Havaintoja YTV-alueelta - huhtikuu 2008

Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Helsinki, 14.04.08, aamulla

HelB 9909 / 66A
HelB 239 / 611 (itselläni jomMANkumMAN tilalla)
 
Ti 15.4. Espoo

CBF #15 (Scania L113 Carrus City M) / 512A
 
Helsinki 15.4.2008
h41: Helb 309
h18: Helb 9801
453: Helb 815
452: Helb 9311
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Helsinki 15.4.

HelB 115/h23
CBF 618/h15A

N. klo 12.45 HelB 247 linjalla h69 kääntyi Manskulta Sallinkadulle ja jatkoi Sallinkadulta matkaansa Nodensköldinkadulle. Bussi ei ohittanut mitään pysäkkiä ja bussi pysyi aikataulussa siihen verrattuna, että olisi mennyt suoraan Manskua pitkin Nordensköldinkadulle. Ilmeisesti syynä oli tukossa ollut Mansku, joten kuljettaja lähti poikkeusreitille.
 
Helsinki 15.4.
N. klo 12.45 HelB 247 linjalla h69 kääntyi Manskulta Sallinkadulle ja jatkoi Sallinkadulta matkaansa Nodensköldinkadulle. Bussi ei ohittanut mitään pysäkkiä ja bussi pysyi aikataulussa siihen verrattuna, että olisi mennyt suoraan Manskua pitkin Nordensköldinkadulle. Ilmeisesti syynä oli tukossa ollut Mansku, joten kuljettaja lähti poikkeusreitille.
Toivottavasti oli työnjohdon lupa moiseen, sillä vaikka ko. oikaisu kuullostaa hyvältä palveulta, niin se voi tehdä karhunpalveluksen jollekin toisella kuskille, joka ajaa linjan mukaan. Seuraavalla kerralla kun tuollainen tukos on matkustajat pitävät tuota tunnollista kuskia tiukkapiposena jääräpäänä, kun ei perhana suostu ajamaan siitä, mistä se hyvä kuski silloin kerran ajoi.

Tälläisestä on kokemusta nimittäin:

Aikanaan kun linja h14B päättäri oli Munkkisaaressa, eikä Hernesaaren kärjessä, kuten nykyään, jotkut kuskit ajoivat kuitenkin Hernesaaren kärkeen omatoimisesti kun oli sinne menijöitä. Seuraavalla kerralla kun kuskina olikin kaveri, joka ajoi linjan mukaisesti Munkkisaareen, sai haukut ja muutama negatiivinen palautekin tuli matkustajilta, vaikka nimenomaan hän oli toiminut juuri oikein. Tällöin silloisen HKL-Bussiliikenteen johto puuttui asiaan ja totesi, että kuljettajien on aina nuodatettava kulloistakin linjaa ja sen reittiä tarkalleen, ettei tälläisiä pääse tapahtumaan.

Toinen tapaus karhunpalveluksesta:

Lahden moottoritiellä 80km/h ajanut kuski sai matkustajien halveksunnan ja moitteet liian hitaasta ajosta, kun jotkin kolleegat olivat ajaneet 100km/h ja ylikin ja kyyti oli ollut mukavan nopeaa ja joutuisaa. Kyseessä oli siis kaupunkiliikenne (olikohan h77 tai jokin Lahdenväylän seutulinjoista) ja sen mukaiset kaupunkibussit, joiden suurin sallittu nopeus on tuo 80km/h. Kaikissa busseissa ei ollut rajoittimia vielä tuolloin.

Tässä pari esimerkkiä hyvästä palvelusta, joka saattaakin päätyä päänlaelleen.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
HKL:n ja YTV:n olisi siis ehkä hyvä alkaa ohjeistaa liikenteen tuottajia niin, että bussien on kuljettava kaikkien linjan pysäkkien kautta, elleivät ns. force majeure-syyt estä. Pysäkkipisteiden välillä kuski saisi itse valita sopivimman reitin, ja toki suositeltava reitti on se, joka on reittikartalla.
 
HKL:n ja YTV:n olisi siis ehkä hyvä alkaa ohjeistaa liikenteen tuottajia niin, että bussien on kuljettava kaikkien linjan pysäkkien kautta, elleivät ns. force majeure-syyt estä. Pysäkkipisteiden välillä kuski saisi itse valita sopivimman reitin, ja toki suositeltava reitti on se, joka on reittikartalla.
Minusta on tärkeää, että jos jollekin poikkeusreitille lähdetään, niin kaikki ko. linja vuorot tekevät sitten niin ja ajavat samaa poikkeusreittiä, kunnes poikkeustilanne on ohi ja nimenomaan niin, että liikennetyönjohto määrää sen. Silloin ei pääse syntymaan eriarvoisia tilanteita ja kaikista on mustaa valkoisella, jos jotain polemiikkia jälkikäteen tulee.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös