Onko näyttölaitteiden ja Helmin toimivuuteen vaikutusta sillä, minkälaisia sähkökytkentöjä ja laiteyhdistelmiä autossa on? Tänään ei nimittäin ollut mitään pysäkkilottoa, kun matkustin 66A:lla Repovuoresta Haapaniemeen.
Näyttö toimi millilleen oikein: pysäkki vaihtui ihan tasan pysäkin kohdalla, linjatunnus oli oikea, määränpääteksti oli oikea.
Auto oli HelB 52, Ikarukseksi ihan kohtuukuntoinen. Huomiotani kiinnitti se, että autossa toimi ihan vanha kunnon Pysähtyy Stannar -kilpi. Tryggit-laitteeseen ei siis tullut pysähtymisnapin painalluksesta Stop- eikä Stopping-tekstiä, mutta varsinainen näyttöruutu toimi aivan moitteettomasti. Onko pysäkkinäytön toimivuudella jokin yhteys siihen, että Pysähtyy-kilpi oli erikseen?
Helmi-liikennevaloyhteydestä en osaa sanoa muuta kuin, että kovin moniin valoihin ei tarvinnut pysähtyä. Vaikka lähes kaikilla pysäkeillä tuli ja meni matkustajia, matka sujui tavanomaista nopeammin ja mukavammin. Kuljettajan tasainen ja rauhallinen ajotapa myös vaikutti matkan sujuvuuteen. Matkalla ei ollut yhtään revittelykiihdytystä eikä paniikkijarrutusta.
Kun uudemmassa kalustossa on ties mitä elektronisia yhteisväyliä, niin kenties repivä ajotapakin sekoittaa joidenkin autojen pysäkkinäyttöjä?