Bussien kunto

Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - elokuu 2012

Kyllähän uusia kuskeja koulutetaan jatkuvasti TTS:n tai jonkun muun tahon kautta, ja työkkärin sivuilta löytyy linjakilpailutuksia voittaneiden yhtiöiden ilmoituksia, joissa tarjotaan mahdollisuutta ajaa D-kortti ja päästä alalle.

Tässä olikin kyse hyvistä kuljettajista.... Kyllähän työkkäri työntää kursseille vaikka väkisin, se että onko näiden kursseille "pakotettujen" motivaatio toimia kuljettajana kovin kaksinen onkin sitten eri juttu.
 
Nobina pitäisi vetää jonnekin raastupaan niistä ennen toista maailmansotaa valmistetuista syöpä-autoistaan, mitä liikkuu mm. linjalla 16 Helsingissä.

En ymmärrä miksi Nobinaa aina parjataan, ei heidän kalusto ole oikeasti sen huonommassa kunnossa kuin muidenkaan. Jos nyt kerran sattuu yhdellä linjalla tulemaan joku vanha romu, niin ei siitä pitäisi mitään näin laajaa yhteenvetoa kyseisen yhtiön kalustosta tehdä.
 
En ymmärrä miksi Nobinaa aina parjataan, ei heidän kalusto ole oikeasti sen huonommassa kunnossa kuin muidenkaan. Jos nyt kerran sattuu yhdellä linjalla tulemaan joku vanha romu, niin ei siitä pitäisi mitään näin laajaa yhteenvetoa kyseisen yhtiön kalustosta tehdä.

+1 Ihan samaa mieltä Joonaksen kanssa tästä. Ps. Nobinalla sentään asiakaspalvelu tunnetaan ;)
 
En ymmärrä miksi Nobinaa aina parjataan, ei heidän kalusto ole oikeasti sen huonommassa kunnossa kuin muidenkaan. Jos nyt kerran sattuu yhdellä linjalla tulemaan joku vanha romu, niin ei siitä pitäisi mitään näin laajaa yhteenvetoa kyseisen yhtiön kalustosta tehdä.

No, kyllä ne nyt vaan on, kyljet lommoilla, ei niitä jakseta korjata. sisällä kaikki tussisotkut tms. muut graffitintapaiset aina siivoamatta. Muoviosat rikki jne. Esim. pohjolan liikenteeltä voisivat ottaa mallia.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
No, kyllä ne nyt vaan on, kyljet lommoilla, ei niitä jakseta korjata. sisällä kaikki tussisotkut tms. muut graffitintapaiset aina siivoamatta. Muoviosat rikki jne. Esim. pohjolan liikenteeltä voisivat ottaa mallia.

Hei nyt sanon jotai kyllä tähän väliin, ota kuva jos huomaat "kyljissä lommoja" ja lähetä tänne ? Ehkä vanhimmissa Carrus City L:issä voi olla lommoja mutten usko uudemmista. ;)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
No, kyllä ne nyt vaan on, kyljet lommoilla, ei niitä jakseta korjata. sisällä kaikki tussisotkut tms. muut graffitintapaiset aina siivoamatta. Muoviosat rikki jne. Esim. pohjolan liikenteeltä voisivat ottaa mallia.

HelBilläkin niitä tussisotkuja löytyy, jopa ihan uusimmista autoista (12xx -sarjan Scalat, 10xx -sarjan Scalat) jne. joten ;)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
No, kyllä ne nyt vaan on, kyljet lommoilla, ei niitä jakseta korjata. sisällä kaikki tussisotkut tms. muut graffitintapaiset aina siivoamatta. Muoviosat rikki jne. Esim. pohjolan liikenteeltä voisivat ottaa mallia.

PL nyt on "hieman" pienempi yhtiö HSL-liikenteessä kuin Nobina, 100 autoa on helpompi pitää priimakunnossa kuin 300 autoa! Eikä taaskaan pidä yleistää mainitsemiasi vikoja koko nobinan kalustoon, kyllä siellä valtaosa autoista on hyvässä kunnossa, noita mainitsemiasi "kyljet lommoilla" autoja näkee nykyään enää todella vähän.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ja aina sitä saa itse niitä busseja mennä siivoamaan ja korjaamaan jos ei miellytä ja kokee että osaa tehdä paremmin. ;)
 
PL nyt on "hieman" pienempi yhtiö HSL-liikenteessä kuin Nobina, 100 autoa on helpompi pitää priimakunnossa kuin 300 autoa! Eikä taaskaan pidä yleistää mainitsemiasi vikoja koko nobinan kalustoon, kyllä siellä valtaosa autoista on hyvässä kunnossa, noita mainitsemiasi "kyljet lommoilla" autoja näkee nykyään enää todella vähän.

Kyllähän Nobinalla edelleen on paljon huonokuntoista kalustoa ajossa, vaikka kesän aikana poistoon on mennytkin useita kymmeniä "pommeja". Vielä liikenteessä olevat B10BLE/CityL:t, B7RLE/CityL:t ja L94/Ikarukset ovat enemmän ja vähemmän karseassa kunnossa niin sisältä kuin ulkoakin. Äänestä päätellen myös tekniikka vetelee monessa yksilössä viimeisiään. Uudemmistakin autosarjoista monet 8700LE:t ja Scalat ovat sen näköisiä, ettei niille ole tankkauksen lisäksi paljon muuta huolenpitoa suotu. Toki muillakin liikennöitsijöillä romubusseja on, mutta yleinen taso niillä tuntuisi olevan selvästi siistimpi.
 
Jos silmät voisi kirjaimellisesti hävetä päästään, ne olisi tippuneet jo kymmenet kerrat. Kuljettaja se etunenässä edustaa yhtiötään, ja 7/10:stä päivästä joutuu ajamaan pussi päässä :D

vastine siis edellä käytyyn keskusteluun

Täytyy vielä lisätä, että jos autot siivotaan niin, että tankkauspistooli pistetään tankkaamaan ja kävellään auton läpi takaovesta etuovelle harja kädessä, lisätään pissapoikaa (joka on 90%vettä) ja tankkauksen jälkeen ajetaan vähintään sataa harjapesukoneen läpi, on vähintäänkin selvää mikä on lopputulos :mad: Ainakin jossain vaiheessa Nobinan Hannuksenpellon autot olivat selvästi muita siistimpiä, kun kuljettajat hoitivat siivouksen itse.. nykytilanteesta en tiedä.
 
Viimeksi muokattu:
PL nyt on "hieman" pienempi yhtiö HSL-liikenteessä kuin Nobina, 100 autoa on helpompi pitää priimakunnossa kuin 300 autoa!

Mihin tämä yhtälö perustuu?

Käsittääkseni resursseja pitäisi olla oikeassa suhteessa kaluston määrään, jolloin 10, 100 tai 1000 bussin kunnossapito pitäisi olla yhtä helppoa. Tässäkin asiassa isoilla ja pienillä yksiköillä on omat erilaiset etunsa, jotka lopputuloksissa mennevät hyvin lähelle toisiaan. Ihan kuten yritysten koossa muutenkin, pienillä ja isoilla yrityksillä on omat etunsa ja haittansa.
 
Kyllähän Nobinalla edelleen on paljon huonokuntoista kalustoa ajossa, vaikka kesän aikana poistoon on mennytkin useita kymmeniä "pommeja". Vielä liikenteessä olevat B10BLE/CityL:t, B7RLE/CityL:t ja L94/Ikarukset ovat enemmän ja vähemmän karseassa kunnossa niin sisältä kuin ulkoakin. Äänestä päätellen myös tekniikka vetelee monessa yksilössä viimeisiään. Uudemmistakin autosarjoista monet 8700LE:t ja Scalat ovat sen näköisiä, ettei niille ole tankkauksen lisäksi paljon muuta huolenpitoa suotu. Toki muillakin liikennöitsijöillä romubusseja on, mutta yleinen taso niillä tuntuisi olevan selvästi siistimpi.

Allekirjoitan tämän. Ikaruksen pysyvät luultavasti kasassa pelkästään peltien avulla, monista runko poikki. City L/B7RLE:t vielä savuttavatkin siihen malliin, että luulisi jo ympäristöviranomaisellakin olevan sanansa sanottavana. En minä ole ikinä muilla liikennöitsijöillä samankuntoista kalustoa nähnyt, paitsi ehkä wessulla. Nobinan kuskeja kävi jossain vaiheessa suorastaan sääliksi. Vuoden 1996 Säffle Systeemit ne vasta kauheita perunasäkkejä olivatkin, niistä on sentään päästy jo eroon. :lol:
 
En ymmärrä miksi Nobinaa aina parjataan, ei heidän kalusto ole oikeasti sen huonommassa kunnossa kuin muidenkaan. Jos nyt kerran sattuu yhdellä linjalla tulemaan joku vanha romu, niin ei siitä pitäisi mitään näin laajaa yhteenvetoa kyseisen yhtiön kalustosta tehdä.

Kyllä yleisesti Nobinalla muutamaa vuotta vanhemmat autot ovat lähes poikkeuksetta enemmän tai vähemmän luokattomassa kunnossa. Ja kyse on tasan liikennöitsijän viitseliäisyyden puutteesta sekä tilaajan puutteellisista kaluston laadun vaatimuksista. Korostan jälleen esimerkiksi Tampereen ja Tukholman samanikäisen kaluston kuntoeroa HSL-alueen kalustoon. Se on melko huima. Tosin muillakin liikennöitsijöillä on kaluston kunnossapidossa toivomisen varaa, mutta mielestäni viimeisen viiden vuoden aikana Nobinan kaluston taso on laskenut selkeästi mutta vastaavasti esim. HelB:illä parantunut.


Hei nyt sanon jotai kyllä tähän väliin, ota kuva jos huomaat "kyljissä lommoja" ja lähetä tänne ? Ehkä vanhimmissa Carrus City L:issä voi olla lommoja mutten usko uudemmista. ;)
Täytyy alkaa keräillä kuvia. Ja niitä kolhittuja autoja riittää. Viimeksi eilen pisti silmään jälleen NF:n 600-sarjan telivolvo (muistaakseni #611), jossa keskellä kylkeä kunnon kolhio, joka on ollut korjaamatta jo useamman vuoden. Että kiirettä on pitänyt. Jos katselee HSL-alueen kalustoa kriittisellä silmällä, voi huomata, että vain harva auto on kunnossa. Kukapa muistaa vaikkapa nähneensä Nobinan 8700-sarjan telivolvoissa ulkonevat takaäärivalot? Niissä jokaisessa on sellaiset ollut, mutta ne on ajettu/ajetaan jatkuvasti kaikista päreiksi. Ajotapa ilmeisesti ihan ok?

HelBilläkin niitä tussisotkuja löytyy, jopa ihan uusimmista autoista (12xx -sarjan Scalat, 10xx -sarjan Scalat) jne. joten ;)
Kaikilla liikennöitsijöillä autojen tuhoaminen on riesana, mutta eri liikennöitsijöillä autojen kunnossapidossa on huomattavia eroja.

Käsittääkseni resursseja pitäisi olla oikeassa suhteessa kaluston määrään, jolloin 10, 100 tai 1000 bussin kunnossapito pitäisi olla yhtä helppoa.
Näin juuri. Viimekädessä tilaaja päättää millä laatukriteereillä se bussiliikennettä tilaa. HSL-alueella näyttää riittävän, että vuoro ajetaan, oli auto tuliterä tai täysi pommi.
 
Pakko sanoa, että havaintojeni perusteella Nobinalla kaluston kunnossapito on valitettavan heikkotasoista. Monen bussin tuuletin huutaa kuin viimeistä päivää, varsinkin KUB-Scalojen (jotka eivät vielä ole edes kovin vanhojakaan!). Ei siis sillä, etteikö tätä ilmiötä tapahtuisi muilla yhtiöillä, mutta olen huomannut itse sitä suurimman osan Nobinalla.

Vieläpä ne läpinäkymättömät ikkunaruudut... Tänään näin NOF 130:n, josta oli valehtelematta puolet ikkunoista maito-efektin peitossa.
 
Takaisin
Ylös