23/2012

Kaluston ylläpidon laiminlyönnissä syyttävä sormi osoittaa etenkin erästä N-kirjaimella alkavaa firmaa, joskaan eipä ole monilla muillakaan paljon hurraamista.
Näin on. Täällä Vartsikassa me matkustajat suhtaudumme noihin klenkassa kulkeviin repsottaviin raasuihin ihan inhimillisesti. Toivotamme niille rassuille tsemppiä ja toteamme, ettei bussin kunto ole tietenkään sen oma vika.
Tsemppiä N:n busseille jatkossakin!:smile:
 
Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 23/2012

Toivotamme niille rassuille tsemppiä ja toteamme, ettei bussin kunto ole tietenkään sen oma vika.

Näin itsekin ajattelen. :smile: Sääliksi käy kun katsoo esimerkiksi täkäläisiä -98 vuoden autoja. Maakunnissa näkee samanikäisiä autoja jotka ovat edelleen kunnoltaan uudenveroisia. Kuten vaikka Lehtimäen 8.
 
Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 23/2012

6 Kameraa ja näkymät ovat,

- Keskiovi
- Takaovi
- Kuskin edessä ylhäällä ovelle katsomassa
- Matkustamoon edestä päin
- keskellä takapenkeille päin
- Ihan takana takapenkkejä ja eteenpäin katsomassa (HelBin tapaan)

Ovatkohan muuten Veolian jälkikäteen asentamia, vai olisivatkohan tulleet Westendin tilauksesta... Itse veikkaan että Westendin on ne jo tilannut Crossarin mukana. Nämähän ovat niitä mitkä tulivat Westendille, joita Westendillä ei ollutkaan varaa lunastaa..

---------- Viesti lisätty kello 21:06 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 21:00 ----------

Näin on. Täällä Vartsikassa me matkustajat suhtaudumme noihin klenkassa kulkeviin repsottaviin raasuihin ihan inhimillisesti. Toivotamme niille rassuille tsemppiä ja toteamme, ettei bussin kunto ole tietenkään sen oma vika.
Tsemppiä N:n busseille jatkossakin!:smile:

Mutta eikös Itä-Helsingin bussien sisätiloihin etenkin vaikuta se minkälaisissa alueilla ne liikkuu? Kyllä sen huomaa sisätilan kunnosta (ulkopuoli on eriasia) minkälaisella alueilla auto liikkuu. Esim. Tapanilan alueella liikkuvat autot (h74:n ja h76A/B:n) ovat sisältä todella siistissä kunnossa. Suutarilan ja Tapulikaupungin keskustalinjat (h73/N ja h75) ovat täynnä rumia töhryjä, sotkuja jne. Samaa voi verrata Kontulaan esimerkiksi sekä Itä-Helsingin yölinjoihin.
 
Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 23/2012

Mutta eikös Itä-Helsingin bussien sisätiloihin etenkin vaikuta se minkälaisissa alueilla ne liikkuu? Kyllä sen huomaa sisätilan kunnosta (ulkopuoli on eriasia) minkälaisella alueilla auto liikkuu. Esim. Tapanilan alueella liikkuvat autot (h74:n ja h76A/B:n) ovat sisältä todella siistissä kunnossa. Suutarilan ja Tapulikaupungin keskustalinjat (h73/N ja h75) ovat täynnä rumia töhryjä, sotkuja jne. Samaa voi verrata Kontulaan esimerkiksi sekä Itä-Helsingin yölinjoihin.

Toki alueilla voi olla joitain pieniä eroja, mutta yleisesti sisätiloja tuhotaan kaupunginosasta riippumatta. Esimerkiksi pääsääntöisesti Lauttasaaren linjoilla ajavan Nobinan 777:n takaosa oli kuin pommin jäljiltä uutuudenkarhean auton ollessa vasta neljättä viikkoa linjalla. :mad:

Autot kiertävät ympäri kaupunkia samoin kuin vandaalit.
 
Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 23/2012

Toki alueilla voi olla joitain pieniä eroja, mutta yleisesti sisätiloja tuhotaan kaupunginosasta riippumatta. Esimerkiksi pääsääntöisesti Lauttasaaren linjoilla ajavan Nobinan 777:n takaosa oli kuin pommin jäljiltä uutuudenkarhean auton ollessa vasta neljättä viikkoa linjalla. :mad:

Autot kiertävät ympäri kaupunkia samoin kuin vandaalit.
olen kanssasi täysin samaa mieltä, siellä missä uusi auto siellä vandaalit :mad:

tuo paksunnettu teksti hieman nauratti, mutta hymy hyyty kun muistin millainen ko. auton viime oli vuoden puolella.. Ihan sotkuinen.

Ovatkohan muuten Veolian jälkikäteen asentamia, vai olisivatkohan tulleet Westendin tilauksesta... Itse veikkaan että Westendin on ne jo tilannut Crossarin mukana. Nämähän ovat niitä mitkä tulivat Westendille, joita Westendillä ei ollutkaan varaa lunastaa..

Westendin jäljiltä ovat nuo kamerat.
 
Työmatkalaisen havaintoja eiliseltä:

NF 472 on jo varmaan kuukauden päivät herjannut "ajon jatkaminen vaurioittaa SCR-järjestelmää".
NF 55:n taka-akselin alueelta kuuluu voimakasta KLONK-KLONK-KLONK-KLONK-ääntä, joka voimistuu, mitä nopeammin auto liikkuu.

Lisäksi useissa autoissa on lattiat kupruilla ja halkeamilla, ikkunaruutujen väli puoleen väliin asti täynnä vettä ja tangot helisee kolisee ja rämisee.

Nämä kaikki siis N:llä alkavan firman autoja ja monet alle 10 vuotiaita vielä. :lol:
 
Työmatkalaisen havaintoja eiliseltä:

NF 472 on jo varmaan kuukauden päivät herjannut "ajon jatkaminen vaurioittaa SCR-järjestelmää".

Olikohan niin että vasta EEV-päästötason autot rajoittavat tehoja jos pakokaasujen puhdistusjärjestelmä ei toimi, joten mitäpä tuota korjaamaan kun ei vaikuta ajamiseen... Ehkäpä sitten katsastukseen...
 
Työmatkalaisen havaintoja eiliseltä:

NF 472 on jo varmaan kuukauden päivät herjannut "ajon jatkaminen vaurioittaa SCR-järjestelmää".
NF 55:n taka-akselin alueelta kuuluu voimakasta KLONK-KLONK-KLONK-KLONK-ääntä, joka voimistuu, mitä nopeammin auto liikkuu.

Lisäksi useissa autoissa on lattiat kupruilla ja halkeamilla, ikkunaruutujen väli puoleen väliin asti täynnä vettä ja tangot helisee kolisee ja rämisee.

Nämä kaikki siis N:llä alkavan firman autoja ja monet alle 10 vuotiaita vielä. :lol:

Noh noh, äläs nyt.. Olen itse ollut myös sellaisen H:llä alkavan firman kyydissä, jonka bussin katto vuosi suoraan kalliin älypuhelimeni päälle, joka tietysti meni rikki. Nihkeesti parilla vihaisella sähköpostiviestillä suostu korvaamaan sen vähän päälle 550e. Espoon alueella ei ole tullut uusia sopimuksia vähään aikaan (jos nyt en ihan väärin muista), mutta nythän Klovin varikolle tulee todella paljon uusia. Hakunilassa nyt on enemmän uusia kuin vanhoja ja ihmeellisen hyvin täällä kyllä näyttää olevan Nobinan autot hyvässä kunnossa, jossei erinomaisessakin. Ehkä se on vaan katsojan silmissä, että haluaa nähdä juuri sen tietyn autot romuina ;)
 
Ehkä se on vaan katsojan silmissä, että haluaa nähdä juuri sen tietyn autot romuina ;)
Minulla ei tuollaiseen ole tarvetta. Ei ole "suosikkifirmaakaan".
Töhryjäkään en tarkoita enkä muuta ilkivaltaa. Ne eivät ole liikennöitsijän huoltamattomuutta. Se, että auto lähetetään linjalle siten, että esim. penkkejä puuttuu, kehikot on, on toinen asia.
Ulkonäkö on kuitenkin se, mikä eniten silmään pistää. Helmapellit retkottaa vääntyneinä, yleensä vasen takakulma roikkuu maata viistäen. Moottori pauhaa mutta auto tuskin liikkuu jne.
 
Takaisin
Ylös