Bussien kunto

Vieläpä ne läpinäkymättömät ikkunaruudut... Tänään näin NOF 130:n, josta oli valehtelematta puolet ikkunoista maito-efektin peitossa.

Tuota maitoutumista tapahtuu kaikilla firmoilla, esim eräässä 700-sarjan MANnissa oli myös maitoutunut toinen keskiovi, eli niin.
 
Nobinan kaluston taso on laskenut selkeästi mutta vastaavasti esim. HelB:illä parantunut.
Helbiä ja Nobinaa ei ole mielekästä verrata keskenään niin kauan, kun Helbin annetaan tehdä voimakkaasti tappiota. On varmasti paljon helpompaa osoittaa muun muassa korjaukseen rahaa, kun omistajalla on verotusoikeus ja se sallii vuodesta toiseen jatkuvan raskaan miinusmerkkisen tuloksen. Jos Helbistä oikeasti oltaisiin tekemässä edes nolla-tulosta tekevää yhtiötä, tällaisiinkin asioihin puututtaisiin varmasti vieläkin tarkemmin.
 
Eräässä Nobinan uudessa Volvossa (En nyt muista kylkinumeroa) oli nyt jo repsottamista valosuojissa sekä keskioven ylläoleva luukku auki. Eipä sitten kauaa ehtinyt siistinä pysymään..
 
Helbiä ja Nobinaa ei ole mielekästä verrata keskenään niin kauan, kun Helbin annetaan tehdä voimakkaasti tappiota. On varmasti paljon helpompaa osoittaa muun muassa korjaukseen rahaa, kun omistajalla on verotusoikeus ja se sallii vuodesta toiseen jatkuvan raskaan miinusmerkkisen tuloksen. Jos Helbistä oikeasti oltaisiin tekemässä edes nolla-tulosta tekevää yhtiötä, tällaisiinkin asioihin puututtaisiin varmasti vieläkin tarkemmin.

Vertasin yhtoiöitä vain matkustajakokemuksen näkokulmasta. Toinen on parantanut, toinen ei. Yhtiöiden rahoitus ja omistuskuviot sekä niiden seuraukset ovat kokonaan toinen aihe.
 
Helbiä ja Nobinaa ei ole mielekästä verrata keskenään niin kauan, kun Helbin annetaan tehdä voimakkaasti tappiota. On varmasti paljon helpompaa osoittaa muun muassa korjaukseen rahaa, kun omistajalla on verotusoikeus ja se sallii vuodesta toiseen jatkuvan raskaan miinusmerkkisen tuloksen. Jos Helbistä oikeasti oltaisiin tekemässä edes nolla-tulosta tekevää yhtiötä, tällaisiinkin asioihin puututtaisiin varmasti vieläkin tarkemmin.

Samalla logiikalla voitaneen todeta voitollisen Nobinan tahkoavan mammonaa osakkeenomistajilleen matkustajamukavuuden ja liikenneturvallisuuden kustannuksella. Luulisi olevan, kuten totesit, "helpompaa osoittaa korjaukseen rahaa", kun viivan allekin jää mukavasti tulosta.

Mitenkäs vertailu Pohjolan Liikenteeseen? Mistäs sen rahoitus järjestyykään?
 
Mitenkäs vertailu Pohjolan Liikenteeseen? Mistäs sen rahoitus järjestyykään?

Etteiköhän Pohjolan rahoitus tulisi myös VR:ltä? VR ruokkii Pohjolan Liikennettä, jonka vuoksi Pohjolan Liikenteellä on sitä rahaa mällättäväksi asti. Autot pystytään pitää siistissä kunnossa, kun tuotetaan pelkkää voittoa ja kunnolla.

(Kirjoitus perustui mututuntumaan, mitään virallisia papereita ei ole mistä Pohjolan Liikenne saa rahaa, minkä verran käyttää kaluston huoltamiseen jne.)
 
Etteiköhän Pohjolan rahoitus tulisi myös VR:ltä? VR ruokkii Pohjolan Liikennettä, jonka vuoksi Pohjolan Liikenteellä on sitä rahaa mällättäväksi asti. Autot pystytään pitää siistissä kunnossa, kun tuotetaan pelkkää voittoa ja kunnolla.

(Kirjoitus perustui mututuntumaan, mitään virallisia papereita ei ole mistä Pohjolan Liikenne saa rahaa, minkä verran käyttää kaluston huoltamiseen jne.)

Julkisia tietojahan nuo tulosluvut on. Esimerkiksi tämä pienessä kiireessä hakemani oheinen pikku-uutinen
Paljonkin lisätietoa löytyy kyllä vuosikertomuksista ym.

Yleisellä tasolla todeten ja juur näihin mainittuihin firmoihin liittymättä toteaisin, että kaluston kunnossapito on tuloksenteon kannalta tärkeää. jos huollot+muu ylläpito on asianmukaista niin korjaamolaskut pysyy aisoissa, luotettavuus sekä turvallisuus paranee, uuden kalliin kaluston loppuunajaminen vie pidempään kuin pari vuotta jne.
Ja tuntuuhan tuo kaluston kunto asiakkaillekin mukavuutena sekä on käyntikortti firmalle.

Kvartaalimaailmassa joku saattaa laskea, että on kannattavampaa pitää kalustoa ainoastaan minimiylläpidolla. Mä olen sitä mieltä, että kokonaisuutena asialliseen ylläpitoon satsaaminen kannattaa aina ja monestakin syystä. Jos siis ajatellaan sitä pelkästää rahallissti. Toki tässäkään ei ylilaatua kannata tehdä, mutta ei nyt siitä ole kysymyskään:D
 
Onko Pohjolan Liikenne Oy eri yritys kuin Pohjolan Kaupunkiliikenne Oy ?

Njoo näyttäisi olevan tarkalleenottaen Pohjolan Liikenteen tytäryhtiö. Ja muuten aamulla kaivamani uutinen oli aika vanha, tässä hieman uudempi ja aiheena nimenomaan tämä Kaupunkiliikenne.
 
Perjantaina 31.8. klo 16 aikaan Nobinan 363 kävi jostain syystä Lauttasaaressa Pohjoiskaaren päässä kokeilemassa, kuinka siellä ei mahdu kääntämään teliautoa särkemättä sitä. Kuljettajan päätös auton kääntämisestä peruuttelun sijaan johti Säffle vs. koivu -matsissa lopputulokseen irronnut sekä vääntynyt kylkipelti ja särkynyt takalinjakilpi. Oli myös jännä valinta jatkaa matkaa kylkipellin harottaessa vaarallisesti.

265_a.JPG
 
Etteiköhän Pohjolan rahoitus tulisi myös VR:ltä? VR ruokkii Pohjolan Liikennettä, jonka vuoksi Pohjolan Liikenteellä on sitä rahaa mällättäväksi asti. Autot pystytään pitää siistissä kunnossa, kun tuotetaan pelkkää voittoa ja kunnolla.

(Kirjoitus perustui mututuntumaan, mitään virallisia papereita ei ole mistä Pohjolan Liikenne saa rahaa, minkä verran käyttää kaluston huoltamiseen jne.)

Trolliksi hyvä kirjoitus mutta....

Oy Pohjolan Liikenne Ab ja Oy Pohjolan Kaupunkiliikenne Ab maksaa omistajalleen eli VR-Groupille osinkoa tuloksestaan. Se että autot pidetään kunnossa ja korjataan ajallaan on
mahdollisten suurempien huoltotarpeiden minimoimista. Jos huoltoa laiminlyödään ja vikoja ei korjata, mukaan luettuna kolarit, niin eihän mikään pysy kunnossa on se sitten mikä tahansa kulkuneuvo.
 
Takaisin
Ylös