14.04.08 Espoo
Cbf 590 (Volvo Säffle)/231![]()
14.4.2008 Koskelantien risteys suunta 2 klo 7.02
HELB 217 Maakaasu säffle hajosi ja vaihtui HELB 9417:een
Bussibongari jo yli 30 v. ja edelleen mukana
14.04.08 Espoo
Cbf 590 (Volvo Säffle)/231![]()
Tyhmä ei se joka myy, vaan se joka ostaa.
14.04.08 Espoo
HelB 101 (Volvo Carrus City L teli)/510
Tyhmä ei se joka myy, vaan se joka ostaa.
HKI 14.4.
h42 / HelB 991X (Carrus City U)
Helsinki, 14.04.08, aamulla
HelB 9909 / 66A
HelB 239 / 611 (itselläni jomMANkumMAN tilalla)
T: Tuomas Lehti
Rattiriemua-blogini, Facebook-seinäni
Kirjoitan tällä foorumilla yksityishenkilönä enkä minkään yhtiön, yhtymän, yhdistyksen tms. edustajana.
14.4
453= Helb 815
Ti 15.4. Espoo
CBF #15 (Scania L113 Carrus City M) / 512A
Helsinki 15.4.
HelB 316 / 65A
Helsinki 15.4.2008
h41: Helb 309
h18: Helb 9801
453: Helb 815
452: Helb 9311
Viimeisin muokkaaja kuukanko; 15.04.2008 kello 20:33. Syy: lisätty päivämäärä, roskat pois
Helsinki 15.4.
HelB 115/h23
CBF 618/h15A
N. klo 12.45 HelB 247 linjalla h69 kääntyi Manskulta Sallinkadulle ja jatkoi Sallinkadulta matkaansa Nodensköldinkadulle. Bussi ei ohittanut mitään pysäkkiä ja bussi pysyi aikataulussa siihen verrattuna, että olisi mennyt suoraan Manskua pitkin Nordensköldinkadulle. Ilmeisesti syynä oli tukossa ollut Mansku, joten kuljettaja lähti poikkeusreitille.
Toivottavasti oli työnjohdon lupa moiseen, sillä vaikka ko. oikaisu kuullostaa hyvältä palveulta, niin se voi tehdä karhunpalveluksen jollekin toisella kuskille, joka ajaa linjan mukaan. Seuraavalla kerralla kun tuollainen tukos on matkustajat pitävät tuota tunnollista kuskia tiukkapiposena jääräpäänä, kun ei perhana suostu ajamaan siitä, mistä se hyvä kuski silloin kerran ajoi.
Tälläisestä on kokemusta nimittäin:
Aikanaan kun linja h14B päättäri oli Munkkisaaressa, eikä Hernesaaren kärjessä, kuten nykyään, jotkut kuskit ajoivat kuitenkin Hernesaaren kärkeen omatoimisesti kun oli sinne menijöitä. Seuraavalla kerralla kun kuskina olikin kaveri, joka ajoi linjan mukaisesti Munkkisaareen, sai haukut ja muutama negatiivinen palautekin tuli matkustajilta, vaikka nimenomaan hän oli toiminut juuri oikein. Tällöin silloisen HKL-Bussiliikenteen johto puuttui asiaan ja totesi, että kuljettajien on aina nuodatettava kulloistakin linjaa ja sen reittiä tarkalleen, ettei tälläisiä pääse tapahtumaan.
Toinen tapaus karhunpalveluksesta:
Lahden moottoritiellä 80km/h ajanut kuski sai matkustajien halveksunnan ja moitteet liian hitaasta ajosta, kun jotkin kolleegat olivat ajaneet 100km/h ja ylikin ja kyyti oli ollut mukavan nopeaa ja joutuisaa. Kyseessä oli siis kaupunkiliikenne (olikohan h77 tai jokin Lahdenväylän seutulinjoista) ja sen mukaiset kaupunkibussit, joiden suurin sallittu nopeus on tuo 80km/h. Kaikissa busseissa ei ollut rajoittimia vielä tuolloin.
Tässä pari esimerkkiä hyvästä palvelusta, joka saattaakin päätyä päänlaelleen.
Viimeisin muokkaaja kuukanko; 16.04.2008 kello 15:01. Syy: ääkköset
Joukkoliikenneharrastaja
HKL:n ja YTV:n olisi siis ehkä hyvä alkaa ohjeistaa liikenteen tuottajia niin, että bussien on kuljettava kaikkien linjan pysäkkien kautta, elleivät ns. force majeure-syyt estä. Pysäkkipisteiden välillä kuski saisi itse valita sopivimman reitin, ja toki suositeltava reitti on se, joka on reittikartalla.
Minusta on tärkeää, että jos jollekin poikkeusreitille lähdetään, niin kaikki ko. linja vuorot tekevät sitten niin ja ajavat samaa poikkeusreittiä, kunnes poikkeustilanne on ohi ja nimenomaan niin, että liikennetyönjohto määrää sen. Silloin ei pääse syntymaan eriarvoisia tilanteita ja kaikista on mustaa valkoisella, jos jotain polemiikkia jälkikäteen tulee.
Viimeisin muokkaaja kuukanko; 16.04.2008 kello 15:03. Syy: ääkköset
Joukkoliikenneharrastaja